Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

traan_beauty

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:13

Inderdaad.. Het ligt zeker wel aan het paard dat je voor je hebt! Ik zal mijn beestjes nooit schoppen, daar is alleen een schreeuw al genoeg of mijn houding veranderen wil ook al werken..

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:16

in de natuur schoppen paarden elkaar toch ook?
Denk niet dat wij harder schoppen dat een soortgenoot!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 19:10

Ja maar wij zijn geen paarden ik vind dit geen goed argument het zo te doen. Dan kunnen we ook wel voortaan ook wel tegen onze paarden gaan hinneken en alle andere dingen wat paarden tegen elkaar doen. Rolleyes

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:06

Ik ga mijn paard toch écht geen schop verkopen omdat een ander paard dat toevallig ook doet.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:09

Als een pony mij zou trappen, en dan echt gevaarlijk en hard. Zou ik hem ook een schop geven. Het ligt natuurlijk wel aan, hoe er word geschopt, en hoe goed ik de pony ken. Ik ga niet zomaar wildvreemde pony's schoppen. Of het moet wel heel gevaarlijk worden.

Maar waarom zou je een paard niet mogen schoppen? Als hij het echt met opzet doet, hij doet jou (bewust) pijn. Moet je dan maar lief blijven? Als je een kind een keer ene schop geeft is het heus niet zo dat hij of zij je nooit meer vertrouwd. Zolang het kind of het paard maar weet wat hij misdaan heeft, en waarom hij een schop krijgt.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:21

Mijn verzorgpony is nog nooit zo ver gegaan dat ze me bewust pijn heeft gedaan, dus ik heb nog nooit een schop hoeven uitdelen Lachen

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:13

Ik schop mijn paardje nooit Knipoog

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:45

Vandaag heb ik iemand ook haar paard zien schoppen en het was echt 100% terecht. Ze gaf hem een snoepje in de voerbak en ze wil de stal uitlopen en hij geeft in één keer een trap, niet raak maar die van haar wel. Hij keek ook wel heel schuldig dus hij wist wel waarvoor het was.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:48

saroanda schreef:
De mensen die hun paard wel een schop zouden geven, zullen dat hier niet toegeven Lachen

Je schopt dieren niet, je geeft ze hoogstens een corrigerende tik met stemgeluid!

ik geef het wel toe Knipoog
Mijn merrie heeft me een keer keihard getrapt in me maag omdat ik van haar de box niet in mocht toen heeft ze een beste schop terug gehad een tik op de neus vind ik dan echt te zacht..zij schopt mij dan krijgt ze een schop terug.
veder heeft heb ik haar nooit weer een schop gegeven

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:36

Mijn mening is vrij simpel.
Een paard begrijpt geen mensentaal, alleen paardentaal.
Ga is rustig een dagje of meer langs de wei zitten en kijk hoe paarden met elkaar omgaan.
Direct, maar duidelijk.

Ik vind dat je een paard, op welke manier dan ook, gewoon op zijn plek moet kunnen zetten.
Dit moet echter wel op een eerlijke en duidelijke manier gaan.
Schoppen en/of slaan omdat je zelf je agressie kwijt moet, dat is uit den boze.
Maar een schop/tik/stemverheffing waarmee je je paard weer op zijn plek zet, zonder hem geestelijk of lichamelijk te beschadigen is helemaal geen schande. Maar ga nooit te ver!

Een paard vind het helemaal niet erg afgestraft te worden. Duidelijkheid is wat ze nodig hebben.

Mijn paard heb ik de eerste 2 a 3 maanden dat ik hem had flink op zijn plek moeten zetten. Ik moest bij hem zo duidelijk zijn, dat alleen al een voetje optillen, een schop betekende. En die hoefde helemaal niet hard te zijn, als ik maar reactie kreeg. Ik heb zo'n drammer en het is een ontzettende doorzetter, dat heb ik toen wel gemerkt.
Nu heb ik hem 2,5 jaar en hij is super braaf. Ik vertrouw hem volkomen en kan hem met een gerust hart aan andere over laten. Toendertijd was dat onmogelijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:48

Liesjuh schreef:
Mijn mening is vrij simpel.
Een paard begrijpt geen mensentaal, alleen paardentaal.
Ga is rustig een dagje of meer langs de wei zitten en kijk hoe paarden met elkaar omgaan.
Direct, maar duidelijk.

paarden waarschuwen elkaar, na vele uren hekzitten zie je dat. het is niet zo dat er om het minste of geringste gelijk geweld gebruikt wordt, enkel in uitzonderlijke situaties, of bij onbegrip. zo heeft mijn ruin dus mijn veulen aangevallen, mijn veulen kauwde (onderdanig klapperen met de tanden), maar mijn paard, die alleen is opgegroeid, kent dit niet, en zag het als happen. eerst hapte hij terug, maar ging daarna wél tot de aanval over.
daarbij kan een paard welzeker tot op zekere hoogte mensentaal leren. zo kennen mijn paarden de bedoeling van het woordje 'nee', 'ho', 'back', 'kom maar hier' etc. ook kent mijn ruin teugel- en beenhulpen, en mijn merrie leidsel- en zweephulpen. mijn veulen is daar uiteraard nog niet aan toe, maar ook hij zal het leren. deze zaken zijn voor paarden ook niet natuurlijk, en kunnen als 'mensentaal die aan het paard geleerd wordt' beschouwd worden. echter, hebben wij wél de mogelijkheid om ons in het paard te verplaatsen, en kunnen wij voor een deel uitvinden hoe zij in elkaar zitten. paarden kunnen dit maar tot op zekere hoogte. desalniettemin kan je een paard prima leren wat 'nee' betekent, zonder daarbij geweld te gebruiken, oid.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:14

Jaa oke, klein stukje vergeten Clown

Mijn paard kent ook het "Woordje" 'nee', maar meer vanwege de toon waarop het gezegd word. Zo ook 'hoo' en 'trrrug'.

Geweld is in mijn ogen iets heel anders als corrigeren. Met geweld komt agressie om de hoek kijken en dan kan je te ver doorslaan.
Met corrigeren wil je je doel bereiken en ga je niet verder dan dat.

Mijn paard is voor mij, 7 jaar lang verwend. Dat in combinatie met zijn karakter was niet bepaald een eitje. Het was geen leuk paard om mee om te gaan. Mijn zusje is destijds niet voor niets met hem gestopt. Ik wilde doorzetten en heb daar wel een paar extra handen (Amanda's handen wel te verstaan Haha! ) voor nodig gehad.
Het is een verschrikkelijk eerlijk paard, maar hij wilde zijn zin en niet die van een ander.
Een paard wat bijt, omdat het geen snoepje krijgt. Trapt, omdat je vingers kriebelen tegen zijn beuk. Je klem zet tussen de muur en hem, omdat je in de weg staat. Dwarsdoor je heen loopt, omdat zijn maatje weg word gehaald. Dat is geen grapje meer, maar gevaarlijk! Ik kon stemverheffen en tikken uitdelen wat ik wilde. Het drong niet door, ik kreeg gewoon weg geen reactie. Echter een corrigerende schop met stemverheffing, daar kreeg ik wel reactie op.
Hij is echt niet mishandelt, want zodra ik die reactie kreeg was het goed.
Nu heb ik aan stemverheffing vaak genoeg. Hij luistert prima en ik kan zonder zorgen achter en onder hem door. Het is en blijft alleen wel een paard waar je duidelijk de grenzen moet laten staan.
Hij doet zich niet voor niets voor als SM paard Clown

Jordy van Supertje daarin tegen moet je errug subtiel behandelen. Een simpele keelschrapen is duidelijk genoeg dat hij te ver is gegaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:18

@ liesjuh, inderdaad. het is altijd zaak om een correctie in de juiste dosering te geven. als ik mijn merrie zou schoppen of slaan, wordt ze doodsbang, en komt het niet meer over als een correctie, maar wordt het mishandeling. ze is er te gevoelig voor. voor mijn veulen geldt hetzelfde.
sommige paarden moeten een steviger correctie hebben, immers tien tikjes, of tien keer schreeuwen zonder effect heeft geen enkele zin, en werkt agressie in de hand. een paard wil nou eenmaal duidelijkheid, en voor het ene paard kan dat een schop betekenen, voor de andere een simpel woord.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:24

Ik geloof dat wij elkaar begrijpen Haha! Ja

veer_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:38

ik geef ook een tik als het paard niet luisterd, maar ik vind dat je ook te ver kan gaan(hard schoppen dus)
ik bedoel wij hebben soms ook onze dag niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:04

veer_tjuh schreef:
ik geef ook een tik als het paard niet luisterd, maar ik vind dat je ook te ver kan gaan(hard schoppen dus)
ik bedoel wij hebben soms ook onze dag niet.

in die zin kan je mensen niet met paarden vergelijken, van nature zal een paard zijn meerdere nooit tarten, ook al heeft hij nog zo zijn dag niet. in hoeverre geef je een tik als een paard niet luistert? ik ken iemand die momenteel een jonge pony beleert, ze slaat en schopt die pony om het minste of geringste, heeft geen enkel begrip. zij snapt niet, dat een paard van nature niet weet wat been geven is, of wat teugels als doel hebben. dus is het schoppen en rukken.

het is zó belangrijk om te weten waaróm een paard iets doet, tussen niet kúnnen luisteren omdat ze het niet snappen en domweg niet luisteren omdat ze geen zin hebben zit een wereld van verschil, en dus ook tussen de reacties die je daar als mens op dient te geven.

een voorbeeld: mijn veulen beet me vaak, mijn stalgenoot gaf hem dan een klap, zoals de meeste mensen zouden doen. mijn stalgenoot keek niet waarom hij beet, bijten mag immers niet.
MAAR bijten doen paarden ook om elkaar te liefkozen, het schoftkrabbelen waar paarden van genieten, is bij ons genoeg om het vlees van de botten te scheuren. mijn veulen beet om aan te geven dat hij wilde 'schoftknabbelen', feitelijk dus een teken van vertrouwen, en de wil om prettige dingen met mij te delen. ik zou gek zijn als ik dat de kop indrukte door hem op zo'n moment te slaan. in plaats daarvan, heb ik het bijten genegeerd, als ik hem kriebelde, en bij begon te bijten, dan ging de aandacht (de hand die kriebelde) weg. als hij niet beet, kwam de hand terug. zo heb ik hem inmiddels geleerd om zijn schouder naar me toe te keren als hij geknuffeld wil worden. en hij begrijpt.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:28

als een paard jou trapt.. dan zit er iets neit goed pluis Knipoog!!!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:36

hmm, ik heb wel door wanneer een paard me bijt of wil schoftknabbelen Knipoog
mijn paard, en dat heb ik haar niet hoeven leren.. doet als ze wil 'schoftknabbelen' (dat doet ze echt alleen als alles helemaal is goed gegaan die dag, ze in een goede bui is en zin heeft in mij.. en dat natuurlijk ook andersom) dan begint ze met haar lippen te wrijven..
dat weet ze omdat als ze ons 'bijt' wij ons natuurlijk doodschrikken.. soms krijgt ze dan natuurlijk uit onwetendheid, of reflex een tik.. zo was mijn zus een keer haar hoef aan het krabben.. toen 'beet'ze dus uit teken van vertrouwen.. maar mijn zus zag dat niet dus gaf simpelweg een klap (en voelde zich daarna heel schuldig toen ik haar vertelde dat ze dat met oortjes naar voren deed..)
nu heeft ze dus wel door dat het ons pijn doet wanneer ze opns bijt.. dus kriebelt ze met haar lippen..
zo leert een paard ons dus ook wel begrijpen! ze zijn best slim. als je tenminste op het juiste paard stapt. sommigen willen gewoon alleen paardentaal begrijpen. een mens met zo'n paard moet ook paardentaal leren begrijpen. net zo als wanneer paarden ons proberen te begrijpen. en dat zie je dus duidelijk wel omdat een paard ons nooit (znel) zo hard zal trappen als hij bij een ander paard zal doen! dan moeten wij dat ook niet terug doen !
maar zoals boven gezegd.. een corrigerende schop mag best!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:38

_Charlotte_ schreef:
als een paard jou trapt.. dan zit er iets neit goed pluis Knipoog!!!

het kan ook schrikreactie, of slechte herrinneringen zijn...
hoeft dus niet persé 'niet goed pluis te zijn' tenslotte is ieder paard anders. en sommmige paarden trappen ook gewoon sneller. denken dat wij ongeveer het zelfde gevoel hebben als zij.. en dat we hun seinen ook wel snappen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:45

mijn merrie weet dat ook, maar mijn veulen is nog jong, kent geen omgangsvormen met mensen en moet alles leren.

@ _charlotte_ je hebt wel gelijk denk ik, OK er is de uitzondering van een schrikkend paard, dat heb ik ook weleens meegemaakt.
maar om het bij mijn veulen te houden (die herinneringen zijn vers), hij heeft me ook geprobeerd te trappen, ik wilde zijn hoefjes geven oefenen, en hij vond het doodeng, zag het als een bedreiging, omdat hij het niet kende, en paarden van nature zuinig zijn op hun benen. hij heeft met toen wel vijf keer getrapt denk ik (was toch niet hard genoeg om me echt iets te doen), en al die tijd ben ik heel rustig met mijn hand over het beentje blijven gaan, over zijn lichaam, aaien, masseren en praten... en binnen tien minuten had ik hem zover dat hij zélf zijn voetje optilde en die losjes in mijn hand wilde laten rusten.
het was dus angst, en dus miscommunicatie. ik was op dat moment in zijn ogen een gevaar, terwijl ik hem geen pijn wilde doen. in die zin was er dus wel degelijk iets niet pluis.

de enige andere keer dat één van mijn eigen dieren me heeft getrapt, was toen ik me tussen de kont van mijn paard en een ander paard door wilde wurmen. dom natuurlijk, want mijn paard houdt er niet van als er andere paarden aan zijn kont zitten. hij heeft gedacht (aan zijn reactie te zien) dat het andere paard daar stond te klooien, en haalde uit. tegen mij aan, en ik heb er twee weken slecht van kunnen lopen. eigen schuld, dikke bult. mijn fout.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:48

Cassidy schreef:
Mijn paarden krijgen een correctie in de intensiteit die op dat moment nodig is, en als dat een schop is dan krijgen ze die.
Hoeft gelukkig haast nooit, en het is alleen als ze zich zwaar hebben misdragen.
Als de enige vorm van corrigeren die je in petto hebt die schop is, is het wel zielig met je gesteld.

daar pas ik me volledig bij aan Vingers aflikken

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:54

ik ben het er inderdaad meestal wel mee eens dat er iets niet helemaal goed is als een paard je trapt. maar dat hoeft niet altijd.. het kan ook een hele kleine miscommunicatie zijn.. en er is ook wel eens een paard geweest dat mijn zus trapte.. omdat hij half stond te slapen en hij zich doodschrok toen mijn zus doodnormaal langsliep.
tsjah er is nieta atijd iets aan te doen

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 00:07

ik schop mijn paard ook wel eens hoor!. als mijn paard mij trapt krijgt die gewoon een schop terug.. Knipoog als mijn paard bijt krijgt ze ook een klap.. en dat weet ze dus ik heb er niet echt veel problemen mee als mensen hun paard een schop geven.. het moet alleen geen gewoonte worden..

mijn paard heeft mij 1 keer getrapt, heb der een trap teruggegeven en sindsdien doet ze het niet meer .

Vvaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:16

merrieveulen ben het helemaal met je eens!!

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:06

Ik heb mijn paard 1x geschopt, en héél erg hard.. Scheve mond Niet helemaal aardig van mij, maar mijn paard was anders ook niet aardig..

Zo was het:
Ze was de héledag al vervelend, ze probeerde me steeds te bijten(nahappen), en ik negeer fout gedrag altijd.
Toen in netjes de poep uit de weide haalden, kwam ze me steeds achter na, dat deed ze altijd dus dat is prima, maar ze probeerde me steeds te bijten tot ze me probeerde te schoppen!
Ze trapte nét langs mijn been, nou was ze toch echt te ver gegaan, ik heb haar bij haar halster gepakt, een schop (nee nee niet té hard..) in haar buik gegeven en ben weg gegaan, ik vond dit echt gemeen van mijn paardje.
Sins dien heeft ze nóóit meer geprobeert te bijten of te trappen.. Bloos

Ik ben hier zelf ook van geschrokken en moest er thuis zelfs van huilen, ik heb me paardje nooit meer geschopt, en zij mij ook niet!