Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:34

Inderdaad, ik geef dus echt ook nooit een tik met de zweep. Zweep is een verlengde van mij arm om oefeningen te doen en niet om mee te straffen want dat is volkomen onlogisch voor een paard

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:22

merrieveulen schreef:
Strawberry_ schreef:
Ik vind een paard schoppen niet de juiste oplossing. Geef hem/haar dan een tikje op bijvoorbeeld zijn neus om te laten zien dat het niet mag wat hij/zij doet. Of een tikje met een zweep desnoods. Lachen

wat dat betreft is een schopje onder de kont dan voor het paard nog beter te begrijpen. ik heb namelijk nog nooit het ene paard het andere een corrigerend tikje op de neus zien geven, laat staan met een zweepje.

Hahahahahaha, zag het even helemaal voor me!
hihihihihihi

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:26

Ik geef hem liever een schop onder zijn kont (nooit te hard natuurlijk) dan dat ik hem op zijn neus sla. Maar die van mij is altijd lief dus krijgt hij nooit op zijn donder.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:11

Ook ik vind schoppen maar niks hoor, ik gebruik eerder mijn stem, of een klein tikje, maar nooit schoppen nee...

_Doriien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:12

Mijn paard schopt eigenlijk nooit...eerst deed ie dat wel...maar nu ik meer met m bezig ben,,doet ie het niet meer

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 00:11

karoliena schreef:
Inderdaad, ik geef dus echt ook nooit een tik met de zweep. Zweep is een verlengde van mij arm om oefeningen te doen en niet om mee te straffen want dat is volkomen onlogisch voor een paard

precies. bovendien geeft straffen met de zweep een associatie die je niet wilt, als je hem verder normaal als hulpmiddel gebruikt bij het rijden of mennen. een lichte correctie kan onder het zadel of in het tuig met de zweep, maar het moet geen strafmiddel worden...

verder heb ik vandaag twee keer een pony moeten schoppen. de shetten van de stalhouder zijn weer thuis, en de jongste was in de paddock (die heeft een verzorgster, en die was ermee bezig geweest). die kleine draak is drie jaar, en hondsbrutaal. nooit opgevoed. ze duikt zo op je af, om eens lekker je af te lebberen (respectloos, zomaar mijn ruimte induiken). ik wilde haar uit mijn ruimte sturen, en ze draait zich om en haalt uit! etterbak. ik heb haar een schop willen geven, maar die kwam niet echt aan, ze was meteen weg. daarna deed ze het nog eens, ik geef schopje onder kont, en ze trapt gewoon terug! nou dat heeft ze geweten, brutale donder.
zoals jullie weten ben ik in principe tegen schoppen, maar er was toch echt even geen tijd om touwhalstertje en stick te pakken, bovendien denk ik dat dit op deze pony beter inwerkt, ze heeft gewoon nul opvoeding en dit was tenminste duidelijk. kleine heks.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:37

merrieveulen schreef:
@ ponyzotje, ik zou grondwerk aanraden. simpele oefeningen en spelletjes (die hij leuk zal vinden!) die jouw leiderschap en betrouwbaarheid bevestigen. de friendly game van parelli is een hele goede voor het aanleren van voetjes geven. ik heb mijn veulen het geleerd toen hij los in de wei stond, ik ben rbij gaan zitten, en heb regelmatig gegamed tot het goed was. nu kan ik de wei inlopen, en zijn hoeven pakken terwijl hij gewoon blijft grazen.
bij de eerste keer dat hij bekapt werd zat de game er nog niet zo goed in, hij heeft me toen ook getrapt, maar niet uit agressie. puur angst was het. ik heb hem niet gestraft, gewoon laten doen en gerustgesteld (dat was eigenlijk het begin van onze friendly game). binnen tien minuten tilde hij zelf zijn beentjes op, en liet ze rustig in mijn hand hangen. later zijn de de oefening in de wei gaan uitbouwen.

ik kan geen oefeningen met hem doen. Vroeger werd hij gek als hij los mocht in de bak, nu staat hij gewoon stil en mest (tja, een hengst he...) en rolt. Als ik hem probeer op te jagen, of er enige activiteit in de steken, steigert hij en slaat naar me. Dat deed hij in het begin hélemaal niet, het kwam niet in z'n hoofd op, ik heb geen idee wanneer ik die leiderspositie ben kwijtgespeeld, misschien op het moment dat ik zijn hoeven weer niet meer kon pakken.
Friendly game of een variant heb ik al talloze keren geprobeerd, maar het werkt niet. Hij krijgt het op z'n zenuwen (echt een stukje ongeduld, terwijl ik er uren voor zou uittrekken Haha! ), gaat steigeren, en laat steeds minder toe... Terwijl er waarschijnlijk mensen zijn (de smid, stalknechten) die gewoon op hem afgaan en zijn hoef oppakken... Is dat paard zo slim en zo sluw of wat?? ik snap het in ieder geval niet meer.

Ik heb het lang geprobeerd met friendly game, bij de andere hengstjes werkte dat ook écht, ik kan inderdaad bij hen gewoon hun voeten oppakken in de stal. Soms zouden ze eens piepen als was ik een hengst die in hun voorbenen beet (want dat gebeurt zowat elke minuut in de groep), maar over het algemeen kan ik doen wat ik wil. Alleen deze blijft een rotzakje...

Ga geloof ik maar weer de wasbox in waar hij geen kant op kan. Ik heb het daar nochtans zo goed bevestigd, hij gaf gewoon zijn voet in mijn hand, hij deed het prima en toen ineens zo achteruit gegaan, pft, om er moedeloos van te worden... Lachen

Nayana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:23

hardstikke tegen! Haha! (zo, das duidelijk Vork )

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:39

Nayana schreef:

jij mag mijn hengstje eens komen heropvoeden Vork
nee serieus, zeg eens, wat doe jij als een paard gericht naar je slaat, je bijt, steigert als hij iets niet wil en dergelijke meer? Hoe los je dat op?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:45

Misschien gebeurt dat gewoon niet?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:37

ponyzotje schreef:
Nayana schreef:

jij mag mijn hengstje eens komen heropvoeden Vork
nee serieus, zeg eens, wat doe jij als een paard gericht naar je slaat, je bijt, steigert als hij iets niet wil en dergelijke meer? Hoe los je dat op?

het feit dat hij al met grondwerken naar je uithaalt, zegt al genoeg. hij is jou de baas ipv andersom, en zal daarom niets van je pikken en niet naar je luisteren, en zelfs niet op je rekenen in moeilijke situaties. die basis moet eerst rechtgezet worden. koop een leidlijn, en ga eerst op een afstandje (met stick) aan het werk. eerst het vertrouwelijk leiderschap, en dan pas verder kijken naar voetjes geven etc.

mijn ruin was net zo, als je los bij hem in de bak of wei was, sloeg hij je er gewoon uit. in het begin maakte het gericht op leiderschap grondwerken hem razend, hij wilde niet overgenomen worden. uiteindelijk heeft hij wél toegegeven (zonder dwang overigens), en nu heb ik er een fijn paard aan. paarden vinden het van nature fijner om te volgen dan om de verantwoordelijkheid over de kudde te hebben (als leider dus, met alle risico's die daarbij horen), alleen moet er wel íémand de leider zijn. als jij daarvoor niet geschikt wordt geacht, is het de taak van het paard om hiervoor te zorgen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 08:41

het is vreemd dat het zo plots is gekomen merrieveulen. In het begin waren ze allemaal lastig, wat verwacht je ook van een bende hengstjes die bijna niet in de hand komen. De grootste rotzak heb ik helemaal goed gekregen (behalve het bijten, daar valt echt niets aan te doen, dat is ook die pony die de anderen niet waarschuwt voor hij uitvalt ed). En die Welsh Mountain waar het hier over gaat ging in het begin prima. Ik heb 1 keer op mijn strepen gestaan en sindsdien geeft hij zijn voorvoeten príma, echt perfect, ik raak ze aan en ze 'vliegen' echt in mijn hand, hij heeft het goed door. En voor dat dit gebeurde, volgde hij mij als een hondje. Kroelen en spelen, hem wat opjagen om te lopen, allemaal geen probleem.
En dan zo ineens zo omslaan, tegen me steigeren, ik snáp het gewoon niet.

Dankje voor het advies, aan de hand is hij wel vrij braaf, behalve als hij merries ziet maar dat is niet echt een 'probleem', hij is dan wel te houden. Ik kan hem ook gewoon pakken in de bak, kort gezegd ik kan alles doen wat HIJ wil. Maar als meneer NIET wil, dan kan ik niet.

Wat dóe je dan precies met 'aan het werk gaan' met zo'n leidtouw? Hem leiden, stilzetten,...? Het enige dat me daarin tegenhoudt is dat hij ongelooflijk slim is, en heel goed weet wanneer ik hem 'soft' begin uit te proberen Boos!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 08:45

Narya schreef:

Narya, het gaat hier nu wel over paarden die dat doen... Of ontwijk je die gewoon en ga je enkel om met de brave paarden? Dan is het inderdaad gemakkelijk. Maar wat doe je als het toch gebeurt, als je met zo'n paard moet omgaan? Vlucht je dan weg, of hoe pak je dat aan?

Want geloof me, het pony'tje waarover ik het heb is redelijk klein he, en ik heb het al vaak meegemaakt, "komkom, dat zal wel niet zo moeilijk zijn, laat mij eens proberen!" Feit dat het nog altijd niet gelukt is (afgelopen zomer hebben ze er met 3 man aangehangen) zegt wel genoeg denk ik. Ik ken het verleden niet van die pony (misschien is hij ook gewoon enorm dominant)...

Trouwens merrieveulen, ik kan perfect bij hem in de bak en hem pakken en strelen, maar als hij iets niet wil heb ik het zitten. Hij toont zijn dominantie echt niet altijd (ik vraag me af waarom eigenlijk).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:31

Als een paard gericht slaat naar me krijg ie een rotschop.
(bovenkant platte voet onder zijn buik en wedden dat je OEFFFFF hoor)

Als als hij bijt dan krijg ie een flinke uithaal op zijn neus.

Ik laat me niet schoppen of slaan.

Het is idd een stukje niet opvoeding en het scheelt ook wat voor paard of pony je heb, Ik heb een Haflinger en dat blijven draken met een truckendoos van hier tot Tokyo dus die krijgt af en toe een uithaal ondanks grondwerk (wat hij braaf doet) Ondanks opvoeding... maarja.... soms.... wil ik wel eens naar de Gamma om een rol behang te halen. Koe

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:42

ponyzotje schreef:
Narya schreef:

Narya, het gaat hier nu wel over paarden die dat doen... Of ontwijk je die gewoon en ga je enkel om met de brave paarden? Dan is het inderdaad gemakkelijk. Maar wat doe je als het toch gebeurt, als je met zo'n paard moet omgaan? Vlucht je dan weg, of hoe pak je dat aan?

Ik ontwijk geen paard dat mij bijt, niet expres ten minste, maar ik heb in principe maar 2 paarden waar ik mee om ga. Die paarden zijn goed opgevoed en hebben nog nooit gebeten of getrapt. In dat geval is het idd erg makkelijk Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:18

Mando schreef:
Als een paard gericht slaat naar me krijg ie een rotschop.
(bovenkant platte voet onder zijn buik en wedden dat je OEFFFFF hoor)

Als als hij bijt dan krijg ie een flinke uithaal op zijn neus.

Ik laat me niet schoppen of slaan.

ongelofelijk dit... ten eerste een relatie van niks, als dergelijk geweld nodig is, en ten tweede lijkt het met niet de opzet van een correctie om je paard zoveel mogelijk pijn te doen. 'dat je OEF hoort, niet te geloven....'

@ ponyzotje, bij mijn ruin, extact hetzelfde verhaal. ik was gewoon niet ervaren genoeg (persoonlijk), en hij merkte dat ik niet sterk genoeg in mijn schoenen stond. tel daarbij op dat het zomer werd, er merries naast kwamen te staan en hij een tweejarige hengst was, en dan heb je een volkomen onverwachte aanval. het is dat ik een zweepje bij me had, maar anders... het is wel weer rechtgezet, wat ik je echt kan aanraden is het boek 'grondwerk' van Inge Teblick, is een hele goede. er staan oefeningen in, maar ook hoe je het in het dagelijks gebruik toe kunt passen, ideaal. ik doe het met al mijn dieren nu, en mijn opvoederskwaliteiten zijn erg verbeterd mag ik bescheiden zeggen! als je meer uitleg wilt kan je ook wel effe PB sturen hoor!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:15

Ik ben blij dat ik er niet eens over na hoef te denken of ik hem moet schoppen.
M'n pony luisterd altijd naar me, zet nooit een stap verkeerd. als ik alleen maar het woordje 'om' tegen hem zeg zet hij netjes een stapje opzij. Als we naar de bak lopen en ik ga stil staan staat hij netjes achter mij stil. Ik rijd hem nu al sinds januari 2006 en hij heeft nog geen 1 keer op m'n teen gestaan/kop stoot gegeven oid.
Pony luisterd altijd, is lekker relaxed en zich zelf en is altijd in een goed humeur Lachen
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt hem een schop te geven Knipoog

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:22

Als een paard iets doet dat hij niet mag, krijgt hij van mij een tik op zn schouder. Als hij echt iets gevaarlijks of gemeens doet (wat ik gelukkig nog nooit heb meegemaakt), heb ik geleerd dat ik hem dan een schop mag geven met de zijkant van de voet. Liever 1 keer een schop dan eindeloos kleine tikjes geven.
1 Zo'n schop ziet er misschien onaardig uit, maar dan weet hij wel gelijk wie de baas is. En ik heb het nu niet over zo'n dier martelen ofzo, of op gevaarlijke plekken verschrikkelijk pijn doen. Als hij iets gevaarlijks doet, bv naar je uithalen, één klap om ta laten zien wie de baas is. Zo heb ik het geleerd.

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:27

oja, als mensen het niet met me eens zijn, geef me dan argumenten waarom. Leer ik ook weer:D
Maar gelukkig heb ik zoiets nog niet meegemaakt. Wel een keer dat een paard probeerde te bijten, dan gaf ik hem een tik met mn hand.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:09

ik zal meer over grondwerk lezen merrieveulen. Super dat het bij jou blijkbaar helemaal goed is gekomen! ik heb het op filmpje hoe hij naar me steigert, en als ik kijk naar mezelf geloof ik dat ik iets te terughoudend ben bij het 'opjagen' zeg maar. Niet dat ik constant achter hem aan zit, maar het is een soort van longeren. Als hij naar het midden komt om me aan te vallen, word ik geloof ik bang, dat zie ik in mijn houding.
Het voetjes pakken is echter dringend, dus ik zal me genoodzaakt zien dat voor mijn eigen veiligheid in de wasbox te doen, maar voor de verdere verstandhouding zal ik meer lezen over grondwerk Lachen dankjewel voor je advies en uitleg merrieveulen!
en nu je het over je ex-hengstje hebt, het is inderdaad voorjaar en dan wordt hij waarschijnlijk ook weer wat zotter in zijn kop, misschien vandaar de plotse ommeslag...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:17

ik corigeer mijn verzorgpony's ook soms door een tik maar als ze
echt uit willen halen dan krijgen ze van mijn ook een schop hoor,,

jullie hebben het ook iedere keer over in de natuur ..
het klopt allemaal wel wat jullie zeggen dat ze in de natuur ook gevaarlijk kunnen zijn etc.
MAAR als wij alles zouden toelaten wat hun in de natuur zouden doen hoeveel mensen zouden
het dan nog durven en willen om te gaan rijden en hoe veilig zou het dan nog zijn

paarden moeten weten wie de baas zijn en dat dus niet alles kan wat in de natuur wel kan
anders zouden er veel te veel ongelukken gebeuren
bijv: een paard op een manege trap soms achteruit en wordt nooit gecorigeerd :S wat zou er gebeuren
als daar toevallig een klein kindje bij stond,, ik zou het niet willen weten..

soms moet iemand gewoon gecorigeerd worden als het niet goed schiks wil helpen dan maar een keer
een wat hardere bestraffing.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:21

en merrieveulen..
als mijn paard iets verkeerds zou doen moet je gelijk een reactie terug geven
en pak je dus NIET EERST EEN BOEK ERBIJ van gooohh wat zou ik nu moeten doen
om mijn paard te straffen ..

iedereen (nouja de meeste) weten echt wel hoe hun hun paardje het beste kunnen corigeren
de ene luisterd naar een kleine tik en de andere doet het juist nog een keer:S
ik hoef bij mijn paardje bijv geen tik te geven een kleine want dan doet hij net of ik er niet ben en doe hij
het nog een keer en als het wat harder is dan snapt hij het en zal hij het ook nooit meer doen..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:27

liev_meisjuh, als je eens even zou lezen wat erboven staat zou je dit soort reacties niet moeten geven. Ik vraag echt om hulp, en als ik dmv het lezen van dat boek kan leren beter met mijn paard om te gaan, is dat toch wel supergoed zeker? Lachen

Sowieso straf ik hem voldoende als het echt gortig word, maar dat zou ik liever leren voorkomen en dan is het goed om erover te lezen en leren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:29

het gaat niet alleen om het boek
maar waar jou paard op reageert en dat kun je ook lezen in mijn bericht
iedereen is verschillend zo ook de paarden het boek kan kloppen maar nooit helemaal
ik heb zoveel paarden gereden ingereden en verkocht.. en nooit waren ze hetzelfde en ieder
paard moest dan ook op een andere manier gecorriceerd worden.

en bedenk ook voor je eigen wat jij het beste vind voor je paar maar waar hij wel naar luisterd..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:30

liev_meisjuh schreef:
ik corigeer mijn verzorgpony's ook soms door een tik maar als ze
echt uit willen halen dan krijgen ze van mijn ook een schop hoor,,

jullie hebben het ook iedere keer over in de natuur ..
het klopt allemaal wel wat jullie zeggen dat ze in de natuur ook gevaarlijk kunnen zijn etc.
MAAR als wij alles zouden toelaten wat hun in de natuur zouden doen hoeveel mensen zouden
het dan nog durven en willen om te gaan rijden en hoe veilig zou het dan nog zijn

paarden moeten weten wie de baas zijn en dat dus niet alles kan wat in de natuur wel kan
anders zouden er veel te veel ongelukken gebeuren
bijv: een paard op een manege trap soms achteruit en wordt nooit gecorigeerd :S wat zou er gebeuren
als daar toevallig een klein kindje bij stond,, ik zou het niet willen weten..

soms moet iemand gewoon gecorigeerd worden als het niet goed schiks wil helpen dan maar een keer
een wat hardere bestraffing.

en ook deze reactie toont aan dat je beter alle posts grondig kan lezen. Samengevat komt het erop neer dat een paard ons moet behandelen als mens (zeer voorzichtig Knipoog ) en wij het paard moeten behandelen als paard.