paard wil niet aangeraakt worden op benen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: paard wil niet aangeraakt worden op benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:44

saskiakefie schreef:
nah, waar slaat dat nou weer op he, adil? Boos!

Hoezo, dat is toch zo? Sommige mensen zien bepaalde gedragingen van een paard als: Vals, gemeen of puur uit angst...Ik zie dan grof gezegd niks anders dan een onopgevoede knol...Dat bedoelde ik ermee. De TS denkt misschien dat het paard bang is, maar misschien zie ik (of iemand anders) wel heel wat anders wanneer ik het 'live' gezien zou hebben....

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:47

Adil18 schreef:
saskiakefie schreef:
nah, waar slaat dat nou weer op he, adil? Boos!

Hoezo, dat is toch zo? Sommige mensen zien bepaalde gedragingen van een paard als: Vals, gemeen of puur uit angst...Ik zie dan grof gezegd niks anders dan een onopgevoede knol...Dat bedoelde ik ermee. De TS denkt misschien dat het paard bang is, maar misschien zie ik (of iemand anders) wel heel wat anders wanneer ik het 'live' gezien zou hebben....

Dat zeg je goed.. daarvoor zou je het "live" gezien moeten hebben!
Er wordt advies gevraagd bij angst en niks anders... je zou met je adviezen de ts + pony wel in gevaar kunnen brengen als de pony zo reageert als mijn merrie deed.. dat was echt levensgevaarlijk...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:55

Ans schreef:
Er wordt advies gevraagd bij angst en niks anders... je zou met je adviezen de ts + pony wel in gevaar kunnen brengen als de pony zo reageert als mijn merrie deed.. dat was echt levensgevaarlijk...

misschien wel...Maar ik krijg altijd de kriebels bij dit soort topic...Het paard is per definitie mishandelt en er komen uitspraken als: 'Er is al jaren niks met zijn hoeven gedaan, er is ook geen hoefsmid bij geweest'.

Sja, of dit is niet waar of de huidige eigenaar 'mishandelt' het paard ook...

En als er wel een smid bij is geweest...Dan zullen de problemen met het geven van de hoef wel niet zo heftig zijn.

Ik vind gewoon dat de TS in dit topic (en een ander topic) angstig overkomt...En zoals je waarschijnlijk weet ruiken paarden dit gewoon...En je hebt er paarden bijzitten die maken daar dankbaar gebruik van of worden zelf 'angstig' omdat het baasje zo onzelfverzekerd is...

Het 'voelen' met een stok of zweep kan dit probleem vergroten, immers merkt het paard echt wel dat je bang bent te dicht bij het paard in de buurt te komen...Dus of dat zo'n goed advies is?

Volgens mij kan iedereen beter ophouden met adviezen geven voordat ze het live hebben gezien Dromen

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:02

Adil18 schreef:
Ans schreef:

misschien wel...Maar ik krijg altijd de kriebels bij dit soort topic...Het paard is per definitie mishandelt en er komen uitspraken als: 'Er is al jaren niks met zijn hoeven gedaan, er is ook geen hoefsmid bij geweest'.

Sja, of dit is niet waar of de huidige eigenaar 'mishandelt' het paard ook...

En als er wel een smid bij is geweest...Dan zullen de problemen met het geven van de hoef wel niet zo heftig zijn.

Ik vind gewoon dat de TS in dit topic (en een ander topic) angstig overkomt...En zoals je waarschijnlijk weet ruiken paarden dit gewoon...En je hebt er paarden bijzitten die maken daar dankbaar gebruik van of worden zelf 'angstig' omdat het baasje zo onzelfverzekerd is...

Het 'voelen' met een stok of zweep kan dit probleem vergroten, immers merkt het paard echt wel dat je bang bent te dicht bij het paard in de buurt te komen...Dus of dat zo'n goed advies is?

Volgens mij kan iedereen beter ophouden met adviezen geven voordat ze het live hebben gezien Dromen

Ik bedoel dit niet aanvallend maar mijn merrie was dus ook echt gevaarlijk (tevens pismerrie)... menig hoefsmeden liepen weg bij het kijken naar der..
Heb toen 1 smid gevonden die het aandurfde en meer zulke paarden wel bekapte.. ze kwamen met 2 man en ze miepte en zeikte en mepte wat af... maar goed het moet wel gebeuren!

Zelf was ik rustig met der bezig en elke dag maar herhalen herhalen herhalen.. lukt het vandaag niet? morgen is er weer een dag.. dit heeft uiteindelijk zijn vruchten afgeworpen.

Ik geef puur advies op waar de ts om vraagt.. als jij dit gaat suggereren en een ander dat... dan kunnen we wel aan de gang blijven zonder dat de ts + pony er iets aan hebben is mijn mening.

Ze geeft op pagina 4 al aan dat het beter gaat... hopelijk na enkele adviezen die ze in dit topic heeft gehad.. daar is bokt voor toch?

correct me if i'm wrong Clown

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:04

Nee hoor, daar heb je wel gelijk in Lachen Knipoog

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:18

Ans schreef:

Dat bedoel ik dus ook. Levensgevaarlijk om maar even kwakkeloos te zeggen, gewoon die poot oppakken en vast blijven houden. Waren alle paarden maar zo makkelijk, en zo gebeuren er dus veel ongelukken. Meestal reageren mensen uit hun eigen (weinige) ervaring, dat toevallig goed uitpakte. Maar niet uit meerdere ervaringen, met verschillende paarden, en verschillenden oorzaken en gevolgen.

Als de "vasthouden manier" bij die jaarling die wij toen hadden was gehanteerd, zou die mening snel bijgedraaid zijn Haha!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:25

maar zo zijn ook de andere adviezen, van in de stal gaan zitten met een worteltje, potentieel levensgevaarlijk. Dat is nou eenmaal het nadeel van Bokt, je kunt de situatie vanachter je beeldscherm nooit inschatten en je moet maar hopen dat de eigenaar het zelf ook goed heeft ingeschat toen ze hier het probleem ging posten....

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:31

cissy: Ik weet ook dat er meer gevaarlijke situaties zijn, maar even uitgaande van mijn merrie destijds is been vasthouden en vast blijven houden gewoon ècht levensgevaarlijk
Je kan een situatie van achter een pc nooit helemaal inschatten, maar er zijn toch wel passende adviezen te geven....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:32

en zo heeft iedereen een ander probleem, je kan wel door blijven hameren dat het bij jouw paard niet zo werkt maar dat heeft nu geen zin. Jij hebt jouw oplossing en een ander heeft weer een andere oplossing, zo is het nou eenmaal.
Er zijn al zat passende adviezen gegeven denk ik.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:35

Door blijven hameren??? Hamer
Nou eh sorry hoor.. maar er zijn idd genoeg adviezen gegeven al en zo te lezen heeft de ts aan een aantal wel wat gehad, gaf alleen aan dat een aantal adviezen gevaarlijke situaties ten gevolge zouden kunnen hebben..

We zijn nu al even behoorlijk offtopic bezig zo dacht ik....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:16

bedoelde niet jou persoonlijk Lachen sorry

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:18

Oww ok.. kwam zo over omdat ik een paar x het vb met mijn merrie naar voren haalde.. Bloos
Dat hamertje was ook niet naar jou gericht maar vond het wel leuk passen bij "doorhameren" Clown

*ahum* on-topic maar weer Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:44

Nomination schreef:
Dat bedoel ik dus ook. Levensgevaarlijk om maar even kwakkeloos te zeggen, gewoon die poot oppakken en vast blijven houden. Waren alle paarden maar zo makkelijk, en zo gebeuren er dus veel ongelukken. Meestal reageren mensen uit hun eigen (weinige) ervaring, dat toevallig goed uitpakte. Maar niet uit meerdere ervaringen, met verschillende paarden, en verschillenden oorzaken en gevolgen.

Als de "vasthouden manier" bij die jaarling die wij toen hadden was gehanteerd, zou die mening snel bijgedraaid zijn Haha!!

Je kent mij niet toch? Ik heb de afgelopen jaren heel veel paarden gereden, veel verschillende met verschillende karakters...Mijn beeld is dus zeker niet aan hand van een losse ervaring, maar een ervaring wat ik op meerdere jaren met paarden omgaan baseer.

En wat Cissy zegt, het maakt de adviezen die sommige mensen hier geven niet meteen 'niet goed' of 'levensgevaarlijk'...Anders...Dan kun je gaan roepen dat die adviezen niet goed zijn, dan denk ik alleen maar: Hoe weet jij dat nou? IK spreek uit MIJN ervarig en jij uit de jouwe...klaar...

Het advies van 'aaien met stok of zweep' kan ook fout uit pakken, omdat het paard merkt dat je bang bent te dicht bij te komen of lichaamscontact te maken...Hij wordt misschien zelf banger door jouw onzekerheid of maakt gebruik van de situatie door de leiding te grijpen...

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:00

Rustig meid, verdedig jezelf niet zo.. niks aan de hand hoor..

Als jij jezelf heel ervaren vind, is dat toch goed recht.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:06

Nomination schreef:
Rustig meid, verdedig jezelf niet zo.. niks aan de hand hoor..

Als jij jezelf heel ervaren vind, is dat toch goed recht.

Nee, zo was het niet bedoeld, sorry!
En aan 1 mensenleven heb je niet genoeg om alles betreft paarden te leren Knipoog

Maar ik heb echt al heel veel verschillende paarden in de handen gehad, om dus maar aan te geven dat mijn mening niet gebaseerd is op ervaringen die ik met 1 of 2 paarden heb gehad Knipoog

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:18

mijn merrie was ca 15 a 16 mnd oud toen ze bij mij kwam
had een maal in haar leven voeten moeten geven om te bekappen is nou niet bepaald leuk he voor n jaarling ...
Ik heb niet flauw gedaan gewoon over haar benen heen geveegd met wat kracht niet aaien want dat kietelt
en haar hoef opgepakt en weer neergezet , dag erna zelfde maar dan met de hoeven borstel onderkant van de hoef afgeborsteld , dag 3 met het krabbertje zuiver gemaakt ,
denk dat je je niet zo bang moet laten maken en wat onbevangener met het beestje om moet gaan ... geen enkel paard geeft van nature graag voeten is nl het enige waar die mee kan vluchten bij gevaar , dus gewoon pakken
en desnoods een keer braaf of goed zo tussendoor

Knipoog Knipoog succes Haha!

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:02

Soms gelden de tips ook niet om het probleem met het paard op te lossen maar alleen voor de ruiter. Als een paard niet graag voetjes geeft en de ruiter ziet dat en heeft er geen vertrouwen in, dan zul je het paard toch vertrouwen moeten geven. Als je dat niet kunt kun je het probleem kliene stapjes oplossen om je eigen vertrouwen te versterken; eerst met je hand over de benen van het paard gaan, maar nog niet vast pakken en zo alle verdere stapjes tot je de hoef kunt vast pakken; los je het probleem wel mee op! Evenals je het been vast pakt en niet meer los laat. In het laatste geval moet je echter heel zelfverzekerd zijn. Door de kleine stapjes toe te passen krijg je vanzelf meer vertrouwen en het paard in de ruiter. Vandaar dat niet iedereen er voor zal kiezen gewoon de benen op te pakken. DAt is eenbeetje eng en de tussenstapjes bieden dan een mooi alternatief.
Hopelijk begrijpt iedereen wat ik bedoel, heb het mogelijk een beetje krom opgeschreven Clown

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:36

Gister was ik weer bij me verzorgpony, en heb haar weer om een voetje gevraagd.
Ze gaf em wel, maar zette em gelijk weer op de grond.
Mischien komt het door de vliegen, want op dat moment waren er veel vliegen, maar mischien is ze weer wat banger geworden.
het ging net zo goed, ik kon al met de hoevekrabber tikjes geven op haar hoef.
Ze vond dat nog wat eng, maar ze zette haar been niet op de grond..
En nu kan ik haar hoef niet meer pakken, alleen haar been nog maar.

Ik vroeg haar om een voetje, ze gaf hem, maar zette hem gelijk weer op de grond.
Toen vreog ik haar weer om een voetje, en ze gaf hem, maar zette weer gelijk op de grond.
Toen ze hem uiteindelijk na een tijdje niet meer op de grond zette, liet ik los, en beloonde haar.

Owja, even over wat er hierboven staat, over dat zomaar alle adviezen opvolgen.
Nou ik doe het niet hoor..
Ik heb jullie gevraagd om adviezen te geven, en de meest passende voor mijn pony voer ik dan uit.
Als ik een aan een advies van een van jullie allemaal twijfel, dan begin ik er ook niet aan.. Lachen
Zouden jullie toch oom doen, nietwaar?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:56

ik snap iets niet, hoe kan ze haar voet op de grond zetten, als jij hem vast hebt?

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 17:41

Ze rukt hem los, maar ik houdt hem ook niet zo stevig vast, omdat het haar dan mischien aan vroeger doet denken, maar als ik haar hoef uit ga krabben joud ik hem zeker steviger vadt, en dat ga ik ook met haar oefenen..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:45

ik zou hem niet steviger vast houden, gewoon als ze hem optilt belonen, en zo uitbouwen, MAAR niet pas belonen als ze haar voet heeft weggetrokken, jij moet haar net voor zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:23

Nomination schreef:

Sorrie Nomination............ het is voor mij 25 jaar mijn werk geweest. Ik heb er duizenden in handen gehad, kweet een beetje waar ik het over heb.........

Als jij als begeleider van zo een paard onzeker bent, zal je het dier alleen maar versterken in zijn onzekerheid of dominantie...... dus gewoon dat voetje pakken alsof het dier niet anders weet.....

OOK bij de jonkies!

En ik laat niet meer los, totdat ik zelf bepaal wanneer dat voetje weer op de grond gaat........ en ik ben ook echt wel eens met paard en al onderuit gegaan hoor! en ook wel eens in een heel lastig pakket verzijld geraakt, maar dat komt zo ontzettend weinig voor......... er gebeuren meer ongelukken onder het zadel of op het land....

Ik ken heel veel voorbeelden van paarden die op het land zodanig verwond zijn dat ze het niet meer na hebben kunnen vertellen...... gaan we nu zeggen dat alle paarden maar niet meer op het land moeten omdat het toevallig ook wel eens fout kan gaan??????????