Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:46

moet je hem wel eerst mee kunnen nemen naar een roudpen Haha! Haha! Haha! en dat is juist het probleem.............. het dier rukt zich steeds los Haha!

Maargoed, hoe zou jij het dan oplossen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:51

je kan toch een roundpen om hem heen bouwen, gwn draadje en van die insteekpaaltjes in de grond?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:52

ik ben het met KiWiKo en aerdenhout1 eens.

dat beest is bezig een spelletje te spelen. als ik dit zo lees is die bezig jullie te domineren en zijn jullie niet bepaald een baasje voor hem. ik denk dat de methode die ik gelezen heb van KiWiKo en aerdenhout1 best eens zou kunnen helpen! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:03

saskiakefie schreef:
je kan toch een roundpen om hem heen bouwen, gwn draadje en van die insteekpaaltjes in de grond?

In de beginposts staat dat hij daar gewoon doorheen dendert Haha! Haha!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:04

oow ja grapje Tong uitsteken vergeten...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:04

uhm even wat nieuws verzinnen Knipoog

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:10

tjonge jonge. Indd wat een gedoe allemaal...
Maar vooral niet aanpakken als ie zich weer los wil rukken, maar een snoepje gebruiken om hem weer te lokken. Is een leuke beloning...... Ja

nee, ga toch echt met KiWiKo mee. Een paard heeft een leider nodig, jij niet ... je hebt je ouders al. Maar het paard is nu jouw leider. En dat is bar vervelend voor je. Maar treed nu toch eens op voordat het echt een drama wordt!!
En dan niet alleen "stoute pony". dat werkt niet...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:56

Lezen jullie wel? Rolleyes
Arough is een hele slimme. Hij komt een keer heel voorzichtig iets halen en is daarna weg. Je hebt niet eens tijd om je halster te pakken. Op het aanbieden van een tweede lekkernij reageert hij niet meer, hij blijft heel ver van je weg.

Linda, ik neem aan dat jullie er die keer op het voorstukje ook een ander paardje bij hadden gezet toen hij door het draad ging???

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:08

kon ie vaststaan???????

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:11

Ohjee wat een drama allemaal en het is niet eens zo moeilijk.

Isoleer hem van mijn part trek je er 3 dagen voor uit met 15 man.
Zet em op een klein stukje ZONDER water!
Pak een stoel en ga naast de waterbak zitten. Dorst krijgen ze allemaal.
Drinken mag hij pas dán wanneer jij het halster te pakken hebt en hij rustig blijft staan.
Drinken wordt dus de beloning voor het laten vangen.

Investeer tijd en geduld neem desnoods 3 dagen vrij.
Laat hij zich niet vangen en jij moet weg? Haal dan ook de waterbak weg.
Klinkt hard, maar ze doen het nooit weer. Werkt bij ieder paard, elke keer en altijd weer.

Dus geen getrut, grenzen stellen en je paard eens laten nadenken.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:13

Daar heb je het vangen heel goed mee getackeld denk ik Lachen Lachen Denk dat dit nog de enige optie is voor dit dier

nou nog het losrukken Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:14

Gelijk een ketting erom dat problem ook opgelost.

Van de week wordt het 30 graden! Geen betere dag om het te gaan uit oefenen. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:18

JAAA maar dat is zielug Haha! Haha! Haha!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:19

Daarom vroeg ik ook of ie vast kon staan...
Als je bovenstaande probeerd, en je hebt een goeie dikke paal in de omheinig, of van mijn part een boom bind je hem daar eerst aan vast.
Dan 10 mensen optrommelen.......... ROFL

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:20

laat hem maar rukken aan die boom toch?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:23

KiWiKo schreef:
JAAA maar dat is zielug Haha! Haha! Haha!

Een onopgevoed paard is vele malen zieliger. Beter enkele maanden een strak regieme en de rest van zn leven relaxed met regels kunnen omgaan. Dan heel zn leven in onzekerheid wat vandaag weer de regels zullen zijn. Dat vreet energie bij paarden. Zij willen duidelijkheid en leiding. Dan worden het rustige, handzame en tevrede paarden.

En ach een beetje dorst is wel eens goed voor de strontverwende moderne paarden... Haha!

Ps aan een paaltje vastzetten kan levensgevaarlijk zijn! Zal niet de eerste zijn die met paal en al aan de kletter gaat! Dom advies! Boos!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:26

ik heb het niet over een paaltje, ik zei een dikke paal of het liefst een boom!!

Als ie met een boom aan de kletter gaat koop ik hem van je!!

Maar even serieus, ik bedoel het goed. Als niemand hem kan houden als je hem eenmaal hebt, zul je iets moeten bedenken hoe hij leert dat trekken geen zin heeft, een boom bijv, of een hele dikke hoekpaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:29

toch even melden want je weet maar nooit of het een goed idee is:

mijn vriend zegt net van nou zet hem aan een sterk braaf paard vast...
ik heb geen idee joh of dat kan?
met veulens doen ze het ook wel he aan een longeersingel vast aan mams..maar weet niet of het in dit geval een idee is

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:30

Het leren niet te trekken aan een lijn is ook heel simpel.
Het vergt alleen inzicht en vaardigheid. Je paard zal altijd in een gebogen lijn met zijn hoofd naar jouw gericht moeten zijn. Ketting erom en bij de minste druk krijgt ie een ruk. Gewoon meelopen aan een los touwtje! Kan hij zijn hals rechtrichten dan speert ie in een rechte lijn van je vandaan en ben je machteloos. Ook dit kan ieder paard leren. Dit is geen fout van het paard maar van zijn opvoeding.

Ps Zelfs hele dikke palen krijgen ze uit de grond getrokken. Niet doen dus!
Vastbinden aan een boom heeft geen opvoedkundige waarde. Je leert het paard alleen maar vast te staan, meer niet. Hij gaat er niet netter van aan de hand meelopen.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:59

Ja ook Pensionnetje geeft de aanwijzingen die ook ik zou toepassen! Hij is nu gewoon de leider en das niet de bedoeling! Jij moet zijn leiding op een of andere manier overnemen en kan dat niet goedschiks dan maar "kwaadschiks". Vind die truuk met dat water wel een idee om hem te pakken en dan idd als je hem hebt een hengstenketting om zijn neus en bij het minste of geringste geef jij hem een rukje! en dan de rest negeren gewoon lekker doorlopen! Ook niet gaan treuzelen. Net als een hond aan een lijn te leren lopen! En anders desnoods met twee man en twee touwen! en desnoods nog een derde man met een zweep achter zijn billen die als hij zich losrukt achgterwaarts hem een knal op zijn billen kan geven.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:51

Ik heb niet heel de topic gelezen want daa rheb ik geen tijd voor. Maar als ik er zo even "doorheen fiets" lees ik allemaal dingen die de nabijheid van de mens niet leuker maken. Begint met een wormspuit en nu lees ik tot mijn schrik dat er "geadviseerd" wordt hem 3 dagen geen water te geven. Kreten als "hengstenketting" wordt ik ook niet blij van. Het geheel is een negatieve spiraal die je moet doorbreken. Als het niet lukt wordt alleen maar gekkere dingen geadviseerd. De kunst is om het weer "leuk'' te maken bij de mens. Dit zijn alleen (super) korte termijn oplossingen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 01:02

Met een lijn en een stel sterke kerels in een hoek drijven en daar vangen, door de sterke kerels apart laten zetten, desnoods eerst maar ophokken en bij de eerste de beste losrukpoging zo'n tetter uitdelen dat hij de volgende keer er wel een week of wat over slaapt voordat hij het weer bedenkt......
Ik heb zelf zo'n viervoeter gehad en het op deze manier opgelost. Even goed hard zijn en op je strepen staan, daarna komt het eigenlijk altijd wel weer goed.
Verder zou ik hem ook gewoon zijn water bij me laten halen.
Het paard speelt het hard, dan mag jij dat ook doen.
En echt, van een ram a la Kiwiko gaat een paard niet dood, als je maar gericht straft op het moment dat hij er van door wil peren.
En door de draden heenbreken, een beste lel stroom erop (dus niet van zo'n ding op batterijen maar zwaarder geschut) verricht ook nog wel eens wonderen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 01:11

Een vanghok maak je niet met een stroomdraad maar met een stel goede hekken. En als je dan het halster op hebt sla je het touw nog een keer met een slag om de neus en hangt er een handige sterke kerel aan.

Als ik dit hele topic nl. zo lees is deze al wel zover dat ie allang door heeft hoe hij het met de tot nu toe gebruikte methodes kan winnen. Opjagen/negeren/opsluiten met een touwtje werkt dan niet meer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:50

aart65 schreef:
Ik heb niet heel de topic gelezen want daa rheb ik geen tijd voor. Maar als ik er zo even "doorheen fiets" lees ik allemaal dingen die de nabijheid van de mens niet leuker maken. Begint met een wormspuit en nu lees ik tot mijn schrik dat er "geadviseerd" wordt hem 3 dagen geen water te geven. Kreten als "hengstenketting" wordt ik ook niet blij van. Het geheel is een negatieve spiraal die je moet doorbreken. Als het niet lukt wordt alleen maar gekkere dingen geadviseerd. De kunst is om het weer "leuk'' te maken bij de mens. Dit zijn alleen (super) korte termijn oplossingen....

klopt............. maar voordat je het weer leuk kan gaan maken bij de mens, zal je dat dier toch echt eerst te pakken moeten kunnen krijgen EN zal hij braaf moeten meelopen.........

Die circel zal dus doorbroken moeten worden door een adhoc oplossing waardoor je DAARNA met het dier aan de slag kan Lachen

Dit is nou een klassiek voorbeeld met wat ik altijd bedoel als ik er een binnenkreeg, soms dan moet je helaas heel rigoreus te werk..

eerst alles afbreken en dan de nieuwe fundering storten.

Gelukkig komt dat zelden voor, maar dit is wel zo een voorbeeld..... want heeft TS eindelijk het dier te pakken dan rukt het zich los....... en ben je weer terug bij af

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:23

hoi hoi.
ik ging een keer met me vriendin mee naar haar verzorgpaarden en daar was het zelfde probleem.
niemand maar dan ook echt niemand mog hem aanraken of bij ze halster komen, ik dacht nou ik kan ht zo ook proberen.
die andere mensen waren allemaal groter dan ik( ben 1.62)
nou ik liep rustig de wei in naar het paard toe paard is (175)
en begon rustig over ze hals te aaien en klopjes te geven.
ik had geen halstertouw mee hij had al een halster om en daar ging ik het mee proberen nou na 10 minuten gaf die het op en liep die rustig met me mee soms nog een staking maar veder ging et prima.
misschien ook een idee neem een klein maar wel een sterk iemand mee (misschien vind die kleinere mensen eng.)
of anders nog een idee doe eerst een halster om in de wei de volgende dag kom je weer naar hem toe ik benader je hem rustig.
en probeer je stukje voor stukje te lopen.
noiu succes!