Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:02

Even iets meer ontopic over de situatie waar het om ging, ja, dat vind ik terecht en goed dat iemand ingegrepen heeft.

Iemand anders mag mijn pony ook een (welverdiende, goed getimede) schop geven. Mijn pony kijkt waar de grens ligt en dit elke keer opnieuw. Duidelijk tot hier en niet verder vind ik heel goed. Geef hem je pink en hij pakt je hele arm

Bij een andere stal werd mijn pony ook weleens uit het land gehaald door anderen. Ik zag van ver (groot weiland, ik stond vooraan te wachten) dat diegene mijn pony een schop gaf. Die zal hij verdiend hebben. Hij liep braaf met haar mee, ik nam hem van haar over en er was niks aan de hand. Dat liever dan verhalen dat mijn pony zo hard trekt (bijna haar arm uit de kom..). Dan doet de 1e persoon het in mijn ogen een stuk beter dan de 2e persoon.

Negeren werkt niet. Juist doordat ik daar heel duidelijk in ben (altijd al geweest) hoef ik nu soms alleen naar hem te kijken, maar daar zit 10 jaar consequente opvoeding in, met hier en daar een schop!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:51

Zelfverdediging mag wel, wanneer een paard een mens in een gevaarlijke situatie brengt door met zijn been te slaan of maaien (of een hond die je tijdens het hardlopen in je benen probeert te grijpen bijvoorbeeld), mag je volgens mij best een schop uitdelen voor lijfsbehoud. Of dat dit dan je eigen lijf is of van een ander maakt denk ik niet zoveel uit...

RobinvR

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:35

haha flavlip.

ik zie hem al zich bedenken. ohjee baasje kijkt... _O-

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:49

Waratje schreef:
De situatie waar het in de openingspost om gaat:
Citaat:
Gisteren meegemaakt dat iemand anders de pony van mijn dochter twee schoppen verkocht nadat hij achteruit had getrapt en daarbij de verzorgster van een andere pony had geraakt, die hem van te voren beet.

Mijn mening? Wellicht een schop teveel, maar dit is zeker wel een situatie waar ik het een redelijke straf vind. Waarom?
Een paard/pony mag NOOIT trappen als er mensen vlakbij staan, ongeacht de reden voor het trappen. Overigens had de pony die beet ook een draai om de oren verdient en degene die toezicht hield op het geheel zeker. Want die ponies hadden niet zo dicht bij elkaar mogen staan met de kinders erbij en zullen ook al wel wat kleinere signalen naar elkaar hebben gegeven die door de menselijke aanwezigen niet zijn opgepakt. Grote FOEI voor de aanwezige volwassenen voor het (onnodig!) laten ontstaan van een potentieel gevaarlijke situatie.

Maar waarom moet dan de pony schoppen krijgen als hij zichzelf aan het verdedigen was tegenover een pony die hem beet? Waarom verdient hij dan straf? :?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:44

RobinvR schreef:
haha flavlip.

ik zie hem al zich bedenken. ohjee baasje kijkt... _O-

hahahah idd! en dan met zen oortjes plat na de zijkant en een beteuterde hangende onderlip droevig na beneden kijkend

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:33

Nimfee schreef:
Waratje schreef:
Mijn mening? Wellicht een schop teveel, maar dit is zeker wel een situatie waar ik het een redelijke straf vind. Waarom?
Een paard/pony mag NOOIT trappen als er mensen vlakbij staan, ongeacht de reden voor het trappen. Overigens had de pony die beet ook een draai om de oren verdient en degene die toezicht hield op het geheel zeker. Want die ponies hadden niet zo dicht bij elkaar mogen staan met de kinders erbij en zullen ook al wel wat kleinere signalen naar elkaar hebben gegeven die door de menselijke aanwezigen niet zijn opgepakt. Grote FOEI voor de aanwezige volwassenen voor het (onnodig!) laten ontstaan van een potentieel gevaarlijke situatie.

Maar waarom moet dan de pony schoppen krijgen als hij zichzelf aan het verdedigen was tegenover een pony die hem beet? Waarom verdient hij dan straf? :?

Als er mensen bij zijn mag een paard/pony NOOIT slaan, punt uit. Zeker met kinderen erbij is het niet veilig, dus is het echt niet, onder geen enkele omstandigheid, toegestaan om te slaan.

Echter legt dit ook een zwaardere verantwoordelijkheid bij de mensen om dit soort situaties te voorkomen. Dus de volwassenen die erbij stonden verdienden evenzeer een paar schoppen onder hun kont!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:36

Die van mij krijgt soms een trap tegen zijn achterste

Meneer is als ik afstap om de deur op te doen oid en terug opstap loopt hij achterwaarts. Mijn arm is niet lang genoeg om hem een tik te geven mijn been daarin tegen wel. Hij krijgt dan een "schop" met mijn scheenbeen langs zijn achterhand.
Doet volgens mij niet echt heel zeer maar heeft effect :Y)

Compri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:54

Het hangt vooral van de situatie af. Als je paard snel schopt of bijt omdat hij ergens traumatische ervaringen mee heeft NOOIT SCHOPPEN.
Als je hem dan straft in plaats van hem gerust stelt maak je het probleem alleen maar erger.
Als je paard echt de baas over je speelt moet je hem wel duidelijk laten zien wie de baas is. Ik vind dat dit nog steeds kan zonder te schoppen. Stem verheffen kan vaak al invloed hebben, en gewoon sowieso niet laten merken dat je bang voor hem bent. Kleine tikjes met de zweep kunnen ook geen kwaad, omdat je paard dit al gewend is als teken dat hij iets anders moet doen.
Ik vind schoppen of slaan geen optie. Paarden hebben bijna altijd wel een reden waarom ze bepaalt gedrag vertonen. Als je hem schopt of slaat wordt hij alleen maar bang voor jou en kan je het probleem op een gegeven moment niet meer oplossen.
En in dit geval was het niet helemaal de schuld van uw dochters pony. Deze gaf gewoon een normale reactie op een andere pony zijn handeling. Probeer er gewoon voor te zorgen dat de pony's niet te dicht op elkaar staan zodat ze geen last van elkaar hebben en/of de neiging hebben elkaar lastig te vallen, dan is er ook geen reden tot schoppen, voor mens en dier.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:06

Waarom roept iedereen toch dat je paard bang wordt van een schop onder z'n bips?
Een normaal paard (dus niet al die uitzonderingen) heeft hier echt geen last van hoor, hij is hoogstens even onder de indruk.
Hij zal voorzichtiger zijn, je hebt hem immers net vertelt dat hij uit de buurt moet blijven.

Als hij tegen een schrikdraadje loopt, en een schok krijgt, zal hij ook niet bang worden voor dat draadje, hoogstens erg voorzichtig omdat hij het als niet prettig heeft ervaren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 03:31

ik heb een stuk gelezen, maar niet alles..

mijn vraag is eigenlijk aan TS (ik weet dus niet of die er nog op teruggekomen is verder?)
Wat deed jij zelf/je dochter toen het paard naar achteren schopte en daarbij een mens raakte?

ja het paard werd gebeten, maar het mag nooit ongegeneerd achteruit schoppen op een poetsplaats, daar lopen namelijk ook mensen rond..

het bijtende paard had gelijk een tets tegen de hals moeten krijgen naar mijn mening door diegene die er mee achter jouw paard langsliep (kan niet terugvinden of dat ook gebeurd was).

en je dochter had direct haar paard moeten corrigeren door een flinke tets te geven en 'NEE' te zeggen op het moment dat er getrapt werd.

degene die het paard onder handen heeft is feitelijk de snelste die kan reageren..

Bij ongewenst gedrag direct lik op stuk..

persoonlijk ben ik niet zo van schoppen. maar dat is mijn persoonlijke smaak.. omdat je daarmee altijd meer tijd kwijt bent (je wilt immers wel je voet goed plaatsen) dan een flinke tets met een vlakke hand.. daarbij maakt ook het geluid van de klap + een flinke duidelijk stemcorrectie in mijn ogen wat meer indruk als een klap..

Voor de mensen die aangeven 'paarden' schreeuwen ook niet als er eens wat gebeurd.. als er echt mot is, dan gillen ze er flink op los terwijl ze rechtop op elkaar in lopen te hakken of te schoppen.

paarden onderling zijn veel gewelddadiger wanneer ze elkaar op hun plek willen zetten dan een goed getimde tik, ruk, schop kan zijn (ervan uitgaande dat je geen karatetrap tussen de ogen of op de knieën of iets dergelijks wilt uitvoeren).

Mensen verwarren 'een paard wordt er bang van' met 'een paard reageert geschrokken of bang'... ja natuurlijk is hij even bang en geschrokken, dat moet ook.. hij moet het hart niet hebben om mensen te willen schoppen/bijten/platdrukken en hij mag het in zijn denkbeeldige broek doen als de gedachte om te schoppen in hem op komt.

als je een correctie op het juiste moment en met de juiste mate toepast, dan zal het paard respect krijgen voor jouw als mens.. Net zo als hij respect heeft voor de leider van de kudde.. Dat respect krijgt de kuddeleider omdat hij geen onzin duld en direct ingrijpt als het niet gaat zoals het hoort.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:42

elenaMM77 schreef:
ik heb een stuk gelezen, maar niet alles..

mijn vraag is eigenlijk aan TS (ik weet dus niet of die er nog op teruggekomen is verder?)
Wat deed jij zelf/je dochter toen het paard naar achteren schopte en daarbij een mens raakte?

ja het paard werd gebeten, maar het mag nooit ongegeneerd achteruit schoppen op een poetsplaats, daar lopen namelijk ook mensen rond..

het bijtende paard had gelijk een tets tegen de hals moeten krijgen naar mijn mening door diegene die er mee achter jouw paard langsliep (kan niet terugvinden of dat ook gebeurd was).

en je dochter had direct haar paard moeten corrigeren door een flinke tets te geven en 'NEE' te zeggen op het moment dat er getrapt werd.

degene die het paard onder handen heeft is feitelijk de snelste die kan reageren..

Bij ongewenst gedrag direct lik op stuk..

persoonlijk ben ik niet zo van schoppen. maar dat is mijn persoonlijke smaak.. omdat je daarmee altijd meer tijd kwijt bent (je wilt immers wel je voet goed plaatsen) dan een flinke tets met een vlakke hand.. daarbij maakt ook het geluid van de klap + een flinke duidelijk stemcorrectie in mijn ogen wat meer indruk als een klap..

Voor de mensen die aangeven 'paarden' schreeuwen ook niet als er eens wat gebeurd.. als er echt mot is, dan gillen ze er flink op los terwijl ze rechtop op elkaar in lopen te hakken of te schoppen.

paarden onderling zijn veel gewelddadiger wanneer ze elkaar op hun plek willen zetten dan een goed getimde tik, ruk, schop kan zijn (ervan uitgaande dat je geen karatetrap tussen de ogen of op de knieën of iets dergelijks wilt uitvoeren).

Mensen verwarren 'een paard wordt er bang van' met 'een paard reageert geschrokken of bang'... ja natuurlijk is hij even bang en geschrokken, dat moet ook.. hij moet het hart niet hebben om mensen te willen schoppen/bijten/platdrukken en hij mag het in zijn denkbeeldige broek doen als de gedachte om te schoppen in hem op komt.

als je een correctie op het juiste moment en met de juiste mate toepast, dan zal het paard respect krijgen voor jouw als mens.. Net zo als hij respect heeft voor de leider van de kudde.. Dat respect krijgt de kuddeleider omdat hij geen onzin duld en direct ingrijpt als het niet gaat zoals het hoort.

Mee eens :j

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:37

Ik vind het inderdaad ook van de situatie afhangen. Als je een schuw, bang of getraumatiseerd paard hebt zal schoppen waarschijnlijk alleen maar averechts werken.

Ik heb zelf een ruin die stevig in z'n hoeven staat. Hij dramt veel door en kan af en toe een erg happerige bui hebben. Ik waarschuw altijd eerst door een paar keer in zijn boven lip te knijpen. Niet hard, maar wel irritant. Als hij het me blijft flikken krijgt hij een echt tik op zijn neus. Dan is het ook echt klaar voor mij, en voor hem is het een signaal dat hij op zijn tellen moet gaan passen.
Ik zou persoonlijk alleen schoppen om lijf en leden te behouden. Als je paard je bijvoorbeeld aanvliegt in het weiland of tijdens het longeren. Het paard heeft dan een eerlijke kans om te herzien wat hij deed en om weer weg te lopen. Nooit schoppen als je paard vaststaat of in een hoek gedreven is, in de stal staat etc. Dan is het namelijk gewoon oneerlijk, het paard kan niet weg komen. Als een paard een ander in het wild aanvliegt krijgt hij namelijk ook de kans om weer weg te lopen.
Ook vindt ik dat je nooit moet schoppen uit woede. Als je je geduld verliest en op die manier gaat straffen kan het wel eens anders aankomen dan je bedoelt, je hebt jezelf niet goed meer in de hand.
Als je een corrigerende tik of schop geeft moet je het ook in een keer goed doen, en niet doorschoppen of slaan. Houd het eerlijk, en gepast en ik heb er geen problemen mee.

Doel van schoppen moet eigenlijk ook nooit pijn zijn, maar je paard onder de indruk krijgen. Even laten zien dat jij ook stevig in je schoenen staat.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:36

Eileen_ schreef:
Als een paard échy vervelend doet, of hij probeert me te bijten bijvoorbeeld (al geef ik m dan gewoon een tik op zn neus), wil ik wel eens een trap geveb ja. Is ook niks zielig aan imo, heb je wel eens gezien hoe t er in een kudde aan toe gaat?
Maar als je trapt, wel op de goede manier trappeb. NIET met de punt van je schoen, maar met je wreed zegmaar. Dan kan je verder ook geen schade aanrichten.

Ja, maar ik ben toch geen paard?
Ik kan het gewoon niet. Ik lees jullie argumenten, en die houden steek! Maar ik kan het gewoon echt niet.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:43

Waratje schreef:
Nimfee schreef:

Als er mensen bij zijn mag een paard/pony NOOIT slaan, punt uit. Zeker met kinderen erbij is het niet veilig, dus is het echt niet, onder geen enkele omstandigheid, toegestaan om te slaan.

Echter legt dit ook een zwaardere verantwoordelijkheid bij de mensen om dit soort situaties te voorkomen. Dus de volwassenen die erbij stonden verdienden evenzeer een paar schoppen onder hun kont!

Sommigen halen aan dat ieder mag schoppen en slaan om zichzelf te beschermen. Waarom mag een paard dat dan niet?
En dan is het toch falen van de eigenaar zelf dat hij de situatie niet kon voorkomen, dat ligt dan toch niet aan het paard?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:46

Zeg je dat nog steeds als een klein kind die hoef vol in het gezicht heeft gekregen en overlijdt?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:50

Dat is geen antwoord op mijn vraag :+ zo kun je elke discussie wel dood laten bloeden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:53

Nimfee schreef:
Sommigen halen aan dat ieder mag schoppen en slaan om zichzelf te beschermen. Waarom mag een paard dat dan niet?
En dan is het toch falen van de eigenaar zelf dat hij de situatie niet kon voorkomen, dat ligt dan toch niet aan het paard?

er zullen altijd situaties bestaan waarbij het begrijpelijk is dat een paard schopt of geschopt heeft.
Echter, dat praat het gedrag niet goed. Hij mag gewoon niet achterwaards trappen op een poetsplaats, vandaar lik op stuk ingrijpen.. Ik zeg nergens dat het niet begrijpelijk is dat het paard trapte.. ik zou ook om mij heen meppen als iemand ineens tanden in mijn achterste zet.. echter, ik zou ook niet verbaasd opkijken als ik dan een mep van een ander kreeg die van mijn actie de dupe werd.

degene die met dit paard bezig was faalde niet, degene die er achterlangs liep met een paard faalde, die liet het paard bijten.. echter, dan nog trappen kan niet.

als je een paard toestaat om ongeneerd te trappen (hij raakte niet het bijtende paard, maar een mens) dan zal hij het de volgende keer weer doen, misschien dan omdat er een staart tegen hem aanzwiept, nog later als er een vlieg op zijn kont landt.. hoe wil je een paard gaan leren wanneer hij wel en niet op stal mag slaan/bijten/drukken? zero tollerance op dat gebied is duidelijker.. ook als het paard het deed in een begrijpelijke situatie.

je schopt of mept je paard ook niet lens, het is een corrigerende pets (in mijn geval dan.. tegen de hals).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:55

Nimfee schreef:
Dat is geen antwoord op mijn vraag :+ zo kun je elke discussie wel dood laten bloeden.

ik vond het wel degelijk een antwoord op je vraag..

Immers jouw standpunt is dat een paard gewoon mag trappen als het op de poetsplaats gebeten wordt..
ik heb dezelfde vraag gewist uit mijn reactie..

maar daar stond: En wat als hij diegene ongelukkig getrapt had? had je dan nog gezegd.. pech, hij werd gebeten dus hij mocht trappen?
------------------------------------

juist vanuit het oogpunt dat een paard ernstig letsel kan toedienen als het uithaalt, moet je je paard absoluut corrigeren als het uithaalt. het feit dat er niemand ernstig gewond is geraakt, geeft het paard geen vrijbriefje, dat was gewoon geluk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:07

Nimfee schreef:

Het is wel een antwoord. Er zijn bijzonder weinig mensen die in zo'n geval zullen zeggen dat de eigenaar/begeleider van het paard een fatale fout heeft gemaakt, de meeste mensen zeggen dat het paard het kind heeft doodgetrapt.
Daarom inderdaad zero tolerance voor trappen (en bijten) als er mensen in de buurt zijn, het kan een leven redden als een paard geleerd heeft dat het nooit mag bij mensen. Daarnaast moeten dezelfde mensen natuurlijk wel zorgen dat het paard in principe geen reden zal hebben om te willen trappen en tijdig maatregelen nemen om de situatie te voorkomen. Alleen is dat niet altijd mogelijk en dan wil je toch dat mensen veilig zijn.
Wat paarden onder elkaar doen, moeten ze zelf regelen, maar ook dan ben ik geen fan van trappende paarden. Ook daar kan het levens kosten.
Het paard dat ik afgeleerd heb om te trappen waar ik bij was, blijkt ook in de groep nu wat terughoudender met haar achterpootjes en daar ben ik erg blij om.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:34

elenaMM77 schreef:
Nimfee schreef:

ik vond het wel degelijk een antwoord op je vraag..

Immers jouw standpunt is dat een paard gewoon mag trappen als het op de poetsplaats gebeten wordt..
ik heb dezelfde vraag gewist uit mijn reactie..

maar daar stond: En wat als hij diegene ongelukkig getrapt had? had je dan nog gezegd.. pech, hij werd gebeten dus hij mocht trappen?
------------------------------------

juist vanuit het oogpunt dat een paard ernstig letsel kan toedienen als het uithaalt, moet je je paard absoluut corrigeren als het uithaalt. het feit dat er niemand ernstig gewond is geraakt, geeft het paard geen vrijbriefje, dat was gewoon geluk.

Niet de woorden in de mond leggen, dat een paard 'gewoon' mag trappen. Ik lees gewoon wat er in de OP staat en ik ben benieuwd waarom mensen er zo verschillend over denken. Mijn automatische reactie op gedrag van dieren is om te analyseren waardoor het komt dat een paard (of een ander dier dus) iets doet, want een dier trapt of bijt of slaat nooit zo maar. Daarom is het belangrijk om te weten waarom je straft en wat je straft en of het effect heeft. Of dat direct is tijdens een gebeurtenis of daarna, maar in elk geval om je eigen handelen eens onder de loep te nemen. Daar leer je van.

Een paard krijgt ook geen vrijbrief of wat dan ook, maar ik begrijp niet zo goed waarom een reactie van een paard wordt afgestraft. Daar ligt de basis dan toch niet? Dat een paard niet mag trappen waar je bij bent om eventuele ongelukken te voorkomen, daar kan ik inkomen, maar als paard A gebeten wordt kan je toch niet verwachten dat paard A daar niet op reageert? Dat is een hele andere situatie dan wanneer een paard gericht naar je wilt bijten of schoppen of slaan. Een paard kan niet simpel zeggen 'hé houdt eens op, dat vind ik niet leuk dat je mij bijt'.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:50

Nimfee schreef:
Een paard krijgt ook geen vrijbrief of wat dan ook, maar ik begrijp niet zo goed waarom een reactie van een paard wordt afgestraft. Daar ligt de basis dan toch niet? Dat een paard niet mag trappen waar je bij bent om eventuele ongelukken te voorkomen, daar kan ik inkomen, maar als paard A gebeten wordt kan je toch niet verwachten dat paard A daar niet op reageert? Dat is een hele andere situatie dan wanneer een paard gericht naar je wilt bijten of schoppen of slaan. Een paard kan niet simpel zeggen 'hé houdt eens op, dat vind ik niet leuk dat je mij bijt'.

Een paard kan leren dat "de baas" het voor hem/haar zal regelen. Reageren mogen ze wel, maar niet door te slaan. Voetjes horen aan de vloer te blijven als er mensen bij zijn, zo simpel ligt het. Ze kunnen kont intrekken, ze kunnen hun staart zwiepen en ze kunnen "de baas" aangeven dat die wat moet regelen.....
Dit legt wel een nadrukkelijke verantwoordelijkheid bij "de baas", want die moet ook betrouwbaar zijn in het regelen van dit soort situaties.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:43

Waratje schreef:
Nimfee schreef:

Een paard kan leren dat "de baas" het voor hem/haar zal regelen. Reageren mogen ze wel, maar niet door te slaan. Voetjes horen aan de vloer te blijven als er mensen bij zijn, zo simpel ligt het. Ze kunnen kont intrekken, ze kunnen hun staart zwiepen en ze kunnen "de baas" aangeven dat die wat moet regelen.....
Dit legt wel een nadrukkelijke verantwoordelijkheid bij "de baas", want die moet ook betrouwbaar zijn in het regelen van dit soort situaties.

Dank voor de uitleg! Dan is de eigenaar in OP dus nalatig geweest, zo kun je het bekijken. En daar kom ik dan bij dat het paard eigenlijk gestraft wordt terwijl de eigenaar verantwoordelijk is. In feite doe ik, wat je hierboven uitlegt, ook precies met mijn hond (heb geen eigen paard dus ik vertaal de meeste dingen een beetje naar hoe ik met mijn hond omga). Ze mag idd niet bijten of vervelend doen, ze mag niet zelf dingen gaan regelen: daarvoor moet ze echt naar mij toe komen. Maar ik kan haar toch niet kwalijk nemen als ik niet voldoende heb gereageerd, want dan heeft ze simpelweg geen andere keus dan toch reageren.

Charliie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:04

Ben het er ook mee eens dat je een paard een schop mag verkopen als hij naar mensen trapt/bijt.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:23

ik kan zo ontzettend kwaad worden van mensen die een paard een schop in de buik verkopen normaal vinden! hallo zeg denk eens even na! een paard kan toch ook trappen omdat hij misschien last heeft van de mensen zelf! het is meestal gewoon je eigen schuld! waarom denken mensen toch ALTIJD dat het aan het paard ligt! denk allemaal eens na zeg! als een paard je trapt na dat hij je al tig keer heeft gewaarschuwd met de oren in de nek, dan heb jij gewoon niet goed naar je paard geluisterd! hij probeert dan te zeggen dat je nou eens een keer gewoon moet kappen! paarden onderling waarschuwen elkaar ook altijd! dan is het gewoon je eigen domme schuld want die trap heb je dan gewoon verdient! en het paard absoluut niet!!ik ben zo ontzettend kwaad! en ook geschrokken! jullie moeten je schamen!sorry maar ik ben echt heel kwaad!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:28

Mens maak je niet druk, slecht voor je hart..
Ik schop m'n paard echt niet dood ofzo :+