Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
spatter schreef:ik heb niet gestudeerd in allerlei geestesziektes, bekijk het puur met mijn boerenverstand
maar ben blijkbaar wel in staat om met moeilijke karaktertjes van dieren om te gaan
dieren die slecht begrepen zijn of nare dingen hebben meegemaakt
runningkawa schreef:ik ken een paard dat weeft op stal.
Soms staat hij gewoon te weven.
Soms is hij echt weg...hij weeft dan maar het lijkt net of zijn ogen staren.
Je kan niet tot hem doordringen. je kan in je handen klappen of wat ook, er komt geen reactie.
Pas bij een flinke aanraking schiet hij "wakker"
Ook een vorm van afsluiten imo, door ik denk een vroegere gebeurtenis.
(paard was als 3 jarige vel over bot en geen twinkel in de ogen)
Danae schreef:Hmm, dat weet ik niet, hoor, of alles wat afwijkt weer goed te krijgen is... Soms kan trauma diep zitten en bij een enkele link met het trauma weer bovenborrelen. Dit soort paarden moeten goede begeleiding krijgen en houden.. Niets is onmogelijk, maar bij meerdere verkopen of veranderingen van eigenaar bij dit soort paarden heb je toch wel een blijvend probleem, lijkt mij...
Danae schreef:Hmm, dat weet ik niet, hoor, of alles wat afwijkt weer goed te krijgen is... Soms kan trauma diep zitten en bij een enkele link met het trauma weer bovenborrelen. Dit soort paarden moeten goede begeleiding krijgen en houden.. Niets is onmogelijk, maar bij meerdere verkopen of veranderingen van eigenaar bij dit soort paarden heb je toch wel een blijvend probleem, lijkt mij...
hopla schreef:Danae schreef:Hmm, dat weet ik niet, hoor, of alles wat afwijkt weer goed te krijgen is... Soms kan trauma diep zitten en bij een enkele link met het trauma weer bovenborrelen. Dit soort paarden moeten goede begeleiding krijgen en houden.. Niets is onmogelijk, maar bij meerdere verkopen of veranderingen van eigenaar bij dit soort paarden heb je toch wel een blijvend probleem, lijkt mij...
Ik vind dit dus gewoon niet kloppen wat je hier zegt.
Een paard doet dingen om te overleven.
Hij eet, drinkt , poept en plast.
Maar ik vind dat je hier erg ver in doorgaat.
Ik vind dit eng in ieder geval.
Vind het erg pennyachtig doen overkomen.
Maar dit is geheel mijn eigen mening.

)
Pensionnetje schreef:runningkawa schreef:ik ken een paard dat weeft op stal.
Soms staat hij gewoon te weven.
Soms is hij echt weg...hij weeft dan maar het lijkt net of zijn ogen staren.
Je kan niet tot hem doordringen. je kan in je handen klappen of wat ook, er komt geen reactie.
Pas bij een flinke aanraking schiet hij "wakker"
Ook een vorm van afsluiten imo, door ik denk een vroegere gebeurtenis.
(paard was als 3 jarige vel over bot en geen twinkel in de ogen)
Dit zijn klassieke gevallen waarbij paarden als "vlucht" stoffen aanmaken in de hersenen waarvan zij een prettig gevoel krijgen (werkt zeer verslavend). Weven, luchtzuigen etc...
Zet deze paarden aan het werk (fysiek) waardoor zij op een andere wijze aan dezelfde verslavend stofjes komen. Geef ze een rustige stabiele omgeving met dagelijks een vaste routine en bovenal een eerlijke behandeling en je ziet ze opknappen. Voor de rest zeer veel ruwvoer en hen nooit straffen voor hun weef gedrag. Gewoon negeren....
Pensionnetje schreef:Er zal naar alle waarschijnlijkheid een label aangehangen zijn om het voor de eigenaar makkelijker begrijpbaar te maken....

Ook de lichte vormen kunnen het leven van de 'zieke' erg beïnvloeden.
De eerste keer schrik je je rot. Als je begrijpt waarom ze er zo bij staan dan heb je er als eigenaar ook al sneller vrede mee. Haal ze er op een vriendelijke wijze "uit" en ga wat leuks met ze doen. Zachtjes aan wordt het dan minder..... c_alsemgeest schreef:Pensionnetje schreef:Er zal naar alle waarschijnlijkheid een label aangehangen zijn om het voor de eigenaar makkelijker begrijpbaar te maken....
Ja dat zal best... hokjes zijn natuurlijk altijd wel overzichtelijk
Maar ik begrijp niet dat iemand zo maar zoiets durft te zeggen
Ik werk dagelijks met mensen met de zwaarste vormen van schizofrenie (en meestal zelfs dubbele diagnoses, schizofrenie met persoonlijkheidsstoornis, borderline e.d.)
En ik vind het nogal een zwaar label om aan het oortje van een paard te pinnenOok de lichte vormen kunnen het leven van de 'zieke' erg beïnvloeden.
Ik denk dat het bij paarden vooral belangrijk is samen te kijken naar een goede manier van omgang bij de betreffende knol, ipv er graag een hokje omheen te willen spijkeren
Pensionnetje schreef:Wat maakt het nu uit wat voor label eraan hangt?
Het gaat om de oplossing en het begrijpbaar te vertalen naar een "leek".

runningkawa schreef:Die heeft het ook al veel minder sinds hij van een drukke stal weg is.
Maar ik kende het niet (ken gelukkig ook maar weinig paarden met een stalgebrek)
Maar zoiets vind imo toch ook plaats in de hersenen?
Afsluiten voor iets uit het verleden oid.
runningkawa schreef:Die heeft het ook al veel minder sinds hij van een drukke stal weg is.
Maar ik kende het niet (ken gelukkig ook maar weinig paarden met een stalgebrek)
Pensionnetje schreef:runningkawa schreef:Die heeft het ook al veel minder sinds hij van een drukke stal weg is.
Ja, je kunt het een beetje vergelijken met mensen die zichzelf snijden. Het snijden leidt ze af van hun geestelijke pijn. Bij paarden krijg je dan eentonige gedragingen die steeds terugkeren waardoor zij die stofjes aanmaken en zich "tijdelijk" beter voelen. Echt een overlevings mechanisme dus.

)
kaill87 schreef:Maar daardoor kwam ik dus op dit topic, of dit dus nou bestond bij paarden of niet.
.
)
Want het paard zou best wel eens eigenschappen kunnen hebben die lijken op eigenschappen bij mensen met schizofrenie.
Best een duidelijke vorm van hallucinaties
) Citaat:Kenmerken
Schizoïde mensen zijn vaak teruggetrokken en erg stil in het contact met anderen. Zij leven vaak alleen, doen dingen alleen en beleven weinig of geen genoegen aan deze activiteiten. Zij uiten zich weinig in contact met anderen waardoor het contact vaak als saai en nutteloos wordt beleefd. Zij zullen zich niet aan anderen binden en steun van anderen afwijzen. Hun leven ziet er vaak geïsoleerd uit. Het denken van mensen met SPS wordt gekenmerkt door afstandelijkheid en kilheid. Deze houding leidt tot een slecht sociaal functioneren. Vermijdt oogcontact en conversatie; afstandelijk, korte antwoorden; langzaam, monotoon en emotie-arm spreken; vaag, oppervlakkig en ongenuanceerd denken; psychomotoriek mist expressie en ritmiek. Geringe introspectie.
Contactstoornis
Het contact met schizoïde mensen is gereserveerd, afstandelijkheid, formeel, onpersoonlijk en kenmerkt door het ontbreken van betrokkenheid bij alledaagse gebeurtenissen en interesses van anderen. Komt rustig, afgezonderd en niet-sociaal over. Hij heeft grote moeite met groepsactiviteiten, hoort er niet bij, staat er buiten. Hij leidt zijn eigen leven met opmerkelijk weinig behoefte aan emotionele banden, Vaak bestaat er een binnenwereld gekleurd door autistische relaties of imaginaire vrienden. Eenzame en abstracte interesses, solistische hobby’s en succes in niet competitieve en eenzame banen, die anderen moeilijk zouden kunnen verdragen. Seksualiteit bestaat vaak alleen in fantasie.
Gevoel Er zijn zelden gevoelsuitingen, hij is flegmatiek onder emotionele omstandigheden.
Autisme
Gezien de grote overeenkomsten met een autistische spectrum stoornis (ASS), wordt steeds vaker gedacht dat de SPS in feite een ASS is.