Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:22

Als het nodig is om een paard wat je al lang hebt te schoppen, heb je toch iets niet goed gedaan. Maar als je net een nieuw paard hebt wat gedrag vertoont wat echt niet kan, kun je wel eens een klap of een zachte schop uitdelen. Hard schoppen heeft namelijk ook geen zin. En ik spreek uit ervaring.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:24

Caira schreef:
Maar waarom dan schoppen?

Dat is maar voor 1 uitleg vatbaar. FOEI

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:31

Natuurlijk helpt schoppen niet om gedrg te voorkomen, dat heb je goed door TS. Mij valt op dat mensen die zeggen dat 'het paard gewoon een schop krijgt' als hij niet luistert vaak paarden hebben die erg vaak een schop 'verdienen'... als je een paard echt iets af kon leren door te schoppen zou dat niet zo vaak hoeven :)* .

Mensen hebben moeite met het verschil zien tussen korte termijn en langere termijn in leren. Iets wat op korte termijn het gedrag stopt (zoals een schop) maakt het gedrag op langere termijn vaak sterker. Daarnaast is schoppen iets dat zichzelf versterkt bij de schopper, die kan zijn frustratie lekker kwijt bij een zwakkere (het paard) en ziet ook nog dat het 'werkt'.. alleen beseft hij dus niet dat het gedrag op termijn niet verdwijnt maar erger wordt.

Een pony die te hard galoppeert kan dat (zeker als hij het bij alle ruiters doet) heel goed een balansprobleem hebben. Vooruit/sneller gaan is altijd nog beter dan omvallen, de oplossing zit hem dus in het balanceren/ recht richten van de pony dus je dochter (of een bijrijder) veel oefeningen laten doen die de achterhand sterker maken en balans versterken zoals achterwaarts, schoudervoor, cavaletti etc.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:43

sallandval schreef:
Natuurlijk helpt schoppen niet om gedrg te voorkomen, dat heb je goed door TS. Mij valt op dat mensen die zeggen dat 'het paard gewoon een schop krijgt' als hij niet luistert vaak paarden hebben die erg vaak een schop 'verdienen'... als je een paard echt iets af kon leren door te schoppen zou dat niet zo vaak hoeven :)* .

Bijna alle pro-schoppers in dit topic zeggen juist dat een schop maar 1 of 2x nodig is :)*

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:45

Qimm schreef:
Bijna alle pro-schoppers in dit topic zeggen juist dat een schop maar 1 of 2x nodig is :)*

Dat zéggen ze hier in de virtuele omgeving van bokt inderdaad, maar hetgeen ik zíe in de werkelijke wereld is het tegenovergestelde :) .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:51

sallandval schreef:
Mensen hebben moeite met het verschil zien tussen korte termijn en langere termijn in leren. Iets wat op korte termijn het gedrag stopt (zoals een schop) maakt het gedrag op langere termijn vaak sterker. Daarnaast is schoppen iets dat zichzelf versterkt bij de schopper, die kan zijn frustratie lekker kwijt bij een zwakkere (het paard) en ziet ook nog dat het 'werkt'.. alleen beseft hij dus niet dat het gedrag op termijn niet verdwijnt maar erger wordt.

Het punt is dat schoppen uit frustratie inderdaad niet productief is, maar dat geldt net zo voor andere correcties. Wil je een schop (of andere correctie) echt effect laten hebben, mag je zelf geen emotie erbij hebben.
En reken maar dat dit op lange termijn goed werkt, die paar schoppen van ruim 3 jaar geleden pluk ik nu echt wel duidelijk de vruchten van.

kusvoorjou

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:54

Als ik naar 100 x foei of ehhh zeg en ze luistert nog niet dan krijgt ze van mij een knietje en is het klaar. Maar meteen een 'schop' verkopen vind ik not done...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:59

Waratje schreef:
Het punt is dat schoppen uit frustratie inderdaad niet productief is, maar dat geldt net zo voor andere correcties. Wil je een schop (of andere correctie) echt effect laten hebben, mag je zelf geen emotie erbij hebben.
En reken maar dat dit op lange termijn goed werkt, die paar schoppen van ruim 3 jaar geleden pluk ik nu echt wel duidelijk de vruchten van.

Okee, maar dan heb je het over heel veel verschillende dingen die iemand dus moet kunnen, wil een schop effect hebben: je moet het zonder emoties kunnen doen (dus eventuele emoties die je hebt als je grens bereikt hebt vliegensvlug kunnen laten verdwijnen/ hartslag omlaag, ademhaling laag), je moet goed kunnen timen (dus niet eerst de tijd nemen om je boosheid te laten zakken), je moet goed kunnen mikken, hard genoeg kunnen schoppen kunnen inschatten wanneer een schop niet averechts werkt (zoals als een ponmy iets nog niet kan of snapt).

Ik durf wel te wedden dat 9 van de 10 (misschien wel 99 van de 100) mensen dat niet kan, als ze het al wíllen. Persoonlijk wil ik dat niet. Misschien doen paarden het zelf ook maarja; paarden laten zich ook voor een karretje spannen en piesen in hun eigen bed. Ik ben dus niet van plan een voorbeeld te nemen aan de leraar-kwaliteiten van paarden, dan gebruik ik liever de mensenmethoden (zoals clickertraining/tagteach/precision teaching etc etc etc.) zo kom je er ook en is schoppen niet nodig. Ook niet bij 'lastige ponies'.

In het geval van TS zal schoppen geen enkele bijdrage leveren aan het probleemgedrag: te hard galopperen. Dat heeft namelijk te maken met iets wat de pony (nog) niet kan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:11

Sallandval, je moet niet boosheid laten zakken, je moet helemaal niet boos worden ;)
Ik heb in de eerste week dat ik mijn jonge paard had heel droog geconstateerd wat haar gedrag was en haar manier van omgaan met de wereld. Daarop gebaseerd heb ik daar mijn correcties gesteld, zowel de beloningen van gewenst gedrag als de (soms erg nadrukkelijke) correcties op ongewenst gedrag. Daar hoef je helemaal niet boos voor te zijn.
Toegeven, mijn oude merrie heeft me al behoorlijk wat geleerd over het niet in emotie getrokken worden door een paard :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:15

Waratje schreef:
Sallandval, je moet niet boosheid laten zakken, je moet helemaal niet boos worden ;)
Ik heb in de eerste week dat ik mijn jonge paard had heel droog geconstateerd wat haar gedrag was en haar manier van omgaan met de wereld. Daarop gebaseerd heb ik daar mijn correcties op gesteld, zowel de beloningen van gewenst gedrag als de (soms erg nadrukkelijke) correcties op ongewenst gedrag. Daar hoef je helemaal niet boos voor te zijn.
Toegeven, mijn oude merrie heeft me al behoorlijk wat geleerd over het niet in emotie getrokken worden door een paard :+

Dat bedoel ik dus; dat jij dat kunt wil niet zeggen dat een ander het ook kan. En als het je lukt om niet boos te worden als je paard iets doet wat niet mag kun je natuurlijk net zo makkelijk een plan van aanpak bedenken om een tegengestelde gedraging aan te leren die je wél wilt zodat het paard het niet meer doet. Ik zou niet weten waarom je dan nog zou willen schoppen/ corrigeren?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:50

Dat plan van aanpak was heel simpel: Jij dreigen, jij schop krijgen. Madam heeft iets te lang kunnen wegkomen met haar grote bek opzetten. Nou kon ze ook wel heel erg overtuigend die grote bek opzetten met haar hysterisch prinsesje-gedrag. Simpel en doeltreffend te doorbreken door een schop onder haar kont, ga ik niet ingewikkelde therapieen voor bedenken }>

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:55

Als je vanaf begin af aan duidelijk bent en het paard er niet mee weg laat komen hoef je ook geen grote kunstgrepen uit te voeren om de grenzen weer duidelijk te maken...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:02

Klopt, een paar keer een schop onder haar hol bij ongewenst dreiggedrag (en dan heb ik het niet over een beetje dreigen, maar een hoop poeha) gaf haar heel duidelijke grenzen aan. En weet je wat me opviel bij de tweede keer? Dat ze er van ontspande, ze kreeg een grens en was daar blij mee.
Correcties moeten in verhouding zijn met het gedrag, groot ongewenst gedrag levert grote correctie.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:09

Wwijk23 schreef:
palousa_boy schreef:

Waarom zou ik alleen een schop geven als hij of zij vast staat? In de wei kan Heijne net zo goed krijgen als z'n gedrag mij niet aan staat.

En niet schoppen/bijten in een kleine groep is ook onzin. Ik heb er een staan die heeft regelmatig schop of bijtwondjes. De kudde is hier 4 paarden.

gast ik word hier echt heel boos van. weer zon arrogante ruiter die denkt zen macht te moeten misbruiken naar zen paard. als jij vind dat je je paard moet trappen als "straf" als hij iets doet wat jou niet aan staat heb je een probleem met je zelf. serieus als ik het zou zien he dan kreeg je er echt een paar van mij vol in your face! mijn paarden zouden me nooit iets flikken wat me niet aan staat. puur en alleen omdat ze weten wat ze aan me hebben. omdat ik precies weet van wie ik wel en niet het vertrouwen heb om wat te doen en wie nog wat meer training nodig heeft. geen enkel paard waar ik mee werk zou me bijten, schoppen, van zen rug bokken, platten in de stal of wat dan ook. puur en alleen omdat ze precies weten wat ze aan me hebben. ik zal ze nooit in de situatie brengen dat ze vast staan naast elkaar en dan elkaar op kunnen jutten. als er een mogelijkheid is dat ze vast staan en elkaar wat aan doen staan ze gewoon niet goed dat ligt dan niet aan het paard. mensen die denken met geweld hun paard te moeten laten luisteren zijn dieren niet waard. maar ik zie aan de foto's op je profiel ook al precies waar het jou om draait met paarden en dat is "winnen" weer zon droeftoeter die alles doet voor overwinning ten nadelen van zen dieren bah.

Mee eens!
Het enige wat ik wil winnen en waar ik voor wil gaan is voor het vertrouwen en het plezier van mijn paarden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:40

Waarom denkt iedereen dat ik de hele dag lukraak m'n paarden loop te schoppen om niets?
Omdat iemand anders dat ook denkt en heeft gemeld in d'r reactie? Leer eens lezen!

Mijn paarden hebben ook gewoon vertrouwen in mij, zijn niet bang voor mij etc.

Ze krijgen alleen een schop bij uitzondering, daar hoef ik niet boos voor te worden, daar hoef ik alleen m'n voet voor op te tillen, hier heb ik echt geen emotie voor nodig.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:49

nou mensen geloof me, wij krijgen vaak zat jonge hengsten op stal waar niks mee gedaan is, en die lopen dwars over je heen, hebben totaal geen respect, en behandelen je als een onderdanig iets. met een "foei dat mag je niet weer doen" gaat dit niet werken. het is niet zo dat ik zomaar schop, dat absoluut niet. maar ik sommige gevallen is het echt even nodig

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:51

sallandval schreef:
Qimm schreef:

Dat zéggen ze hier in de virtuele omgeving van bokt inderdaad, maar hetgeen ik zíe in de werkelijke wereld is het tegenovergestelde :) .

Goh, ik ben jou toch in de werkelijke wereld nog nooit tegen gekomen.
Dus hoe kan het toch dat jij weet dat ik elke dag mijn paard door zijn stal of over het terrein schop in plaats van dat ik hem in 2,5 jaar tijd 2 of 3 keer een goed getimede schop verkocht heb ?? |o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:57

palousa_boy schreef:
Waarom denkt iedereen dat ik de hele dag lukraak m'n paarden loop te schoppen om niets?
Omdat iemand anders dat ook denkt en heeft gemeld in d'r reactie? Leer eens lezen!

Mijn paarden hebben ook gewoon vertrouwen in mij, zijn niet bang voor mij etc.

Ze krijgen alleen een schop bij uitzondering, daar hoef ik niet boos voor te worden, daar hoef ik alleen m'n voet voor op te tillen, hier heb ik echt geen emotie voor nodig.

PB toevallig kom ik deze post en de vorige tegen en ik lig helemaal dubbel van het lachen :D :D . Geen lievere leuke en kundigere man als jij met je paarden. Als alle paarden een leven had zoals bij jou/ jullie dan was er geen paardenleed meer op deze wereld.
Tja, Zo gaat dat soms op BOKT. :(:)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:12

Ik kan maar 1 ding zeggen over mensen die dieren slaan / schoppen...: " wie de bal kaatst"...

en ja, die lomperd van mij heeft ook es een por gehad en ik heb toen mijn groene eerste puber mij wilde pletten hem ook in zn nek gebeten... haha, maar als ik naar deze momenten terug kijk is het een actie van mij uit onmacht of onkunde geweest en had ik in de voorfase van die situatie al anders kunnen handelen... gelukkig kunnen we allemaal leren van onszelf en onze paarden en hoef ons gedrag niet hetzelfde te blijven :)

Maestro18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:18

Mij is verteld geweest dat een paard achteruit zetten 1 van de meest efficiënte manieren is.
En ja, ik pas het toe op men pony en het werkt!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:20

Maestro18 schreef:
Mij is verteld geweest dat een paard achteruit zetten 1 van de meest efficiënte manieren is.

Yep, erg goeie!

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:21

Als een paard echt respect voor je heeft als zijn leider heb je geen fysiek geweld nodig, een kuddeleider schopt ook zelden, die beweegt een oor en iedereen is alert op hem en laten zich dirigeren, degene die vaak aan het meppen is is veelal een onzeker paard niet de leider, die zijn zo dominant dat je er bijna niets aan ziet, hebben geen fysieke uiting nodig, lichaamstaal hebben ze genoeg aan. Een paard moet respect hebben voor je zone. Als jij zorgt dat hij jouw benen niet beweegd dmv trekken duwen (ik laat nog liever los of geef hem touw lengte dan dat ie me ook maar 1 pas mee trekt) als een leider een stap neemt drijft hij de ander ook om een stap te zetten dat moet in relatie tot de mens hetzelfde zijn. Ik zet een stap naar voor en hij volgt daarin, niet andersom. Trainen oefenen oefenen, met respect en geduld doch duidelijk
"weg laten van beloning is vaak al straf genoeg" Ik heb een paard wat ook wel eens een uitspatting kon hebben, vandaar dat ik m stappend naast mij wil hebben niet achter mij, en ik heb een lang touw zodat ik hem de ruimte kan geven als hij het op de heupen krijg, ik wil geen slachtoffer worden van een vreugde bok vlak naast mij en hem straffend schoppen leert ie niets van, wij moeten echt slimmer zijn en beseffen dat we het fysiek echt afleggen. Een paard kan geen boek lezen over de omgang met de mens wij kunnen ons wel goed laten informeren op allerlei manieren. Wij zullen ons meer in hun moeten verplaatsen, andersom gaat nooit plaats vinden . . . dus ook een potje schreeuwen is compleet nutteloos

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 07:26

Maestro18 schreef:

Krijg dat maar eens binnen 2 seconden voor elkaar :D

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 07:43

Maestro18 schreef:

En wat doe je dan als je paard kaarsrecht omhoog gaat na dat stapje achterwaarts en bij het neerkomen nog even met het voorbeen naar je slaat omdat hij het niet accepteert ?
Want dat soort fratsen had mijn pony dus

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 07:47

Mijn paard heeft mij weleens proberen te trappen, toen kreeg ze van mij een trap, ze heeft het nooit meer gedaan.
Paard van een vriendin beet haar, vriendin beet terug in z'n oor, paard heeft nooit meer gebeten.

Als mijn paard over mij heen loopt ga ik niet slaan oid maar zet ik haar terug, doet ze het nog een paar keer verhef ik mijn stem en doe mijn hand in de lucht, dit is gelukkig al genoeg!

Ik vind schoppen opzich niet zielig, ons schopje is er niks bij van wat ze in het land krijgen, maar 1 is genoeg, dan weten ze het meestal wel. Je moet niet de heletijd doorgaan dan snappen de paarden het ook niet meer, worden ze misschien wel bang voor je...