LADPR schreef:Anneliesj: Als mijn hengsten waren afgekeurd had ik ze ook niet geruind hoor, zie niet in waarom.
Ik laat ze dan geen hengst omdat ik dat zo leuk vind maar omdat er geen reden tot ruinen is.
En 200 euro besparen, dat schiet mij toch echt in het verkeerde keelgat. Casteren is nog altijd een heftige ingreep waar heel vaak wat bij mis gaat, dus nee ik ga niet laten snijden in een gezond blij paard.
Zo te horen heb jij het goed voor elkaar, het zijn allemaal je eigen paarden, ik neem aan dat ze bij je thuis staan, hengsten samen in de wei. Beter kan een hengst het imo niet hebben.
Maar een particulier die een enkel paard heeft en die stalt op een pensionstalling kan zijn paard niet zulke luxeheden bieden.
Veel pensionstallen willen al niet eens hengsten hebben. Dan komt, met welk paard zet je hem buiten? Moet je de baas van het buurpaard gaan vragen maar die ziet je aankomen; haar paard met een hengst naar buiten, straks gaan ze vechten, veel te gevaarlijk. En als ze niet vechten spelen ze wel en zit haar paard iedere keer weer onder de krassen en bulten, dat kan natuurlijk ook niet want zo kan ze zich niet op concours vertonen.
Resultaat is dat het paard elke dag alleen buiten staat en met weemoed toekijkt hoe de groep 3 weilanden verderop dikke pret aan het maken is. Doe jezelf en dat paard dan een lol, laat hem ruinen en gooi hem lekker in de groep.
Daarmee wil ik niet zeggen dat een hengst die alleen staat per definitie zielig is, ik heb hier zelf ook een hengst alleen staan maar dat komt puur omdat ik geen paard heb wat erbij in kan. Hij staat dag en nacht buiten en kan over de draad heen met de buurpaarden snuffelen, ik vind dat hij het dus best voor elkaar heeft.
En het wil ook niet zeggen dat een ggk hengst per definitie wel hengst moet blijven. Ik heb veel ggk hengsten gezien en zoals ik al eerder zei, de meesten kwamen nooit buiten en zelfs niet los, sommigen werden zelfs ingespoten om rustig te blijven. Dat is imo ook geen ideale situatie.