Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ellen_b

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:24

merrieveulen schreef:
Liesjuh schreef:
Mijn mening is vrij simpel.
Een paard begrijpt geen mensentaal, alleen paardentaal.
Ga is rustig een dagje of meer langs de wei zitten en kijk hoe paarden met elkaar omgaan.
Direct, maar duidelijk.

paarden waarschuwen elkaar, na vele uren hekzitten zie je dat. het is niet zo dat er om het minste of geringste gelijk geweld gebruikt wordt, enkel in uitzonderlijke situaties, of bij onbegrip. zo heeft mijn ruin dus mijn veulen aangevallen, mijn veulen kauwde (onderdanig klapperen met de tanden), maar mijn paard, die alleen is opgegroeid, kent dit niet, en zag het als happen. eerst hapte hij terug, maar ging daarna wél tot de aanval over.
daarbij kan een paard welzeker tot op zekere hoogte mensentaal leren. zo kennen mijn paarden de bedoeling van het woordje 'nee', 'ho', 'back', 'kom maar hier' etc. ook kent mijn ruin teugel- en beenhulpen, en mijn merrie leidsel- en zweephulpen. mijn veulen is daar uiteraard nog niet aan toe, maar ook hij zal het leren. deze zaken zijn voor paarden ook niet natuurlijk, en kunnen als 'mensentaal die aan het paard geleerd wordt' beschouwd worden. echter, hebben wij wél de mogelijkheid om ons in het paard te verplaatsen, en kunnen wij voor een deel uitvinden hoe zij in elkaar zitten. paarden kunnen dit maar tot op zekere hoogte. desalniettemin kan je een paard prima leren wat 'nee' betekent, zonder daarbij geweld te gebruiken, oid.
OK dan! ben ik het helemaal mee eens

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:28

ik schop mijn paard ook wel eens,, maar enkel als het echt om te straffen is.
meestal krijgt ze een schop als ze mij probeert te schoppen.

Jumpfreakske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:35

Een paard schop je gewoon niet!!

Jumpfreakske

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:26

Leentj schreef:
ik schop mijn paard ook wel eens,, maar enkel als het echt om te straffen is.
meestal krijgt ze een schop als ze mij probeert te schoppen.

dat vind ik dus gek... waarom zou je eigen paard jou willen schoppen? dan liggen de verhoudingen scheef, normaal gesproken zal een paard de leider nooit schoppen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 08:22

Mijn paard schopt mij echt niet, dit heeft hij ook nog nooit geprobeerd. Hij weet precies hoever hij kan gaabn. En corrigeren kan ook zonder trappen of slaan.

LOVExIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 08:29

Jumpfreakske schreef:

Jumpfreakske

Dan kom jij mijn hengst eens opzadelen kijken wat je dan doet. Knipoog

Toen ik hem begon met rijden voor mijn broer en ik hem de 1é x aleen opzaadelde heeft hij me dus gebeten en geschopt. Dit heeft hij geweten een schop terug en dit durft hij dus nooit meer.

Sorry,ben het met je eens dat je een paard niet schopt voor een klein ding tuurlijk niet verhef ik me stem gewoon wat,Maar er moet me geen bijten of schoppen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:35

Dat paarden onderling waarschuwen klopt als een bus, maar kijk maar eens even als een jong veulen echt over de schreef gaat dan word hij niet gewaarschuwt maar gelijk op zijn plek gezet. Hetzelfde geld dus als er bij mij eentjes een schop verdiend dan zijn ze zo over de schreef gegaan dat een waarschuwing alleen niet meer terecht is.

Bijten om te kriebelen word bij mij ook zeker afgestraft, ze hebben mensen gewoon niet te bijten, dan gaan ze maar lekekr elkaar kriebelen. Dat weten ze nu en nu kriebelen ze gewoon in de lucht of netjes tegen je hand aan zonder te bijten, dat is heel simpel af te leren door gewoon consequent daar me bezig te zijn. Daar komt geen schop en nouwelijks een klap bij te kijken.

Geweld is naar mijn mening inderdaad ook totaal wat anders dan op zijn plek zetten emt een schop. Dat heeft niks met geweld te maken. Geweld is bewust zeer doen om het zeer doen. Paard op zijn plek zetten heeft daar dus helemaal niks mee te maken.

Iedereen die zegt dat een paard nooit zomaar zal schoppen, daar kan ik alleeen maar tegen zeggen dan heb je mazzel dat je ze nooit bent tegen gekomen. Een paard wat wel schopt hoeft echt niet mishandeld geweest te zijn of wat dan ook. Je hebt gewoon een stelletje brutale rondlopen die niet gauw onder de indruk zijn en erg dominant karakter hebben. Ook al ben ikd eleider dan nog zijn ze zo ondeugend dat ze best een keer willen proberen om zelf het leiderschap over te nemen en dus lekker brutaal te gaan doen. Dat heeft niks met scheve verhoudingen, of een slechte jeugd te maken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:37

Ik kan het alleen maar met je eens zijn karoliena. En wie het niet gelooft, mag wel een dagje met mijn paard op stap ( op eigen risico natuurlijk ). Van de week sloeg hij nog bijna het licht uit de ogen van de hoefsmid. ( hij trapt mij overigens nooit meer sinds ik hem op zijn plaats heb gezet met een flinke schop ).

LOVExIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:40

karoliena schreef:
Dat paarden onderling waarschuwen klopt als een bus, maar kijk maar eens even als een jong veulen echt over de schreef gaat dan word hij niet gewaarschuwt maar gelijk op zijn plek gezet. Hetzelfde geld dus als er bij mij eentjes een schop verdiend dan zijn ze zo over de schreef gegaan dat een waarschuwing alleen niet meer terecht is.

Bijten om te kriebelen word bij mij ook zeker afgestraft, ze hebben mensen gewoon niet te bijten, dan gaan ze maar lekekr elkaar kriebelen. Dat weten ze nu en nu kriebelen ze gewoon in de lucht of netjes tegen je hand aan zonder te bijten, dat is heel simpel af te leren door gewoon consequent daar me bezig te zijn. Daar komt geen schop en nouwelijks een klap bij te kijken.

Geweld is naar mijn mening inderdaad ook totaal wat anders dan op zijn plek zetten emt een schop. Dat heeft niks met geweld te maken. Geweld is bewust zeer doen om het zeer doen. Paard op zijn plek zetten heeft daar dus helemaal niks mee te maken.Ja

Iedereen die zegt dat een paard nooit zomaar zal schoppen, daar kan ik alleeen maar tegen zeggen dan heb je mazzel dat je ze nooit bent tegen gekomen. Een paard wat wel schopt hoeft echt niet mishandeld geweest te zijn of wat dan ook. Je hebt gewoon een stelletje brutale rondlopen die niet gauw onder de indruk zijn en erg dominant karakter hebben. Ook al ben ikd eleider dan nog zijn ze zo ondeugend dat ze best een keer willen proberen om zelf het leiderschap over te nemen en dus lekker brutaal te gaan doen. Dat heeft niks met scheve verhoudingen, of een slechte jeugd te maken.

Ben het helemaal met je eens!

Een paard op zijn plek zetten is totaal wat anders dan hem Kwaadwillig te schoppen!

Maar sommige mensen weten het verschil niet tussen een paard een schop geven ( naar aanleiding van iets ) Of een paard kwaadwillig te schoppen.

Zoals je zegt sommige paarden zijn op bepaalde gebieden niet erg aardig/lief en dan moet je ze op hun plaats gezet worden. Ja

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:20

Jumpfreakske schreef:

Jumpfreakske

Ooit wel eens een paard tegen een ander paard foei horen zeggen?

Of ik wil niet dat je dat doet, of je doet me zeer?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:40

inderdaad, er is niks mis met een terechte schop, als daarmee het doel bereikt wordt. helaas zijn er ook mensen die een schop overal voor gebruiken, met slaafse paarden tot gevolg. voor de rest ben ik het ook met Karo eens.

Faram heb ik ook wel een keer een schop moeten verkopen, hij is superdominant en zal het bij sommigen blijven proberen. bij mij en mijn zusje niet meer, maar dat is in het verleden wel anders geweest.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:46

Schoppen vind ik net iets te ver gaan Knipoog Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:11

Ik ben het met de meesten eens (heb een paar pagina's terug ook gepost p.37). Over die groep hengstjes gaat het trouwens.

Wat sommigen hier zeggen over paarden die elkaar waarschuwen... Ik kan je zeggen dat dat niet altijd het geval is. In de groep waar ik over spreek, zitten er een paar die gewoon NIETS laten merken. Hoe weet ik dat zeker? Omdat andere pony's bang zijn van hem als hij bijt. En ze schrikken er altijd van, dus moet het zijn dat hij geen (begrijpbare) signalen geeft...? Ze staan gewoon samen, te kijken, of te eten, of gelijk wat, en ineens bijt die ene...

Ik ben natuurlijk wel zo menselijk om me niet te gedragen als dat paard maar wel als mens en dus ook te waarschuwen Knipoog , maar ik wou maar even aangeven dat het niet altijd zo is in een groep paarden.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:41

Maarre even een stomme vraag, de mensen die tegen het schoppen zijn van je paard jullie slaan ook niet?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:44

ponyzotje schreef:
Ik ben het met de meesten eens (heb een paar pagina's terug ook gepost p.37). Over die groep hengstjes gaat het trouwens.

Wat sommigen hier zeggen over paarden die elkaar waarschuwen... Ik kan je zeggen dat dat niet altijd het geval is. In de groep waar ik over spreek, zitten er een paar die gewoon NIETS laten merken. Hoe weet ik dat zeker? Omdat andere pony's bang zijn van hem als hij bijt. En ze schrikken er altijd van, dus moet het zijn dat hij geen (begrijpbare) signalen geeft...? Ze staan gewoon samen, te kijken, of te eten, of gelijk wat, en ineens bijt die ene...

Ik ben natuurlijk wel zo menselijk om me niet te gedragen als dat paard maar wel als mens en dus ook te waarschuwen Knipoog , maar ik wou maar even aangeven dat het niet altijd zo is in een groep paarden.

ik heb er ook zo één, maar die is gewoon niet 100%. kan prima in de groep, maar met de nodige eigenaardigheden. niks mis mee, maar het zegt genoeg dat er maar weinig paarden zijn die zo doen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:24

inderdaad merrieveulen, vandaar gedraag ik me zoals gezegd niet zoals hij maar waarschuw ik Knipoog

even een case voor jullie, hoe je dit zou aanpakken. Het is eigenlijk een vervolg op mijn verhaaltje van p.37, maar het gaat terug de slechte kant op:
"ik heb onlangs ook mijn lesje geleerd. Een hengstje uit een groep hengstjes liet zijn hoeven niet pakken. Echt niet. Hij kon alleen maar naar me schoppen. Toen ik zijn voorhoeven kon pakken, kon hij die zelfs uit mijn handen slaan met zijn achterhoef. En ik het maar proberen op te lossen met geduld, en later met 'streng zijn' (lees: een goeie mep, of eens schreeuwen). Tot ik hoorde dat de stalknechten zonder problemen zijn voeten kunnen oppakken... Toen heb ik hem, toen hij me schopte, een goeie trap terug gegeven. En INEENS kon hij prima voeten geven. Heb het maar een keer of twee moeten herhalen... "

goed, na die periode waarbij ik hem elke dag moest uithalen, kan ik het nu niet zo vaak meer doen. Het is vier dagen na-een gegaan, tot hij weer in de gewone gang stond. In de periode waarbij het lukte, stond hij in een wasbox waar hij maar 90° kon draaien. Nu dus terug in de gang, waar hij 180° kan draaien. Een RAMP. Bij een van mijn pogingen is hij erin geslaagd mij met zijn kont naar zijn hoofd toe te duwen, waarop hij mij prompt een enorm harde beet gaf in mijn achterwerk… Het zag (en ziet trouwens) er afschuwelijk uit en hij heeft het geweten ook, dat was echt een smerige zet. Maar ik kan dus zijn hoeven niet meer doen. De enige oplossing zou zijn, hem terug in de wasbox zetten, maar ooit moet het toch gaan lukken in de gang??? Wat doe je in zo’n geval?

ps de voorhoeven gaan prima, daar twijfelt hij niet meer aan, maar de achterhoeven niet. Ook niet met z'n twee of drie *LOL* hij wordt gewoon gek, slaan steigeren kappen omvallen, terwijl hij het dus éigenlijk prima kan. Hij is trouwens ook begonnen met naar me te steigeren en aanvaardt dus echt mijn leiderschap niet... Met "geduld en liefde" lachte hij me gewoon recht in mijn gezicht uit Vork

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:55

karoliena schreef:

Geweld is naar mijn mening inderdaad ook totaal wat anders dan op zijn plek zetten emt een schop. Dat heeft niks met geweld te maken. Geweld is bewust zeer doen om het zeer doen. Paard op zijn plek zetten heeft daar dus helemaal niks mee te maken.

ben ik het mee eens, janneke bv kan heel boos worden als ze haar zin niet krijgt, als we dan uitspannen wilt ze nog wel eens uithalen mooi dat ze een schop krijgt... ze heeft me een keer volaan geraakt op me knie, ik pik dat van geen paard (ook van geen mensen btw) voor dat mensen gaan *miepen* wij gaan consequent met haar om nu doet ze het nooit meer trouwens, janneke is een heel erge dominante merrie, als mensen dit zielig vinden als ik haar een schop verkoopt, dan komen ze maar janneke uitspannen, als ze een bui heeft...

edit: ze krijgt overgrens wel een waarschuwing met de stem.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:15

@ ponyzotje, ik zou grondwerk aanraden. simpele oefeningen en spelletjes (die hij leuk zal vinden!) die jouw leiderschap en betrouwbaarheid bevestigen. de friendly game van parelli is een hele goede voor het aanleren van voetjes geven. ik heb mijn veulen het geleerd toen hij los in de wei stond, ik ben rbij gaan zitten, en heb regelmatig gegamed tot het goed was. nu kan ik de wei inlopen, en zijn hoeven pakken terwijl hij gewoon blijft grazen.
bij de eerste keer dat hij bekapt werd zat de game er nog niet zo goed in, hij heeft me toen ook getrapt, maar niet uit agressie. puur angst was het. ik heb hem niet gestraft, gewoon laten doen en gerustgesteld (dat was eigenlijk het begin van onze friendly game). binnen tien minuten tilde hij zelf zijn beentjes op, en liet ze rustig in mijn hand hangen. later zijn de de oefening in de wei gaan uitbouwen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:43

Famke_93 schreef:
Maarre even een stomme vraag, de mensen die tegen het schoppen zijn van je paard jullie slaan ook niet?

Ik schop en sla mijn paard inderdaad niet. Is gewoon nergens voor nodig bij mijn paard. Lachen

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:25

bij mijn eigen pony was slaan of schoppen ook niet nodig..die reageerde heel sterk op je stem..zo'n brave pony krijg ik denk ik niet snel weer. Maar ik ken ook paarden die je tegen de wand drukken,bijten en trappen. Ik waarschuw dan met stem maar als dat niet helpt en ze gaan door merken ze het echt wel dat ik het niet pik. ik laat me niet zomaar schoppen of bijten.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:21

Ik vind een paard schoppen niet de juiste oplossing. Geef hem/haar dan een tikje op bijvoorbeeld zijn neus om te laten zien dat het niet mag wat hij/zij doet. Of een tikje met een zweep desnoods. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:22

Strawberry_ schreef:
Ik vind een paard schoppen niet de juiste oplossing. Geef hem/haar dan een tikje op bijvoorbeeld zijn neus om te laten zien dat het niet mag wat hij/zij doet. Of een tikje met een zweep desnoods. Lachen

wat dat betreft is een schopje onder de kont dan voor het paard nog beter te begrijpen. ik heb namelijk nog nooit het ene paard het andere een corrigerend tikje op de neus zien geven, laat staan met een zweepje.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:25

merrieveulen schreef:
Strawberry_ schreef:

wat dat betreft is een schopje onder de kont dan voor het paard nog beter te begrijpen. ik heb namelijk nog nooit het ene paard het andere een corrigerend tikje op de neus zien geven, laat staan met een zweepje.

Schopje onder de kont is idd wel te begrijpen. Maar ik heb het ook niet over een paard bij een ander paard, maar tussen mens en paard Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:31

dat snap ik. echter, je moet je als mens wel logisch verstaanbaar maken. als je een correctie nodig hebt, moet die wel aankomen anders kan je hem net zo goed niet geven. daarom moet de correctie te begrijpen zijn. dus dan liever een schopje (hoeft echt niet pijnlijk te zijn) onder de kont dan een tik op de neus.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:33

Jaah idd, bij mijn paarden is dat niet nodig omdat de 2 jongste (3 en 4 jaar) enorm gewend zijn dat als ze iets echt fout doen dat ze een tik op hun neus krijgen en hierbij houden ze dan ook echt op. Dus ik zie met hun ook geen rede waarom ik ze een schop of iets moet geven. En met me haflinger van 16 jaar al helemaal niet want die luisterd prima Vork