Opjagen met zweep, zielig of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opjagen met zweep, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:57

Ik niet, ik leg je alleen even uit wat voorbrengen is.

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:58

Jij zegt dat ze daar veel met de zweep doen,

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 18:00

pennylivurd schreef:

Ja maar zeg ik ergens dat ik dat zielig vind?

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 18:00

suleilitha schreef:

Bij al mijn verzorgpony's/paarden die keuringen lopen, noemen het trainen ook voorbrengen, vandaar dat ik het ook zo zeg, denk ik..

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:01

jillie1994 schreef:
pennylivurd schreef:

Ja maar zeg ik ergens dat ik dat zielig vind?

nee klopt,;) maar jij zij dingen dat je voorbrengt maar je traint alleen maar dat is niet voorbrengen. En je zegt dat ze veel met de zweep doen maar dat valt opzich wel mee hoor

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:02

jillie1994 schreef:
suleilitha schreef:

Bij al mijn verzorgpony's/paarden die keuringen lopen, noemen het trainen ook voorbrengen, vandaar dat ik het ook zo zeg, denk ik..

Voorbrengen is wat anders dan trainen

Simone_Gp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:03

Wat dwalen jullie allemaal lekker af! Pennylivurd en Jillie1994, kunnen jullie niet via PB verder gaan met elkaar, dan kunnen de andere Bokkers ontopic blijven?

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:05

Simone_Gp schreef:
Wat dwalen jullie allemaal lekker af! Pennylivurd en Jillie1994, kunnen jullie niet via PB verder gaan met elkaar, dan kunnen de andere Bokkers ontopic blijven?

haha ja we stoppen nu ook:P! We zijn alle 2 een beetje betweters Clown

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:06

Maantjj schreef:
Jamaar ben je er zeker van dat jou paaard het ook als spelen ziet?
Wanneer jij een paard echt flink opjaagd, geef jij hem het idee dat hij wat fout doet en dat de leider hem de groep uit wil gooien.

precies dat is toch ook die werkwijze van hoe heet ie ook alweer... Monty roberts ofzo ???

als je een dominant paard heb ehm dan zeg maar doen alsof je hem als lijder wil afstoten waardoor jij zegmaar boos moet worden door de pony weg te jagen, en daarna hem weer toelaat ... dat komt een beetje overeen met het opjagen met longeerzweep (het had volgensmij ook een speciale benoeming)

en dat kan ook voor niet ervaren mensen daarin ontzettend verkeerd uitpakken..

ik laat dr alleen in de bak eens loslopen als ik geen tijd heb om te rijden ... maar dan loopt ze gewoon op commando en niet op een zweepje opgejaagt (zeg ik gewoon meestal ..let op, draf) net als bij het aangespannen rijden ..

Iriz_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:08

Nou,, ik zou ook nog ecen zeggenw at ik ervan vind.
Het is al vaak genoeg gezegt maar ik vind het niet echt zielig, je moet zelf maar weten of je het doet,, zelf doe ik het ook soms wel eens als me paad gelopen heeft en heel erg zweet laat ik er een klein beetje afkoelen zachte draf laten lopen met een longeerzweep en dan flipt ze hem zelf maar ik doe dan niks Tong uitsteken

xx Samantha

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:09

Niks zieligs aan, maar als het niet hoeft doe het dan gewoon met je lichaamshouding...

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:38

Ik vind het niet zielig zolang je ze maar geen pijn doet.

Als ik geen zweep of touw in me hand heb gaat meneer in een hoekje staan dutten. Dus eventjes de beentjes strekken en daarna mag hij doen wat hij wil. En komt hij ook lekker knuffelen. Slaan ermee zal ik zeker niet doen. Hoef de zweep maar op te tillen en hij gaat al lekker rennen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:41

Zielig nee...maar ik heb in principe geen zweep nodig om op te jagen en het opjagen wordt bij mn pony's meer gezien als een leuk wegren spelletje dan dat ik ze "uit-de-kudde-stuur". Zweep kan ik er wel bij gebruiken hoor maar het is meer losgooien dan echt opjagen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:42

Ow ja en hoe weet je dat je pony het als spelen ziet? Nou die van mij komt mij zelf uitdagen, ik moet van hem me ergens in de bosjes verstoppen en dan rent hij op me af, moet ik hem laten schrikken en dat gaat ie helemaal los... vind ie prachtig Nagelbijten / Gniffelen gek ding.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:43

Ik jut mijn paard altijd wat op voor een shoot zodat hij lekker uit zijn dak gaat en je wat leuke plaatjes kan schieten.
Hij komt dan ook vrolijk en uitdagend naar je toe en springt weer weg en gaat soms lekker mal doen.

Verder doe ik het niet, als ik hem roep komt hij ook altijd weer vrolijk in een huppeldrafje naar mij toe.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:05

Als ik met mijn paard speel, rent hij juist vrolijk achter me aan. Heb ik geen zweep voor nodig, hoor (ik heb niet eens een zweep, zelfs geen longeerzweep). Tong uitsteken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:11

Ik doe het inderdaad wel eens, voornamelijk bij de 2 hengsten die dan toch een beetje 'actief' worden.
Vinden ze alleen maar prachtig.
De link met het 'longeren' is ver te zoeken, aangezien ze al wegspurten omdat ze zoiets hebben van 'yeuh, speelkwartier!'. Ik hoef vaak weinig met de zweep te doen, ze jagen elkaar zelf achterna en dan komt er ook het nodige gespeel onderling los; naar elkaar steigeren, zachtjes in de benen bijten, bokken, trappen e.d.

Ze racen de hele wei door en gaan plat door de bocht.
Nee, op die manier vind ik het niet zielig. Zolang je ze niet echt angstig maakt, ach....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:35

Wrangler vindt het hartstikke leuk om eens los te mogen en opgejut te worden. Hij is de eerste drie rondjes een beetje afwachtend en daarna gaat hij uit zichzelf rennen, staart erop en flink briesen en blazen met wat bokkesprongen ertussen.

Dit is ook beweging die echt niet anders te vervangen is hoor, longeren is werk, dan mag hij echt niet bokken en springen van me en dat moet volkomen op mijn tempo. Verder kan hij zijn energie niet kwijt (ik las hier wandelen ofzo, nou, ga maar eens een uur wandelen en stap dan op je fitte paard, eens zien hoeveel energie eraf is Clown ) Dit is gewoon echt spelen en dat vindt hij heerlijk.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:15

Zoals eerder gepost jaag ik mijn verzorgpony niet op. Hij rent al genoeg als een gek in de wei en ik laat hem aan de longe lekker werken. En daarbij: in de rijbak mogen we niet losgooien (moet vrij blijven voor eigenaren die willen rijden) en de longeerbak en paddock gaat niet. Als ik hem daar los zou gooien floept ie zo onder de draad door (85 cm schofthoogte) en dan gaat ie los!!! Zonder zweep dus he. Zie dan maar eens een shet te vangen Vork Hihi. Zou willen dat ik hem los kon longeren (dus zonder longe werken) maar dan ben ik hem met 2 sec kwijt... de weides op of de wortels aan het zoeken in de stal.

Maar ik heb er wel een vraag over ivm paarden die hier wel eens door de afrastering heen gejaagd zijn (al dan niet opgejut of uit zichzelf zo gek geworden ivm stalkabouters... Tong uitsteken ) Als jullie je paard losgooien en opjagen ben je dan nooit bang dat ie onderuit gaat en zich bezeerd op wat voor manier dan ook? Juist omdat ze dan dus meer ongecontroleerd/ gek/ overdreven/ misschien uit angst bewegen?

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:20

Nou ik heb niet alles gelezen wat er is geschreven/geantwoord hier, maar als ik de pony's in de bak laat lopen gebruik ik de zweep als een verlengstuk van mijn arm, ze reageren erg goed op stem, maar soms loopt er eentje de verkeerde kant op en dan gebruik ik het om te corrigeren.. Ik zwaai niet met een klappende zweep in de lucht, maar wel achter de pony's om ze wat meer druk van achter op te leggen, in combinatie met stem dus..

Het is wat anders wanneer iemand als een gek met een zwaaiende zweep achter die pony's aanrent en ze soms ook nog in de weg gaat staan zodat ze halsoverkop moeten omdraaien.

Daarnaast ben ik er niet bang voor dat het mogelijk verkeerd gaat, als je de ponys niet in de weg loopt of afsnijdt gaat het wel goed Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:37

Zilfstar schreef:
Maar ik heb er wel een vraag over ivm paarden die hier wel eens door de afrastering heen gejaagd zijn (al dan niet opgejut of uit zichzelf zo gek geworden ivm stalkabouters... Tong uitsteken ) Als jullie je paard losgooien en opjagen ben je dan nooit bang dat ie onderuit gaat en zich bezeerd op wat voor manier dan ook? Juist omdat ze dan dus meer ongecontroleerd/ gek/ overdreven/ misschien uit angst bewegen?

Dat zullen de mijne nooit doen. Zij zien opjagen als een spel en lopen dus de kantjes er vanaf, geen hele bakrondjes. Mn shet gaat wel plat door de bocht heen, maar dat doet hij in de wei ook. En dat lijkt me gladder dan de bak.

MiisMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:59

ik vindt het persoonlijk beter helemaal geen zweep te gebruiken.

En doe dit ook bijna nooit met echte uitzonderingen.

Maar opjagen met de zweep vindt ik gewoon niet kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:13

Waarom niet, MiiisMii? de meeste paarden vinden het juist geweldig...
Bovendien is er niks mis met een zweep gebruiken, mits je hem goed gebruikt. Een zweep is niet in eerste instantie bedoeld om mee te meppen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:09

Juist alleen om aan te sporen, niet slaan!

pascallevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:50

tja zielig zielig. Tis altijd wel leuk om fotos te maken met een opgejaagd paard. maar aan de andere kant is het waarschijnlijk niet echt goed voor de band die jij en je paard hebben