Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:40

Nou inderdaad, slecht voor je bloeddruk om je zo op te winden. :j

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:29

palousa_boy schreef:
Mens maak je niet druk, slecht voor je hart..
Ik schop m'n paard echt niet dood ofzo :+

nee maar daar gaat het ook niet om, het gaat er om dat je je paard uberhaupt trapt. dat vind ik al erg genoeg.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:41

Waratje schreef:

oo dat valt wel mee hoor, zo erg was het nog niet, maar ik vind het gewoon vreselijk om te lezen wat sommige mensen met hun paard aan het doen zijn. leiderschap kan ook op een zachte en vriendelijke manier.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:03

prestarobin schreef:
Waratje schreef:

oo dat valt wel mee hoor, zo erg was het nog niet, maar ik vind het gewoon vreselijk om te lezen wat sommige mensen met hun paard aan het doen zijn. leiderschap kan ook op een zachte en vriendelijke manier.

Vaak kan dat. Niet altijd. En daar gaat het hier voornamelijk om.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:46

prestarobin schreef:
Waratje schreef:

Dan moet er wel een leider zijn :+ Een goede leider zorgt voor rust,orde en regelmaat...wie denkt de boel zelf te kunnen regelen moet dringend verzocht worden zich aan de regels te houden.
Soms is dat met houding en/of stem en soms met fysiek contact.

Paarden zijn sterk,een goed gemikte trap kan dodelijk zijn of voor ernstige verwondingen zorgen.Trappen of een poging om een trede op de ladder te klimmen moet direct de kop worden ingedrukt.

Een goed getimde schop kan daarbij een goed hulpmiddel zijn...actie-reactie en verder niet over nadenken.

Wat ze onderling uitvreten moeten ze lekker zelf weten maar als er mensen in de buurt zijn dan hebben ze zich in te houden.Aan de mensen om ervoor te zorgen dat er geen gerotzooi ontstaat.Dat is de verantwoording van een leider.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:57

prestarobin schreef:
Waratje schreef:

Jij hebt denk ik nog niet veel paarden in handen gehad die gecorrigeerd moeten worden he?

pien_2010

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:00

prestarobin ja leiderschap kan ook op een zachte manier nadat alles bevestigd is. Daarheb je gelijk in. Mijn hengst 15 jaar geleden ook wel eens echt een echte lel moeten verkopen en toen zag ik het respect in zijn ogen. Ruin inmiddels is al 15 jaar bij me en nu met zachte hand te leiden en te begeleiden en nooit meer is iets fors nodig.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:33

prestarobin schreef:
Waratje schreef:

Jij hebt denk ik nog niet veel paarden in handen gehad die gecorrigeerd moeten worden he?[/quote]

Nee maar je kan een paard ook corrigeren zonder hem gelijk een trap te geven

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:35

Dat hangt sterk af van het paard en de situatie. Soms is er geen ruimte voor zachte correcties.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:44

Waratje schreef:
Dat hangt sterk af van het paard en de situatie. Soms is er geen ruimte voor zachte correcties.

Klopt, ik ben echt voor het principe 'zo zacht als kan en zo hard als moet'.
Het liefst corrigeer ik met UH of achteruit zetten, maar toen een pony, dominant krengetje, ne aanviel met longeren heb ik met de zweep een paar meppen op de kont gegeven, dan is UH niet
genoeg. Met zelfde pony ook echt gerichte trap gekregen (gelukkig niet geraakt), niks angst van haar kant of mijn kant, 1x een trap tegen d'r kont (andere lichaamsdelen zijn not done) terug gehad. Beide nooit meer gedaan, veel gegrondwerkt rn uiteindelijk goede band mee gekregen. Corrigeren is altijd goed, als het maar binnen 3 seconde is en geen minuut na gebeurtenis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 06:52

prestarobin schreef:

Jij maakt er "gelijk" van. Paard krijgt een trap als ie die verdient. Niet na het afladen omdat je daar zin in hebt.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:09

Ayasha schreef:
prestarobin schreef:

Jij maakt er "gelijk" van. Paard krijgt een trap als ie die verdient. Niet na het afladen omdat je daar zin in hebt.

Maar ik vind dat een paard nooit een trap verdient

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:46

Lees dan het topic eens Door. Genoeg voorbeelden van hele gevaarlijke situaties. Paarden die tegen je op gaan steigeren, iemand proberen te pletten tussen muur en paard enz enz.
Soms is het hij of ik. Is het dan zo vreselijk dat ik voor mezelf kies Door het paard een goed getimede schop te geven? Waardoor paard zijn plek weer weet, het niet gauw nog eens in zijn hoofd zal halen en het daardoor veilig genoeg is geworden om meisjes zoals jij met hem te laten lopen.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:00

mamamier schreef:
Lees dan het topic eens Door. Genoeg voorbeelden van hele gevaarlijke situaties. Paarden die tegen je op gaan steigeren, iemand proberen te pletten tussen muur en paard enz enz.
Soms is het hij of ik. Is het dan zo vreselijk dat ik voor mezelf kies Door het paard een goed getimede schop te geven? Waardoor paard zijn plek weer weet, het niet gauw nog eens in zijn hoofd zal halen en het daardoor veilig genoeg is geworden om meisjes zoals jij met hem te laten lopen.

Je kan een paard ook respect voor je laten hebben zonder geweld te gebruiken . Maar dat zou wat langer kunnen duren, en ik denk dat veel van jullie daar gewoon geen zin in hebben. En je moet zelf ook altijd respect voor je paard hebben, ik denk dat
je met wederzijds respect heel ver kunt
komen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:12

prestarobin schreef:
Je kan een paard ook respect voor je laten hebben zonder geweld te gebruiken . Maar dat zou wat langer kunnen duren, en ik denk dat veel van jullie daar gewoon geen zin in hebben. En je moet zelf ook altijd respect voor je paard hebben, ik denk dat
komen.

Soms moet je respect afdwingen en dat vele van ons er gewoon geen zin in hebben is klinkklare onzin.Heb jij al eens met jonge hengsten gewerkt?Paarden die nog weinig geleerd hebben of stierlijk verwent en/of lomp zijn en het licht uit je ogen proberen te slaan?
Paarden die hun grenzen op durven te zoeken?

In sommige gevallen moet er toch echt iets meer gedaan worden dan enkel een "dat mag je niet doen" en een aai over zijn bol.
Als je een jaar of 10 professioneel in de paarden gewerkt hebt,hoor ik graag nog een keer je oordeel hierover.

Wederzijds respect moet er zijn,dat daar geduld voor nodig is heb je ook gelijk in maar niet elk paard is even netjes in de omgang.Dat moet geleerd worden en soms moet paard op zijn plek gezet worden en dat heeft niets te maken met een paard volledig in elkaar beuken omdat je je frustraties kwijt moet.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 05-10-14 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:20

prestarobin schreef:
mamamier schreef:

komen.

Bij sommige paarden gaat dat nou eenmaal niet zomaar. Daarnaast moet wederzijds respect dus ook van het paard komen.... Dat is niet het geval als ie je een trap geeft ;) .

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:25

Prestarobin, wat zou jouw oplossing dan zijn in de genoemde gevallen? (Dus als je geplet wordt, paard tegen je op steigert, gericht naar je slaat enz enz)

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:34

Tinky12 schreef:
prestarobin schreef:
komen.

Soms moet je respect afdwingen en dat vele van ons er gewoon geen zin in hebben is klinkklare onzin.Heb jij al eens met jonge hengsten gewerkt?Paarden die nog
weinig geleerd hebben of stierlijk verwent en/of lomp zijn en het licht uit je ogen
proberen te slaan?
Paarden die hun grenzen op durven te zoeken?
In sommige gevallen moet er toch echt iets meer gedaan worden dan enkel een "dat
mag je niet doen" en een aai over zijn bol.
Als je een jaar of 10 professioneel in de
paarden gewerkt hebt,hoor ik graag nog
een keer je oordeel hierover.

Misschien was het niet zo netjes van mij om te zeggen dat jullie er geen zin in in hebben. (In geduld hebben) En ik snap ook wel dat jonge hengsten nog niet weten dat slaan voor ons kleine tere mensjes levensgevaarlijk
kan zijn, maar hem echt een trap geven? Nee dat vind ik toch echt een beetje ver
gaan hoor. Maarja das mijn mening.

Wederzijds respect moet er zijn,dat daar geduld voor nodig is heb je ook gelijk in maar niet elk paard is even netjes in de omgang.Dat moet geleerd worden en soms moet paard op zijn plek gezet worden en dat heeft niets te maken met een paard volledig in elkaar beuken omdat je je frustraties kwijt moet.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:37

Je zegt steeds hetzelfde riedeltje op, prestarobin. Maar geef dan nu ook eens aan hoe jij dit dan zal oplossen.

Hier krijgen ze ook echt wel een trap als ze dat verdient hebben. Ik laat me niet pletten, slaan of ga zo maar door. En kan je zeggen paarden hebben hier allemaal nog respect voor me.

Heb jij wel eens gezien hoe ze onder elkaar bezig zijn met straffen. Dat gebeurt ook echt niet op een lieve manier.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:40

Wat zou voor jou dat een goede manier zijn om te corrigeren?En houd in je achterhoofd dat je absoluut geen tijd hebt op zo'n moment om daarover na te denken.

Hoe corrigeer je een paard die jouw persoonlijk ruimte inkomt door een mep uit te (willen) delen.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:57

mamamier schreef:
Prestarobin, wat zou jouw oplossing dan zijn in de genoemde gevallen? (Dus als je geplet wordt, paard tegen je op steigert, gericht naar je slaat enz enz)

Geplet worden: paard aan de kant duwen
Als hij tegen je op steigert : achteruit gaan , ik ga dan echt niet blijven staan om paard een knal na te verkopen, ik weet het eigenlijk nog niet zo goed want ik heb het nog nooit meegemaakt, maar ik zou dan eerst even op mijn veiligheid letten door even stapje terug te doen (of in elk geval zover weg dat hij me niet meer kan raken)
maarja dan merkt hij wel dat ik voor hem
aan de kant ga als hij zoiets doet, daar kan
het erger van worden. Ik ga zou het niet
fysiek op lossen maar ik denk dat ik iets
naar hem zou roepen als hey niet doen.

Als hij gericht naar je slaat : eerst nagaan
of het niet gewoon aan mij lag,(wel lastig omdat je maar 3 sec.hebt anders heeft straffen toch geen zin) als het wel aan mij lag , mijn fouten proberen goed te
maken en sorry zeggen (ja echt!) En als
het niet aan mij lag iets naar hem roepen
van ey joh . Maar natuurlijk ook om mijn
eigen veiligheid denken en wel een beetje
aan de kant als het nodig is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:01

Hahahaha, dat lukt je dan echt niet. Als je paard je wil pletten gaat hij alleen maar meer tegen je aan drukken. Als je hem of haar aan de kant wilt drukken. En bij gericht slaan eerst nadenken en dan pas reageren. Is helemaal verkeerd, paard weet later niet meer waarom hij dan alsnog op zijn kop krijgt.
Direct aanpakken helpt het best. En daarna reageren ze ook op je waarschuwing. Want dan weten ze wat er daarna kan volgen.
Zou zeggen, ga eens kijken hoe ze dingen onderling oplossen. Dan zie je dat ze dan ook niet zo lief tegen elkaar doen.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:08

Heb mijn verzorgpaard gisteren ook bijna een trap gegeven, maar had de zweep bij me dus had ik hel dar even een tik mee gegeven. Want als ik wil opstappen en hij gaat staan dreigen naar me, moet ie gewoon weten dt het niet mag. Zeker als ie wel gewoon braaf blijft staan als de baas er is. Dan is me heel duidelijk dat hij mijn leiderschap uittest. Doet ie overigens ook wel eens bij de baas hoor, maar als hij gaat trappen, trapt ie ook terug. En die twee zijn nog altijd dikke vrienden, niks angst te zien hoor.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:12

Lieverd...je hebt helemaal geen 3 seconden.Je bent dan al veels te laat ;)

Actie=reactie ....niet nadenken maar direct reageren en dan is het ook meteen klaar.Vooral verder gaan met waar je mee bezig was en verder niet meer over nadenken.

Als jij gemiddeld 500 kg wilt wegduwen...mijn zege heb je.Als zo'n paard niet reageert op stem of duim (en bij een onbekend paard neem ik geen risico's) dan gaat mijn voet/knie echt wel wapperen.Net hoeveel ruimte er is om te kunnen overleven :P

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:13

Tinky12 schreef:
Wat zou voor jou dat een goede manier zijn om te corrigeren?En houd in je achterhoofd dat je absoluut geen tijd hebt op zo'n moment om daarover na te denken.

Hoe corrigeer je een paard die jouw persoonlijk ruimte inkomt door een mep uit te (willen) delen.

Bedoel je als hij los is of vast staat / als je hem vasthoud?
Als hij los is (in het weiland /de stal/losgooibak/rijbak) tja dat is eigenlijk zijn ruimte, dus dan moet ik zelf maar uitkijken toch? Misschien dat ik wel iets roep van hey joh. Als ik hem vast heb en het lag aan mij , dan sorry zeggen, als hij het uit dominatie doet ook iets roepen van ey joh en misschien een klein rukje aan zijn halster geven. Als hij het doet uit angst dan moet je ook gewoon opletten, want je kon het misschien al aan zien komen. Paard gerustellen. Ik heb geen knallen te koop. Nooit niet.