Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

) _Celien_ schreef:Ik rijd op manege paarden,als ze bijten of willen stampen slaag ik ze eens of geef ik met me knie een zachte stomp in hun maag.
_Celien_ schreef:Ik rijd op manege paarden,als ze bijten of willen stampen slaag ik ze eens of geef ik met me knie een zachte stomp in hun maag.

stef schreef:_Celien_ schreef:Ik rijd op manege paarden,als ze bijten of willen stampen slaag ik ze eens of geef ik met me knie een zachte stomp in hun maag.
Kijk, en dat vind ik dus wel vuil.... een knietje geven.... zowiezo, bij mens of dier maakt me niet uit

blondje053 schreef:sommige manege paarden hebben geen trap nodig nee en hebben een goede reden om chagerijnig te doen. Maar als ik dan een paard opzadel en ze begint gemeen uit te halen trap ik wel terug. Niet eens zo keihard..gewoon dat ze mijn voet voelt en dan kijkt ze je meteen al aan van oeps..bij ons is er een paard en die heeft heel verkeerd gedrag overgenomen van een ander paard, Je kunt hem niet gewoon opzadelen of de deken er op leggen. Maar zodra ik zie dat iemand hem schopt word ik boos.Bij hem weet je dat hij raar doet.En hij zal het ook blijven doen,je hoeft hem dan echt niet te slaan of schoppen want hij trekt zich er niks van aan. Ik vind dat je de situatie per paard moet bekijken. Geen enkel paard is het zelfde kwa gedrag.
Anneke schreef:Ik ga niet 41 bladz. doorlezen, maar het valt me op dat veel mensen het hebben over'schop of knietje in buik of lies'![]()
Ook termen als 'als mijn paard me bijt of schopt'
Eeeeh....
Mischien dan heel raar, maar mijn paarden bijten of schoppen niet hoor? Die hebben gewoon respect voor me, en zijn gewoon braaf. Zo hoort dat toch ook? Daar werk je dan toch aan? Ik heb ze beiden al een aantal jaren, en het zijn absoluut geen dooie sukkels, maar schoppen of bijten? Integendeel eigenlijk. Kan me niet eens voorstellen dat m'n paard zou bijten of schoppen.
Ik vind schoppen een beetje een teken van onmacht of zo.
Kijk als een paard jou echt bewust slaat, dan verdiend hij idd een schop terug. Maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat je een paard hebt die je bewust een trap verkoopt, dat klopt toch niet?
Als een van mijn paarden zich niet gedraagt of weet ik veel wat, dat verhef ik mijn stem, en geef desnoods een ruk aan het halstertouw. Meer is niet nodig.
Maar goed, mischien ben ik wel te soft
Anneke schreef:Ik ga niet 41 bladz. doorlezen, maar het valt me op dat veel mensen het hebben over'schop of knietje in buik of lies'![]()
Ook termen als 'als mijn paard me bijt of schopt'
Eeeeh....
Mischien dan heel raar, maar mijn paarden bijten of schoppen niet hoor? Die hebben respect voor me, en zijn gewoon braaf. Zo hoort dat toch ook? Daar werk je dan toch aan? Ik heb ze beiden al een aantal jaren, en het zijn absoluut geen dooie sukkels, maar schoppen of bijten? Integendeel eigenlijk. Kan me niet eens voorstellen dat m'n paard zou bijten of schoppen.
Ik vind schoppen en slaan een beetje een teken van onmacht of zo.
Kijk als een paard je echt bewust slaat, dan zou ik ook boos worden en hem een schop onder zijn kont verkopen. Maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat je een paard hebt die je bewust een trap verkoopt, dat klopt toch niet?
Als een van mijn paarden zich niet gedraagt of weet ik veel wat, dat verhef ik mijn stem, en geef desnoods een ruk aan het halstertouw. Meer is niet nodig.
Maar goed, mischien ben ik wel te soft
CoriienRN schreef:als mijn paard me bijt geef ik der een tik... en okal wil ze met hoeven krabben naar 8er meppen schop ik der in der lies..dus jah niet hardmaar gewoon van niet doen..
maar goed zo vaak doe ik het ook niet..
bedoel paarden zijn in de natuur ook niet lief hoor
Dat gaat ook niet zo zachtjes nee. Dit houdt echter niet in dat ik voorstander van schoppen ben, integendeel, maar als ze me al een aantal keren loopt te kl*ten dan volgt er toch wel eens een tik op de neus of heel af en toe een schop haar kant op, dat zal ik niet ontkennen. Al blijft het dan inderdaad meestal bij een schrikreactie en raak ik haar uiteindelijk amper. Als je dan zo nodig moet schoppen (tja wat dus eigenlijk een natuurlijke bestraffing is voor je paard
) hou het dan bij 1 keer en op een stevige solide plek op je paardje...
Anneke schreef:Ik vind het belangrijk dat je een goede band met je paard hebt, en het fijn gaat als je bij je paard bent. Als ik m'n paard regelmatig een schop zou moeten verkopen, omdat ie niet luisterd, zou ik daar doodongelukkig van worden.
Ik val niemand persoonlijk aan hoor btw.
Iedereen heeft zijn streken (ook paarden dus), maar uiteindelijk (ja soms duurt het even voordat we het beseffen) hebben we algemeen genomen respect voor onze ouders eraan over gehouden.
gewoon een forse tik tegen de nek

Als ze dat nu weer probeert schop ik haar echt wel terug, als ik snel genoeg ben tenminste, de vorige keer had ik haar veel te laat pas weer te pakken....Ja dan moet je ze niet alsnog straffen, snappen ze niks van!