@freetorun: jou volg ik sinds kort ook. Toevallig. Kwam geloof ik via zorgzonderdwang op je page

Ik volg niet zoveel gelukkig. Moet een beetje behapbaar blijven!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Slmt9 schreef:Oh wat leuk! Hoe heet jij?Ach had geen idee dat Nina bekend is
@freetorun: jou volg ik sinds kort ook. Toevallig. Kwam geloof ik via zorgzonderdwang op je page
Ik volg niet zoveel gelukkig. Moet een beetje behapbaar blijven!
Maldita schreef:Leuk dat je ook bezig bent met clickeren! Hoe bevalt het boek je? Ik vond het leuke oefeningen meegeven. Ken je het boek Denkwerk van Inge Teblick ook? Dat is echt mijn nr1 aanrader!Ik meld me hier ook! Ben al een tijd bezig met het clickeren en positieve bekrachtiging in het algemeen. Het baseren van de relatie met je paard op vrijwel uitsluitend druk is niet iets wat me aanspreekt. Echter brengt het clickeren een hele nieuwe manier waarop je kritisch moet kijken naar de huidige staat van je paard en vooral de motivatie en gedachtegang van je paard. Dit brengt natuurlijk meer uitdaging met zich mee dan simpelweg druk toevoegen tot je paard het juiste gedrag vertoond. Door dit topic ben ik bij connection training uitgekomen. Vanavond krijg ik het boek binnen, hopelijk kan ik daar veel van leren! Momenteel is de uitdaging van mijn ruin vooral kalm en denkend blijven, hij wordt snel enthousiast. Van mijn merrie is het vooral dat haar emmer snel overstroomt en ze dan duidelijk aangeeft dat ze niet verder wilt gaan met de oefeningen. Dit respecteer ik dan ook. Ik laat jullie in ieder geval weten wat ik van het boek vind!
Slmt9 schreef:leuk! Maar wat voor hond zijn jullie opzoek?@freetorun: ik train paarden en kattenwij zijn aan t orienteren op een eigen hond. Zodoende was ik me ook aan het verdiepen in +r trainen van honden en mensen die zo trainen. Grappig hoeveel overeenkomsten er zijn tussen paard, hond en kat.
Ik train ook altijd met verschillende beloningen. Hooibrokje of biks voor gewoon, biks en wortel voor nieuwe dingen als hoofdprijs.
Goeie tips vwb stop en go en afwisselen doen wij idd ook. Om wat spanning af te vloeien en weer even wat zelfvertrouwen uit iets anders leuks te halen
Fillis schreef:volgens mij is de site nog niet live, maar het gaat de clicker academie heten. Wel al te vinden op Insta. Wat ik nu heb gezien bestaat het team oa uit Janneke Koekhoven, Monique Dorst en Ananja en nog een paar die ik niet bij naam ken haha. Ze hopen vooral in 2022 echt iets te kunnen gaan aanbieden.Peetstap schreef:PS: er is een officiele opleiding +r in ontwikkeling.
Door wie/wat/waar?
freetorun schreef:volgens mij is de site nog niet live, maar het gaat de clicker academie heten. Wel al te vinden op Insta. Wat ik nu heb gezien bestaat het team oa uit Janneke Koekhoven, Monique Dorst en Ananja en nog een paar die ik niet bij naam ken haha. Ze hopen vooral in 2022 echt iets te kunnen gaan aanbieden.[/quote]Door wie/wat/waar?
Peetstap schreef:freetorun schreef:volgens mij is de site nog niet live, maar het gaat de clicker academie heten. Wel al te vinden op Insta. Wat ik nu heb gezien bestaat het team oa uit Janneke Koekhoven, Monique Dorst en Ananja en nog een paar die ik niet bij naam ken haha. Ze hopen vooral in 2022 echt iets te kunnen gaan aanbieden.Door wie/wat/waar?
freetorun schreef:Leuk dat je ook bezig bent met clickeren! Hoe bevalt het boek je? Ik vond het leuke oefeningen meegeven. Ken je het boek Denkwerk van Inge Teblick ook? Dat is echt mijn nr1 aanrader!
Alvast wat kleine tips die je misschien al kent/toepast:
Het relaxt/kalm blijven tijdens een training door zowel overprikkeling, frustratie of enthousiasme is een onderdeel waar heel veel mensen tegenaan lopen. Trainen met voer is zo'n sterke primaire bekrachtiger dat je paard maar wat graag zijn best doet. En dat enthousiasme in goede banen leiden, is soms best een uitdaging.
Wat hier heel goed werkt is beginnen met SSFF (standing still Face Forward) als een default houding. Zodat als ik niks vraag, ik een ontspannen stilstaand paard krijg. Dat voorkomt een stukje frustratie (of overenthousiasme) doordat het paard allerlei gedragen gaat vertonen (of blijft bewegen) om iets te verdienen.
Over dat verdienen, train niet als je paard honger heeft en wissel eens met verschillende beloningswaarde. Misschein is hij wel te enthousiast omdat de brokjes (wortels?) waarmee je traint ZO lekker zijn. Het kan dan echt lonen om eens te trainen met iets minder bijzonders, zoals bijvoorbeeld hooibrok, luzerne of geknipt hooi. En wat mijn instructrice in zo'n geval van - ik wil dit heel graag verdienen - ook aanraad is om ze even 'vol te proppen'. Geef en voer ruim, laat ze kauwen (ook dat ontspant). Zo voer je ze vaak weer wat rustiger. Zo weten ze dat het voer toch wel (ruim) komt en hoeven ze zich er niet zo druk om te maken.
Daarnaast is het ook echt aan te raden veel en regelmatig pauzes te geven aan je paard (en pas de training weer op te pakken als hij echt even zijn eigen ding doet). Vaak moet je paarden dit of vanaf het begin af aan mee geven (direct tijdens de eerste training) of daarna aanleren. Even uit die hyperfocus en even iets voor zichzelf doen. Het kan wel helpen door die pauze voor ze richting te geven door ze te laten snuffelen (met een snuffelmat) bijvoorbeeld. Ken je Zoospensfull? Dat is een adviseur voor dierentuintrainers en die heeft hierover ook echt mooie filmpjes. Daar liepen ze tegen het probleem aan dat een aantal dieren ZO graag wilde trainen, dat ze geen natuurlijk gedrag meer vertoonde wanneer ze de trainer zagen. Ze waren alleen nog maar bezig om zijn aandacht te treken. Door o.a. pauzes en startsignalen, bleven de dieren hun relaxte zelf ook als de trainer langsliep of bijvoorbeeld gedrag wilde observeren.
Daarnaast kwam het net al een beetje naar voren maar snuffelen! Paarden worden ontspannen van snuffelen in een snuffelmat (of voertjes in een gekreukte handdoek bv) verspreiden. Ze zijn dan even niet met jou bezig, maar met een heel ander deel van hun brein. Vaak zie je dat ze dan weer ontspannen. Bij sommige paarden zet ik dat - als ik merk dat ze snel te enthousiast/gefrustreerd raken - echt elke paar minuten in als mini-pauze.
Wellicht heb je er iets aan!
Oh en voor je merrie die aangeeft dat ze wil stoppen is het wellicht heel fijn om te gaan werken met start- en stopsignalen. Dan kan ze zelf aangeven wanneer ze de training wil starten of (tijdelijk) stoppen. Waarschijnlijk krijg je dan veel subtielere signalen en kan ze aangeven wat ze wel/niet heel fijn vindt, zodat ze niet helemaal hoeft weg te lopen/te stoppen. Maar wellicht doe je dat al en heb je het over een subtiel stopsignaal, daarvoor is je stukje tekst niet uitgebreid genoeg haha.
Maldita schreef:Fijn dat de tips hier en daar nog helpen!freetorun schreef:Leuk dat je ook bezig bent met clickeren! Hoe bevalt het boek je? Ik vond het leuke oefeningen meegeven. Ken je het boek Denkwerk van Inge Teblick ook? Dat is echt mijn nr1 aanrader!
Alvast wat kleine tips die je misschien al kent/toepast:
Het relaxt/kalm blijven tijdens een training door zowel overprikkeling, frustratie of enthousiasme is een onderdeel waar heel veel mensen tegenaan lopen. Trainen met voer is zo'n sterke primaire bekrachtiger dat je paard maar wat graag zijn best doet. En dat enthousiasme in goede banen leiden, is soms best een uitdaging.
Wat hier heel goed werkt is beginnen met SSFF (standing still Face Forward) als een default houding. Zodat als ik niks vraag, ik een ontspannen stilstaand paard krijg. Dat voorkomt een stukje frustratie (of overenthousiasme) doordat het paard allerlei gedragen gaat vertonen (of blijft bewegen) om iets te verdienen.
Over dat verdienen, train niet als je paard honger heeft en wissel eens met verschillende beloningswaarde. Misschein is hij wel te enthousiast omdat de brokjes (wortels?) waarmee je traint ZO lekker zijn. Het kan dan echt lonen om eens te trainen met iets minder bijzonders, zoals bijvoorbeeld hooibrok, luzerne of geknipt hooi. En wat mijn instructrice in zo'n geval van - ik wil dit heel graag verdienen - ook aanraad is om ze even 'vol te proppen'. Geef en voer ruim, laat ze kauwen (ook dat ontspant). Zo voer je ze vaak weer wat rustiger. Zo weten ze dat het voer toch wel (ruim) komt en hoeven ze zich er niet zo druk om te maken.
Daarnaast is het ook echt aan te raden veel en regelmatig pauzes te geven aan je paard (en pas de training weer op te pakken als hij echt even zijn eigen ding doet). Vaak moet je paarden dit of vanaf het begin af aan mee geven (direct tijdens de eerste training) of daarna aanleren. Even uit die hyperfocus en even iets voor zichzelf doen. Het kan wel helpen door die pauze voor ze richting te geven door ze te laten snuffelen (met een snuffelmat) bijvoorbeeld. Ken je Zoospensfull? Dat is een adviseur voor dierentuintrainers en die heeft hierover ook echt mooie filmpjes. Daar liepen ze tegen het probleem aan dat een aantal dieren ZO graag wilde trainen, dat ze geen natuurlijk gedrag meer vertoonde wanneer ze de trainer zagen. Ze waren alleen nog maar bezig om zijn aandacht te treken. Door o.a. pauzes en startsignalen, bleven de dieren hun relaxte zelf ook als de trainer langsliep of bijvoorbeeld gedrag wilde observeren.
Daarnaast kwam het net al een beetje naar voren maar snuffelen! Paarden worden ontspannen van snuffelen in een snuffelmat (of voertjes in een gekreukte handdoek bv) verspreiden. Ze zijn dan even niet met jou bezig, maar met een heel ander deel van hun brein. Vaak zie je dat ze dan weer ontspannen. Bij sommige paarden zet ik dat - als ik merk dat ze snel te enthousiast/gefrustreerd raken - echt elke paar minuten in als mini-pauze.
Wellicht heb je er iets aan!
Oh en voor je merrie die aangeeft dat ze wil stoppen is het wellicht heel fijn om te gaan werken met start- en stopsignalen. Dan kan ze zelf aangeven wanneer ze de training wil starten of (tijdelijk) stoppen. Waarschijnlijk krijg je dan veel subtielere signalen en kan ze aangeven wat ze wel/niet heel fijn vindt, zodat ze niet helemaal hoeft weg te lopen/te stoppen. Maar wellicht doe je dat al en heb je het over een subtiel stopsignaal, daarvoor is je stukje tekst niet uitgebreid genoeg haha.
Sorry voor mijn late reactie, ik heb even de tijd genomen om een deel van het boek te lezen uit te proberen. Allereerst harstikke fijn dat je zo de moeite neemt om concrete tips te geven! SSFF heb ik vooral onbewust getraind, maar ik merk dat nu ik er een aantal sessies bewust mee heb getraind en alleen doorga met een cue vragen wanneer het paard aan SSFF voldoet, het echt een default is geworden. Hetzelfde met het rustiger en ontspannen zijn.
De tips om bewust om te gaan met de beloningswaarde van verschillende beloningen zijn super fijn. Ik trainde inderdaad veel met wortels, maar ik wissel nu af met verschillende 'low value' beloningen. En probeer de wortel vooral te geven als jackpot. Maar ook als variatie. De tip om een snuffelmat te gebruiken is ook erg fijn, ik wissel nu af met een snuffelmat of weglopen tot het paard even iets voor zichzelf heeft gedaan. Ik gebruikte al best veel pauzes omdat ik wist dat pauzes net zo belangrijk zijn om iets te leren als de sessies zelf. Maar als ik er kritisch naar keek weet ik niet of de paarden het echt als pauze zagen. Ze bleven veelal toch in de buurt of deels op mijn gefocust. Dit is veel beter dus!
De merrie geeft duidelijk haar grens aan dan door haar voorpoot iets op te tillen. Als ik dan door ga dan gaat ze dreigen met haar been. Ik vind dat op zich prima omdat ze het zo duidelijk aangeeft. Bedoel je met start en stop signalen dat je dus iedere keer hetzelfde doet voor aanvang en bij het stoppen? Of bedoel je dat je het paard gedrag aanleert zodat ze zelf kunnen aangeven of ze willen starten/stoppen?
Ik heb nu 100 bladzijdes van het boek gelezen en ik heb echt een paar concrete dingen geleerd die ik eerst fout deed. En vooral ook waarom ze fout zijn. Dat is mega fijn! Gelukkig kwam ik erachter dat ik ook al heel veel goed deed. Ik heb eergisteren een target gemaakt met een telescopische vlaggenhouder en een balletje. Dat vonden ze echt fantastisch! Ze vinden het beide lastig om gelongeerd te worden omdat ze slechte ervaringen ermee hebben gehad en dus snel spanning opbouwen. Ook is het nooit goed geleerd dus er is ook snel miscommunicatie. Ben benieuwd of het longeren op basis van een target hun gaat helpen.
Slmt9 schreef:Ik weet eigenlijk niet of hij de vorige keer gesedeerd werd met zn gebit. Nu moet sowieso zn hele gebit behandeld worden, maar ik ging er vanuit dat we dan pas gaan sederen. Dat is ook buiten waar hij de kudde kan zien, dat gaat sowieso beter.
Goeie punten noem je, want ik zat er net zelf over na te denken, wat is effectiever: 3x kort naar binnen of 1x lang naar binnen?
Nu doe ik steeds 3x. De eerste keer is de langste drempelfrees, daarna gaan we veel sneller. Maar we kunnen het geen feestje noemen. Gezonde tegenzin. Wel is de ontspanning steeds beter.
Belonen deed ik eigenlijk zelf ook bij ontspanning of goede besluiten, maar vandaag probeerde ik toch even meer te belonen. Testen of het beter helpt bij de ontspanning. Ik krijg er wel sneller de connectie mee terug.
De ruimte is klein. 2x8 meter schat ik. Niet ideaal, daarom vind ik het des te belangrijker om te oefenen op ontspanning. Want het spannendste komt nog (de foto’s).
Ik zag net op IG nog de tip voor een snuffelmat. Vind ik een heel goed idee. Heb er nu een voor de kat, maar die vind daar weinig aan.
Ik heb geen tips voor een kat die niet gek is op voer, behalve het zoeken naar een beloning waar ze wel motivatie voor vind