Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sallandval schreef:Natuurlijk helpt schoppen niet om gedrg te voorkomen, dat heb je goed door TS. Mij valt op dat mensen die zeggen dat 'het paard gewoon een schop krijgt' als hij niet luistert vaak paarden hebben die erg vaak een schop 'verdienen'... als je een paard echt iets af kon leren door te schoppen zou dat niet zo vaak hoeven.
sallandval schreef:Mensen hebben moeite met het verschil zien tussen korte termijn en langere termijn in leren. Iets wat op korte termijn het gedrag stopt (zoals een schop) maakt het gedrag op langere termijn vaak sterker. Daarnaast is schoppen iets dat zichzelf versterkt bij de schopper, die kan zijn frustratie lekker kwijt bij een zwakkere (het paard) en ziet ook nog dat het 'werkt'.. alleen beseft hij dus niet dat het gedrag op termijn niet verdwijnt maar erger wordt.
Waratje schreef:Het punt is dat schoppen uit frustratie inderdaad niet productief is, maar dat geldt net zo voor andere correcties. Wil je een schop (of andere correctie) echt effect laten hebben, mag je zelf geen emotie erbij hebben.
En reken maar dat dit op lange termijn goed werkt, die paar schoppen van ruim 3 jaar geleden pluk ik nu echt wel duidelijk de vruchten van.
Waratje schreef:Sallandval, je moet niet boosheid laten zakken, je moet helemaal niet boos worden![]()
Ik heb in de eerste week dat ik mijn jonge paard had heel droog geconstateerd wat haar gedrag was en haar manier van omgaan met de wereld. Daarop gebaseerd heb ik daar mijn correcties op gesteld, zowel de beloningen van gewenst gedrag als de (soms erg nadrukkelijke) correcties op ongewenst gedrag. Daar hoef je helemaal niet boos voor te zijn.
Toegeven, mijn oude merrie heeft me al behoorlijk wat geleerd over het niet in emotie getrokken worden door een paard
Wwijk23 schreef:palousa_boy schreef:
Waarom zou ik alleen een schop geven als hij of zij vast staat? In de wei kan Heijne net zo goed krijgen als z'n gedrag mij niet aan staat.
En niet schoppen/bijten in een kleine groep is ook onzin. Ik heb er een staan die heeft regelmatig schop of bijtwondjes. De kudde is hier 4 paarden.
gast ik word hier echt heel boos van. weer zon arrogante ruiter die denkt zen macht te moeten misbruiken naar zen paard. als jij vind dat je je paard moet trappen als "straf" als hij iets doet wat jou niet aan staat heb je een probleem met je zelf. serieus als ik het zou zien he dan kreeg je er echt een paar van mij vol in your face! mijn paarden zouden me nooit iets flikken wat me niet aan staat. puur en alleen omdat ze weten wat ze aan me hebben. omdat ik precies weet van wie ik wel en niet het vertrouwen heb om wat te doen en wie nog wat meer training nodig heeft. geen enkel paard waar ik mee werk zou me bijten, schoppen, van zen rug bokken, platten in de stal of wat dan ook. puur en alleen omdat ze precies weten wat ze aan me hebben. ik zal ze nooit in de situatie brengen dat ze vast staan naast elkaar en dan elkaar op kunnen jutten. als er een mogelijkheid is dat ze vast staan en elkaar wat aan doen staan ze gewoon niet goed dat ligt dan niet aan het paard. mensen die denken met geweld hun paard te moeten laten luisteren zijn dieren niet waard. maar ik zie aan de foto's op je profiel ook al precies waar het jou om draait met paarden en dat is "winnen" weer zon droeftoeter die alles doet voor overwinning ten nadelen van zen dieren bah.
sallandval schreef:Qimm schreef:Bijna alle pro-schoppers in dit topic zeggen juist dat een schop maar 1 of 2x nodig is
Dat zéggen ze hier in de virtuele omgeving van bokt inderdaad, maar hetgeen ik zíe in de werkelijke wereld is het tegenovergestelde.
palousa_boy schreef:Waarom denkt iedereen dat ik de hele dag lukraak m'n paarden loop te schoppen om niets?
Omdat iemand anders dat ook denkt en heeft gemeld in d'r reactie? Leer eens lezen!
Mijn paarden hebben ook gewoon vertrouwen in mij, zijn niet bang voor mij etc.
Ze krijgen alleen een schop bij uitzondering, daar hoef ik niet boos voor te worden, daar hoef ik alleen m'n voet voor op te tillen, hier heb ik echt geen emotie voor nodig.
Maestro18 schreef:Mij is verteld geweest dat een paard achteruit zetten 1 van de meest efficiënte manieren is.
En ja, ik pas het toe op men pony en het werkt!