Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
room10 schreef:Als een paard echt respect voor je heeft als zijn leider heb je geen fysiek geweld nodig, een kuddeleider schopt ook zelden, die beweegt een oor en iedereen is alert op hem en laten zich dirigeren, degene die vaak aan het meppen is is veelal een onzeker paard niet de leider, die zijn zo dominant dat je er bijna niets aan ziet, hebben geen fysieke uiting nodig, lichaamstaal hebben ze genoeg aan. Een paard moet respect hebben voor je zone. Als jij zorgt dat hij jouw benen niet beweegd dmv trekken duwen (ik laat nog liever los of geef hem touw lengte dan dat ie me ook maar 1 pas mee trekt) als een leider een stap neemt drijft hij de ander ook om een stap te zetten dat moet in relatie tot de mens hetzelfde zijn. Ik zet een stap naar voor en hij volgt daarin, niet andersom. Trainen oefenen oefenen, met respect en geduld doch duidelijk
"weg laten van beloning is vaak al straf genoeg" Ik heb een paard wat ook wel eens een uitspatting kon hebben, vandaar dat ik m stappend naast mij wil hebben niet achter mij, en ik heb een lang touw zodat ik hem de ruimte kan geven als hij het op de heupen krijg, ik wil geen slachtoffer worden van een vreugde bok vlak naast mij en hem straffend schoppen leert ie niets van, wij moeten echt slimmer zijn en beseffen dat we het fysiek echt afleggen. Een paard kan geen boek lezen over de omgang met de mens wij kunnen ons wel goed laten informeren op allerlei manieren. Wij zullen ons meer in hun moeten verplaatsen, andersom gaat nooit plaats vinden . . . dus ook een potje schreeuwen is compleet nutteloos
Waratje schreef:Zou het niet kunnen zijn dat je voor zo'n manege paarden uitkiest die redelijk werkbare karakters hebben en ook niet compleet onopgevoed zijn?![]()
Maar wees blij dat het nooit nodig is geweest, het is niet leuk als het nodig is.
palousa_boy schreef:35 paarden is niets tegenwoordigwij hadden er 110 op stal staan.
En ja, daar zat weleens een rotte appel tussen.
Dit was dan niet altijd, maar bijvoorbeeld bij het naar de wei brengen, waar ze volledig over de eigenaar heen denderen om maar zo snel mogelijk in de wei te staan.
Met 1 mep of schop konden die mensen dan weer veilig hun paard naar de wei brengen.
Want rangorde etc interesseert me dan niet zo veel, is toch niet mijn paard.
Het gaat mij er op dat moment om dat die mensen zelf veilig met hun paard naar de wei kunnen lopen, dus zonder gebroken armen en benen, want dat is weleens voorgekomen.
En tuurlijk heeft de eigenaar dan geen overwicht etc etc, maar daar mogen ze dan zelf aan werken.
Alleen zet ik dan de eerste stap die richting op.
palousa_boy schreef:Nou het is zo dat de mensen naar mij toe kwamen omdat ze hun eigen paard niet onder controle hadden.
Of er moest er een naar het ziekenhuis en ik kreeg dat paard in m'n handen geduwd.
Het is niet zo dat ik voor de lol een druk paard uit de box trek omdat ik die dan lekker mag schoppen omdat ik dat zo leuk vind..
De meeste mensen die hebben toch geen verstand van paarden, verwennen ze veel te veel, gaan er mee om alsof het katten zijn..
En als er dan wat is ligt het aan het paard.
Waratje schreef:Paarden met een trauma zijn meestal niet degenen die je een keer een schop moet verkopen, integendeel. De paarden die je die schop een keer moet verkopen hebben waarschijnlijk al ex-baasjes met een trauma![]()
Overigens is bij mijn Spook nu een hand of een woord ook voldoende
simooonnne schreef:Nee, ik zou nooit een paard schoppen. Als het paard wil bijten, geef ik hem een tikje tegen zijn neus, als hij wil trappen krijgt het paard een tik tegen zn benen, maar nee, ik zal mn paard niet schoppen. Ook al is het alleen maar omdat ik bang ben om iets kapot te maken bij het paard...
santos schreef:Ik heb dit topic, niet helemaal gelezen moet ik bekennen. Maar mijn vorige paard had opeens bedacht dat hij niet meer de trailer uitwilde. Dat was ontzettend lastig. Op een dag was mijn man erbij en hij gaf mijn paard echt een enorme schop. Ik boos en foeterde mijn man voor alles uit, was echt pissed. Ik moet toegeven, mijn paard kwam er vanaf die dag keurig uit gelopen, geen enkel probleem meer![]()
Nimfee schreef:Ik ben altijd best filosofisch als het op dieren aankomt. Ik wil altijd weten waarom een dier iets doet. Waarom doet hij dit? Wat is de oorzaak daarvan en hoe kan ik dat in de toekomst voorkomen?
Qimm schreef:Nimfee schreef:Ik ben altijd best filosofisch als het op dieren aankomt. Ik wil altijd weten waarom een dier iets doet. Waarom doet hij dit? Wat is de oorzaak daarvan en hoe kan ik dat in de toekomst voorkomen?
Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar in een gevaarlijke situatie heb je echt geen tijd voor dat soort overdenkingen.
Citaat:Gisteren meegemaakt dat iemand anders de pony van mijn dochter twee schoppen verkocht nadat hij achteruit had getrapt en daarbij de verzorgster van een andere pony had geraakt, die hem van te voren beet.