Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:32

ellen_b schreef:
bij ons op de manege staat een pony die in het begin heel lief was maar nu is hij een draak op stal,het is een leuke pony om te zien,zo lang de boxdeur maar dicht zit,zodra hij voor de les opgezadeld moet worden is het een etter en valt de kinderen aan,maar als ik of iemand anders van stal hem dan streng toespreekt met een lage ,toch wel harde stem zo van : hey potvertikke,denk er om.blijft hij staan ,kun je hem zo het hoofdstel om doen kunnen de kinderen hem ook gerust vast houden,deze pony zou ik dus apsoluut niet schoppen,maar heel streng toespreken..

Die pony zou je daar dus weg moeten halen, pony is duidelijk niet geschikt voor de baan "manegepony" en heeft een eigen mensje nodig. Triest, heel triest.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:34

hey, jij ook hier. (jij wa tog anti-bokt Verward ) Tong uitsteken haha

@waratje: zo ken ik wel mer pony's die het veel beter zouden doen als 'eigen', maar helaas heb ik daar weinig over te vertellen en is het aan de eigenaar om te zien dat het een ongeschikt manegepaard is.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:23

_Celien_ schreef:
Ik rijd op manege paarden,als ze bijten of willen stampen slaag ik ze eens of geef ik met me knie een zachte stomp in hun maag.

Dat zal iedereen op de manege eens moeten doen... Lekker een stomp in zijn maag en dan moet hij nog drie uur lopen ook, lekker eerlijk....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:31

Waratje schreef:
ellen_b schreef:
bij ons op de manege staat een pony die in het begin heel lief was maar nu is hij een draak op stal,het is een leuke pony om te zien,zo lang de boxdeur maar dicht zit,zodra hij voor de les opgezadeld moet worden is het een etter en valt de kinderen aan,maar als ik of iemand anders van stal hem dan streng toespreekt met een lage ,toch wel harde stem zo van : hey potvertikke,denk er om.blijft hij staan ,kun je hem zo het hoofdstel om doen kunnen de kinderen hem ook gerust vast houden,deze pony zou ik dus apsoluut niet schoppen,maar heel streng toespreken..

Die pony zou je daar dus weg moeten halen, pony is duidelijk niet geschikt voor de baan "manegepony" en heeft een eigen mensje nodig. Triest, heel triest.

Inderdaad, heel heel erg triest voor die pony. Ik heb er zelf ook eentje die echt niet geschikt zou zijn voor 'jan en alleman' en ik weet dat als hem dat zou overkomen, hij in no time geslagen en geschopt zou worden. Gelukkig heeft hij 1 eigenaar, mij, en dat blijft hij ook natuurlijk. Ik moet er niet aan denken dat hij op een manege terecht komt of op een andere plek waar iedereen maar wat met hem rommelt.

Het zegt mij meer dan genoeg dat bovengenoemde pony in het begin erg lief was en nu een draak is geworden. Wanneer nemen mensen (in dit geval; de manege) zelf eens de verantwoording voor zo'n arm dier? Echt, ik kots Misselijk van dit soort vreselijk situaties!!! Boos! Boos! Boos!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:17

Je stompt toch niet in een maag, ook al is het zacht? Er zijn toch vele andere manieren om te laten merken dat een beest verkkerd bezig is.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:31

mijn pony bijt op schopt me nooit eigenlijk.. maar stelk nou dat.. tsjah dan krijgtie een stamp.
mensen zeggen wel eens denk maar hoe het er in de natuur aantoe gaat..
maar mensen bij paarden.. dat is sowieso niet natuurlijk.. dus vind ik dat paard tegen paard wel wat harder mag zijn dan mens tegen paard. we mogen tenslotte al gebruik maken van deze dieren en we mogen blij zijn dat onze 'uit de natuur gerukte (en daarna heel lang doorgefokte)' paarden het uberhaupt goed vinden als we eens mee liften op hun rug!
en daarnaast paarden slaan elkaar dan wel.. maar ik heb paarden eigenlijk nog nooit tegen mensen zien bokken of er achterna zien rennen.. hooguit een zachte kick of hap..
een paard is zich vaak wel bewust wat voor ons pijn doet..

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:15

Waratje schreef:
ellen_b schreef:

en nadya:

okey,maar ik nam deze pony even als voor beeld hoé ik deze pony corrigeer,dat deze pony nou wel of niet geschikt is voor een manege doet er nu even niet toe,daar gaat deze topic ook helemaal niet over Knipoog

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:16

Nouja, mijn pony viel vroeger vaak aan.
Reken maar dat 'ie een schop kreeg met kisten, zodra hij in de buurt kwam.
Hij heeft het wel snel afgeleerd, en hij's nu gewoon weer braaf. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:25

Jana_en_Ik schreef:
Inderdaad... Hoe denken jullie dat paarden van nature elkaar straffen/de les leren? Kijk maar eens als ze op de weide staan Nagelbijten / Gniffelen Dat gaat ook niet zo zachtjes nee.

misschien moet je je eens verdiepen in de paardentaal. heb jij enig idee hoeveel waarschuwingen er gegeven worden vóór er klappen vallen, en hoe zo'n waarschuwing gegeven wordt? het is écht niet zo dat paarden in de natuur elkaar zo gemakkelijk trappen, het probleem is alleen dat de mensen de signalen die eraan vooraf gaan niet herkennen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:29

Ik denk dat je jezelf niet kunt vergelijken met een paard.

Je bent een mens, denk dus ook gewoon als een mens.

Natuurlijk kun je je verdiepen in de taal van een paard, maar dat zegt niet dat je paard je ook accepteerd als paard.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:14

merrieveulen schreef:
Jana_en_Ik schreef:
Inderdaad... Hoe denken jullie dat paarden van nature elkaar straffen/de les leren? Kijk maar eens als ze op de weide staan Nagelbijten / Gniffelen Dat gaat ook niet zo zachtjes nee.

misschien moet je je eens verdiepen in de paardentaal. heb jij enig idee hoeveel waarschuwingen er gegeven worden vóór er klappen vallen, en hoe zo'n waarschuwing gegeven wordt? het is écht niet zo dat paarden in de natuur elkaar zo gemakkelijk trappen, het probleem is alleen dat de mensen de signalen die eraan vooraf gaan niet herkennen.

ben ik het ongelofelijk mee eens!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:18

Ik denk wel dat de meeste mensen hun paarden éérst waarschuwen voordat ze hem schoppen.. lijkt me nogal logisch!
De manier waarop de waarschuwing gegeven word vind ik niet zo van toepassing, wij zijn mensen en paarden hoeven ons niet als paarden te behandelen!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:24

Maar dat doen ze toch ook niet? Zelfs een paard die niet helemaal betrouwbaar is gaat met een mens toch niet zo lomp ( in mijn ogen ) om als dat ie met een ander paard doet? Blond

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:28

Ik schop mijn paard enkel en alles als hij mij bijt of schopt. (Doetie eigenlijk nooit dus Lachen ) Wel kanie pissig worden alsie staat te eten en ik wil hem poetsen, dan gaan z'n oren plat en begintie te dreigen dan bestraf ik hem met een zware stem en draai ik z'n vel op z'n borst of schouder om. Dat is het meest gelijk aan hoe paarden elkaar bestraffen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:32

met jouw manier ben ik het wel eens.. maar ik vind dat wij de paardjes niet zo lomp moeten behandelen met als smoes dat het er in de natuur ook aan toe gaat!

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:35

Ben ik met je eens. Als mijn paard in zijn stal staat vind ik dat ik er altijd bij in mag. Watie ook aan het doen is. Ik ben er per dag ong. 3/4 uurtjes en de rest van de dag kanie lekker doen en laten watie wil dus als ik er bij in wil en hem even wil poetsen dan wil ik geen gedreig van hem. Maar ik denk dat je met consequent gedrag meer bereikt dat hard afstraffen. Als je een paard telkens afstraft op dezelfde manier dan houdie er echt wel mee op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:41

Tuurlijk wil je geen gedreig van je paard, maar als hij dreigt, ga jij dan nadenken waarom hij zou kunnen dreigen of vind je gewoon dat er niet gedreigd mag worden?

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:50

Hij heeft voernijd. Opgelopen bij zijn vorige eigenaar, omdat hij daar in alle rust altijd stond te eten. Die mensen durfden eigenlijk niet echt contact met hem te hebben, omdat hij toen nog hengst was en wel eens beet. Toen ik hem kreeg was hij dan ook erg dominant, door consequent te blijven in mijn handelen (zonder schoppen en slaan!) is het een welopgevoed paard geworden, die nog zeker zijn vrijheid heeft. Ik heb voor m'n paard niet allerhande regeltjes waar hij zich aan moet houden. Maar een aantal basisregels en daaronder hoort wel dat ik die 3/4 uurtjes dat ik bij hem ben wel met hem bezig moet kunnen zijn zonder dat hij dreigen gaat.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:51

Hij kan btw op deze manege op zich wel rustig eten, maar als zijn buurvrouw klaar is met eten gaat zij wel eens over zijn staldeur hangen te schooien.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:52

Binckydenice schreef:
_Celien_ schreef:
Ik rijd op manege paarden,als ze bijten of willen stampen slaag ik ze eens of geef ik met me knie een zachte stomp in hun maag.

Dat zal iedereen op de manege eens moeten doen... Lekker een stomp in zijn maag en dan moet hij nog drie uur lopen ook, lekker eerlijk....

Ja, heel erg goed zo'n stomp in de maag!

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:53

Waratje schreef:
Tuurlijk wil je geen gedreig van je paard, maar als hij dreigt, ga jij dan nadenken waarom hij zou kunnen dreigen of vind je gewoon dat er niet gedreigd mag worden?

En ik tja..ergens toch eigenlijk wil ik gewoon niet dat hij dreigt. Want ik het begin toen ik hem net had bleef het niet bij dreigen. Alsie dan genoeg van me had werd ik letterlijk de stal uitgetrapt. Ik blijf dus consequent, zodat hij niet weer begint met 'echt trappen'.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:25

Ik denk na waarom mijn paard een bepaalde reactie geeft en als ze dreigen om iets waar ze ook gelijk in hebben straf ik ze niet af.

Ik was een keer een van mijn vorige ponys aan het borstelen en voelde iets bij haar hoofd. Ik met mijn vingers eraan voelen (was een niet zo hel verlichte stal). Ineens draait ze haar hoofd naar mij en ik zie en voel haar kaken vlak voor mijn gezicht dichtgaan. Daar dit gedrag totaal niet bij haar paste heb ik haar mee de stal uit genomen en in het licht goed gekeken wat er aan de hand was. Wat bleek, ze had een flinke bijtwond bij haar wang zitten wat natuurlijk veel pijn deed toen ik daar met mijn vingers voelde.

Bij dreigen hou ik het trouwens altijd alleen maar bij een stemverheffing in de trant van "pas erop"
Zolang ze dat waar ze mee dreigen niet doen vind ik het ook niet terecht om ze te straffen met een tik of schop. Ze hebben tenslotte nog niks gedaan.

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:40

ben ik met je eens!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 08:50

wsundayl schreef:
Ik denk na waarom mijn paard een bepaalde reactie geeft en als ze dreigen om iets waar ze ook gelijk in hebben straf ik ze niet af.

Ik was een keer een van mijn vorige ponys aan het borstelen en voelde iets bij haar hoofd. Ik met mijn vingers eraan voelen (was een niet zo hel verlichte stal). Ineens draait ze haar hoofd naar mij en ik zie en voel haar kaken vlak voor mijn gezicht dichtgaan. Daar dit gedrag totaal niet bij haar paste heb ik haar mee de stal uit genomen en in het licht goed gekeken wat er aan de hand was. Wat bleek, ze had een flinke bijtwond bij haar wang zitten wat natuurlijk veel pijn deed toen ik daar met mijn vingers voelde.

Bij dreigen hou ik het trouwens altijd alleen maar bij een stemverheffing in de trant van "pas erop"
Zolang ze dat waar ze mee dreigen niet doen vind ik het ook niet terecht om ze te straffen met een tik of schop. Ze hebben tenslotte nog niks gedaan.

Inderdaad, soms is dreigen een nadrukkelijke boodschap waar je wat mee moet doen. Heel goed om dus eerst te kijken wat er aan de hand is en of het gedrag anders is als normaal. OK dan!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:32

Ja