Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Waratje schreef:De situatie waar het in de openingspost om gaat:Citaat:Gisteren meegemaakt dat iemand anders de pony van mijn dochter twee schoppen verkocht nadat hij achteruit had getrapt en daarbij de verzorgster van een andere pony had geraakt, die hem van te voren beet.
Mijn mening? Wellicht een schop teveel, maar dit is zeker wel een situatie waar ik het een redelijke straf vind. Waarom?
Een paard/pony mag NOOIT trappen als er mensen vlakbij staan, ongeacht de reden voor het trappen. Overigens had de pony die beet ook een draai om de oren verdient en degene die toezicht hield op het geheel zeker. Want die ponies hadden niet zo dicht bij elkaar mogen staan met de kinders erbij en zullen ook al wel wat kleinere signalen naar elkaar hebben gegeven die door de menselijke aanwezigen niet zijn opgepakt. Grote FOEI voor de aanwezige volwassenen voor het (onnodig!) laten ontstaan van een potentieel gevaarlijke situatie.
Nimfee schreef:Waratje schreef:Mijn mening? Wellicht een schop teveel, maar dit is zeker wel een situatie waar ik het een redelijke straf vind. Waarom?
Een paard/pony mag NOOIT trappen als er mensen vlakbij staan, ongeacht de reden voor het trappen. Overigens had de pony die beet ook een draai om de oren verdient en degene die toezicht hield op het geheel zeker. Want die ponies hadden niet zo dicht bij elkaar mogen staan met de kinders erbij en zullen ook al wel wat kleinere signalen naar elkaar hebben gegeven die door de menselijke aanwezigen niet zijn opgepakt. Grote FOEI voor de aanwezige volwassenen voor het (onnodig!) laten ontstaan van een potentieel gevaarlijke situatie.
Maar waarom moet dan de pony schoppen krijgen als hij zichzelf aan het verdedigen was tegenover een pony die hem beet? Waarom verdient hij dan straf?
elenaMM77 schreef:ik heb een stuk gelezen, maar niet alles..
mijn vraag is eigenlijk aan TS (ik weet dus niet of die er nog op teruggekomen is verder?)
Wat deed jij zelf/je dochter toen het paard naar achteren schopte en daarbij een mens raakte?
ja het paard werd gebeten, maar het mag nooit ongegeneerd achteruit schoppen op een poetsplaats, daar lopen namelijk ook mensen rond..
het bijtende paard had gelijk een tets tegen de hals moeten krijgen naar mijn mening door diegene die er mee achter jouw paard langsliep (kan niet terugvinden of dat ook gebeurd was).
en je dochter had direct haar paard moeten corrigeren door een flinke tets te geven en 'NEE' te zeggen op het moment dat er getrapt werd.
degene die het paard onder handen heeft is feitelijk de snelste die kan reageren..
Bij ongewenst gedrag direct lik op stuk..
persoonlijk ben ik niet zo van schoppen. maar dat is mijn persoonlijke smaak.. omdat je daarmee altijd meer tijd kwijt bent (je wilt immers wel je voet goed plaatsen) dan een flinke tets met een vlakke hand.. daarbij maakt ook het geluid van de klap + een flinke duidelijk stemcorrectie in mijn ogen wat meer indruk als een klap..
Voor de mensen die aangeven 'paarden' schreeuwen ook niet als er eens wat gebeurd.. als er echt mot is, dan gillen ze er flink op los terwijl ze rechtop op elkaar in lopen te hakken of te schoppen.
paarden onderling zijn veel gewelddadiger wanneer ze elkaar op hun plek willen zetten dan een goed getimde tik, ruk, schop kan zijn (ervan uitgaande dat je geen karatetrap tussen de ogen of op de knieën of iets dergelijks wilt uitvoeren).
Mensen verwarren 'een paard wordt er bang van' met 'een paard reageert geschrokken of bang'... ja natuurlijk is hij even bang en geschrokken, dat moet ook.. hij moet het hart niet hebben om mensen te willen schoppen/bijten/platdrukken en hij mag het in zijn denkbeeldige broek doen als de gedachte om te schoppen in hem op komt.
als je een correctie op het juiste moment en met de juiste mate toepast, dan zal het paard respect krijgen voor jouw als mens.. Net zo als hij respect heeft voor de leider van de kudde.. Dat respect krijgt de kuddeleider omdat hij geen onzin duld en direct ingrijpt als het niet gaat zoals het hoort.
Eileen_ schreef:Als een paard échy vervelend doet, of hij probeert me te bijten bijvoorbeeld (al geef ik m dan gewoon een tik op zn neus), wil ik wel eens een trap geveb ja. Is ook niks zielig aan imo, heb je wel eens gezien hoe t er in een kudde aan toe gaat?
Maar als je trapt, wel op de goede manier trappeb. NIET met de punt van je schoen, maar met je wreed zegmaar. Dan kan je verder ook geen schade aanrichten.
Waratje schreef:Nimfee schreef:
Maar waarom moet dan de pony schoppen krijgen als hij zichzelf aan het verdedigen was tegenover een pony die hem beet? Waarom verdient hij dan straf?
Als er mensen bij zijn mag een paard/pony NOOIT slaan, punt uit. Zeker met kinderen erbij is het niet veilig, dus is het echt niet, onder geen enkele omstandigheid, toegestaan om te slaan.
Echter legt dit ook een zwaardere verantwoordelijkheid bij de mensen om dit soort situaties te voorkomen. Dus de volwassenen die erbij stonden verdienden evenzeer een paar schoppen onder hun kont!
Nimfee schreef:Sommigen halen aan dat ieder mag schoppen en slaan om zichzelf te beschermen. Waarom mag een paard dat dan niet?
En dan is het toch falen van de eigenaar zelf dat hij de situatie niet kon voorkomen, dat ligt dan toch niet aan het paard?
Nimfee schreef:Dat is geen antwoord op mijn vraagzo kun je elke discussie wel dood laten bloeden.
Nimfee schreef:Dat is geen antwoord op mijn vraagzo kun je elke discussie wel dood laten bloeden.
elenaMM77 schreef:Nimfee schreef:Dat is geen antwoord op mijn vraagzo kun je elke discussie wel dood laten bloeden.
ik vond het wel degelijk een antwoord op je vraag..
Immers jouw standpunt is dat een paard gewoon mag trappen als het op de poetsplaats gebeten wordt..
ik heb dezelfde vraag gewist uit mijn reactie..
maar daar stond: En wat als hij diegene ongelukkig getrapt had? had je dan nog gezegd.. pech, hij werd gebeten dus hij mocht trappen?
------------------------------------
juist vanuit het oogpunt dat een paard ernstig letsel kan toedienen als het uithaalt, moet je je paard absoluut corrigeren als het uithaalt. het feit dat er niemand ernstig gewond is geraakt, geeft het paard geen vrijbriefje, dat was gewoon geluk.
Nimfee schreef:Een paard krijgt ook geen vrijbrief of wat dan ook, maar ik begrijp niet zo goed waarom een reactie van een paard wordt afgestraft. Daar ligt de basis dan toch niet? Dat een paard niet mag trappen waar je bij bent om eventuele ongelukken te voorkomen, daar kan ik inkomen, maar als paard A gebeten wordt kan je toch niet verwachten dat paard A daar niet op reageert? Dat is een hele andere situatie dan wanneer een paard gericht naar je wilt bijten of schoppen of slaan. Een paard kan niet simpel zeggen 'hé houdt eens op, dat vind ik niet leuk dat je mij bijt'.
Waratje schreef:Nimfee schreef:Een paard krijgt ook geen vrijbrief of wat dan ook, maar ik begrijp niet zo goed waarom een reactie van een paard wordt afgestraft. Daar ligt de basis dan toch niet? Dat een paard niet mag trappen waar je bij bent om eventuele ongelukken te voorkomen, daar kan ik inkomen, maar als paard A gebeten wordt kan je toch niet verwachten dat paard A daar niet op reageert? Dat is een hele andere situatie dan wanneer een paard gericht naar je wilt bijten of schoppen of slaan. Een paard kan niet simpel zeggen 'hé houdt eens op, dat vind ik niet leuk dat je mij bijt'.
Een paard kan leren dat "de baas" het voor hem/haar zal regelen. Reageren mogen ze wel, maar niet door te slaan. Voetjes horen aan de vloer te blijven als er mensen bij zijn, zo simpel ligt het. Ze kunnen kont intrekken, ze kunnen hun staart zwiepen en ze kunnen "de baas" aangeven dat die wat moet regelen.....
Dit legt wel een nadrukkelijke verantwoordelijkheid bij "de baas", want die moet ook betrouwbaar zijn in het regelen van dit soort situaties.