Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xrachelle

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:05

Ik zal mijn paarden nooit schoppen dat vind ik zo zinloos ik kan wel een betere manier bedenken dan mijn paard schoppen vaak ligt het niet aan het paard maar aan de eigenaar of verzorgster.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:26

Zeg nooit nooit :D
Maar op zich heb je wel gelijk dat het niet nodig zou moeten zijn bij je eigen paarden. De meeste paarden hebben het ook helemaal niet nodig en hoef je het dus ook niet te doen.
Maar soms tref je een paard dat bij een vorige eigenaar wellicht niet voldoende opvoeding heeft gekregen en wel een karakter heeft dat losse achterpootjes geeft, dan kan het een heel duidelijke hulp voor je paard zijn om te leren dat goede omgangsvormen gewaardeerd worden (en beloond!!!!!) maar dat er aan lompe omgangsvormen echt consequenties zijn verbonden.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 00:20

Wwijk23 schreef:
palousa_boy schreef:

Waarom zou ik alleen een schop geven als hij of zij vast staat? In de wei kan Heijne net zo goed krijgen als z'n gedrag mij niet aan staat.

En niet schoppen/bijten in een kleine groep is ook onzin. Ik heb er een staan die heeft regelmatig schop of bijtwondjes. De kudde is hier 4 paarden.

gast ik word hier echt heel boos van. weer zon arrogante ruiter die denkt zen macht te moeten misbruiken naar zen paard. als jij vind dat je je paard moet trappen als "straf" als hij iets doet wat jou niet aan staat heb je een probleem met je zelf. serieus als ik het zou zien he dan kreeg je er echt een paar van mij vol in your face! mijn paarden zouden me nooit iets flikken wat me niet aan staat. puur en alleen omdat ze weten wat ze aan me hebben. omdat ik precies weet van wie ik wel en niet het vertrouwen heb om wat te doen en wie nog wat meer training nodig heeft. geen enkel paard waar ik mee werk zou me bijten, schoppen, van zen rug bokken, platten in de stal of wat dan ook. puur en alleen omdat ze precies weten wat ze aan me hebben. ik zal ze nooit in de situatie brengen dat ze vast staan naast elkaar en dan elkaar op kunnen jutten. als er een mogelijkheid is dat ze vast staan en elkaar wat aan doen staan ze gewoon niet goed dat ligt dan niet aan het paard. mensen die denken met geweld hun paard te moeten laten luisteren zijn dieren niet waard. maar ik zie aan de foto's op je profiel ook al precies waar het jou om draait met paarden en dat is "winnen" weer zon droeftoeter die alles doet voor overwinning ten nadelen van zen dieren bah.

Zo zo, dat zijn nogal een insinuaties die je nu doet zeg. Kan je vertellen, doet me niks. Ik heb die van ons echt wel eens een tik of schop verkocht. In situaties die gewoonweg gevaarlijk en niet te voorkomen waren. Hij Was nogal onopgevoed namelijk toen we hem kregen. Dit in combinatie met zijn enorme lompheid en zeer dominante gedrag ten opzichte van mensen heeft wel een paar keer Tot gevaarlijke situaties geleid. Gelukkig mankeert meneer niets aan zijn verstand of geheugen want die situaties zijn niet meer voorgevallen daarna. Als ik moet kiezen voor de veiligheid van mijzelf/dochter en meneer een getimede schop geven, dan is dat maar zo. En als jij daar dan bij staat en mij er een paar vol in mn face wil geven zoals je zo stoer loopt te dreigen, dan moet je dat maar komen proberen. Succes alvast. Ik ga ervan uit dat niemand hier het leuk vindt om zijn paard te slaan of schoppen (of zelfs een hobby maakt van gewelddadig gedrag zoals ook al iemand zo lekker overdreven schreef) maar in sommige gevallen is het hij of ik.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 00:35

mamamier schreef:
palousa_boy schreef:

Waarom zou ik alleen een schop geven als hij of zij vast staat? In de wei kan Heijne net zo goed krijgen als z'n gedrag mij niet aan staat.

En niet schoppen/bijten in een kleine groep is ook onzin. Ik heb er een staan die heeft regelmatig schop of bijtwondjes. De kudde is hier 4 paarden.

Zo zo, dat zijn nogal een insinuaties die je nu doet zeg. Kan je vertellen, doet me niks. Ik heb die van ons echt wel eens een tik of schop verkocht. In situaties die gewoonweg gevaarlijk en niet te voorkomen waren. Hij Was nogal onopgevoed namelijk toen we hem kregen. Dit in combinatie met zijn enorme lompheid en zeer dominante gedrag ten opzichte van mensen heeft wel een paar keer Tot gevaarlijke situaties geleid. Gelukkig mankeert meneer niets aan zijn verstand of geheugen want die situaties zijn niet meer voorgevallen daarna. Als ik moet kiezen voor de veiligheid van mijzelf/dochter en meneer een getimede schop geven, dan is dat maar zo. En als jij daar dan bij staat en mij er een paar vol in mn face wil geven zoals je zo stoer loopt te dreigen, dan moet je dat maar komen proberen. Succes alvast. Ik ga ervan uit dat niemand hier het leuk vindt om zijn paard te slaan of schoppen (of zelfs een hobby maakt van gewelddadig gedrag zoals ook al iemand zo lekker overdreven schreef) maar in sommige gevallen is het hij of ik.

snap niet dat jij op een bericht reageert wat niet naar jou gequote is? jij voelt je aangesproken omdat je op mijn bericht reageert wat niets met jou te maken heeft. het gaat me om het gemak waar deze man zen paard een schop om zou geven zo gevoel en doelloos. net of een schop altijd de oplossing is.. ja dat soort mensen zouden hem van mij idd kunnen krijgen. sorry ik snap je reactie totaal niet. mijn reactie was zoals je ook kan zien op het bericht van Paloussa_boy. dus het is zowiso geen insinuatie wat ik doe maar iets wat gewoon niet voor jou bedoeld was of op jou gericht. ik vind een schop zowiso nooit een oplossing hoor hoe groot je paard ook is of wat hij ook doet daar blijf ik bij. zelfs niet als hij lomp is maar er zijn idd wel degelijk grenzen die gesteld mogen worden maar niet met de voeten. domweg omdat mensen nooit of zelden na denken over waar ze trappen. het is actie reactie en er word vaak getrapt voor dat er na gedacht word. ik lees hier het forum en lees hoe mensen met een gemakje hun paard om de kleinste dingen trappen..word daar gewoon boos van. een paard heeft ook gevoel hoor. je trapt een hond toch ook niet door de kamer als hij iets doet wat niet mag? waarom een paard dan wel.. omdat het groter en lomper is wil niet zeggen dat het geen gevoel heeft. op een fokkerij waar ik gewerkt heb had de eigenaresse er ook een handje van om te trappen tot ze het paard verkeerd op een spiertje raakte en het arme dier een paar dagen kreupel liep. nee voor mij nooit de oplossing sorry.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 00:56

Dan hier wel een reactie van degene waar het over gaat..

Wie denk jij te zijn om mij te mogen beoordelen op deze manier, aan de hand van een paar foto's?
Wedstrijden interesseren me ten eerste helemaal niets, dus waarom ik zou willen winnen is mij een raadsel.
Verder als jij mij zou aanraken op een manier die je in je post beschrijft, ben ik bang dat je er zelf ook niet helemaal ongeschonden vanaf komt.
Misschien moet ik je kennis laten maken met m'n hond, en die mag je dan niet schoppen als ze bijt want dat is schijnbaar zielig, ik ben benieuwd hoe je het dan op lost want op een clicker of een boze blik en foei zeggen reageert ze niet op.
Zie eerst maar eens hier te komen, dan praten we wel verder.

Mijn paarden staan zelden vast, de laatste keer dat ik er op heb gezeten is 6 weken terug.. Echt een doorsnee ruiter die alleen maar rijd om te winnen.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 00:58

Ik lees helemaal nergens dat mensen hun paard schoppen om het kleinste dingetje en ik vind wel degelijk dat je insinuaties doet ten opzichte van paloussa-boy. En ook op een hele nare respectloze manier. Aangezien ik hier al eens gereageerd heb en dit topic volg, mag ik best ingaan op jouw reactie naar iemand anders. Je maakt je eigen verhaal, uit bedreigingen, bent beledigend en wil ook nog bepalen waar ik wel of niet op mag reageren. En dat is normaal gedrag? Schei toch uit....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 01:11

Ach, laat d'r lekker d'r verhaal doen.
Ben niet echt onder de indruk van manege ruiters die 1 keer in de week gaan pony knuffelen..
Onee wacht, ze is 23.. Natuurlijk allang uit de pony tijd, heeft alle wijsheid en ervaring van de wereld.
Vast vaak in d'r dromen die grote stoere zwarte wilde hengst getemd :+

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 01:13

palousa_boy schreef:
Ach, laat d'r lekker d'r verhaal doen.
Ben niet echt onder de indruk van manege ruiters die 1 keer in de week gaan pony knuffelen..
Onee wacht, ze is 23.. Natuurlijk allang uit de pony tijd, heeft alle wijsheid en ervaring van de wereld.
Vast vaak in d'r dromen die grote stoere zwarte wilde hengst getemd :+

_/-\o_

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 01:22

Palousa_boy je arrogante reactie zegt al genoeg. ik ben blij dat jij je met je 4 jaartjes ouder een hele vent vind. mijn ervaringen hoef ik niet uit de doeken te doen om te bewijzen wat ik weet en kennis van heb en dat was ik ook niet van plan (niet iedereen vind het nodig zen gehele geschiedenis op bokt te zetten) maar een manege ruiter ben ik iig niet. op de rest van de kinderachtigheden reageer ik niet eens, mijn punt blijft mijn punt. een paard schop je niet. dat is onmacht wat bij jezelf ligt en niet bij het dier.

mamamier misschien moet je wat verder terug lezen en als je er dan nog zo over denkt is dat jou mening en dat is prima maar respecteer die van een ander dan ook ipv je gelijk zo aangevallen te voelen of te vinden dat je geïrriteerd moet reageren. en idd ook dat moet je lekker zelf weten ik word er niet koud of warm van.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 01:26

Wwijk23 schreef:
Palousa_boy je arrogante reactie zegt al genoeg. ik ben blij dat jij je met je 4 jaartjes ouder een hele vent vind. mijn ervaringen hoef ik niet uit de doeken te doen om te bewijzen wat ik weet en kennis van heb en dat was ik ook niet van plan (niet iedereen vind het nodig zen gehele geschiedenis op bokt te zetten) maar een manege ruiter ben ik iig niet. op de rest van de kinderachtigheden reageer ik niet eens, mijn punt blijft mijn punt. een paard schop je niet. dat is onmacht wat bij jezelf ligt en niet bij het dier.

mamamier misschien moet je wat verder terug lezen en als je er dan nog zo over denkt is dat jou mening en dat is prima maar respecteer die van een ander dan ook ipv je gelijk zo aangevallen te voelen of te vinden dat je geïrriteerd moet reageren. en idd ook dat moet je lekker zelf weten ik word er niet koud of warm van.

Zeg jij nou tegen iemand anders dat ze jouw mening zou moeten respecteren?
Heb je je eigen post weleens gelezen?
Volgens mij is het niet echt respect zoals jij op mij reageert

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 01:27

misschien moet je dan niet zulke uitspraken doen daar lok je het nogal mee uit.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 01:28

Wwijk23 schreef:
misschien moet je dan niet zulke uitspraken doen daar lok je het nogal mee uit.

Grapjas

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 01:30

Andere mensen kunnen toch ook normaal reageren, wat maakt jou anders dat dat ineens niet kan?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 01:41

grappig dat je het nodig vind de discussie voort te zetten. prima dat jij men reactie respectloos vind naar jou. ik vind jou reactie respectloos naar je paard. als hij iets doet in de wei wat jou niet zint dat hij dan ook een schop kan krijgen en niet alleen als hij vast staat. top reactie ja.. nee snap idd dat ik daar niet boos op mag reageren ;) stel je voor dat iemand JOU aan valt op wat je zegt.. hoe durf ik toch. foei :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 01:49

Je weet niet eens waar je het over hebt, je weet niets van me, slechts een verhaaltje uit m'n profiel.

En als ik bij alles dat ik type, rekening moet houden dat het jou misschien niet zint, kan ik hier wel stoppen denk ik

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 01:57

palousa_boy schreef:
Je weet niet eens waar je het over hebt, je weet niets van me, slechts een verhaaltje uit m'n profiel.

En als ik bij alles dat ik type, rekening moet houden dat het jou misschien niet zint, kan ik hier wel stoppen denk ik

ik ga alleen even in op de laatste zin... idd daar hoef je geen rekening mee te houden. maar dat hoef ik dus ook niet. en daarmee denk ik dat alles nu wel duidelijk is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 02:01

Duidelijk? Nee niet bepaald
Waarom zou ik nou m'n paard geen schop mogen geven?
En dan nu zonder alle onzin over arrogantie etc eromheen gebreeen

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:19

Kunnen we het een beetje respectvol naar elkaar houden?

Oke, voor mensen die een paard een goedgetimde trap het allerergste wat er is lijken te vinden, stel je een situatie als deze voor: paard heeft net, om wat voor reden dan ook, in de paddock naar een kind getrapt. Jij wil het paard weghalen, en due dreigt/trapt ook naar jou. Wat helpt dan beter? GOED GETIMED een trap terug geven zodat meneer zich 2x bedenkt de volgende keer of met je vingertje zwaaien en foei zeggen?
Imo is een trap terug geven alleen in (levens)gevaarlijke situaties. Niet als een paard niet stilstaat. Als een paard mij (per ongeluk of niet) platdrukt tegen de stalwand en niet opzij gaat als ik duw, dan kan die ook een tik verwachten. Want platduwen is gevaarlijk, en als zacht niet helpt zal je hard moeten doen.
Met paarden omgaan; zo zacht als kan en zo hard als moet.

En als laatste: stop is met honden en paarden vergelijken. Ik zie geen enkele vergelijking tussen een 500-kilo zwaar prooidier (die ook erg gevaarlijk kan zijn) en een 20-kilo zwaar roofdier die elkaar niet eens trappen.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:29

Mijn paard schopt mij nou nooit... Maar als hij dat wel zou doen, helpt het meer om boos te worden met je stem dan schoppen, dan word hij alleen maar bang van je. Heb ooit eens op een paardje gereden, en dat meisje schopte hem zelfs als hij ergens jeuk had en aan het krabben was. Als zij haar been optilde stond ie al aan de andere kant van de stal. Ik zeg dus: boos worden met je stem als het niet echt heel erg is. Als hij je écht wil trappen, gaat hij echt niet dood van een schop terug, maar niet te vaak doen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:42

Ik zeg ook nergens dat ik te pas en te onpas de paarden een schop geef omdat ik daar zin in heb of omdat ik het stoer vind ofzo..
Gewoon 1 keer en dan is het vaak gewoon klaar.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:18

Waratje schreef:
Zeg nooit nooit :D
Maar op zich heb je wel gelijk dat het niet nodig zou moeten zijn bij je eigen paarden. De meeste paarden hebben het ook helemaal niet nodig en hoef je het dus ook niet te doen.
Maar soms tref je een paard dat bij een vorige eigenaar wellicht niet voldoende opvoeding heeft gekregen en wel een karakter heeft dat losse achterpootjes geeft, dan kan het een heel duidelijke hulp voor je paard zijn om te leren dat goede omgangsvormen gewaardeerd worden (en beloond!!!!!) maar dat er aan lompe omgangsvormen echt consequenties zijn verbonden.

Precies dit dus, de meeste mensen hebben een tweede(of meer) hands paard, fout of niet aangeleerde dingen zijn vaak lastig te corrigeren, en als je dan een bulldozer (en voormalig onopgevoede manegepony) hebt is 'foei' vaak niet genoeg in het begin.....
Later meestal wel :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:11

palousa_boy schreef:
Ik zeg ook nergens dat ik te pas en te onpas de paarden een schop geef omdat ik daar zin in heb of omdat ik het stoer vind ofzo..
Gewoon 1 keer en dan is het vaak gewoon klaar.

Dat zeg je verderop wel gewoon. En een ieder die zegt dat schoppen niet nodig is is gelijk een geitewollensok of een koetsjiekoetsjie of een manegepaard knuffelaar.

Paarden spiegelen de mens, dus als jouw paard gedrag vertoont waarbij jij het nodig vindt om hem te schoppen moet je misschien eens een grotere spiegel ophangen. }>

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:17

Die spiegel kun je ook overdrijven, Caira. Een paard dat je nog niet lang hebt kan gewoon gedrag vertonen dat je niet wenselijk vindt. Dan kan een schop een duidelijke aanwijzing zijn voor het paard dat bepaalde gedragingen niet worden getolereerd. Dat heeft allemaal niet zoveel vandoen met spiegelen. :n

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:19

Maar waarom dan schoppen? Er zijn zoveel makkelijkere en duidelijkere manieren, ik snap het echt niet, geeft het misschien een kick?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:22

liever niet natuurlijk, maar ik ben wel zo dat als een paard schopt, slaat en weet ik het wat nog meer, ja dan kan ik ook een schop uitdelen. zeker met die jonge hengsten..