Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:09

merrieveulen schreef:
Jana_en_ik schreef:
Inderdaad... Hoe denken jullie dat paarden van nature elkaar straffen/de les leren? Kijk maar eens als ze op de weide staan Nagelbijten / Gniffelen Dat gaat ook niet zo zachtjes nee.

misschien moet je je eens verdiepen in de paardentaal. heb jij enig idee hoeveel waarschuwingen er gegeven worden vóór er klappen vallen, en hoe zo'n waarschuwing gegeven wordt? het is écht niet zo dat paarden in de natuur elkaar zo gemakkelijk trappen, het probleem is alleen dat de mensen de signalen die eraan vooraf gaan niet herkennen.

(zonder meteen weer aanvallend over te komen:)
@ merrieveulen en Jaimylover

Als jullie mijn tweede bericht goed lezen wat op het door jullie gequote bericht volgde konden jullie daar lezen:

"Overigens gaat bij mij wel een dreigende houding vooraf aan de daadwerkelijke tik/schop. Als ze na mijn 'dreighouding' nog niet stopt, volgen er consequenties. In de kudde wordt immers ook eerst gedreigd naar elkaar voordat ze daadwerkelijk gaan slaan?"

Dus ik begrijp de paardentaal heus wel een beetje Ja En zal daarbij ook altijd eerst bedenken waarom ze een bepaald gedrag vertoont voordat er uberhaupt gedreigd of geslagen en geschopt wordt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:25

nou dan is er niks aan de hand lijkt me zo! Knipoog

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:11

merrieveulen schreef:
nou dan is er niks aan de hand lijkt me zo! Knipoog

Haha! Thanks haha

Chantal__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:04

Een paard moet echt niet naar mij schoppen, bijvoorbeeld een trap geven met de achterkant krijgt hij een klap op zijn kont.
Maar echt schoppen heb ik nog niet gedaan, zover is het nog niet gekomen gelukkig.
welleens als hij me vast zette doorat hij helemaal op mij kant gaat staan, met me knie tegen zijn buik, want tegenaan duwen heeft geen nut.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:26

Ik ben zeker niet tegen het schoppen, maar over het algemeen werken andere dingen zoveel beter.
Als ik ook maar mijn stem verhef, denkt ze de volgende keer wel 3 keer na, dat maakt voor háár veel meer indruk dan een schop onder dr hol.
Maar bij een ander paard kan je schreeuwen, dreigen wat je wilt, die verdient hem af en toe gewoon Vork

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:15

Ezumii schreef:
Ik ben zeker niet tegen het schoppen, maar over het algemeen werken andere dingen zoveel beter.
Als ik ook maar mijn stem verhef, denkt ze de volgende keer wel 3 keer na, dat maakt voor háár veel meer indruk dan een schop onder dr hol.
Maar bij een ander paard kan je schreeuwen, dreigen wat je wilt, die verdient hem af en toe gewoon Vork

Dat komt ook omdat dat paard dan niet consequent is behandeld daarvoor. Die is waarschijnlijk alleen maar gewend aan hard schreeuwen enz. En die reageert daar ook alleen maar op (of is daar juist ook alweer op afgestompt).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:52

klopt. als ik kijk naar mijn twee jongsten, die zijn supergevoelig en ik hoef alleen maar mijn stem licht te verheffen, een schreeuw is al teveel. de haf van mijn zusje heeft een ander verleden, en heeft ook klappen en shoppen in de buik gehad met rijden, en bij haar maakte een boos woord echt geen indruk toen ze kwam. het gaat vooruit, we hebben haar nooit hoeven schoppen, maar je moet bij haar toch heftiger reageren dan je zou willen. maar goed, alles is recht te breien!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:52

BeLoVeD schreef:
Dat komt ook omdat dat paard dan niet consequent is behandeld daarvoor. Die is waarschijnlijk alleen maar gewend aan hard schreeuwen enz. En die reageert daar ook alleen maar op (of is daar juist ook alweer op afgestompt).

Dat kan, maar sommige paarden zijn van zichzelf gewoon heel bot. Net als bij mensen, reageren paarden ook heel verschillend. Het hoeft niet altijd door eerdere omstandigheden te komen, sommige worden bot geboren. Dat zijn er misschien niet veel, maar ze bestaan wel.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:50

merrieveulen schreef:
klopt. als ik kijk naar mijn twee jongsten, die zijn supergevoelig en ik hoef alleen maar mijn stem licht te verheffen, een schreeuw is al teveel. de haf van mijn zusje heeft een ander verleden, en heeft ook klappen en shoppen in de buik gehad met rijden, en bij haar maakte een boos woord echt geen indruk toen ze kwam. het gaat vooruit, we hebben haar nooit hoeven schoppen, maar je moet bij haar toch heftiger reageren dan je zou willen. maar goed, alles is recht te breien!

Idd! Toen ik de mijne als 3,5 jarige net gecastreerde kocht was het eerste watie deed toen ik hem uit de trailer haalde, mij over de hele manege heen scheuren. Totaal geen respect voor mensen. Ik heb met heeeeeeeel veel geduld en heel consequent handelen hem weer tot een welopgevoed paardje gekregen. Dat hoeft niet op de hardhandige manier.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:58

Vind dat een rare redenatie die echt niet altijd op gaat.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:10

inderdaad lian! de haf van mijn zussie is tot daaraan toe, maar Faram was wel even een ander soort hoor! die heb ik echt wel een keer een schop moeten verkopen. zoals gezegd, mijn schuld want ik heb veel fout gedaan in zijn opvoeding, ik wist er niks van. eigenlijk was het dus niet nodig geweest, maar goed het kon niet anders meer op dat moment.

ik ben dus wel van mening dat bij een dusdanig ' verpest' paard je soms geen keuze hebt, en wel wat steviger op moet treden om ze in het gareel terug te krijgen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:12

Maar dat heeft dus echt niet altijd met verpesten te maken.

Ik wil wel eens weten hoe je dan een puberende brutale hengst op zijn plek terug meot zetten zonder een keer een tik of een schop te geven. Dan heb ik eht over een paard wat dus neit verpest is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:16

dat hangt ervan af wat het probleem is denk ik. als een paard afgeleid is is dat iets anders dan bijvoorbeeld gericht aanvallen, en in het laatste geval is er sprake van miscommunicatie voor die tijd, en dus een fout in de opvoeding. als een paard niet gericht aanvalt, is het meestal ook niet nodig om een schop uit te delen, maar goed, dat is lastig beoordelen, want dat is voor elk paard en elke baas anders.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:16

Met echte hengsten heb ik weinig ervaring, heb wel een hengstveulen gehad maar dat is natuurlijk anders dan een volwassen hengst. Het zijn en blijven paarden en je moet natuurlijk altijd op je hoede zijn voor wat ze kunnen doen. Maar ik denk dat bij de meeste paarden je het gedrag kunt corrigeren door consequent te handelen! En af en toe kan dat natuurlijk betekenen dat het paard een tik of schop krijgt, maar dat zou ik alleen doen als het paard zelf zeer gevaarlijk gedrag vertoont (trappen of bijten).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:27

Moet ik zeggen dat ik het belachelijk vind om een schop uit te delen als een paard bijt. Maar (zoals bijna iedereen dei wel eens een schop uit deelt) als ze er om vragen kunnen ze er krijgen. Dat is bij mij alleen als ze uithalen of op een andere manier ontzettend over de schreef gaan. Dat heeft niks met hun opvoeding of verpesten te maken. Dat is gewoon brutaliteit en heeft ook niks met aanvallen te maken naar mijn mening. In aanvallen zie ik toch heel wat anders. Soms is een dier zo ontzettend brutaal dat naar mijn mening een goede schop onder voor de kont dan de enigste passend antwoord op zulk gedrag is.

Beloved hoe wil je dat dan consequent corrigeren. Ik ga altijd consequent met mn paarden om, maar als er eentje gewoon uit haalt naar me dan kan dat echt enit af emt een foei of een tik op de hals want dan schoppen ze je de volgende keer net zo hard weer omdat dat totaal geen indruk maakt.

Een paard wat bij een boos nee of een tikje op de hals of borst al onder de indruk is zal nooit een schop hoeven te krijgen omdat zo'n paard dus makkelijk te corrigeren is. Maar als een paard daar niet van onder de indruk is zal je toch op een andere manier moeten corrigeren.

Je hebt nou eenmaal verschillende karakter met paarden en dat heeft zeker neit altijd wat met opvoeding te maken maar ook veulens hebben al heel duidelijk hun eigen karakter.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:43

inderdaad lian, het is wel zaak om een correctie in de juist dosering te geven, je kunt wel altijd lief blijven maar als het niet aankomt kan je net zo goed de hele correctie niet geven.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:47

Bij die brutale beesten is het voor jezelf en voor je paard nou eenmaal beter om één keer goed door te pakken, dan om tien kleine tikjes te geven. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, gaat in zulke gevallen maar al te vaak op.
Zoals ik eerder al zei, sommige paarden worden bot en brutaal geboren, dat heeft inderdaad niks met opvoeding te maken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:51

Inderdaad mijn jongste is aan het puberen, die heeft tijdje terug een schop voor zn kont gehad die ging in de bak lopen dreigen en uiteindelijk heeft hij naar me gebokt. Dat accepteer ik gewon niet. Doordat ik hem gelijk op zijn plek gezet heeft gedraagd hij zich veel beter en heeft het ook niet meer gedaan. dat doe ik liever dan een tik geven wat geen indruk maakt en straks nog een keer uitgehaald word wat misschien wel raak is.

anne_kuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:52

Precies.
Hoe wil je anders een jonge hengst voor het eerst poetsen. En reken maar dat een puberige hengst een eigen mening heeft. Vooral de eerste 3x is een woordje 'foei' niet genoeg. Als hij een uithaal maakt/ of wil maken. Reken maar dat ze een knetterharde trap krijgen. Hoef je 1 à 2 keer te doen en ze zijn genezen. Het is dan niet een kwestie van mishandeling/vals maar een kwestie van DUIDELIJKHEID wat wel en niet mag. Een paard zeker een jong/eigenwijs paard moet weten wat Ja en Nee is. Daarbij moet je natuurlijk wel als je het paard schopt een hard stemgeluid maken zodat hij goed weet wat je bedoelt.

Je mag niet vals zijn met je paard/pony maar je moet wel Duidelijk en consequent zijn. Heb jij en het paard veel meer voordeel bij.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:55

Die van mij is ook een jonge hengst en wat ann_kuzz zegt slaat echt nergens op hoor...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:05

anne_kuzz schreef:
Precies.
Hoe wil je anders een jonge hengst voor het eerst poetsen. En reken maar dat een puberige hengst een eigen mening heeft. Vooral de eerste 3x is een woordje 'foei' niet genoeg. Als hij een uithaal maakt/ of wil maken. Reken maar dat ze een knetterharde trap krijgen. Hoef je 1 à 2 keer te doen en ze zijn genezen. Het is dan niet een kwestie van mishandeling/vals maar een kwestie van DUIDELIJKHEID wat wel en niet mag. Een paard zeker een jong/eigenwijs paard moet weten wat Ja en Nee is. Daarbij moet je natuurlijk wel als je het paard schopt een hard stemgeluid maken zodat hij goed weet wat je bedoelt.

Je mag niet vals zijn met je paard/pony maar je moet wel Duidelijk en consequent zijn. Heb jij en het paard veel meer voordeel bij.

Gek dat je ook heel duidelijk en consequent kan zijn zonder te schoppen. Althans, zo doe ik het.
Die van mij is inmiddels een ruin, maar ook jong en heerlijk eigenwijs op zijn tijd, 3 jaar, he. Jouw manier is niet per se DE manier, hoor.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:09

En die van jou ook niet..

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:12

Cassidy schreef:
Mijn paarden krijgen een correctie in de intensiteit die op dat moment nodig is, en als dat een schop is dan krijgen ze die.
Hoeft gelukkig haast nooit, en het is alleen als ze zich zwaar hebben misdragen.
Als de enige vorm van corrigeren die je in petto hebt die schop is, is het wel zielig met je gesteld.

Zo denk ik er precies over.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:19

LisetCharlot schreef:
En die van jou ook niet..

Wel bij mijn eigen paard! Degene die hem schopt, kan van mij nog een veel hardere terug verwachten.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:32

Ieder zijn eigen manier van opvoeden.
Bovendien is niet elk paard hetzelfde, dus de ene zal ook zeker meer om straf 'vragen' dan een ander.