Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:15

Als je op een paard rijd geef je hem ook een "schop" als hij niet luistert.
Dus langs het paard is het niet meer dan normaal dat je hem een schop in zijn buik geeft ter hoogte waar de single normaal zit.
Je moet respect van je paard afdwingen als je dit niet doet gebeuren er ongelukken.
Ik heb deze techniek de eerste jaren toen ik mijn paard kocht gebruikt, nu hoef ik nog zelden of nooit te schoppen omdat hij weet wat er van hem verwacht word.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:17

Totdat je het wel een keer moet doen voor je eigen veiligheid. Kan je zeggen dat als ze in het land dreigend op mij afkomen. Ze ook een flinke straf staat te wachten. En ja, dat heb ik al een keer meegemaakt. Paard wist daarna niet hoe snel hij weer normaal tegen me moest doen. Naar me toe komen vind ik niet erg in het land. Al is het maar om gewoon een aai op te halen. Maar mij uit het land te jagen is echt een no go.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:29

FriesWytske schreef:
Hahahaha, dat lukt je dan echt niet. Als je paard je wil pletten gaat hij alleen maar meer tegen je aan drukken. Als je hem of haar aan de kant wilt drukken. En bij gericht slaan eerst nadenken en dan pas reageren. Is helemaal verkeerd, paard weet later niet meer waarom hij dan alsnog op zijn kop krijgt.
Direct aanpakken helpt het best. En daarna reageren ze ook op je waarschuwing. Want dan weten ze wat er daarna kan volgen.
Zou zeggen, ga eens kijken hoe ze dingen onderling oplossen. Dan zie je dat ze dan ook niet zo lief tegen elkaar doen.

Ik zou dan ey roepen als het een dominante schop was. en als het aan mij lag kon ik het misschien al zien aan komen dus dan wist je al dat je niet hoeft te straffen, want dan is het mijn schuld. Pletten zou ik eerst zacht duwen en dan steeds meer kracht erbij en uiteindelijk (als hij nog niet heeft geschikt) mijn hele gewicht tegen hem aan duwen. Doet hij 1 stapje ? Goedzo braaf en weer beginnen met zachtjes duwen enz enz. Ik zie elke dag hoe ze het bij elkaar doen, ze waarschuwen elkaar eerst, en als het andere paard nog steeds niet luisterd, dan verkopen het ene paard wel een knauw en een snauw, maar wij zijn mensen en ik vind dat wij het recht helemaal niet hebben om deze mooie dieren te trappen, om wat voor reden dan ook.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:31

foscy schreef:
Als je op een paard rijd geef je hem ook een "schop" als hij niet luistert.
Dus langs het paard is het niet meer dan normaal dat je hem een schop in zijn buik geeft ter hoogte waar de single normaal zit.
Je moet respect van je paard afdwingen als je dit niet doet gebeuren er ongelukken.
Ik heb deze techniek de eerste jaren toen ik mijn paard kocht gebruikt, nu hoef ik nog zelden of nooit te schoppen omdat hij weet wat er van hem verwacht word.

Als ik erop zit geef ik hem ook geen schop :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:43

prestarobin schreef:
mamamier schreef:
Prestarobin, wat zou jouw oplossing dan zijn in de genoemde gevallen? (Dus als je geplet wordt, paard tegen je op steigert, gericht naar je slaat enz enz)

Geplet worden: paard aan de kant duwen
Als hij tegen je op steigert : achteruit gaan , ik ga dan echt niet blijven staan om paard een knal na te verkopen, ik weet het eigenlijk nog niet zo goed want ik heb het nog nooit meegemaakt, maar ik zou dan eerst even op mijn veiligheid letten door even stapje terug te doen (of in elk geval zover weg dat hij me niet meer kan raken)
maarja dan merkt hij wel dat ik voor hem
aan de kant ga als hij zoiets doet, daar kan
het erger van worden. Ik ga zou het niet
fysiek op lossen maar ik denk dat ik iets
naar hem zou roepen als hey niet doen.

Als hij gericht naar je slaat : eerst nagaan
of het niet gewoon aan mij lag,(wel lastig omdat je maar 3 sec.hebt anders heeft straffen toch geen zin) als het wel aan mij lag , mijn fouten proberen goed te
maken en sorry zeggen (ja echt!) En als
het niet aan mij lag iets naar hem roepen
van ey joh . Maar natuurlijk ook om mijn
eigen veiligheid denken en wel een beetje
aan de kant als het nodig is.

Sorry, maar in de echte wereld werkt dat niet helemaal zo.
Als ik met paarden bezig ben, weet ik heel goed waar ik mee bezig ben, ik hoef dus niet eerst na te denken of ik wel of geen schop/klap mag verkopen omdat het misschien wel mijn schuld is.
Ik heb genoeg paarden in m'n handen gehad van jong tot oud, hengsten en merries, warm bloeden en koudbloeden..
Het maakt mij echt niet uit wat het is, hoe duur hij is of hoe oud hij is, hij moet gewoon normaal doen.
Tuurlijk is er wel een beetje ruimte voor kleine dingen, maar daar voorbij is het gewoon een goede waarschuwing: tot hier en niet verder.
Dat krijg je niet voor elkaar met het zeggen van hè houd eens op of foei dat mag niet.. Ja op tv en in je dromen.

Maar of mensen het nu goedkeuren of niet, het werkt dus ik ga mijn werkwijze niet aanpassen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:45

prestarobin schreef:
Ayasha schreef:
Jij maakt er "gelijk" van. Paard krijgt een trap als ie die verdient. Niet na het afladen omdat je daar zin in hebt.

Maar ik vind dat een paard nooit een trap verdient

Dan heb je er nog niet genoeg gehad.
Edit: de laatste reactie zegt genoeg.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-10-14 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:46

prestarobin schreef:
Tinky12 schreef:
Wat zou voor jou dat een goede manier zijn om te corrigeren?En houd in je achterhoofd dat je absoluut geen tijd hebt op zo'n moment om daarover na te denken.

Hoe corrigeer je een paard die jouw persoonlijk ruimte inkomt door een mep uit te (willen) delen.

Bedoel je als hij los is of vast staat / als je hem vasthoud?
Als hij los is (in het weiland /de stal/losgooibak/rijbak) tja dat is eigenlijk zijn ruimte, dus dan moet ik zelf maar uitkijken toch? Misschien dat ik wel iets roep van hey joh. Als ik hem vast heb en het lag aan mij , dan sorry zeggen, als hij het uit dominatie doet ook iets roepen van ey joh en misschien een klein rukje aan zijn halster geven. Als hij het doet uit angst dan moet je ook gewoon opletten, want je kon het misschien al aan zien komen. Paard gerustellen. Ik heb geen knallen te koop. Nooit niet.

Het boeit niet waar het paard zich bevind,jij bent de baas...overal en altijd...iedereen heeft een persoonlijke ruimte die gerespecteerd dient te worden.Jij zou het ook niet fijn vinden als je in een lege bus zit en er komt iemand practisch bij je op schoot zitten ;)
Als paarden los bij elkaar staan respecteren ze ook elkaar ruimte en nodigen elkaar uit om die ruimte te betreden als ze willen kroelen.
Zo ook als jij een paard uitnodigt om hem een aai over zijn bol te geven en andersom.

Sommige paarden zijn lomp en vinden dat ze zich altijd in jouw persoonlijke ruimte mogen bevinden en dat kan gevaarlijk worden.Geen respect dus...

Als mens en dier respect hebben voor elkaar dan respecteer je ook de persoonlijk ruimte...een paard laat toe dat je een halster omknoopt en jij nodigt uit als je hem wilt aaien.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:57

prestarobin schreef:
FriesWytske schreef:
Hahahaha, dat lukt je dan echt niet. Als je paard je wil pletten gaat hij alleen maar meer tegen je aan drukken. Als je hem of haar aan de kant wilt drukken. En bij gericht slaan eerst nadenken en dan pas reageren. Is helemaal verkeerd, paard weet later niet meer waarom hij dan alsnog op zijn kop krijgt.
Direct aanpakken helpt het best. En daarna reageren ze ook op je waarschuwing. Want dan weten ze wat er daarna kan volgen.
Zou zeggen, ga eens kijken hoe ze dingen onderling oplossen. Dan zie je dat ze dan ook niet zo lief tegen elkaar doen.

Ik zou dan ey roepen als het een dominante schop was. en als het aan mij lag kon ik het misschien al zien aan komen dus dan wist je al dat je niet hoeft te straffen, want dan is het mijn schuld. Pletten zou ik eerst zacht duwen en dan steeds meer kracht erbij en uiteindelijk (als hij nog niet heeft geschikt) mijn hele gewicht tegen hem aan duwen. Doet hij 1 stapje ? Goedzo braaf en weer beginnen met zachtjes duwen enz enz. Ik zie elke dag hoe ze het bij elkaar doen, ze waarschuwen elkaar eerst, en als het andere paard nog steeds niet luisterd, dan verkopen het ene paard wel een knauw en een snauw, maar wij zijn mensen en ik vind dat wij het recht helemaal niet hebben om deze mooie dieren te trappen, om wat voor reden dan ook.

Je hebt duidelijk genoeg nog weinig ervaring met paarden. Zelf heb ik bijna 30 jaar ervaring met paarden en pony's. En kan je zeggen dat je echt geen tijd hebt om na te denken of iets jouw fout is of niet. En zoals ik al eerder zei, zie eens een tijd in het land. Dan zie je dat ze daar ook niet zachtaardig met elkaar omgaan. Zij hebben wel even een paar 100 kilo meer gewicht om tegen jouw in te brengen dan dat jij bent. En dacht je dat als het kan, wij niet waarschuwen. Dat doen we namelijk wel. Maar als het paard dan nog niet luistert. Dan krijgt hij echt wel de schop of mep te pakken die hij verdient.

mamamier

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:11

Je hebt gelukkig heel duidelijk alleen te maken gehad met paarden/pony's die al eerder door "ons schoppers" zijn opgevoed.
Daar heb jij nu profijt van en doordat ze hun opvoeding al gehad hebben kan jij het nu met een "ey" of "foei" af.
Mooi toch? Hoef jij niet fysiek op te treden. Maar hou in je achterhoofd dat als je je eens in zo'n levensgevaarlijke situatie bevindt, je alles mag en moet doen om 500 kilo paard bij je weg te houden. Daarna mag je duizend keer sorry zeggen tegen het paard maar Denk alsjeblieft eerst aan je eigen veiligheid.

Wij hadden ooit een niet zo lieve haflinger op stal die gericht aan kon vallen als je in het land liep. Mijn dochter van toen een jaar of 12 moest toch dagelijks, meestal alleen, het land in om haar eigen pony te pakken. Dat moest van mij met zweep. Ze vond dat natuurlijk zielig maar het was gewoon nodig. Pas nadat meneer van elke stalgenoot een paar keer de zweep of voet Had gehad, kon het zonder zweep en was "ey!" genoeg om hem bij je weg te houden.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:41

prestarobin schreef:
Tinky12 schreef:
Wat zou voor jou dat een goede manier zijn om te corrigeren?En houd in je achterhoofd dat je absoluut geen tijd hebt op zo'n moment om daarover na te denken.

Hoe corrigeer je een paard die jouw persoonlijk ruimte inkomt door een mep uit te (willen) delen.

Bedoel je als hij los is of vast staat / als je hem vasthoud?
Als hij los is (in het weiland /de stal/losgooibak/rijbak) tja dat is eigenlijk zijn
ruimte, dus dan moet ik zelf maar uitkijken
toch? Misschien dat ik wel iets roep van
hey joh. Als ik hem vast heb en het lag aan
mij , dan sorry zeggen, als hij het uit
dominatie doet ook iets roepen van ey joh
en misschien een klein rukje aan zijn
halster geven. Als hij het doet uit angst
dan moet je ook gewoon opletten, want je
kon het misschien al aan zien komen.
Paard gerustellen. Ik heb geen knallen te
koop. Nooit niet.

Het boeit niet waar het paard zich bevind,jij bent de baas...overal en altijd...iedereen heeft een persoonlijke ruimte die gerespecteerd dient te worden.Jij zou het
ook niet fijn vinden als je in een lege bus
zit en er komt iemand practisch bij je op
schoot zitten ;)
Als paarden los bij elkaar staan respecteren ze ook elkaar ruimte en nodigen elkaar uit om die ruimte te
betreden als ze willen kroelen.
Zo ook als jij een paard uitnodigt om hem een aai over zijn bol te geven en andersom.

Sommige paarden zijn lomp en vinden dat ze zich altijd in jouw persoonlijke ruimte mogen bevinden en dat kan gevaarlijk worden.Geen respect dus...

Als mens en dier respect hebben voor elkaar dan respecteer je ook de persoonlijk ruimte...een paard laat toe dat je een halster omknoopt en jij nodigt uit als je hem wilt aaien.[/quote]
Als ik gewoon in hun weiland loop om er 1 een aai te geven ofzo , en ze hebben er geen zin in, heb ik pech . Als ik kom om ze uit het land te halen , dan zou ik het wel leuk vinden als ze blijven staan. Maar als ze dat niet doen word ik wordt dan niet boos ofzo, op hetmoment dat ik ze vast heb met een halster om, zou ik het fijn vinden als ze luisteren, maar ik moet ook naar hun luisteren. Maar het is en blijft hun weiland, en daar ben ik te gast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:47

Nee zo werkt dat niet.. Jij bent niet te gast in hun weiland en dat weiland is niet van hen. Het is jouw weiland en zij mogen er staan. Maar als jij er vanacht wil slapen dan zoeken ze maar een ander plekje.

Zo handelt een kuddeleider ook en jij bent dat in dit geval.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:52

Als dat paard wat je een halster om wilt doen in het weiland, nou eens iets stouter doet dan weglopen of niet luisteren. Hij bijt bv. Of draait zijn kont naar je toe en slaat je met een gerichte mep tegen je hoofd. Of je hebt het halster om maar ipv met je meelopen, sleurt hij je het hele weiland door. Die dingen gebeuren nu eenmaal wel eens. Wat doe je dan? Verbaal corrigeren werkt alleen bij paarden die al opgevoed zijn namelijk. Hoe leer jij paarden om naar je te luisteren?

Het is eigenlijk heel zielig wat jij doet. Paarden hebben een leider nodig, zoeken grenzen en jij moet die geven. Dat doe je dus niet Door jezelf ondergeschikt te maken. Dan weten ze niet waar ze aan toe zijn.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:53

Yvank_ schreef:
Nee zo werkt dat niet.. Jij bent niet te gast in hun weiland en dat weiland is niet van hen. Het is jouw weiland en zij mogen er staan. Maar als jij er vanacht wil slapen dan zoeken ze maar een ander plekje.

Zo handelt een kuddeleider ook en jij bent dat in dit geval.

Dat zijn de regels voor mijn dieren he, het kan best zijn dat jij andere regels hebt voor die van jou. Het weiland is wel hun territorium.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:55

Nee, dat is het niet. Een paard heeft geen territorium. Jij bent ten alle tijde de leider, ook in het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:57

Precies FW, een paard heeft behoefte aan duidelijkheid jij laat het ze nu maar uitzoeken dat is nog veel sneuer.. Als jouw paard je trapt dan ligt het inderdaad wel aan je zelf want jij geeft geen grenzen aan en bent niet consequent...

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:09

mamamier schreef:
Als dat paard wat je een halster om wilt doen in het weiland, nou eens iets stouter doet dan weglopen of niet luisteren. Hij bijt bv. Of draait zijn kont naar je toe en slaat je met een gerichte mep tegen je hoofd. Of je hebt het halster om maar ipv met je meelopen, sleurt hij je het hele weiland door. Die dingen gebeuren nu eenmaal wel eens. Wat doe je dan? Verbaal corrigeren werkt alleen bij paarden die al opgevoed zijn namelijk. Hoe leer jij paarden om naar je te luisteren?

Het is eigenlijk heel zielig wat jij doet. Paarden hebben een leider nodig, zoeken

grenzen en jij moet die geven. Dat doe je
dus niet Door jezelf ondergeschikt te
maken. Dan weten ze niet waar ze aan toe
zijn.

Ik wil heel best hun leider zijn hoor , maar zonder agressie. Die van mij hebben echt wel regels. Maar allemaal zonder schoppen. Ik vind het echt niet fijn als mijn ruin zijn hoofd tegen mij aanduwd, dan duw ik echt zijn hoofd wel weg.(hij duwt
tegen mijn boven arm/schouder) ik zet dan
mijn arm van me af, zijn hoofd ligt er dan
nog tegenaan, dus ik duw niet mijn arm
tegen zijn hoofd. Maar echt boos worden? Nee. Ik ben niet echt boos als hij zijn hoofd tegen me aanduwt. Ik moet ook opletten!

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:11

Yvank_ schreef:
Precies FW, een paard heeft behoefte aan duidelijkheid jij laat het ze nu maar uitzoeken dat is nog veel sneuer.. Als jouw paard je trapt dan ligt het inderdaad wel aan je zelf want jij geeft geen grenzen aan en bent niet consequent...

Ze hebben echt wel regels hoor! Je kunt ook regels hebben zonder schoppen.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:12

FriesWytske schreef:
Nee, dat is het niet. Een paard heeft geen territorium. Jij bent ten alle tijde de leider, ook in het land.

Het territorium van een paard is hun ruimte. En die hebben ze zeker wel.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:14

Nogmaals, we hebben het hier niet over knullige dingetjes zoals voor je weglopen of hoofd tegen je aanduwen. We hebben het over gevaarlijke situaties. Hij of ik. Natuurlijk schop Ik geen paard omdat ie zn hoofd tegen me aan duwt. Ik geloof niet dat je het helemaal begrijpt. Lees mijn vorige posts nog maar eens Door.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:15

Ik wacht de dag met angst af dat het bij jouw een keer goed mis gaat.
En die dag gaat er komen, want jij behandelt ze als je vriendje/vriendinnetje ipv dat jij de leider bent.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:22

FriesWytske schreef:
En die dag gaat er komen, want jij behandelt ze als je vriendje/vriendinnetje ipv dat jij de leider bent.

Het zijn mijn vrienden ook , maar ik ben wel de baas van onze "vriendenclub"

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:22

Hoe oud ben je prestarobin?
Mijn dochter Had daar vroeger ook veel moeite mee namelijk. Alles Was altijd sielugh... En haar pony Was en is haar grootste vriend. We zijn nu wat jaartjes verder en ze ziet gelukkig nu wel in dat hij ook haar beste vriend is als zij wél de leiding neemt. En dat betekent niet dat zij hem schopt overigens. De klappen/schoppen die nodig waren in het begin heeft hij van ons volwassenen gehad in combinatie met een boze schreeuw. Hij leerde snel en associeert nu ook gewoon die boze schreeuw met iets dat niet mag. Het gebeurt nu nog zelden dat ie een tik of schop krijgt. Waarom? Hij is opgevoed. En van een goede basis heb je een heel paarden leven profijt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:25

prestarobin schreef:
FriesWytske schreef:

Het zijn mijn vrienden ook , maar ik ben wel de baas van onze "vriendenclub"

Sorry, maar dat lees ik niet uit jouw reacties. Uit jouw reacties ben jij eerder een vriend dan een leider. Want een leider weet wanneer hij of zij op moet treden. En dat lees ik niet uit jouw reacties.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:25

prestarobin: Wat is zo lees ben jij te lief...dat,dat kan je nog eens opbreken.

Paard moet doen wat hem wordt gevraagd,overal waar jij loopt is jouw territorium.Jij bent altijd en overal de baas...of dat nu op stal is of in het land tussen de paarden.Klooien doen ze maar in hun eigen tijd.

Het is niet de bedoeling dat paarden jou in het land tolereren,dat kan levensgevaarlijke situaties opleveren.Niets is erger voor een kudde/groepsdier dan onduidelijkheid.

Hoofdschuren is bij mij streng verboden,ik heb een schuurpaal staan voor ze of ze gebruiken hun maat maar....maar niet mij.Ik sta al niet stabiel op mijn benen en daarbij,als er een ander persoon of kind in de wei komen kunnen ze gewond raken.

Jij stelt jezelf ondergeschikt aan je paard...fijn als hij toestaat dat je zijn halster omdoet.Niets ervan,jij bent de baas en paard moet gewoon netjes luisteren.Dat is basis opvoeding!!

Je mag blij zijn dat je paard zo lief is maar denk er goed om dat ze dat niet allemaal zijn.Zie een paard nooit als een gelijke...het is en blijft een groot dier met gevoelens en instincten.Jouw taak om dat in goede banen te leiden ;)

Opvoeding is een onderdeel van het leven en zoals ik al eerder zei...Een goede leider zorgt voor orde,rust en regelmaat.Iedereen weet waar hij/zij aan toe is...iedereen heeft netjes zijn plekje in de kudde.
Ook de laagste in rang krijgt voldoende aandacht en eten.

Mijn paarden komen keurig als ik ze roep,lopen ook zonder touw keurig mee.Zijn netjes met stalmanieren en ook met rijden.Ik loop met 3 tegelijk over de weg zonder problemen,ook als er andere paarden aan komen.
Waarom?Ze hebben een goede basis opvoeding gehad waar veel tijd,liefde en zorg aan is besteed....maar ook is er wel eens een die een schop onder zijn billen heeft gekregen.Ik pik geen ongein,dat weten ze en daarom is alles nu alles zo heerlijk ontspannen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:27

En zo hoort het ook, Tinky12