M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:42

Nada schreef:
Bienotje schreef:
Een hoefsmid moet nu eenmaal corrigeren. De eigenaar wil het dier toch bekapt hebben? Dat gaat hij doen. Als het paard niet meewerkt, dan moet er toch wat gebeuren.

Een paard kiest niet zelf zijn eigenaar en kiest er ook niet zelf voor bekapt te worden..

Dat doet inderdaad de eigenaar, maar er is een alternatief Knipoog Gewoon helemaal niet bekappen, maar dat is ook geen oplossing natuurlijk..

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:44

Katja schreef:
Ik heb toch wel een stuk of 60 jonge paarden in handen gehad die ergens in hun opvoeding wel een keer een klap van een smid hebben gehad en die zijn op 1 na allemaal heel erg braaf geworden bij de smid en echt niet angstig.

Tuurlijk zijn er ook genoeg paarden die het daar prima op doen.
Onze haflinger bijvoorbeeld die wordt daar alleen maar beter van, maar die is ook ongelovelijk dominant.
Maar een van onze shetlander heeft nu echt een trauma voor de rest van zijn leven..

Een klap kan je heel verschillend opvatten. Een trap voor zn kont is heel wat anders dan een mep met een ijzeren tang tegen zijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:44

op het stukje,

'dan had de eigenaresse het paard op haar eigen manier kunnen straffen'

gevolg is dat het paard dan oplet op degene die hem een tik geeft of corrigeerd en de hoefsmid 'vergeet' wel is over nagedacht wat voor situaties er zich dan vormen?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:45

T was alleen niet tegen zijn hoofd, maar tegen zn flank Knipoog

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:45

Bienotje schreef:
Dat doet inderdaad de eigenaar, maar er is een alternatief Knipoog Gewoon helemaal niet bekappen, maar dat is ook geen oplossing natuurlijk..

Jawel hoor. Die van mij hebben al meer dan 2 jaar geen hoefsmid gezien Lachen .

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:46

wat ik lees over met hamer op hoofd of tang tegen hoofd dat kan de smid hier beter ook maar niet doen,

superwoman

Nada schreef:
Daar ben ik het zeker niet mee eens.
Sommige mensen kunnen onwijs scheinheilig zijn en in een gesprek zich anders voor doen.
En omdat een hoefsmid voor een minimale prijs werk mag hij ongeduldig doen en een paard zomaar slaan( gemeen uithalen is een ander verhaal, maar dan nog kan dat niet uit dominantie zijn)? Dan moet hij/zei maar ander, beter betaald, werk zoeken.

Je zegt nu dingen die er niet staan.
Wanneer de smid niet extra betaald krijgt, zal hij er toch minder tijd aan besteden. Hij moet immers brood op de plank hebben. Een slimme smid overlegd daarin ook trouwens.
Scheinheilige hoefsmeden heb ik nog niet meegemaakt. Wanneer je anders te werk gaat dan je zegt, raak je snel je klanten kwijt

Nada

Elma_ schreef:
T was alleen niet tegen zijn hoofd, maar tegen zn flank Knipoog

Is ook een teer stuk.

En mijn hoefsmid (die toch ongelovelijk veel klanten heeft) sloeg wel tegen het hoofd.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:47

Dit soort situaties zouden heel wat minder voorkomen als iedereen die zijn paard of pony aan een smid aanbiedt er eerst eens zelf voor zou zorgen dat het paard fatsoenlijk zijn benen op laat pakken èn vast laat houden (dat er dus niet meteen wordt losgelaten als hij een trekbeweging maakt of op je gaat leunen, want dat zie ik zo vaak).
Een smid is er niet voor om je paard op te voeden, dat moet je zelf doen. Hoe vaak ik al niet gehoord heb: "Voetjes optillen lukt (nog) niet zo, dat moet de smid maar doen." Lips are sealed
Hij/zij is er niet om paarden op te voeden, wel om iets aan hun voetjes te doen.
Edit: schrijft TS ergens: Tegen het hoofd? Heb het in haar beginpost niet gelezen. Zo ja, dat vind ik natuurlijk niet ok.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:48

potverdikkie schreef:
wat ik lees over met hamer op hoofd of tang tegen hoofd dat kan de smid hier beter ook maar niet doen,
Dat zou hier ook niet moeten gebeuren. Maar ik moet toegeven dat ik vaak degene ben die tegen de smid zegt dat hij wel mag schoppen. Bloos!

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 10:48

Bij de buigproeven heeft het paard ook enige tijd op drie benen moeten staan, en ja, ook toen heeft ze haar been wel eens terug getrokken. In tegendeel met deze hoefsmid heeft hij heel rustig het nog eens geprobeerd en niet na de eerste de beste keer een mep uit gedeeld. Hij heeft haar ook zo ver gekregen dat ze wel haar ben in de lucht hield.

Het gaat mij meer om het feit, dat als ik als eigenaresse zeg dat ik niet wil hebben dat hij het paard met een tang slaat, dat hij het de tweede keer, voor eigenlijk zo iets onbenulligst, gewoon nog een keer doet.

Nada

superwoman schreef:
Nada schreef:
Daar ben ik het zeker niet mee eens.
Sommige mensen kunnen onwijs scheinheilig zijn en in een gesprek zich anders voor doen.
En omdat een hoefsmid voor een minimale prijs werk mag hij ongeduldig doen en een paard zomaar slaan( gemeen uithalen is een ander verhaal, maar dan nog kan dat niet uit dominantie zijn)? Dan moet hij/zei maar ander, beter betaald, werk zoeken.

Je zegt nu dingen die er niet staan.
Wanneer de smid niet extra betaald krijgt, zal hij er toch minder tijd aan besteden. Hij moet immers brood op de plank hebben. Een slimme smid overlegd daarin ook trouwens.
Scheinheilige hoefsmeden heb ik nog niet meegemaakt. Wanneer je anders te werk gaat dan je zegt, raak je snel je klanten kwijt

Scheinheilige mensen zijn er altijd en overal.
En tuurlijk gaat een hoefsmid als hij niet veel betaald krijgt geen uren bezig.
Maar dat geeft hem nog niet het recht om een paard dan maar te meppen, omdat het hem dan minder tijd kost.

FrankavdT

Renee91 schreef:
Frankavdt: Het is wel heel erg makkelijk om de fout bij mij te leggen. M'n merrie is bij de aankoop klinisch en rontgenologisch gekeurd, bij de buigproef was er niks aan de hand, de dierenarts en de desbetreffende hoefsmid die erbij aanwezig waren, waren rustig van toon.

Op het moment dat ik haar thuis kreeg ben ik direct begonnen met het aanraken van haar lichaam en toen over gegaan tot voetjes geven. Ik kan jullie vertellen, niets aan de hand.

Na de eerste klap die de hoefsmid gaf werd de merrie aanzienlijk vervelender en nerveuzer. Dan vraag ik bij mezelf af, wat wil je hiermee bereiken.

Een hoefsmid is wel met een bezit van een anders bezig, en ik vind, als de eigenaar na de eerste keer zegt, dat ze het zo niet wil hebben, dan vind ik dat je een tweede klap niet hoeft toe te staan. Ik kan haar zelf toch wel op der plaats zetten wanneer dat nodig is...

Ik vind het heel makkelijk om de fout bij je smid neer te leggen. Je zei in je beginpost dat je paard groen uit de wei komt, nu kent hij al wat meer. Als je paard bij de smid ineens vervelend gaat doen, ligt het dan aan de smid of aan je paard?
Ik ben nogmaals van mening dat als je een goede smid hebt, hij je paard echt op zijn plaats mag zetten. Als ik smid was en je had mij gezegd dat je het zo niet wilde hebben, had ik mijn spullen ingelaaid en was aangereden: zoek maar een smid die zichzelf wel wil laten slaan door jouw paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:49

potverdikkie schreef:

eens, ik geloof dat de smid dan mag gaan rennen Nagelbijten / Gniffelen dat wordt ook echt niet getollereerd bij ons.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:52

FrankavdT schreef:
Ik vind het heel makkelijk om de fout bij je smid neer te leggen. Je zei in je beginpost dat je paard groen uit de wei komt, nu kent hij al wat meer. Als je paard bij de smid ineens vervelend gaat doen, ligt het dan aan de smid of aan je paard?
Ik ben nogmaals van mening dat als je een goede smid hebt, hij je paard echt op zijn plaats mag zetten. Als ik smid was en je had mij gezegd dat je het zo niet wilde hebben, had ik mijn spullen ingelaaid en was aangereden: zoek maar een smid die zichzelf wel wil laten slaan door jouw paard.

De TS geeft duidelijk aan dat het paard eerder gewoon makkelijk was met het been op tillen.
Maar je kunt niet op elke situatie oefenen.
Als je bijvoorbeeld een haastige, grote hoefsmid met een zware stem hebt kan je paard alleen daar van al bang worden.
Dan hoort een hoefsmid daar rustig op te reageren. En niet als het paard het been de eerste keer terug trekt (en niet slaat, wat de TS aangeeft) een mep geeft. En dat daarna zelfs herhaald terwijl duidelijk is aangegeven dat het niet op prijs wordt gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:53

Citaat:
Het gaat mij meer om het feit, dat als ik als eigenaresse zeg dat ik niet wil hebben dat hij het paard met een tang slaat, dat hij het de tweede keer, voor eigenlijk zo iets onbenulligst, gewoon nog een keer doet.

Hier heb je een punt. als jij hem vraagt of hij dat niet wilt doen en hij gaat vervolgens verder en hij doet het nog een keer. dan had ik ook gezegd, meneer hier zijn uw spullen toedeledoki. daar is het hek vd uitrit.

neemt niet weg dat je moet gaan oefenen met je paard voor de volgende smid.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-08 10:57, in het totaal 2 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:53

tja wat moet je zeggen?
ik heb een paard gehad dat geen voetjes wilde geven en toen hij naar de smid moest heb ik in overleg met hem sedalin gegeven een hele spuit en met moeite was het toen gelukt
de 2 de keer een halve spuit omdat ik in die weken al veel geoefend had,het ging toen een stuk beter en daarna stond hij gewoon vast en hoefde ik er niet meer bij te zijn.
maar hij trapte echt vals en dan mag mijn smid hem op z`n donder geven Ja hij kreeg dan een tik met de vijl of tang
maar niet echt een slaande beweging,dat is mishandeling ,maar een flinke corrigerende tik vind ik niet erg.
wat er al gezegd is paarden onder elkaar corrigeren ook en dat is wel wat harder dan die tik van de smid!

ik hoor om mij heen ook dat de paardjes die uit de opfok komen de eerste keer gesedeerd worden zodat ze geen nare ervaring hebben bij de smid.

mischien was dat een goede oplossing voor jou geweest
de smid is mijn ogen niet de opvoeder van jouw paard,dat gedeelte mag je zelf doen
ik zou het erg vinden als mijn smid door mijn toedoen in de ziektewet zou komen!

bernie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:54

Sorry, ik vind dat de smid gelijk heeft. Anders had je de afgelopen 3 weken, zolang het paard in je bezit is, elke dag moeten oefenen! Zo voorkom je dat een ander met de "gebakken peren" zit. Als je dit aan de smid overlaat dan moet je ook tolereren dat hij een mep geeft. Het paard moet toch leren wie de baas is.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 10:54

In mijn begin post staat dat ik na de tweede klap hem ook weldegelijk "naar huis" heb gestuurd..

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:55

bernie schreef:
Sorry, ik vind dat de smid gelijk heeft. Anders had je de afgelopen 3 weken, zolang het paard in je bezit is, elke dag moeten oefenen! Zo voorkom je dat een ander met de "gebakken peren" zit. Als je dit aan de smid overlaat dan moet je ook tolereren dat hij een mep geeft. Het paard moet toch leren wie de baas is.

LEZEN !

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 10:55

bernie schreef:

Op de momenten dat ik haar hoeven uitkrap of optil, dan weet ze ook weldegelijk dat ik de baas ben, en dat wist ze bij de hoefsmid nog steeds... Totdat ze die mep kreeg... Toen was ze veel verder van huis en werd ze peu nerveus!

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:57

Nada schreef:
FrankavdT schreef:

De TS geeft duidelijk aan dat het paard eerder gewoon makkelijk was met het been op tillen.
Maar je kunt niet op elke situatie oefenen.
Als je bijvoorbeeld een haastige, grote hoefsmid met een zware stem hebt kan je paard alleen daar van al bang worden.
Dan hoort een hoefsmid daar rustig op te reageren. En niet als het paard het been de eerste keer terug trekt (en niet slaat, wat de TS aangeeft) een mep geeft. En dat daarna zelfs herhaald terwijl duidelijk is aangegeven dat het niet op prijs wordt gesteld.

Ligt het dus aan de smid of aan het paard?
Je kunt idd niet op elke situatie oefenen, maar eerst is ie zo groen als gras, dan is ie heel makkelijk met voetjes geven. Als ie dan toch zo makkelijk is (daar ga ik nu even vanuit), en de smid gewoon normaal zijn werk doen, maar het paard blijkbaar even op zijn plaats gezet moet worden, vraag ik me af: ligt het nu aan de smid of aan het paard?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:59

TS, jouw jonge paard moet vast nog heel veel leren, o.a. vertrouwen gaan krijgen in het optillen van de voeten. Dat is een proces en het ene paard is daar sneller in dan het andere paard. Daarnaast zijn vooral jonge, onbeleerde paarden nog heel gevoelig voor de mens die met hen bezig is (iets wat ik zelf heel mooi vind, prachtige spiegel Lachen ). Ik zou er met jouw paard wel mee aan de slag gaan, zeker na dit nare voorval. Daarnaast altijd goed kijken naar wat bij jou en je paard past. Ik heb zelf twee nare hoefsmeden gehad bij mijn eigen paard en ik ken door mijn vele verzorgpaarden uit mijn verleden zoveel mensen die daar niet tegenin durven te gaan en zulke types aanhouden (want ze hebben zoveel klanten e.d.).

Ach, veel mensen in paardenland vinden het heel normaal dat een smid zo doet, ze doen het vaak zelf ook. Scheve mond
Zegt mij persoonlijk niet zoveel wat ´iedereen´ vindt, laat staan hier op bokt Haha! . Bij mij kun je dan gewoon meteen vertrekken. Haha!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 19-06-08 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:01

Ik vind dat een hoefsmid een paard best een tik mag verkopen als een paard dat verdient heeft.
Ik heb zelf jonge paarden, die ook allemaal aan de hoefsmid moeten wennen.
Ik doe altijd eerst het voorwerk, dus langdurig het been vasthouden, ook op de manieren zoals een smid het been vast houdt Ja Verder informeer ik altijd mijn smid wat voor paarden het zijn die hij moet bekappen Knipoog Als het jonge paarden zijn, waarschuw ik hem altijd van te voren, zodat hij rustig met het paard om kan gaan. Ook de wat bange paarden/vervelende paarden laat ik hem weten zodat hij weet wat hij kan verwachten. Ik blijf er altijd bij als ze bekapt worden.
Veel tikken zijn te voorkomen als eigenaren goed hun paarden opvoeden. En dan niet alleen hoef vastpakken en er op tikken, maar ook je paard leren op een hoef op een voorwerp te zetten (zoals bij een bokje het geval is) en de hoef een keer tussen je benen vast te klemmen.. want dat is voor een paard een heel ander gevoel dan alleen maar de hoef vastpakken.

Slaan met een tang vind ik ook niet echt nodig, maar verplaats je even in de hoefsmid, als je een paard ergens voor wilt straffen, moet dat binnen 2 seconden gebeuren, anders heeft het geen effect meer en kunnen ze oorzaak en gevolg niet meer koppelen. Ik weet natuurlijk niet hoe het precies is verlopen, en we zien het verhaal nu alleen vanuit de kant van de TS. Wie weet heeft hij wel geen tijd meer gehad om eerst de tang weg te leggen en vervolgens te reageren. Als je als eigenaar je paard vast houdt, kun je vaak aan het paard al zien wat het paard gaat doen. Ik corrigeer dan met stem al voordat ze wat doen, en daardoor blijven ze bij mij altijd braaf staan Knipoog

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 11:01

Nadya schreef:
TS, jouw jonge paard moet vast nog heel veel leren, o.a. vertrouwen gaan krijgen in het optillen van de voeten. Dat is een proces en het ene paard is daar sneller in dan het andere paard. Daarnaast zijn vooral jonge, onbeleerde paarden nog heel gevoelig voor de mens die met hen bezig is (iets wat ik zelf heel mooi vindt, prachtige spiegel Lachen ). Ik zou er met jouw paard wel mee aan de slag gaan, zeker na dit nare voorval. Daarnaast altijd goed kijken naar wat bij jou en je paard past. Ik heb zelf twee nare hoefsmeden gehad bij mijn eigen paard en ik ken door mijn vele verzorgpaarden uit mijn verleden zoveel mensen die daar niet tegenin durven te gaan en zulke types aanhouden (want ze hebben zoveel klanten e.d.).

Ach, veel mensen in paardenland vinden het heel normaal dat een smid zo doet, ze doen het vaak zelf ook. Scheve mond
Zegt mij persoonlijk niet zoveel wat ´iedereen´ vindt, laat staan hier op bokt Haha! . Bij mij kun je dan gewoon meteen vertrekken. Haha!

Zo denk ik er zelf ook over na dit voorval..