Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Celien_

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:04

Ik rijd op manege paarden,als ze bijten of willen stampen slaag ik ze eens of geef ik met me knie een zachte stomp in hun maag.

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:05

het licht er echt aan.. als een paard bij bijt/schopt of het probeerd kan ik best wel eens een schop uit delen...Maar meestal roep ik iets bestraffends met een tik op de neus

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:18

Ik heb mijn pony wel is een keer geschopt, maar niet hard ofzo.
Als ik haar moet straffen, wat overigens bijna nooit hoeft , dan geef ik d'r gewoon een tik op d'r neus.

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:48

STEF:
ff off topic: leuke avatar heb je! Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:35

tnx.... niet zoveel bijzonders hoor, heb ik al jaren (vanaf de start van bokt zo ongeveer Knipoog )

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:38

_Celien_ schreef:
Ik rijd op manege paarden,als ze bijten of willen stampen slaag ik ze eens of geef ik met me knie een zachte stomp in hun maag.

dat bedoel ik.. manege paarden verdienen meer respect.. het zijn vaak al nogal verpeste paarden.. en zo wordt het alleen maar erger!
als er niet aardig tegen jou gedaan wordt.. wordt jij daar dan een aardig persoon van?
als een paard geen respect krijgt.. wordt dat paard er dan liever op?

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:04

Ik heb het wel ooit eens gedaan maar ik voelde me wel schuldig achteraf. Zal ik zeker nooit meer doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:31

_Celien_ schreef:

Kijk, en dat vind ik dus wel vuil.... een knietje geven.... zowiezo, bij mens of dier maakt me niet uit

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:35

stef schreef:
_Celien_ schreef:

Kijk, en dat vind ik dus wel vuil.... een knietje geven.... zowiezo, bij mens of dier maakt me niet uit

inderdaad, zeker in de buik. bovendien hebben manegepaarden vaak erg goede reden tot chagrijnig gedrag, al maakt dat agressief gedrag niet geoorloofd. in ieder geval, ik vind deze post ook niet erg fijn klinken....

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:28

sommige manege paarden hebben geen trap nodig nee en hebben een goede reden om chagerijnig te doen. Maar als ik dan een paard opzadel en ze begint gemeen uit te halen trap ik wel terug. Niet eens zo keihard..gewoon dat ze mijn voet voelt en dan kijkt ze je meteen al aan van oeps..bij ons is er een paard en die heeft heel verkeerd gedrag overgenomen van een ander paard, Je kunt hem niet gewoon opzadelen of de deken er op leggen. Maar zodra ik zie dat iemand hem schopt word ik boos.Bij hem weet je dat hij raar doet.En hij zal het ook blijven doen,je hoeft hem dan echt niet te slaan of schoppen want hij trekt zich er niks van aan. Ik vind dat je de situatie per paard moet bekijken. Geen enkel paard is het zelfde kwa gedrag.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:30

blondje053 schreef:
sommige manege paarden hebben geen trap nodig nee en hebben een goede reden om chagerijnig te doen. Maar als ik dan een paard opzadel en ze begint gemeen uit te halen trap ik wel terug. Niet eens zo keihard..gewoon dat ze mijn voet voelt en dan kijkt ze je meteen al aan van oeps..bij ons is er een paard en die heeft heel verkeerd gedrag overgenomen van een ander paard, Je kunt hem niet gewoon opzadelen of de deken er op leggen. Maar zodra ik zie dat iemand hem schopt word ik boos.Bij hem weet je dat hij raar doet.En hij zal het ook blijven doen,je hoeft hem dan echt niet te slaan of schoppen want hij trekt zich er niks van aan. Ik vind dat je de situatie per paard moet bekijken. Geen enkel paard is het zelfde kwa gedrag.

dat spreekt voor zich. mijn merrie bijvoorbeeld is heel gevoelig, als je tegen haar iets te hard 'nee' zegt is ze al over de pis. sommige paarden hebben nou eenmaal hun rariteiten, maar over het algemeen is dat wel op te lossen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:38

Ik ga niet 41 bladz. doorlezen, maar het valt me op dat veel mensen het hebben over'schop of knietje in buik of lies' Ziek
Ook termen als 'als mijn paard me bijt of schopt'
Eeeeh....
Mischien dan heel raar, maar mijn paarden bijten of schoppen niet hoor? Die hebben respect voor me, en zijn gewoon braaf. Zo hoort dat toch ook? Daar werk je dan toch aan? Ik heb ze beiden al een aantal jaren, en het zijn absoluut geen dooie sukkels, maar schoppen of bijten? Integendeel eigenlijk. Kan me niet eens voorstellen dat m'n paard zou bijten of schoppen.
Ik vind schoppen en slaan een beetje een teken van onmacht of zo.

Kijk als een paard je echt bewust slaat, dan zou ik ook boos worden en hem een schop onder zijn kont verkopen. Maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat je een paard hebt die je bewust een trap verkoopt, dat klopt toch niet?

Als een van mijn paarden zich niet gedraagt of weet ik veel wat, dat verhef ik mijn stem, en geef desnoods een ruk aan het halstertouw. Meer is niet nodig.

Maar goed, mischien ben ik wel te soft Nagelbijten / Gniffelen

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:46

Anneke schreef:
Ik ga niet 41 bladz. doorlezen, maar het valt me op dat veel mensen het hebben over'schop of knietje in buik of lies' Ziek
Eeeeh....
Mischien dan heel raar, maar mijn paarden bijten of schoppen niet hoor? Die hebben gewoon respect voor me, en zijn gewoon braaf. Zo hoort dat toch ook? Daar werk je dan toch aan? Ik heb ze beiden al een aantal jaren, en het zijn absoluut geen dooie sukkels, maar schoppen of bijten? Integendeel eigenlijk. Kan me niet eens voorstellen dat m'n paard zou bijten of schoppen.
Ik vind schoppen een beetje een teken van onmacht of zo.

Kijk als een paard jou echt bewust slaat, dan verdiend hij idd een schop terug. Maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat je een paard hebt die je bewust een trap verkoopt, dat klopt toch niet?

Als een van mijn paarden zich niet gedraagt of weet ik veel wat, dat verhef ik mijn stem, en geef desnoods een ruk aan het halstertouw. Meer is niet nodig.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:50

Anneke schreef:
Eeeeh....
Mischien dan heel raar, maar mijn paarden bijten of schoppen niet hoor? Die hebben respect voor me, en zijn gewoon braaf. Zo hoort dat toch ook? Daar werk je dan toch aan? Ik heb ze beiden al een aantal jaren, en het zijn absoluut geen dooie sukkels, maar schoppen of bijten? Integendeel eigenlijk. Kan me niet eens voorstellen dat m'n paard zou bijten of schoppen.
Ik vind schoppen en slaan een beetje een teken van onmacht of zo.

Kijk als een paard je echt bewust slaat, dan zou ik ook boos worden en hem een schop onder zijn kont verkopen. Maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat je een paard hebt die je bewust een trap verkoopt, dat klopt toch niet?

Schoppen of slaan is hier ook heel weinig aan de orde hoor. Maar paarden die je nog geen jaren hebt, moet je soms wat bijleren over respect.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:53

Anneke, voordat ik dit paard had, had ik nog nooit een schop uitgedeeld. Maar het ene paard is het andere niet. Dat het bij de meeste paarden niet nodig is, en dat er mensen zijn met een veel te kort lontje, dat lijkt me wel duidelijk na zoveel pagina's. Maar punt blijft dat er paarden zijn die het blijkbaar wel nodig hebben. En vertrouw me maar, het heeft me tranen genoeg gekost voordat ik mijn paard een keer goed durfde aan te pakken op die manier. Maar op een gegeven moment is het klaar. Een volgend ziekenhuisbezoekje afwachten gaat me toch echt te ver. Helaas zijn er paarden die zelf constant de grenzen op zoeken, drammen en graag de aanval kiezen. En tegelijk zo bot zijn als ( ja als wat eigenlijk ). Dan helpt het niet om je stem te verheffen. Gelukkig zijn de meeste paarden wel wat schappelijker Knipoog

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:02

Dat begrijp ik echt wel, er zijn natuurlijk paarden (hengsten) die vaak een correctie nodig hebben. Maar op een gegeven moment is dat toch ook over? Dat lijkt me tenminste de bedoeling
Maar op de 1e bladzijde, leek het alsof iedereen zijn paard regelmatig een schop verkoopt wanneer het niet luisterd (en geloof me, die zijn er helaas veel!) , daar ging het me om, en dát vind ik schrijnend. Er zijn andere manieren van corrigeren.
Ik vind het belangrijk dat je een goede band met je paard hebt, en het fijn gaat als je bij je paard bent. Als ik m'n paard regelmatig een schop zou moeten verkopen, omdat ie niet luisterd, zou ik daar doodongelukkig van worden.
Ik val niemand persoonlijk aan hoor btw.
Laatst bijgewerkt door Anneke op 21-03-07 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:04

Sorry dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Anneke op 21-03-07 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:05

CoriienRN schreef:
als mijn paard me bijt geef ik der een tik... en okal wil ze met hoeven krabben naar 8er meppen schop ik der in der lies.. Ja dus jah niet hardmaar gewoon van niet doen..

maar goed zo vaak doe ik het ook niet.. Lachen

bedoel paarden zijn in de natuur ook niet lief hoor

Inderdaad... Hoe denken jullie dat paarden van nature elkaar straffen/de les leren? Kijk maar eens als ze op de weide staan Nagelbijten / Gniffelen Dat gaat ook niet zo zachtjes nee. Dit houdt echter niet in dat ik voorstander van schoppen ben, integendeel, maar als ze me al een aantal keren loopt te kl*ten dan volgt er toch wel eens een tik op de neus of heel af en toe een schop haar kant op, dat zal ik niet ontkennen. Al blijft het dan inderdaad meestal bij een schrikreactie en raak ik haar uiteindelijk amper. Als je dan zo nodig moet schoppen (tja wat dus eigenlijk een natuurlijke bestraffing is voor je paard Nors opkijken ) hou het dan bij 1 keer en op een stevige solide plek op je paardje... Ja

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:12

Anneke schreef:
Ik vind het belangrijk dat je een goede band met je paard hebt, en het fijn gaat als je bij je paard bent. Als ik m'n paard regelmatig een schop zou moeten verkopen, omdat ie niet luisterd, zou ik daar doodongelukkig van worden.
Ik val niemand persoonlijk aan hoor btw.

Hmm achteraf heb ik ook wel spijt dan en leuk vind ik het niet, maar een paard luistert nu eenmaal ook niet naar een vriendelijk (of streng) "wil je dat niet meer doen!!". Overigens gaat bij mij wel een dreigende houding vooraf aan de daadwerkelijke tik/schop. Als ze na mijn 'dreighouding' nog niet stopt, volgen er consequenties. In de kudde wordt immers ook eerst gedreigd naar elkaar voordat ze daadwerkelijk gaan slaan? Wat ik daarnaast wel heel belangrijk vind is dat de band met je paard ook goed blijft. Daarom is een tik ofzo na uitvoering ervan meteen vergeten en 5 minuten later staan we gewoon weer te kroelen. Ik kan dan ook niet zeggen dat we door die enkele correcties een slechte band hebben.

Mijn buurvrouw is zelfs nog hardhandiger en guller qua discipline, maar geloof me, die merrie gaat echt nog steeds door het vuur voor haar!

Overigens een goed punt wat werd aangedragen over respect krijgen van je paard. Respect hoor je niet te krijgen door de bestraffing, maar door de goede dingen eromheen, door de opvoeding als geheel. Trouwens vind ik wel dat discipline daar best bij mag/kan horen. Vergelijk het eens met de mensen zelf. Vroeger zijn we allemaal wel eens tegen onze kont gepetst of hebben we een draai om de oren gehad, maar we waren wel allemaal engeltjes als we lief waren Schijnheilig Iedereen heeft zijn streken (ook paarden dus), maar uiteindelijk (ja soms duurt het even voordat we het beseffen) hebben we algemeen genomen respect voor onze ouders eraan over gehouden.

Conclusie: respect moet je verdienen door een goede doordachte opvoeding, waarbij het ene paard wat meer discipline nodig heeft dan het andere, maar hier moet zeker niet de nadruk op liggen. Respect krijg je zeker niet door alleen schoppen en slaan (ja dan wordt het beest doodsbang van je, maar dat is geen respect)

Overigens mbt manegepaarden kan ik ook alleen maar lijdzaam toezien... Die paarden komen uiteindelijk inderdaad alleen maar voor zichzelf op en hebben ook geen duidelijke richtlijnen waaraan ze hun gedrag kunnen bepalen door de immer wisselende ruiters... Een heel verhaal apart. Bij eigen paarden vind ik het toch net iets anders liggen. Maar ja
Laatst bijgewerkt door Jana_en_Ik op 21-03-07 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:14

Een schop geven? Nee hoor Knipoog gewoon een forse tik tegen de nek Knipoog

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:19

Volgens mij zijn paarden net als kleine kinderen.
En hebben ze grenzen nodig, zo niet dan zoeken ze die wel
op.... En nee niet dat ik mijn kinderen schop of sla, maar ze moeten wel weten waar hun plaats is. En daar hoort bestraffen onder beleid ook bij. Helaas zijn er mensen die zelf nog niet volwassen zijn en ook hun grenzen van het toelaatbare overschreiden. En hiermee kun je dus aardag wat mee verpesten. Duivel

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:17

Ik ga vanmiddag even met een shet bezig die mij als eens een rake schop heeft gegeven! Blauw oog Als ze dat nu weer probeert schop ik haar echt wel terug, als ik snel genoeg ben tenminste, de vorige keer had ik haar veel te laat pas weer te pakken....Ja dan moet je ze niet alsnog straffen, snappen ze niks van!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:18

anneke. die van mij bijten of schoppen ook niet, maar áls ze het in hun bol halen, kunnen ze wel wat terug verwachten

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:12

bij ons op de manege staat een pony die in het begin heel lief was maar nu is hij een draak op stal,het is een leuke pony om te zien,zo lang de boxdeur maar dicht zit,zodra hij voor de les opgezadeld moet worden is het een etter en valt de kinderen aan,maar als ik of iemand anders van stal hem dan streng toespreekt met een lage ,toch wel harde stem zo van : hey potvertikke,denk er om.blijft hij staan ,kun je hem zo het hoofdstel om doen kunnen de kinderen hem ook gerust vast houden,deze pony zou ik dus apsoluut niet schoppen,maar heel streng toespreken..

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:17

ik heb weleens een paard teruggeschopt
elke keer als ik bij zijn kont kwam wilde hij trappen en een tik op z'n kont geven werd beantwoord met nog een trap
dus toen heb ik een keer teruggetrapt, tegen z'n reet, oke iets lager, zo lenig ben ik niet
maar wel zo'n stuk waar lekker dik spier zit
dat vond meneer niet fijn, maar hij schopte niet meer!