paarden worden steeds lastiger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fleurbartels

Re: paarden worden steeds lastiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:39

leuke discussie ! Haha! heb vaak met stalgenoten over dit onderwerp

er zijn denk ik meerdere factoren:
1. iedereen heeft tegenwoordig een paard. het aantal paarden neemt erg toe! dit betekend meer verschillende mensen die paarden nemen en er op een verschillende manier mee omgaan.

2.
Fides schreef:
Paarden worden niet steeds lastiger, maar mensen doen steeds moeilijker.
ook absoluut waar. sommige zijn zoooo voorzichtig en bang. buitenrijden; ho maar. een spelletje te paard doen of iets leuks met balkjes en pionnen... oej hij zou zich wel eens kunnen verstappen... naar buiten in de wei... eerst de springschoenen en peeskappen om.

3. fokkerij: iedereen wil anky zijn en dus een paard hebben met veel aanleg voor dressuur. ook in de B.(anders kan je ook bijna niet meer op de wedstrijd verschijnen). deze hebben karakter en tja daar kan niet iedere ruiter mee omgaan.

4. voeding: veel mensen denken dat het 1/2 uurtje wat ze rijden al zware arbeid is en zetten ze op veel te energierijk voer. ook al dat geklooi met supplementen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:46

Pensionnetje schreef:
KiWiKo schreef:
en zo is het Lachen Lachen

Met jou praat ik niet meer. Haha!
We zijn het toch steeds eens...... Clown

Getverdemme...heb jij dat nu ook steeds???

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:51

Pensionnetje schreef:
De klassieke fout dat hoog in het bloed automatisch lastiger zou betekenen.

Meer volbloed in de lijn gefokt staat niet vanzelfsprekend gelijk aan moeilijkere karakters.
Wel aan meer intelligentie, wenbaarheid, snelheid. De paarden hebben een eigenaar met meer geduld en ervaring nodig. Dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven.

Dat je met bloedpaarden niet in een Sinterklaas optoch zou kunnen deelnemen is natuurlijk ook onzin.
Alles valt of staat met de training en opvoeding.

Er gebeuren meer ongelukken omdat mensen sneller een paard kopen zonder enige kennis of ervaring.
Kiezen ze dan ook nog het verkeerde type (volbloed,warmbloed koudbloed) dan vraag je om problemen. Bovendien moet alles snel, zadelmak in 4 weken, Z dressuur in 1 jaar etc etc...
De paarden zijn niets veranderd de mentaliteit van de mensen echter wel.
Tel hierbij de toegenome verkeersdrukte op, de korte lontjes van mensen, druk, druk, druk.... en het cirkeltje is rond.

Het paard is gewoon een paard gebleven de mens daarin tegen is drastisch veranderd.
Alles moet snel, goedkoop en zonder problemen. Ik zou zeggen ga een potje dammen.
Dat kun je snel doen is niet duur en de stenen sputteren nooit tegen. En als je ze zat bent stop je ze terug in de doos.

Ik ben het hier helemaal mee eens, denk er precies hetzelfde over!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:52

fleurbartels schreef:
leuke discussie ! Haha! heb vaak met stalgenoten over dit onderwerp

er zijn denk ik meerdere factoren:
1. iedereen heeft tegenwoordig een paard. het aantal paarden neemt erg toe! dit betekend meer verschillende mensen die paarden nemen en er op een verschillende manier mee omgaan.

2.
Fides schreef:
Paarden worden niet steeds lastiger, maar mensen doen steeds moeilijker.
ook absoluut waar. sommige zijn zoooo voorzichtig en bang. buitenrijden; ho maar. een spelletje te paard doen of iets leuks met balkjes en pionnen... oej hij zou zich wel eens kunnen verstappen... naar buiten in de wei... eerst de springschoenen en peeskappen om.

3. fokkerij: iedereen wil anky zijn en dus een paard hebben met veel aanleg voor dressuur. ook in de B.(anders kan je ook bijna niet meer op de wedstrijd verschijnen). deze hebben karakter en tja daar kan niet iedere ruiter mee omgaan.

4. voeding: veel mensen denken dat het 1/2 uurtje wat ze rijden al zware arbeid is en zetten ze op veel te energierijk voer. ook al dat geklooi met supplementen...

En ook hier wil ik me bij aansluiten!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:06

KWPN'ers enz. rijden is niet voor iedereen weggelegd. Ik denk zeker dat het tot in bepaalde hoogte ligt aan hoe het dier gefokt is maar ook aan hoe de mensen ermee omgaan. Of je het beestje nou tot zijn 4e in de wei houd en hij daarna alleen maar hekjes ziet, of dat je als het nog een veulen is langs de weg gaat lopen en het laat wennen aan verkeer. Ook dat maakt zeker een heel groot verschil. Ik zelf zou zeker kiezen voor het laatste.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:11

Pensionnetje schreef:
De klassieke fout dat hoog in het bloed automatisch lastiger zou betekenen.

Bovendien moet alles snel, zadelmak in 4 weken, Z dressuur in 1 jaar etc etc...
De paarden zijn niets veranderd de mentaliteit van de mensen echter wel.
Tel hierbij de toegenome verkeersdrukte op, de korte lontjes van mensen, druk, druk, druk.... en het cirkeltje is rond. Alles moet snel, goedkoop en zonder problemen.

Hier ben ik het ook helemaal mee eens!

Citaat:
Het paard is gewoon een paard gebleven de mens daarin tegen is drastisch veranderd.
het paard is denk ik wel wát veranderd... maar idd vooral de mensen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:15

Ben het volledig met Pensionnetje eens!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:16

even stip wil dit onderwerp volgen , maar bokt is n beetje kapot bij mij Knipoog
als ik aanvink bericht te willen ontvangen , krijg ik ze doodleuk niet Huilen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:25

Ik ben blij dat er meer mensen dezelfde mening hebben.

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:55

Hele dag gewerkt kom ik terug 2 baldzijdes dr bij haha, We hebben het vaak over KWPN-ers omdat dat als voorbeeld genoemd werd, maar ik vind dat je het bij arabieren ook veel ziet of ligt dat aan mij?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:57

zelfs bij de hafs die steeds meer sport gefokt worden.........

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:02

ja, echt zonde hou meer van hafs die lekker cool in de kop zijn haha

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:22

fleurbartels schreef:
Citaat:
het paard is denk ik wel wát veranderd... maar idd vooral de mensen.

Het is maar vanuit welke hoek je het bekijkt. Vanuit het oud Hollands basis paard zoals Gronings en Gelders in er de afgelopen decennia veel veranderd misschien. Maar voor mij die heel haar leven al met volbloeden werkt is er buiten het gebruikelijke gemorrel aan modegrillen, niets veranderd.
Als je vanuit de volbloed basis werkt maakt het niet meer uit of er eerst 10% in zat en nu 75%.
Immers je bent de 100% gewend. Vanuit mijn point of view is er dus niets veranderd in karakters of heftigheid.

Voor iemand die vanuit het oude bijv. Groninger oogpunt kijkt zal er idd heel veel veranderd zijn.
Maar de volbloeden zijn, buiten wat modegrillen niets in karakter of lastigheid veranderd. Alleen is het % in de warmbloedfokkerij toegenomen. Staat je dat niet aan, zoek een paard met minder % volbloed. Maar dan niet klagen dat ze niet luxe genoeg zijn hè Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:28

KiWiKo schreef:
dabedoelik Lachen

ik ben heel handig, maar er zijn zat paarden geweest waar ik toch altijd met knikkende knietjes opstapte en even een schietgebedje deed voor ik mijn voet in de stijgbeugel plaatste....... en dat is niet relaxen Lachen

En hoeveel van die paarden lopen er rond? Echt niet zo veel hoor en imo ook niet meer dan vroeger.

Mijn paard van tien jaar terug steigerde ook, ging aan de kletter met me tot een van ons tegen de muur botste. Maar daar werd niet gezeurd over het Courvillebloed, maar dan zei men gewoon dat ik hem eens goed moest aflongeren voor het rijden, peerd meer buiten laten lopen en zelf even kiezen op elkaar en hem erdoor rijden.

Mijn huidige is eigenlijk veel makkelijker, hij steigert, maar onder de man meestal niet zo spectaculair. Maar dat is dan ineens een moderne KWPNer (nota bene uit een brave bloedlijn Clown ) en die moet ik wegbrengen naar een africhtingsstal en daar staat men ineens met bibberende knietjes naar te kijken van 'Oeh, dat is geen simpele he?' Scheve mond .

Sorry, maar dan kies ik toch gewoon voor het longeren, meer de wei op en mezelf een mentale schop onder mijn hol geven om dat paard goed bij de les te houden zodat hij niet kan gaan klieren.

De ene helft van de mensen trekt bleek weg als je paard een keer op zijn achterbenen gaat, de andere helft vindt zich dermate ervaren dat ze paarden zoals die Kiwiko hierboven beschreef willen gaan corrigeren na tien manegelessen...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:29

Pensionnetje. het gemddelde paard is toch veranderd hoor, as ik zie waar mn opa mee reed en wat er nu bij mij op stalstaat

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:30

maar de volbloed niet Lachen en pensionnetje heeft wel gelijk..... ik heb als jong meiske met volbloeden gewerkt...... en dan maakt het niet zo heel veel uit...... Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:32

Pensionnetje schreef:
Als je vanuit de volbloed basis werkt maakt het niet meer uit of er eerst 10% in zat en 75%.
Immers je bent de 100% gewend. Vanuit mijn point of view is er dus niets veranderd in karakters of heftigheid.

Dat snap ik niet helemaal? 10% is toch gewoon anders dan 75% en als er tegenwoordig allemaal paarden met 75% rondlopen tegenover vroeger 10% dan lijkt me dat een duidelijke verandering. (Ik heb trouwens geen idee van die cijfers en of dat daadwerkelijk veranderd is.) Dat jij geen problemen hebt met die verandering is natuurlijk prima, alleen maar mooi voor jou en voor de paarden Lachen
Maar dat het is veranderd staat daar geheel los van.

Bovendien is het raar om volbloeds als uitgangspunt te nemen als je het hebt over warmbloeds, toch? Als het gaat over shetlanders, en je constateert dat die tegenwoordig veel groter of misschien juist kleiner (ik heb geen idee eigenlijk) worden gefokt, dan ga je toch niet kijken naar de hoogte van de Shire en zeggen: oh, ze hebben nog wel even door te groeien? Lachen Of er iets verandert beoordeel je, lijkt mij, naar hoe het eerst was.

En als je dan zegt:
Citaat:
Alleen is het % in de warmbloedfokkerij toegenomen.

... dan is er dus wat veranderd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:33

shadow.......... het huidige sportpaard KWPN heeft meer percentage volbloed in zich dan 20 jaar terug Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:36

Dan is dat deel van de vraag in elk geval opgehelderd Ja Het huidige sportpaard is qua bloedvoering dus duidelijk veranderd, en daarom zeer waarschijnlijk naar karakter ook. Dat lijkt me in elk geval een mooi duidelijk antwoord dat los staat van argumenten als 'er zijn veel onkundige ruiters die met de paarden omgaan'. Het paard zelf is in elk geval ook veranderd, precies het punt wat de TS en bv Beantsje aandragen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:38

Maar houdt dat in dat het paard dan ook lastiger is geworden? Is een volbloed lastiger dan, ik noem maar iets, een Gelderse? Ik heb vroegah ook met Gelders gereden en als die hun nek erop zetten en in snurkmodus gaan wordt je ook niet vrolijk Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:39

Vroeger (sprak opoe) was paardrijles AFZIEN. Er werd niet getrut, gejankt, getreuzeld. Je werd stijf gevloekt als je zat te miepen. Rijden moest je, niet klagen over pijntje zus of kriebeltje daar. Rijden,trainen in weer en wind tijdens 10 graden vorst en bij hevige regen. Geen instructeur of ruiter die erover klaagde.

Tegenwoordig moet hun haar goed zitten. Zijn de nepnagels dusdanig lang dat je niet eens fatsoenlijk je teugels kan vast houden. Moet het paard het juiste setje aan hebben anders rijdt het niet lekker!
Als het paard iets verkeerd doet breekt de paniek uit, gaat men op een vage cursus, koopt men 50 tig hulpteugels en wil het nog niet lukken.

Vroeger (sprak opoe) zei je instructeur dat je niet moest zijken, dat je erop zat als een natte krant en dat paardrijden niets voor eigenwijze mietjes is. Dat keulen en Aken niet op één dag zijn gebouwd. Dat trainen geduld hebben is en resultaten niet over nacht komen. En dat als iets niet lukt je eerst eens naar jezelf moet kijken.

Maarja vroeger.....toen waren de paarden nog anders gefokt...veel rustiger toch?.....niet zo lastig?...niet zoveel bloed..? Ja de paarden waren idd rustiger, ze werden beter getraind, zagen dagelijks de wei, werd er niet mee getut. Ja vroeger waren ze rustiger, braver...ook de volbloeden.
Waarom gaat het nu dan zo vaak mis?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:42

Urielle schreef:
Maar houdt dat in dat het paard dan ook lastiger is geworden? Is een volbloed lastiger dan, ik noem maar iets, een Gelderse? Ik heb vroegah ook met Gelders gereden en als die hun nek erop zetten en in snurkmodus gaan wordt je ook niet vrolijk Haha!

hihi dat is Haha! Haha!

Een volbloed kan niet tegen oneerlijke behandeling, en reageert daar groot op.....

die van mijn ava heeft bijvoorbeeld een week niet gegeten als ik voerde........... want ik had hem uit staan lachen toen hij met zijn overbeet een banaan at......

kan je zeggen.......... "menselijke trekken" maar echt he, ik lieg dit niet.......

Volbloeden zijn enorm sensibel voor stemmingen, en pikken geen sjit Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:46

Shadow0 schreef:
Pensionnetje schreef:
Als je vanuit de volbloed basis werkt maakt het niet meer uit of er eerst 10% in zat en 75%.

Dat snap ik niet helemaal? 10% is toch gewoon anders dan 75% en als er tegenwoordig allemaal paarden met 75% rondlopen tegenover vroeger 10% dan lijkt me dat een duidelijke verandering. (Ik heb trouwens geen idee van die cijfers en of dat daadwerkelijk veranderd is.) Dat jij geen problemen hebt met die verandering is natuurlijk prima, alleen maar mooi voor jou en voor de paarden Lachen
Maar dat het is veranderd staat daar geheel los van.

Bovendien is het raar om volbloeds als uitgangspunt te nemen als je het hebt over warmbloeds, toch? Als het gaat over shetlanders, en je constateert dat die tegenwoordig veel groter of misschien juist kleiner (ik heb geen idee eigenlijk) worden gefokt, dan ga je toch niet kijken naar de hoogte van de Shire en zeggen: oh, ze hebben nog wel even door te groeien? Lachen Of er iets verandert beoordeel je, lijkt mij, naar hoe het eerst was.

En als je dan zegt:
Citaat:
Alleen is het % in de warmbloedfokkerij toegenomen.

... dan is er dus wat veranderd.

Nee je snapt mn uitgangs punt niet. Er is helemaal niets veranderd aan de paarden. Het paard als wezen is gewoon gelijk gebleven. Volbloeden zijn er nu eenmaal al erg lang, langer dan het oderne warmbloedpaard. Jij gebruikt het warmbloedpaard als uitgangspunt....prima...dan zit je vastgeroest in het beeld van een Nederlands basispaard met een scheutje volbloed. Ja dan kan de overstap van 10% volbloed naar 75% volbloed een hele grote zijn. Dan zal er meer van je rijkunstigheid, inzicht en flexabiliteit worden verwacht. Daar heeft niet iedereen de capaciteiten voor.

Voor mij maakt het geen donder uit 5% of 100%....Het blijven paarden. Als je volbloeden gewend bent is 50% vaak een grote stap terug. Die zijn zo makkelijk ineens.. Haha!

Dus het is maar vanuit welk standpunt het bekeken wordt. Voor mij is er niets veranderd de afgelopen 35 jaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:47

Precies, dat is mijn ervaring ook Kim. En als ik dan eerder lees dat de paarden van nu minder eerlijk zijn, dan denk ik Verward geen eerlijker paard dan een met veel volbloed, want alles wat je doet komt feilloos op je terug.
(dat die spiegel niet altijd leuk en erg confronterend is, is waar Knipoog )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:49

het is ook zo dat er veel te veel getrut wordt......... echt, ik kan het blijven zeggen......... echt he Lachen

als ik soms zie hoe mensen met hun paarden omgaan........ neem alleen al de onnoemelijke topics hier op bokt waar de onnozelheid vanaf druipt........ en dan de antwoorden die gegeven worden.......... zucht:)