Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:32

liev_meisjuh schreef:
het gaat niet alleen om het boek
maar waar jou paard op reageert en dat kun je ook lezen in mijn bericht
iedereen is verschillend zo ook de paarden het boek kan kloppen maar nooit helemaal
ik heb zoveel paarden gereden ingereden en verkocht.. en nooit waren ze hetzelfde en ieder
paard moest dan ook op een andere manier gecorriceerd worden.

en bedenk ook voor je eigen wat jij het beste vind voor je paar maar waar hij wel naar luisterd..

ik weet het niet, dus hoe moet ik dat te weten komen? Ik probeer echt ALLES. Maandenlang heb ik geprobeerd om hem met geduld te behandelen. Het arme beest, nooit in de hand geweest, hengst, al redelijk 'oud', het arme ding kent niets.
Maar dat helpt niet, dus leren om streng te zijn. En toen ik hoorde dat hij bij andere mensen wel, bijvoorbeeld, zijn voeten gaf, HEEL streng. En dat werkte heel goed, tot op een bepaald moment hij begon uit te vallen naar mij, steigeren en terug slaan zoals vroeger.
Daarom vroeg ik raad aan Merrieveulen en ik vraag me af wat er mis is met een boek.

Hoe zou jij het oplossen? Ik weet me iig geen raad meer

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:40

ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn paarden ook nooit zeg !
eerder een tik op zijn neus ! ik heb 1 keer me paard een schop
gegeven want ik kwam ze stal en in eens draait ie om en hij begon zo maar uit
het niets te trapen nooit gedan !! toen heb ik hem tog echt even duidelijk gemaakt
dat de laatse keer is ! en het heeft wel geholpen want hij doet het niet meer !! Haha! Knipoog
maar liever geef ik gw een tik op zijn neus Knipoog

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:07

Heerlijk die reacties.... tuurlijk schop ik mijn paard niet.. Schijnheilig

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:02

@ meisjuh, natuurlijk hoef je niet bij elke mogelijk correctie een boek erbij te pakken. bijten oid heeft echter ALTIJD een oorzaak, en vaak wordt het paard niet begrepen. dus ipv er meteen op los te klappen, is het zaak om te weten waarom het paard bijt of trapt. is je verstandhouding niet goed? heeft hij pijn of ander ongemak? wil hij iets duidelijk maken? is het misschien wel een vergissing?

je kunt veel kapotmaken door een paard op zijn donder te geven, zonder dat het paard weet wat hij fout doet. veel paarden die een pijnlijk zadel hebben bijten bij het opzadelen, en krijgen daar een klap voor. het paard probeert alleen maar te vragen om hulp, omdat hij pijn heeft.

dat bedoel ik ermee. een paard dat regelmatig schopt of bijt moet een correctie hebben, als het uiting van dominantie of gebrek aan respect is. wel is het dus zaak om er zeker van te zijn dat DAT het probleem is, en niets anders.

maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel snapte. een beetje genuanceerd reageren houdt de discussie overigens wel aangenamer.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:53

ik schop als zij schopt
als ze me pijn doet mag zij ook iets terug krijgen
anders gaat ze met me aan de haal

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:35

z0rr0: ben het met jouw eens!!! Knipoog

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:17

z0rr0: zo denk ik er ook over! Knipoog
En als ik straf, doe ik dat zo snel dat hij ook goed weet WAAROM ik hem straf. Ik heb gehoord dat je binnen 5 sec moet reageren, anders is hij het weer vergeten.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:18

Mando schreef:

Nu moet je natuurlijk niet liegen, je hebt niet voor niks de naam op stal! Koe Clown Vork Haha!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:06

kschop me paard egt nooit, hoogstens een corrigerende tik

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:52

z0rr0 schreef:
ik schop als zij schopt
als ze me pijn doet mag zij ook iets terug krijgen
anders gaat ze met me aan de haal

ik zou me eerder afvragen waarom mijn paard mij pijn wil doen. doe ik hem pijn? accepteert hij mijn leiderschap niet? is er sprake van miscommunicatie?

als een paard trapt is er iig iets goed mis met de verhouding tussen mens en paard. ik zou gaan grondwerken.

Carina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:38

ik heb mijn paard nog maar 1x geschopt dit was omdat: ik was klaar met e les en ging er naats lopen om uit te stappen ineens liet hij zich vallen en wou gaan rollen iedereen schreeuwde schop hem omhoog net op tijd anders was mijn zadel lekker kapot geweest.
Dat is dus de enigste keer verde hou ik het ook ij een tikje op de neus.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:42

Ik zou me meer zorgen maken over de rug van m'n paard, dan over m'n zadel!
Die kan je opnieuw kopen, een rug niet! Koe

lyset

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:44

Nee, als mijn paard iets zou doen wat niet door de beugel kan houd ik het toch op een tik(je) Knipoog

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:02

ik heb me pony een keer echt een schop verkocht
toen trapte ze echt opeens kijhard tegen me arm
dat doet echt zeer
toen gaf ik er toch echt een schop
maar verder schop ik niet
een tik is vaak genoeg( wel een braaf paardje hoor Knipoog )

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:06

Ik heb nu een Friese hengst van 1.68 ( een egte brede man XD), en als hij mij trap ( wat hij 2x heeft gedaan bij hoevenkrabben) geef ik hem tog egt wel een sh*t schop terug. of als hij doormij heen wil lopen steek ik me hand boven zijn hoofd uit, en dan geef ik hem een tik op zijn neus. nu als hij het doet, doe ik me hand naar boven en hij staat al zowat in de hoek. Het is wel een hengst, die ik netjes opgevoed wil hebbe. Maar wat wel schattig is als ik hem een tik op zijn neus of waar dan ook heb gegeven buigt tie zijn hals netjes, en gaat tie knuffelen Knipoog dan heeft hij echt respect voor je.
maar hij leert het nu allemaal, want er is nooit wat mee gedaan. hij is nu 6

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:12

Vin schoppen wel wat overdreven. Ik geef wel eens een tikje met mn hand maar het hangt er ook vanaf wat voor paard het is. Bijv. we hebben een c-ponytje die óntzétténd ondeugend is en als ie tegen me aan wil lopen of beetje hapt ofzo corrigeer ik hem meteen met mn stem en evt ruk met halstertouw of tik met mn hand. Dan weet hij weer even van: oja dat mag niet.

Mn merrie echter zal ik nooit met een tik corrigeren, die is daar heel gevoelig voor en weet dan niet wat ze fout heeft gedaan, daar maak ik haar dan alleen maar bang mee. Zelfs een correctie met mn stem hou ik dan vaak rustig.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:54

MyStar: mijn merrie ook voor haar hoef ik allen
me stem wat zwarder te maken
maar bij me fjord hoef ik het niet tepoberen want die luistert er echt niet naar ! Tong uitsteken

Mulano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:34

Schoppen? Nee. Hoogstens een corrigeerende tik.

diamond_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:32

ik ben zoiezo tegen zweep of scherp bit enzo en dat heeft effect alle pony's hinniken als ik aankom en als ik ze roep galloperen ze allemaal naar me toe als ze in de wei staan (heb hetr over de manege pony's) maar schoppen gaat helemaal te ver. mijn vriendin schopte haar pony altijd heel erg, tot wonden toe. toen heb ik haar ook geschopt Haha! was niet erg aardig van me maar ze verdiende het gwoon.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:33

Je hebt je vriendin geschopt? Weiiiird

sylven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:49

er is schoppen en schoppen..
Als mijn paarden over me heen proberen te lopen, me opzij proberen te duwen oid en ik heb m'n handen vol ja dan kunnen ze een schop verwachten, maar nooit hard ik steek meer m'n been uit.
Een paard echt verrot schoppen, nee dat gaat me te ver.

Maar als je ziet wat paarden in een kudde allemaal uitvreten of hoe een merrie haar veulen af en toe verteld wat het niet mag doen, dan vind ik het uitsteken van je been niet zielig.

een dreun met je elleboog op neushoogte. slaan met een zweep, kan veel harder aankomen..

't is een questie van doseren en weten wanneer een correctie op z'n plaats is..

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:56

Idd Sylven een corrigerende opvoedende schop Knipoog.
Als Timber iets doet wat hij echt niet mag, en ik heb me handen vol dan krijgt hij toch echt een schop. Ik trap hem niet ze hele stal door, dus het heeft niks met mishandeling te maken Knipoog.
Maar hij weet wel waar zijn plek is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:50

Famke_93 schreef:
Mando schreef:

Nu moet je natuurlijk niet liegen, je hebt niet voor niks de naam op stal! Koe Clown Vork Haha!

Nee, niet jokken... jouw paard schopt mijn lieve pony toch ook. Ik heb gisteren weer een snee op zijn borst moeten uitwassen.... pony ziet er niet uit. Haha!
maar ik zag Famke toch niet haar vingertje opsteken en roepen Foei.....

Nee, hij werd ten eerste toen hij binnenlangs rende even het hekwerk in getrapt (doet ie dus ook nooit meer) en toen hij in haar kont beet na 8 x waarschuwen een rottrap op zijn borst..... en dan zitten wij ons druk te maken over ons paard trappen...

Dus als wij ze een trap op hun borst geven omdat ze lopen te klooien is dat minder erg dan die wond die ik weer uit kan wassen.
En tuurlijk heb je trappen en trappen.. maar dat heb je onderling bij de paarden ook die elkaar corrigeren.

BubbleGumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:20

Ik schop niet ...
Heb mijne nog nooit geschopt omdat het niet nodig is !

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:39

Mando schreef:
Dus als wij ze een trap op hun borst geven omdat ze lopen te klooien is dat minder erg dan die wond die ik weer uit kan wassen.
En tuurlijk heb je trappen en trappen.. maar dat heb je onderling bij de paarden ook die elkaar corrigeren.

ik heb deze week ook verschillende wonden mogen uitwassen in de groep hengstjes, maar dat wil niet zeggen dat ik dat normaal vind. Ook als paarden elkaar trappen is er iets mis. Helaas is dat niet altijd met een 'gegronde' reden voor de gekwetste pony...
Wij moeten imo veel meer redelijkheid aan de dag leggen dan ik soms zie bij hengstjes.

Zal zometeen een filmpje plaatsen (als het lukt) waarop het hengstje naar me steigert...