Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FriesWytske schreef:Hahahaha, dat lukt je dan echt niet. Als je paard je wil pletten gaat hij alleen maar meer tegen je aan drukken. Als je hem of haar aan de kant wilt drukken. En bij gericht slaan eerst nadenken en dan pas reageren. Is helemaal verkeerd, paard weet later niet meer waarom hij dan alsnog op zijn kop krijgt.
Direct aanpakken helpt het best. En daarna reageren ze ook op je waarschuwing. Want dan weten ze wat er daarna kan volgen.
Zou zeggen, ga eens kijken hoe ze dingen onderling oplossen. Dan zie je dat ze dan ook niet zo lief tegen elkaar doen.
foscy schreef:Als je op een paard rijd geef je hem ook een "schop" als hij niet luistert.
Dus langs het paard is het niet meer dan normaal dat je hem een schop in zijn buik geeft ter hoogte waar de single normaal zit.
Je moet respect van je paard afdwingen als je dit niet doet gebeuren er ongelukken.
Ik heb deze techniek de eerste jaren toen ik mijn paard kocht gebruikt, nu hoef ik nog zelden of nooit te schoppen omdat hij weet wat er van hem verwacht word.
prestarobin schreef:mamamier schreef:Prestarobin, wat zou jouw oplossing dan zijn in de genoemde gevallen? (Dus als je geplet wordt, paard tegen je op steigert, gericht naar je slaat enz enz)
Geplet worden: paard aan de kant duwen
Als hij tegen je op steigert : achteruit gaan , ik ga dan echt niet blijven staan om paard een knal na te verkopen, ik weet het eigenlijk nog niet zo goed want ik heb het nog nooit meegemaakt, maar ik zou dan eerst even op mijn veiligheid letten door even stapje terug te doen (of in elk geval zover weg dat hij me niet meer kan raken)
maarja dan merkt hij wel dat ik voor hem
aan de kant ga als hij zoiets doet, daar kan
het erger van worden. Ik ga zou het niet
fysiek op lossen maar ik denk dat ik iets
naar hem zou roepen als hey niet doen.
Als hij gericht naar je slaat : eerst nagaan
of het niet gewoon aan mij lag,(wel lastig omdat je maar 3 sec.hebt anders heeft straffen toch geen zin) als het wel aan mij lag , mijn fouten proberen goed te
maken en sorry zeggen (ja echt!) En als
het niet aan mij lag iets naar hem roepen
van ey joh . Maar natuurlijk ook om mijn
eigen veiligheid denken en wel een beetje
aan de kant als het nodig is.
prestarobin schreef:Ayasha schreef:Jij maakt er "gelijk" van. Paard krijgt een trap als ie die verdient. Niet na het afladen omdat je daar zin in hebt.
Maar ik vind dat een paard nooit een trap verdient
prestarobin schreef:Tinky12 schreef:Wat zou voor jou dat een goede manier zijn om te corrigeren?En houd in je achterhoofd dat je absoluut geen tijd hebt op zo'n moment om daarover na te denken.
Hoe corrigeer je een paard die jouw persoonlijk ruimte inkomt door een mep uit te (willen) delen.
Bedoel je als hij los is of vast staat / als je hem vasthoud?
Als hij los is (in het weiland /de stal/losgooibak/rijbak) tja dat is eigenlijk zijn ruimte, dus dan moet ik zelf maar uitkijken toch? Misschien dat ik wel iets roep van hey joh. Als ik hem vast heb en het lag aan mij , dan sorry zeggen, als hij het uit dominatie doet ook iets roepen van ey joh en misschien een klein rukje aan zijn halster geven. Als hij het doet uit angst dan moet je ook gewoon opletten, want je kon het misschien al aan zien komen. Paard gerustellen. Ik heb geen knallen te koop. Nooit niet.
prestarobin schreef:FriesWytske schreef:Hahahaha, dat lukt je dan echt niet. Als je paard je wil pletten gaat hij alleen maar meer tegen je aan drukken. Als je hem of haar aan de kant wilt drukken. En bij gericht slaan eerst nadenken en dan pas reageren. Is helemaal verkeerd, paard weet later niet meer waarom hij dan alsnog op zijn kop krijgt.
Direct aanpakken helpt het best. En daarna reageren ze ook op je waarschuwing. Want dan weten ze wat er daarna kan volgen.
Zou zeggen, ga eens kijken hoe ze dingen onderling oplossen. Dan zie je dat ze dan ook niet zo lief tegen elkaar doen.
Ik zou dan ey roepen als het een dominante schop was. en als het aan mij lag kon ik het misschien al zien aan komen dus dan wist je al dat je niet hoeft te straffen, want dan is het mijn schuld. Pletten zou ik eerst zacht duwen en dan steeds meer kracht erbij en uiteindelijk (als hij nog niet heeft geschikt) mijn hele gewicht tegen hem aan duwen. Doet hij 1 stapje ? Goedzo braaf en weer beginnen met zachtjes duwen enz enz. Ik zie elke dag hoe ze het bij elkaar doen, ze waarschuwen elkaar eerst, en als het andere paard nog steeds niet luisterd, dan verkopen het ene paard wel een knauw en een snauw, maar wij zijn mensen en ik vind dat wij het recht helemaal niet hebben om deze mooie dieren te trappen, om wat voor reden dan ook.
prestarobin schreef:Tinky12 schreef:Wat zou voor jou dat een goede manier zijn om te corrigeren?En houd in je achterhoofd dat je absoluut geen tijd hebt op zo'n moment om daarover na te denken.
Hoe corrigeer je een paard die jouw persoonlijk ruimte inkomt door een mep uit te (willen) delen.
Bedoel je als hij los is of vast staat / als je hem vasthoud?
Als hij los is (in het weiland /de stal/losgooibak/rijbak) tja dat is eigenlijk zijn
ruimte, dus dan moet ik zelf maar uitkijken
toch? Misschien dat ik wel iets roep van
hey joh. Als ik hem vast heb en het lag aan
mij , dan sorry zeggen, als hij het uit
dominatie doet ook iets roepen van ey joh
en misschien een klein rukje aan zijn
halster geven. Als hij het doet uit angst
dan moet je ook gewoon opletten, want je
kon het misschien al aan zien komen.
Paard gerustellen. Ik heb geen knallen te
koop. Nooit niet.
Yvank_ schreef:Nee zo werkt dat niet.. Jij bent niet te gast in hun weiland en dat weiland is niet van hen. Het is jouw weiland en zij mogen er staan. Maar als jij er vanacht wil slapen dan zoeken ze maar een ander plekje.
Zo handelt een kuddeleider ook en jij bent dat in dit geval.
mamamier schreef:Als dat paard wat je een halster om wilt doen in het weiland, nou eens iets stouter doet dan weglopen of niet luisteren. Hij bijt bv. Of draait zijn kont naar je toe en slaat je met een gerichte mep tegen je hoofd. Of je hebt het halster om maar ipv met je meelopen, sleurt hij je het hele weiland door. Die dingen gebeuren nu eenmaal wel eens. Wat doe je dan? Verbaal corrigeren werkt alleen bij paarden die al opgevoed zijn namelijk. Hoe leer jij paarden om naar je te luisteren?
Het is eigenlijk heel zielig wat jij doet. Paarden hebben een leider nodig, zoeken
grenzen en jij moet die geven. Dat doe je
dus niet Door jezelf ondergeschikt te
maken. Dan weten ze niet waar ze aan toe
zijn.
Yvank_ schreef:Precies FW, een paard heeft behoefte aan duidelijkheid jij laat het ze nu maar uitzoeken dat is nog veel sneuer.. Als jouw paard je trapt dan ligt het inderdaad wel aan je zelf want jij geeft geen grenzen aan en bent niet consequent...
prestarobin schreef:FriesWytske schreef:Ik wacht de dag met angst af dat het bij jouw een keer goed mis gaat.
En die dag gaat er komen, want jij behandelt ze als je vriendje/vriendinnetje ipv dat jij de leider bent.
Het zijn mijn vrienden ook , maar ik ben wel de baas van onze "vriendenclub"