mijn paard hengst laten of niet *UPDATE OP P5*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: mijn paard hengst laten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:17

LADPR schreef:
Anneliesj: Als mijn hengsten waren afgekeurd had ik ze ook niet geruind hoor, zie niet in waarom.

Ik laat ze dan geen hengst omdat ik dat zo leuk vind maar omdat er geen reden tot ruinen is.

En 200 euro besparen, dat schiet mij toch echt in het verkeerde keelgat. Casteren is nog altijd een heftige ingreep waar heel vaak wat bij mis gaat, dus nee ik ga niet laten snijden in een gezond blij paard.

Zo te horen heb jij het goed voor elkaar, het zijn allemaal je eigen paarden, ik neem aan dat ze bij je thuis staan, hengsten samen in de wei. Beter kan een hengst het imo niet hebben.
Maar een particulier die een enkel paard heeft en die stalt op een pensionstalling kan zijn paard niet zulke luxeheden bieden.
Veel pensionstallen willen al niet eens hengsten hebben. Dan komt, met welk paard zet je hem buiten? Moet je de baas van het buurpaard gaan vragen maar die ziet je aankomen; haar paard met een hengst naar buiten, straks gaan ze vechten, veel te gevaarlijk. En als ze niet vechten spelen ze wel en zit haar paard iedere keer weer onder de krassen en bulten, dat kan natuurlijk ook niet want zo kan ze zich niet op concours vertonen.

Resultaat is dat het paard elke dag alleen buiten staat en met weemoed toekijkt hoe de groep 3 weilanden verderop dikke pret aan het maken is. Doe jezelf en dat paard dan een lol, laat hem ruinen en gooi hem lekker in de groep.

Daarmee wil ik niet zeggen dat een hengst die alleen staat per definitie zielig is, ik heb hier zelf ook een hengst alleen staan maar dat komt puur omdat ik geen paard heb wat erbij in kan. Hij staat dag en nacht buiten en kan over de draad heen met de buurpaarden snuffelen, ik vind dat hij het dus best voor elkaar heeft.

En het wil ook niet zeggen dat een ggk hengst per definitie wel hengst moet blijven. Ik heb veel ggk hengsten gezien en zoals ik al eerder zei, de meesten kwamen nooit buiten en zelfs niet los, sommigen werden zelfs ingespoten om rustig te blijven. Dat is imo ook geen ideale situatie.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:20

Ja maar dat is heel wat anders voorop staat uiteraard het welzijn van het dier.

Maar stoot mij gewoon tegen de borst dat mensen altijd gelijk maar roepen ruinen voordat ze uberhaupt weten hoe het dier het als hengst heeft.

Het welzijn en het karakter staan voorop is dat prima in orde dan zie ik geen reden waarom een hengst gecasteerd moet worden. Wel of neit als dekhengst inzetten is bij mij dan bijzaak.

De stallen waar ik gewekrt heb stonden ook altijd veel hengsten maar die kwamen niks minder buiten als de andere sportpaarden.

Het kan dus ook anders en er zijn vele hengsten in Nederland die het wel goed hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:26

Ik denk dat wij het wel met elkaar eens zijn, alleen op een andere manier Knipoog

Ik ben ook voor hengst zijn, maar wel in juiste situatie en absoluut met de juiste eigenaar.
Het laatste is misschien nog wel belangrijker en aangezien we op internet zitten en niet weten of TS 10 is of 60 en al 30 jaar ervaring heeft of dat dit haar eerste paard is vind ik dat je voorzichtig moet zijn met het aanraden om hengst te laten.

Hengsten zijn super leuk, zeker als je de karakters vergelijkt met ruinen maar het is absoluut zeker geen kinderspeelgoed. Niet dat alle hengsten wild zijn en je bespringen als je niet oppast maar je moet er wel met verstand mee omgaan.

En ik krijg hier het idee dat penny's gaan lopen roepen; hengst laten hengst laten! omdat ze allemaal een hengst zo mooi vinden en dat vind een jury vast ook en als je hem ooit verkoopt vind de koper een hengst uiteraard ook mooier.
Nou ja, je weet zelf ook dat beide onzin zijn, wbt het verkopen zou het eerder andersom zijn.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:50

Azzelien schreef:
babbii_lief, succes dinsdag, mijn 2jarige hengst gaat maandag. Ook mijn eerste hengst en net als bij jou, op het eerste gezicht verkocht. Heb ook getwijfeld of ik het moest doen, maar als hij buiten staat en hij ruikt al die lekkere geuren, weet hij niet goed wat hij met zichzelf aanmoet, wat resulteert in hard rondjes rennen, slaan met zijn hoofd en onrustig heen en weer lopen. Waar hij vandaan komt, stond hij met nog 1 andere hengst buiten verder zag hij alleen 1 andere oudere hengst op afstand. Weinig paardencontact dus. Op zijn nieuwe stal zijn wel veel andere paarden en vooral AL DIE MERRIES die zo lekker ruiken zijn iets te veel van het goede voor hem. Om hem wat meer rust in zijn hoofd te gunnen en te zorgen dat hij zijn pezen en spieren niet overbelast, heb ik besloten om hem te laten ruinen. Kan hij daarna ook lekker met andere paarden naar buiten. Hoop dat alles goed gaat dinsdag bij jouw paard!

ja dat hoop ik ook natuurlijk
en jij ook maandagggg Haha!

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:52

LADPR schreef:
Ja maar dat is heel wat anders voorop staat uiteraard het welzijn van het dier.

Maar stoot mij gewoon tegen de borst dat mensen altijd gelijk maar roepen ruinen voordat ze uberhaupt weten hoe het dier het als hengst heeft.

Het welzijn en het karakter staan voorop is dat prima in orde dan zie ik geen reden waarom een hengst gecasteerd moet worden. Wel of neit als dekhengst inzetten is bij mij dan bijzaak.

De stallen waar ik gewekrt heb stonden ook altijd veel hengsten maar die kwamen niks minder buiten als de andere sportpaarden.

Het kan dus ook anders en er zijn vele hengsten in Nederland die het wel goed hebben.

dat geloof ik goed.
bij mij gaat het om het welzijn van mijn paard.
En ik merk die maand dat ik hem heb .
Dat ie steeds meer hengst word

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:53

babbii_lief: Ik zeg ook neit dat je hem hengst moet houden

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:57

LADPR schreef:
babbii_lief: Ik zeg ook neit dat je hem hengst moet houden

zo had ik het ook niet opgepakt.
ik snapte je vandaar Haha!

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 23:28

Nou vandaag is het dan gebeurt.
De casteratie ging goed hij viel alleen een beetje ongelukkig neer. het is liggend gedaan.
De dierenarts heeft eerst gevoeld of er geen liesbreuk was inv met darmen die er dan uit kunnen vallen.
Dat was allemaal in orde.
hij is weer netjes opgestaan.
2 uurtjes later naar de spuitstal om te koelen.
half uur later ging die sxharpen met zijn hoeven en liggen ik d8 mischien pijn .
vond het geen fijn gevoel .
heb hem laten staan zo stuk of 4 keer ging iedere keer liggen.
hij is gaan rollen heeft ie zich vast gerold. Ach gut
met een paar man hem geholpen.
ben ermee gaan stappen en dierenarst gebeld vertrouwde het niet.
en bazin van manege ook niet.
de dieren arts was er binnen 10 min.
Nou hij is wat koliekerig.
ze zei dat ik goed gehandeld had .
tja mijn paardje is mijn alles als ik het niet vertrouw bel ik gelijk.
heeft een spuit gekregen.
ben er de hele avond geweest.
en meneer staat nu rustig op stal.
gelijk even gebeld naar de dierenarts.
dat het goed ging.
vanacht houden de eigenaren een oogje in het zeil.
had gewoonweg pech.
gaan dus kijken en als ze het niet vertrouwen bellen ze gelijk
de dierenarts.

was echt helemaal overstuur vond hem zo zielig

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:37

Jeetej dat is balen zeg

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:39

Ojeetje, eng hè? Hopelijk gaat het nu weer een stuk beter met hem!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:09

O echt, als je een beetje gevoelig bent moet je niet gaan toekijken hoe een net gecastreerd paard bijkomt uit de narcose. Ik heb het een keer gezien en stond er ook bij te janken terwijl het paard nauwelijks kende.

Maar het klinkt mij niet echt vreemd in de oren, castratie's gaan wel vaker samen met koliek of heb ik dat mis?
Is het zo dat de buik wat overstuur is door de castratie en daardoor koliek erbij komt.

Ik hoop dat het snel beter gaat met hem, zorg maar goed voor je ruintje!

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 22:55

uit de narcose ja dat was beetje zielig.
Maar hij kwam goed uit de narcose gelukkig Haha!
wou er wel graag bijzijn
ja het gaat nu goed met hem.
Heeft alweer praatjes Haha!

anneliesdj mijn dierenarts heeft dat nog nooit gehad.
ze castreerd 3 paarden in de week soms wat meer of minder.
Maar kan denk ik wel gebeuren

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:58

heb niet heel het topic doorgelezen maar al sik jou was en hij is braaf gewoon hengt laten.
mijn paard is ook gecastreerd toen hij gek begon te doen en is nu ook gewoon normaal hoor dus het kan altijd nog.
met wedstrijden ben ik achter iets gekomen om eronderuit te komen maar weet niet of het te doen is voor jou. maar je kan hem in belgie wel uitbrengen daar is het toegestaan aleen de niveaus anders maar als je hem daar tot het nederlandse niveau rij kan je hem daarna gewoon in nl starten

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 23:00

ikke20
dank je wel maar heb hem afgelopen dinsdag laten helpen
zie een paar post terug Haha!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:02

ik zie het net ja
en als ze dan geholpen zijn zijn ze echt zoooo zielig. die van mij liep dus echt met zn achterbenen dichtgeknepen

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 23:05

ikke20 dat doet de mijne niet.
Maar idd hij is zielig Ach gut
met het koelen geeft ie niet veel om.
hij word 3 a 4 keer een half uur gestapt en 10 min gekoeld.maar het is erg opgezwollen.
maarja is dan ook gister gebeurd

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:29

mij werd het juit afgeraden te koelen daardoor spuit je het vuil ook weer allemaal de wond in. bij de mijne is het 1,5 maand opgezwolle geweest. pas toen ik echt mega veel ermee ging stappen slonk het een beetje

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 23:33

mij is het aangeraden hoe vaker hoe beter.
maar spuit er niet tegen aan.hoeu zeg maar de slang boven aan laat de straal naar beneden gaan
en uiteraard zachte straal.
bij mij op stal hebben ze het ook gedaan zo.
en na 3 weken was het geheel genezen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:36

bij mij op stage zeggen ze het ook dat jemoet koelen maar da waar die van mij toen bij is gecastreerd rade et juit af(maar ik dee et mooi wel)

3 weken is mooi snel dan

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 23:38

ja idd hopen dat het bij mij ook zo snel gaat.
maar zo en zo ik geef hem alle tyd om te genezen

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:04

Babbi_lief, fijn dat alles goed gegaan is. Bij mijn paardje gelukkig ook. Hij staat nog op de kliniek, alles ziet er goed uit, ook niet echt dik ofzo. morgen mag hij lekker naar huis. Komt er bij jouw paard nog rotzooi uit? Staat hij al thuis?

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 07:42

Azzelien schreef:
Babbi_lief, fijn dat alles goed gegaan is. Bij mijn paardje gelukkig ook. Hij staat nog op de kliniek, alles ziet er goed uit, ook niet echt dik ofzo. morgen mag hij lekker naar huis. Komt er bij jouw paard nog rotzooi uit? Staat hij al thuis?

ja he ben ik ook heel blij mee Haha!
mijne is in de wei gebeurd.
dus is nooit weggeweest.
bij mij was het dag 1 ook dik dag 2 wel.
naar mij gevoel is het dag 3 weer beetje geslonken.
maar dat is wel minimaal dan.
rotzooi valt wel mee.
het bloed wel een klein beetje.
maar word veel mee gestapt en gekoeld.
hij is wel zielig Ach gut
en die van jou gelukkig dat het goed gegaan is.
maar is die van jou vanuit de lies gedaan

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:14

maar is die van jou vanuit de lies gedaan[/quote]

Nee, liggend in de box in de kliniek, geheel verdoofd dus. Komt ook geen troep uit, zie alleen maar 2 sneetjes! Ziet er echt netjes uit. Heb hem daar laten staan omdat ik zelf fulltime werk en ik het een prettig idee vond als hij 24/7 in de gaten werd gehouden. Vandaag mag hij dus lekker mee naar huis. Hij is trouwens niet zielig, hij gedraagd zich nog net als anders. Alleen nadat hij net geopereerd was, stond hij er zielig bij, nu helemaal niet meer.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 11:20

Azzelien ok bij mijn paard is het wel dik .
de dierenarts heeft nog gekeken en alles was in orde.
dat is wel fijn als ze voor een ander paard moet zijn kijkt ze ook ff naar de mijne.
en de mijne heeft al zijn praatjes ook terug alleen het koelen.
vind ie wat minder

ilsar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:29

babbii_lief schreef:
anneliesdj mijn dierenarts heeft dat nog nooit gehad.
ze castreerd 3 paarden in de week soms wat meer of minder.

Waarschijnlijk juist daarom heeft ze dat nooit gehad, vanwege de routine-matige ervaring met castraties.
Klinkt als een goede DA om een afspraak bij te maken.

Welke DA is dat ?