Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
merrieveulen schreef:Strawberry_ schreef:Ik vind een paard schoppen niet de juiste oplossing. Geef hem/haar dan een tikje op bijvoorbeeld zijn neus om te laten zien dat het niet mag wat hij/zij doet. Of een tikje met een zweep desnoods.
wat dat betreft is een schopje onder de kont dan voor het paard nog beter te begrijpen. ik heb namelijk nog nooit het ene paard het andere een corrigerend tikje op de neus zien geven, laat staan met een zweepje.

karoliena schreef:Inderdaad, ik geef dus echt ook nooit een tik met de zweep. Zweep is een verlengde van mij arm om oefeningen te doen en niet om mee te straffen want dat is volkomen onlogisch voor een paard
merrieveulen schreef:@ ponyzotje, ik zou grondwerk aanraden. simpele oefeningen en spelletjes (die hij leuk zal vinden!) die jouw leiderschap en betrouwbaarheid bevestigen. de friendly game van parelli is een hele goede voor het aanleren van voetjes geven. ik heb mijn veulen het geleerd toen hij los in de wei stond, ik ben rbij gaan zitten, en heb regelmatig gegamed tot het goed was. nu kan ik de wei inlopen, en zijn hoeven pakken terwijl hij gewoon blijft grazen.
bij de eerste keer dat hij bekapt werd zat de game er nog niet zo goed in, hij heeft me toen ook getrapt, maar niet uit agressie. puur angst was het. ik heb hem niet gestraft, gewoon laten doen en gerustgesteld (dat was eigenlijk het begin van onze friendly game). binnen tien minuten tilde hij zelf zijn beentjes op, en liet ze rustig in mijn hand hangen. later zijn de de oefening in de wei gaan uitbouwen.
), gaat steigeren, en laat steeds minder toe... Terwijl er waarschijnlijk mensen zijn (de smid, stalknechten) die gewoon op hem afgaan en zijn hoef oppakken... Is dat paard zo slim en zo sluw of wat?? ik snap het in ieder geval niet meer.
(zo, das duidelijk
) Nayana schreef:hardstikke tegen!(zo, das duidelijk
)

ponyzotje schreef:Nayana schreef:hardstikke tegen!(zo, das duidelijk
)
jij mag mijn hengstje eens komen heropvoeden![]()
nee serieus, zeg eens, wat doe jij als een paard gericht naar je slaat, je bijt, steigert als hij iets niet wil en dergelijke meer? Hoe los je dat op?
Narya schreef:Misschien gebeurt dat gewoon niet?

ponyzotje schreef:Narya schreef:Misschien gebeurt dat gewoon niet?
Narya, het gaat hier nu wel over paarden die dat doen... Of ontwijk je die gewoon en ga je enkel om met de brave paarden? Dan is het inderdaad gemakkelijk. Maar wat doe je als het toch gebeurt, als je met zo'n paard moet omgaan? Vlucht je dan weg, of hoe pak je dat aan?

Mando schreef:Als een paard gericht slaat naar me krijg ie een rotschop.
(bovenkant platte voet onder zijn buik en wedden dat je OEFFFFF hoor)
Als als hij bijt dan krijg ie een flinke uithaal op zijn neus.
Ik laat me niet schoppen of slaan.
dankjewel voor je advies en uitleg merrieveulen!
liev_meisjuh schreef:ik corigeer mijn verzorgpony's ook soms door een tik maar als ze
echt uit willen halen dan krijgen ze van mijn ook een schop hoor,,
jullie hebben het ook iedere keer over in de natuur ..
het klopt allemaal wel wat jullie zeggen dat ze in de natuur ook gevaarlijk kunnen zijn etc.
MAAR als wij alles zouden toelaten wat hun in de natuur zouden doen hoeveel mensen zouden
het dan nog durven en willen om te gaan rijden en hoe veilig zou het dan nog zijn
paarden moeten weten wie de baas zijn en dat dus niet alles kan wat in de natuur wel kan
anders zouden er veel te veel ongelukken gebeuren
bijv: een paard op een manege trap soms achteruit en wordt nooit gecorigeerd :S wat zou er gebeuren
als daar toevallig een klein kindje bij stond,, ik zou het niet willen weten..
soms moet iemand gewoon gecorigeerd worden als het niet goed schiks wil helpen dan maar een keer
een wat hardere bestraffing.
) en wij het paard moeten behandelen als paard.