Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:35

Nimfee schreef:
Qimm schreef:

Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar in een gevaarlijke situatie heb je echt geen tijd voor dat soort overdenkingen.

Als het dus gaat om niet gevaarlijke situaties. Topic ging over paarden schoppen als straf.

Ja, voor gevaarlijk gedrag krijgt een paard bij mij straf.

Nema

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:49

Het is altijd moeilijk om een paard echt te straffen. Ikzelf vind een schop geven ook niet echt de juiste manier. Een paard hoort je vriend te zijn, vrienden geef je toch geen schop? Natuurlijk mag hij niet met je voeten spelen en moet hij luisteren. Er zijn weinig andere manieren om een paard te straffen maar zoals je al zei kan je steeds je stem verheffen. Maar misschien moet je eens anders beginnen denken? Je moet hem belonen als hij rustig is. Als hij nu iets doet wat je niet wilt dan zorg je dat hij begrijpt dat hij dit niet mag doen. Je kan het tegen hem zeggen bijvoorbeeld of hem niet belonen. Hij zal het wel begrijpen dat je het niet wilt. Ik ken mensen die hun paarden opvoeden op deze manier en als de paarden iets doen wat ze niet wilt draait ze zich naar hen om en dat zegt al genoeg om hun te doen begrijpen dat het niet mocht. Het vergt gewoon veel tijd.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:55

Als mijn paard me gericht geschopt krijgt het terug ook. Gelukkig heeft hij het nog nooit gedaan. maar als hij bijt krijgt hij een tik. Geen schop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:03

@Nema, vrienden schop je inderdaad ook niet, maar die verstaan gelukkig wel wat je zegt. Dat is niet zo bij paarden. Je kunt aan je stem wel aangeven of je boos bent of juist blij om je paard te zien, maar ik denk toch dat uit reactie je eerder een schop geeft dan praat.
Ook verhef je je stem er meestal bij (bij mij tenminste)

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:14

Besluit van 5 juni 2014, houdende regels met betrekking tot houders van dieren (Besluit houders van dieren)

Artikel 1.3 Verboden gedragingen ten aanzien van dieren
Als gedragingen als bedoeld in artikel 2.1, derde lid, van de wet worden aangewezen:a. het zich ontdoen van een dier;b. het schoppen van een dier;c. het zodanig slaan van een dier dat dit letsel ten gevolge heeft;d. het onderwerpen van een dier aan een explosieve, bijtende of brandende stof;
e. het weiden van een dier op niet beweidbaar land of, anders dan voor korte duur, weiden op slecht beweidbaar land;f. het zich vervoeren of verplaatsen, het zich laten vervoeren of laten verplaatsen of een ander doen vervoeren of doen verplaatsen op een dier of in of op een vervoermiddel dat wordt voortbewogen door een dier, indien dat vervoeren of verplaatsen de krachten van dat dier kennelijk te boven gaat, of indien het dier daartoe kennelijk niet geschikt is.

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:31

Ik roep meestal gewoon hela, iets luider dan normaal, de meeste paarden die dit dan al niet prettig vinden en direct schrikken. Ik ben geen paard dus ik ga t beesje niet trappen,
al ben ik niet van mening dat dit 'zielig' is ( mits op een goede manier ) voor t paard.

_Anjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:33

Ik vind dat je paarden nooit zonder reden mag schoppen of slaan maar als ze jou met opzet willen trappen vind ik dat je gerust een trap terug mag geven :). Je moet ook aan je eigen veiligheid denken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:38

Zonder reden schoppen vindt iedereen verkeerd lijkt me zo...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:42

Nema schreef:
Het is altijd moeilijk om een paard echt te straffen. Ikzelf vind een schop geven ook niet echt de juiste manier. Een paard hoort je vriend te zijn, vrienden geef je toch geen schop? Natuurlijk mag hij niet met je voeten spelen en moet hij luisteren. Er zijn weinig andere manieren om een paard te straffen maar zoals je al zei kan je steeds je stem verheffen. Maar misschien moet je eens anders beginnen denken? Je moet hem belonen als hij rustig is. Als hij nu iets doet wat je niet wilt dan zorg je dat hij begrijpt dat hij dit niet mag doen. Je kan het tegen hem zeggen bijvoorbeeld of hem niet belonen. Hij zal het wel begrijpen dat je het niet wilt. Ik ken mensen die hun paarden opvoeden op deze manier en als de paarden iets doen wat ze niet wilt draait ze zich naar hen om en dat zegt al genoeg om hun te doen begrijpen dat het niet mocht. Het vergt gewoon veel tijd.

Niet? Mijn vrienden krijgen ook een spreekwoordelijke schop als ze over de lijn gaan. Daar ben je vrienden voor. De rest van je bericht komt me bijzonder vermenselijkend over...

Mijn paarden zijn mijn maatjes maar ze hebben zich te gedragen.

buddyJay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:54

schoppen... nee niet mijn ding.... maar als je paard iets verkeerd doet kun je hem beter een tikkie geven ofzo , niet schoppen /3 maar ik vind het wel erg als iemand een paard schopt die niet van hem/haar is......

_Anjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:21

Qimm schreef:

zeg het alleen zodat het wel duidelijk word wat ik bedoel. En niet iedereen vind dat want er worden nog steeds paarden mishandeld.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:04

Nema schreef:
Er zijn weinig andere manieren om een paard te straffen...-

Gewoon uit nieuwsgierigheid, op watvoor andere manieren kan je een paard straffen?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:08

Qimm schreef:

Dat hoop ik....

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:38

Het grote probleem zit voornamelijk in het vermenselijken van paarden. Mijn paard is niet mijn kind, niet mijn vriend maar mijn paard. Hij is anders dan ik, denkt en doet anders dan ik. Ik ben niets meer dan een gebruiksvoorwerp voor hem. Hij werkt voor mij (voor mn dochter) en in ruil daarvoor krijgt hij eten, weidegang en een schone stal. Om goed en veilig met elkaar op pad te kunnen zal hij moeten luisteren en mag hij zijn dominantie bewaren voor zijn vrienden. Doet ie dat niet en kom ik of mijn dochter daardoor serieus in gevaar, krijgt hij een tik of schop. Ik Denk er heel simpel over, hou ook wel van een beetje filosoferen en Denk heus wel na waar bepaald gedrag vandaan komt maar ik ben van mening dat als gedrag te verklaren is, het in Veel gevallen Nog steeds niet is toegestaan. Vanmiddag rende hij me bv voorbij. Er reed namelijk een grote vrachtwagen achter ons op het erf. Ik snap waarom hij me voorbij rent maar hij mag toch even in zijn achteruit om hem te laten weten dat ik bepaal waar hij loopt.
Klinkt hard maar zo werkt het bij ons. En geloof me, ik ben gek op dat maffe beest hoor haha!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:39

Radionx schreef:
Besluit van 5 juni 2014, houdende regels met betrekking tot houders van dieren (Besluit houders van dieren)

Artikel 1.3 Verboden gedragingen ten aanzien van dieren
Als gedragingen als bedoeld in artikel 2.1, derde lid, van de wet worden aangewezen:a. het zich ontdoen van een dier;b. het schoppen van een dier;c. het zodanig slaan van een dier dat dit letsel ten gevolge heeft;d. het onderwerpen van een dier aan een explosieve, bijtende of brandende stof;
e. het weiden van een dier op niet beweidbaar land of, anders dan voor korte duur, weiden op slecht beweidbaar land;f. het zich vervoeren of verplaatsen, het zich laten vervoeren of laten verplaatsen of een ander doen vervoeren of doen verplaatsen op een dier of in of op een vervoermiddel dat wordt voortbewogen door een dier, indien dat vervoeren of verplaatsen de krachten van dat dier kennelijk te boven gaat, of indien het dier daartoe kennelijk niet geschikt is.

Tja, kantoor-politiek..
Mensen die niets met dieren hebben wat regels laten bedenken.

Te hard rijden mag ook niet, maar hoeveel mensen houden zich daar aan?

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:40

Ik denk ook niet dat de mens veranderd. Het is alleen juni dit jaar strafbaar geworden. Ook al heeft het dier er geen letsel aan overgehouden. Een schop geven aan een dier op wat voor manier dan ook is nu strafbaar gesteld. En dit topic gaat over een schop als straf.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:43

Ik vind het belachelijk om op die manier een schop te verbieden :n

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:04

Tja, het opvoedkundige "pak voor de broek" mag toch ook niet meer? 8-)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:34

Dat zou ik ook toepassen als ik denk dat dat nodig zou zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:11

Ik schop niet, ik leg m'n voet wat harder aan :Y) hè, nu mag het ineens weer wel volgens de wet :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:15

Hoe willen ze dat dan doen op manege's waar de meeste ponies dubbelen als trapzak, mag schoppen wel als je erop zit...? En waar ligt de grens tussen (stevig) aandrijven en schoppen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:15

Ik kan me alleen voorstellen dat ik mijn paard schop als hij me aan zou vallen... Maar als dat gebeurd zit er sowieso iets niet goed. :n

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:24

Het kan ook zijn dat een paard je op speelse wijze in de nek springt, daar ben ik ook absoluut niet van gediend ondanks dat er geen kwade bedoeling achter zit. Dat is voor mij ook een reden voor een rake trap, dat mag gewoon nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:27

Qimm schreef:
Het kan ook zijn dat een paard je op speelse wijze in de nek springt, daar ben ik ook absoluut niet van gediend ondanks dat er geen kwade bedoeling achter zit. Dat is voor mij ook een reden voor een rake trap, dat mag gewoon nooit

Dan zorg je voor je eigen veiligheid toch? Ik zou hetzelfde doen in dit geval.
Het is heel gevaarlijk als een paard dat zou doen, ook al is het op speelse wijze.
Paarden zijn niet van suiker gemaakt en eerlijk gezegd, denk ik dat wanneer ik trap dat niet zo hard aankomt dan wanneer hij/zij een trap van een ander paard krijgt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:29

Bovendien is het iets wat meteen duidelijk is, ze zullen dat niet snel weer in hun hoofd halen (mag het nu wel?)