Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:09

Ik zou een paard alleen schoppen bij een directe (trap)dreiging.. En dan moet de schop van het paard duidelijk dominant zijn. Maar ik merk wel dat grenzen aangeven werkt. Op de Tinkerstal waar ik werk kwam twee maanden geleden een 'lompe' merrie binnen uit Engeland die de eerste keer op de wasplaats haar voorbenen naar me uithaalde en me wegduwde.. Heb die keer twee keer meteen een tik op de borst gegeven, pony heeft het niet meer gedaan en stond toch vrij vaak vast. Als je dit soort gedrag niet meteen afstraft merk ik vaak dat een paard steeds meer gaat klieren, duwen en trekken.. En gewoon geen respect heeft voor jouw ruimte. Als dit echter zou blijven gebeuren en ook bij bv. aansingelen dan zou ik eerst gaan zoeken naar een lichamelijke oorzaak.

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:29

Ik snap dat als je paard iets erg doet hij ook iets terug kan verwachten.
Maar ik kan niet schoppen, ik bedoel hoe kan ik mijn poepie nou schoppen?? (Ben gwn veel te lief :o )

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:27

room10 schreef:
Als een paard echt respect voor je heeft als zijn leider heb je geen fysiek geweld nodig, een kuddeleider schopt ook zelden, die beweegt een oor en iedereen is alert op hem en laten zich dirigeren, degene die vaak aan het meppen is is veelal een onzeker paard niet de leider, die zijn zo dominant dat je er bijna niets aan ziet, hebben geen fysieke uiting nodig, lichaamstaal hebben ze genoeg aan. Een paard moet respect hebben voor je zone. Als jij zorgt dat hij jouw benen niet beweegd dmv trekken duwen (ik laat nog liever los of geef hem touw lengte dan dat ie me ook maar 1 pas mee trekt) als een leider een stap neemt drijft hij de ander ook om een stap te zetten dat moet in relatie tot de mens hetzelfde zijn. Ik zet een stap naar voor en hij volgt daarin, niet andersom. Trainen oefenen oefenen, met respect en geduld doch duidelijk
"weg laten van beloning is vaak al straf genoeg" Ik heb een paard wat ook wel eens een uitspatting kon hebben, vandaar dat ik m stappend naast mij wil hebben niet achter mij, en ik heb een lang touw zodat ik hem de ruimte kan geven als hij het op de heupen krijg, ik wil geen slachtoffer worden van een vreugde bok vlak naast mij en hem straffend schoppen leert ie niets van, wij moeten echt slimmer zijn en beseffen dat we het fysiek echt afleggen. Een paard kan geen boek lezen over de omgang met de mens wij kunnen ons wel goed laten informeren op allerlei manieren. Wij zullen ons meer in hun moeten verplaatsen, andersom gaat nooit plaats vinden . . . dus ook een potje schreeuwen is compleet nutteloos

Onzin. Ligt aan het paard. Mijn pony heb ik echt weleens geschopt, het paard van mijn zus echter nooit. En ja, het paard van mijn zus geeft mijn pony ook weleens een rake klap. Dat paard staat hoger in rang, is subtiel met oortjes, zwiepen enz, maar geen reactie is bam.. Een rake trap. Of als mijn pony meteen te ver gaat is het zonder waarschuwing raak en zo doe ik het ook.

En schreeuwen, ja soms is dat even nodig. Laatst nog op buitenrit, paard voorop, had er zin, vliegt weg, mijn pony erachter aan... Ik tegen mijn zus "stap", en probeerde dit zelf ook te doen, maar mijn pony reageerde niet, dramde door, wat deed ik... "En nu is het klaaarrr!! We gaan hierrr niet hard!!" Het paard van mn zus luisterde hier ook spontaan naar :)

Let wel, dit zijn uitzonderingen! Over het algemeen is schoppen en schreeuwen niet nodig, maar soms... Wel. Juist om het duidelijk te houden.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:41

Ik heb 2 paarden. TOTAAL verschillend.
Ik heb nog nooit hoeven schoppen. Is opvoeding.
Ben het niet eens met de gene die denken dat ze moeten schoppen.
Mijn vriend woont op een pension stalling/manege 35 paarden niet een kreeg ooit een schop NIET 1 paard daar is ooit geschopt door mensen. en ja 35 zijn heel veel en allemaal verschillend.
en ze zijn inderdaad ook niet altijd braaf maar een vinger of een hand in de lucht helpt al

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:47

Zou het niet kunnen zijn dat je voor zo'n manege paarden uitkiest die redelijk werkbare karakters hebben en ook niet compleet onopgevoed zijn? }>
Maar wees blij dat het nooit nodig is geweest, het is niet leuk als het nodig is.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:49

Waratje schreef:
Zou het niet kunnen zijn dat je voor zo'n manege paarden uitkiest die redelijk werkbare karakters hebben en ook niet compleet onopgevoed zijn? }>
Maar wees blij dat het nooit nodig is geweest, het is niet leuk als het nodig is.

dit zijn niet de typische " manege pony's" zijn pony's en paarden die vroeger bijv een trauma hebben gehad.
zo is er romy, romy is aan 1 oog blind en die heeft ze van de slacht gered altijd was ze kreupel toen hebben ze haar paar keer gereden maar romy was te veel op de voorhand gereden dat belaste haar en daarom was ze kreupel nu goed gereden en niets aan het handje

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:51

35 paarden is niets tegenwoordig ;) wij hadden er 110 op stal staan.

En ja, daar zat weleens een rotte appel tussen.
Dit was dan niet altijd, maar bijvoorbeeld bij het naar de wei brengen, waar ze volledig over de eigenaar heen denderen om maar zo snel mogelijk in de wei te staan.

Met 1 mep of schop konden die mensen dan weer veilig hun paard naar de wei brengen.

Want rangorde etc interesseert me dan niet zo veel, is toch niet mijn paard.
Het gaat mij er op dat moment om dat die mensen zelf veilig met hun paard naar de wei kunnen lopen, dus zonder gebroken armen en benen, want dat is weleens voorgekomen.
En tuurlijk heeft de eigenaar dan geen overwicht etc etc, maar daar mogen ze dan zelf aan werken.
Alleen zet ik dan de eerste stap die richting op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:53

Paarden met een trauma zijn meestal niet degenen die je een keer een schop moet verkopen, integendeel. De paarden die je die schop een keer moet verkopen hebben waarschijnlijk al ex-baasjes met een trauma :+
Overigens is bij mijn Spook nu een hand of een woord ook voldoende :j

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:00

palousa_boy schreef:
35 paarden is niets tegenwoordig ;) wij hadden er 110 op stal staan.

En ja, daar zat weleens een rotte appel tussen.
Dit was dan niet altijd, maar bijvoorbeeld bij het naar de wei brengen, waar ze volledig over de eigenaar heen denderen om maar zo snel mogelijk in de wei te staan.

Met 1 mep of schop konden die mensen dan weer veilig hun paard naar de wei brengen.

Want rangorde etc interesseert me dan niet zo veel, is toch niet mijn paard.
Het gaat mij er op dat moment om dat die mensen zelf veilig met hun paard naar de wei kunnen lopen, dus zonder gebroken armen en benen, want dat is weleens voorgekomen.
En tuurlijk heeft de eigenaar dan geen overwicht etc etc, maar daar mogen ze dan zelf aan werken.
Alleen zet ik dan de eerste stap die richting op.

heb zelf een paard, zelf gefokt heb nog nooit haar hoeven schoppen. ze is nu 4 en wordt ze natuurlijk wel vervelend maar geen schop of klap nodig.
110 is moeilijk want dat zijn ook niet de jouwe, ik zou dan helemaal niet durven te schoppen. niet mijn paard.

sannutjjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:03

Schoppen zou ik nooit doen, Maar een keer een tik op de hals, Kont of neus zou ik eerder doen.. Met m'n voet ben ik ook veel te bang dat ik schade maak..

Gelukkig zouden mijn paarden niet zo snel bijten, Of schoppen.. Natuurlijk als ze en keer gek doen in de padock lopen ze wel te boken, En andere rare dingen te doen, En word er af en toe ook wel een ander paard slachtoffer van een schop.. Maarja, Dat hoort er ook bij.. Het blijven natuurlijk wel dieren..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:09

Nou het is zo dat de mensen naar mij toe kwamen omdat ze hun eigen paard niet onder controle hadden.
Of er moest er een naar het ziekenhuis en ik kreeg dat paard in m'n handen geduwd.

Het is niet zo dat ik voor de lol een druk paard uit de box trek omdat ik die dan lekker mag schoppen omdat ik dat zo leuk vind..

De meeste mensen die hebben toch geen verstand van paarden, verwennen ze veel te veel, gaan er mee om alsof het katten zijn..
En als er dan wat is ligt het aan het paard.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:12

palousa_boy schreef:
Nou het is zo dat de mensen naar mij toe kwamen omdat ze hun eigen paard niet onder controle hadden.
Of er moest er een naar het ziekenhuis en ik kreeg dat paard in m'n handen geduwd.

Het is niet zo dat ik voor de lol een druk paard uit de box trek omdat ik die dan lekker mag schoppen omdat ik dat zo leuk vind..

De meeste mensen die hebben toch geen verstand van paarden, verwennen ze veel te veel, gaan er mee om alsof het katten zijn..
En als er dan wat is ligt het aan het paard.

niet als katten maar als hun kinderen.
vriendin van mij kocht een paard en die mocht absoluut NIET vast staan want dat kende die niet.
als kind opgevoed en ook continu "King is onze baby"
die vriendin heeft het leren leven als een paard en toen was het eindelijk normaal maar dat is rot hoor zo'n paard, paard te laten worden.
altijd zo in de watten gelegd

ZiekieLove

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:45

Paarden onderling zijn ook echt niet subtiel met elkaar een trap verkopen als er niet op een andere waarschuwing wordt gereageerd, als paarden reageren op de trap van een mens is dat eerder uit schrik dan dat dat pijn doet hoor...
mijn paarden zijn allemaal met stemverheffing te corrigeren maar als ze in de puberteit komen en gaan uitproberen(hengstjes vooral) door mij te trappen komt er meteen een trap terug hoor en dat doet heus geen pijn, als ze er maar goed van schrikken is het zo over met dat gedrag...er zou maar eens een kind door de wei lopen..

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:55

Waratje schreef:
Paarden met een trauma zijn meestal niet degenen die je een keer een schop moet verkopen, integendeel. De paarden die je die schop een keer moet verkopen hebben waarschijnlijk al ex-baasjes met een trauma :+
Overigens is bij mijn Spook nu een hand of een woord ook voldoende :j

Het zijn juist de paarden die als prins of prinses behandeld zijn en alles mochten die een schop onder hun kont nodig hebben :D
Die zijn namelijk vaak verziekt en gewend hun zin door te drammen en hun zin te krijgen

simooonnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:16

Nee, ik zou nooit een paard schoppen. Als het paard wil bijten, geef ik hem een tikje tegen zijn neus, als hij wil trappen krijgt het paard een tik tegen zn benen, maar nee, ik zal mn paard niet schoppen. Ook al is het alleen maar omdat ik bang ben om iets kapot te maken bij het paard...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:09

simooonnne schreef:
Nee, ik zou nooit een paard schoppen. Als het paard wil bijten, geef ik hem een tikje tegen zijn neus, als hij wil trappen krijgt het paard een tik tegen zn benen, maar nee, ik zal mn paard niet schoppen. Ook al is het alleen maar omdat ik bang ben om iets kapot te maken bij het paard...

Paard hapt, jij geeft een tikje tegen de neus, paard is hier niet van onder de indruk en bijt weer, weer tikje? Paard ziet dit indertussen aankomen en ontwijkt. Paard heeft nu vrijbrief om te bijten. Succes

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 00:47

Ik heb al eerder gereageerd maar wat een geweldige reacties af en toe
Ik ben in de opvoeding gewoon heel consequent stem verheffing is vaak genoeg en anders wil ik ze nog wel eens prikken, dan is het al klaar. Als ze trappen, gericht of ongericht, als ik bij ze loop krijgen ze een wel gemikte trap, eentje das al genoeg om duidelijk te maken dat dat niet is toegestaan. Bijten dito ze krijgen één mep en het is klaar (wel daarna gerust stellen zodat ze niet bang zijn voor mijn handen of met het trappen, van mij) Bij mij komt zoiets ook echt niet uit frustratie, als ik gefrustreerd ben, sla ik wel tegen een schot of iets aan. Ik ga dan niet mijn paarden slaan.

Maar natuurlijk kan je een keer gefrustreerd raken en beslissingen nemen die je niet had moeten nemen. Dat zijn vergissingen dat is menselijk, maar blijf daar dan niet in hangen. Als dat elke keer is dan is paardrijden misschien niet de sport voor jou. Daarbij als ik (ik ben als ik gefrustreerd ben dat onder het rijden) gefrustreerd raak tijdens het rijden en ruw ben, voel ik me verschrikkelijk schuldig

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:03

Ik heb dit topic, niet helemaal gelezen moet ik bekennen. Maar mijn vorige paard had opeens bedacht dat hij niet meer de trailer uitwilde. Dat was ontzettend lastig. Op een dag was mijn man erbij en hij gaf mijn paard echt een enorme schop. Ik boos en foeterde mijn man voor alles uit, was echt pissed. Ik moet toegeven, mijn paard kwam er vanaf die dag keurig uit gelopen, geen enkel probleem meer :o :o

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:13

santos schreef:
Ik heb dit topic, niet helemaal gelezen moet ik bekennen. Maar mijn vorige paard had opeens bedacht dat hij niet meer de trailer uitwilde. Dat was ontzettend lastig. Op een dag was mijn man erbij en hij gaf mijn paard echt een enorme schop. Ik boos en foeterde mijn man voor alles uit, was echt pissed. Ik moet toegeven, mijn paard kwam er vanaf die dag keurig uit gelopen, geen enkel probleem meer :o :o

en wat als het paard 2 stappen naar achter had gedaan van schik en daarna omhoog was gekomen vol over je man heen en paard tegen of over de stang?... dan was het de schuld van je man of van je paard?

deze vraag is trouwens geen aanval maar een serieuze voorlegging

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:24

Ik ben altijd best filosofisch als het op dieren aankomt. Ik wil altijd weten waarom een dier iets doet. Waarom doet hij dit? Wat is de oorzaak daarvan en hoe kan ik dat in de toekomst voorkomen?

En ik denk dat hoe het paard met jou omgaat, ook wel een reflectie van jezelf is. Tenzij de match er gewoon niet is en iemand een paard simpelweg niet kan handelen, maar dat is een ander verhaal.

Ik lees heel vaak dat paarden onderling elkaar ook wel eens een mep geven.. Daarbij vraag ik mij af in hoeverre jij als mens als een paard kan 'spelen': is je timing dan wel goed, de manier van corrigeren etc.? Want je kan simpelweg niet reageren als een paard, want je bent een mens. Ik neem aan dat paarden, voordat zij een ander bijten/meppen (ander paard hè) ook wel signalen sturen en als deze genegeerd wordt dán pas gaan bijten/meppen. Hoe doe je dat als persoon, die signalen? Waarom mag je dan als mens wel meteen schoppen zonder eerst signalen uit te zenden?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:28

Nimfee schreef:
Ik ben altijd best filosofisch als het op dieren aankomt. Ik wil altijd weten waarom een dier iets doet. Waarom doet hij dit? Wat is de oorzaak daarvan en hoe kan ik dat in de toekomst voorkomen?

Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar in een gevaarlijke situatie heb je echt geen tijd voor dat soort overdenkingen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:30

Qimm schreef:
Nimfee schreef:

Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar in een gevaarlijke situatie heb je echt geen tijd voor dat soort overdenkingen.

Als het dus gaat om niet gevaarlijke situaties. Topic ging over paarden schoppen als straf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:32

Ik heb mijn [***] 1 keer een trap verkocht.
Hij was net gecastreerd en moest daarna de trailer op, met dat ik hem wilde vastzetten, haalt hij naar voren uit (waar ik dus stond), uit reactie kreeg hij een trap terug, nooit weer last van gehad trouwens.

Zoals ik wel veel las, moet je wel direct reageren op de actie en niet een uur later nog een trap terug geven.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:36

Nimfee, dan heb je nog steeds geen tijd... je kan niet eerst een minuut gaan nadenken en het paard dan corrigeren, dat moet binnen 2-3 seconde gebeuren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:46

De situatie waar het in de openingspost om gaat:
Citaat:
Gisteren meegemaakt dat iemand anders de pony van mijn dochter twee schoppen verkocht nadat hij achteruit had getrapt en daarbij de verzorgster van een andere pony had geraakt, die hem van te voren beet.

Mijn mening? Wellicht een schop teveel, maar dit is zeker wel een situatie waar ik het een redelijke straf vind. Waarom?
Een paard/pony mag NOOIT trappen als er mensen vlakbij staan, ongeacht de reden voor het trappen. Overigens had de pony die beet ook een draai om de oren verdient en degene die toezicht hield op het geheel zeker. Want die ponies hadden niet zo dicht bij elkaar mogen staan met de kinders erbij en zullen ook al wel wat kleinere signalen naar elkaar hebben gegeven die door de menselijke aanwezigen niet zijn opgepakt. Grote FOEI voor de aanwezige volwassenen voor het (onnodig!) laten ontstaan van een potentieel gevaarlijke situatie.