Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Re: Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:20

Wat wil je daarmee zeggen fjord12? Ik ken ook iemand die zo'n paard heeft. Fijn voor haar, maar op een dag had ze wel mensenhaar, van iemand anders, in de takken van de ijzers van haar paard zitten...Dan ben je er niet meer zo trots op hoor, dat je de enige bent die met je paard overweg kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:26

Ach jakkes Zoolgangster, wat een verhaal, maar ik ga helemaal met je mee!!!!!!!!!!!!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:29

inderdaad... wat een verhaal... vind het ook niet echt goed dat paarden heel enkennig zijn.... Dat is gewoon levensgevaarlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:26

Ik moet trouwens zeggen dat de combinatie hafxfries ook wel vragen is om problemen. Fries x kwpn kunnen al van die ondoordachte tanks zijn (nee niet allemaal, voordat iemand gaat protesteren). Hafs zijn ook niet echt het schoolvoorbeeld van makkelijke karaktertjes. Haf x arabier bijvoorbeeld is ook regelmatig een dodelijke combinatie. Je kans op een dominante tank met temperament is erg groot bij fries x haf.

Ik vraag me nog steeds af hoe ze de afgelopen twee jaar bekapt, ontwormd en geent is.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:32

Als een paard dit eenmaal bij de eigenaar en verzorgster, doet heeft het mijns inziens weinig zin om ermee verder te gaan. Ik heb zelf een jaarling gehad die zo reageerde, die heb ik met het complete verhaal verkocht aan iemand met meer mogelijkheden en inmiddels is hij ingereden en loopt aangespannen, ook in lessen. Dus er is nog hoop als ze op de juiste plek terecht komt. Alleen denk ik dat de eigenaar en de verzorgster inmiddels bang zijn voor het paard en daar reageert hij ook weer op.

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 11:39

Hoi,

Even antwoord op sizzle haar/zijn vraag: Ze is nu 1 x bekapt en ik ben er niet bijgeweest, echter kwam de eigenaar de volgende dag met 5 hechtingen in zijn hoofd aanlopen met de mededeling dat het een ramp was maar ze trekt wel bij denk hij.

Nu de rest van de reacties, ik had niet verwacht zoveel antwoorden te krijgen als hier. Aangezien ik al heel wat jaren met paarden werk denk ik dat ze wel kan veranderen. Ik ga haar niet op geven eer er een prof bij is geweest en die zijn mening heeft gegeven. Daarbij komt dat ik niet van 1 persoon uitga maar van meerdere prof's zodat ik een duidelijk beeld heb en weet wat me te doen staat met de eigenaar erbij. Echter is zij nooit betutteld ze kreeg haar voer en stal werd gemest, ze gaat altijd naar het land dus we houden haar opzich redelijk groen want tis gewoon nog een jong ding. Ze heeft ook altijd samen in een inloop stal gestaan en echter niet alleen. Ze staat nu sinds 4 maanden gescheiden van haar vriendin, maar ze zien elkaar wel. Misschien is dit verkeerd misschien ook niet. Ik kreeg ook net een telefoontje dat we weggaan bij de boer waar we staan en naar een pension toe gaan hier heb ik wat meer mogelijkheden omdat er 2 bakken bij aanwezig zijn. Dus wat sommige zeggen over de slacht... Geen sprake van! Tis een dier waar nog niet heel erg veel mee gedaan is en omda ze nu zo reageert zal vast een reden hebben die ik niet weet, ik ga proberen om met haar aan de gang te gaan op een rustige manier, eerst maar leren hoe ze rustig naast je moet lopen en dat ga ik met longeerlijn doen. Mocht ze wat uithalen dan is dat mijn eigen risico en mijn eigen keus maar als er iets gebeurt heeft de eigenaar een gegronde reden om haar alsnog in te laten slapen, tis ten allertijden zijn paard, zijn keus. Hij zadelt mij er niet mee op ik wil het zelf, proberen kan geen kwaadt en verpesten zal ik haar niet.

Groetjes Bianca

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:01

Bianca, ....... en wat als jij verongelukt??? of de rest van je leven als kasplantje door mag gaan....... of gewoon simpelweg een been breekt?

Heel idealistisch gedacht van je hoor, maar dit paard is gewoon gevaarlijk.......

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:07

veel sterkte TS! bij de EHBO

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:13

[quote="Sizzle"]Ik moet trouwens zeggen dat de combinatie hafxfries ook wel vragen is om problemen. Fries x kwpn kunnen al van die ondoordachte tanks zijn (nee niet allemaal, voordat iemand gaat protesteren). Hafs zijn ook niet echt het schoolvoorbeeld van makkelijke karaktertjes. Haf x arabier bijvoorbeeld is ook regelmatig een dodelijke combinatie. Je kans op een dominante tank met temperament is erg groot bij fries x haf.

Dit ligt compleet aan de opvoeding.. heb zelf een hafxgroninger en dat is een prima beest, ligt er net aan hoe die opgevoed is.
Aan dit commentaar heeft de ts ook vrij weinig, het is nou eenmaal een friesxhaf...

Ik zou wel goed nadenken over de keuze of je je hiermee wilt bemoeien. Ik ben er zelf een stuk makkelijker in. Ik zou bij dit paard denken: het is niet van mij en ik hoef geen ongeluk met een paard wat niet van mij is. Liever ook geen ongeluk met mn eigen paard natuurlijk, maar ik zou het mezelf kwalijk nemen als ik niet meer op mijn eigen paard zou kunnen rijden, omdat ik gewond ben geraakt bij het omgaan met een paard van een ander wat als gevaarlijk te boek staat.
Is het het waard?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:22

Ik geef Kiwiko helemaal gelijk: wil jij je echt levenslang ongelukkig laten schoppen door het paard van een ander?

Dat heb ik er zelfs bij mijn eigen paarden nog niet voor over.

De eigenaar van dat beest heeft een probleem. Jij niet. Hij moet er maar voor zorgen dat er een oplossing komt. Er zijn 2 mogelijkheden: of dit dier is niet opgevoed, of het heeft gewoon een schroefje los. Dat soort paarden bestaan wel degelijk.

Dit beest zou volgens mij niet in een stal moeten staan, maar in een kudde gezet moeten worden. Ga over een jaar nog eens kijken, en als hij zich dan nog zo gedraagt, opladen en naar de slager ermee. Voordat er iets gebeurt waar je vreselijke spijt van krijgt...

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 12:36

Ten eerste wat houdt TS in? en waarom EHBO. Het is een paard van een ander ja en? iedereen verdient een kans dus ook zij, ik weet waar ik mee bezig ben en hoever ik kan gaan. Maar leuk alle reacties maar heb nog maar een paar antwoorden gekregen waarvoor ik dit topic heb geplaatst.

Ik vraag niet om een mening wat ik met dit paard moet doen, vroeg alleen voor tips of advies hie ik dit het beste kan aanpakken. ( postief ) zonder slagers verhalen of opfok. Ik ben niet achterlijk en ze heeft mogelijkheden dat heeft iedereen.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:41

TS = topic starter
EHBO omdat het echt een gevaarlijk paard is, wat ik uit je verhaal haal, waar je (als niet prof zijnde) ongelukken mee vraagt Bloos

overigens heb ik nooit gezegd dat het een paard zonder mogelijkheden is... maar waarom jezelf dit gevaar aandoen als het niet eens je eigen paard is... dat komt bij mij een beetje penny over Bloos

en tips heb je geloof ik ook genoeg gehad...

als je om tips vraagt, moet je ook voorbereid zijn op meningen van anderen. ook als die minder goed uitvallen als waar je op gehoopt had...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:44

We zeggen toch helemaal niet dat je achterlijk bent? Integendeel. Je doet enorm je best voor dat paard en dat is positief.

Het enige wat ik bedoel is dat wat je nu aan het doen bent echt gevaarlijk is. Je bent heel enthousiast over dit dier en je wil het alle kansen geven. Maar blijf eens 5 minuten stilstaan bij de gevolgen als je echt een ernstige klap krijgt? (je schrijft zelf dat die kans erin zit)

Je bent nog jong en je hebt zoveel te verliezen. En weinig te winnen, want het is ook nog eens jouw paard niet. En ik veronderstel dat je dit allemaal gratis doet voor die eigenaar. Die heeft geluk: er is iemand die gratis en voor niets de kastanjes voor hem uit het vuur wil halen. Een professionele ruiter zou daar een flinke cent voor vragen: 'gevarenpremie' zeg maar.

We hebben dus met z'n allen de indruk dat de eigenaar van dat paard gewoon van jou profiteert. Hij betaalt je nu niks voor alle risico's die je loopt, en hij zal zeker je ziektekosten niet op zich nemen als er wat gebeurt. Dus gebruik je verstand en doe het gewoon niet. Er zijn zoveel verzorgpaarden op de wereld die niet elke dag proberen om je hoofd eraf te slaan. Zoek er zo een. Ach gut

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 12:49

Daar hebben jullie ook wel gelijk in het is ook een paard met van een ander, en ik laat mijn kop echt niet in elkaar trappen daar ben ik te voorzichtig voor. We zien wel waar het schip strand hoor.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:49

@xxxmarexx; "dit werkt alleen van a naar rechts"?????je bedoeld zeker; dit werkt alleen maar AVERECHTS"? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:12

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:22

Ik vind het dapper, maar pas alsjeblieft op.
Ik heb met dat gevaarlijke verzorgpaard ook steeds gedacht dat ik het wel kon oplossen met liefde, geduld en consequentie idem de eigenaar. Maar achteraf had ze hem 10 jaar eerder moeten verkopen. Dat had een hoop verdriet gescheeld.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:56

KiWiKo schreef:
Maar TS wat wil je dan Lachen Met jullie benadering wordt het niet beter, dus je stelt heel terecht hier een vraag........ maar alles wat gezegd wordt wil je niet Lachen

Paard is de baas, paard is echt, echt niet bang...... dit gaat van kwaad tot erger en uiteindelijk beland het dier alsnog in de salami TENZIJ je NU wat gaat ondernemen, dus of dat dier wegbrengen naar een goed opfokbedrijf of een prof inschakelen......... want zo gaat het niet

Vrees dat een prof hier ook weinig trek in heeft . Zeker een prof die van de paarden moet leven bedenkt zich wel 2x voor hij zich voor zijn kop laat meppen.

Wees reeel, de opfok is de enige kans. Dit paard moet eerst eens leren om een toontje lager te zingen.
Verder prutsen (want dat is het) is levensgevaarlijk.

Maar k ben niet de enige die dat zegt Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:58

En een Fries X Haf is iets heel anders dan een Groninger X Haf.
Friezen kunnen enorme krengen zijn, al zegt men van niet. En het ras wat in de mensport het meest aan de kletter gaat is nog altijd het Friese ras. Onder het zadel gebeuren er die excessen net zo. Haflingers kunnen ook regelrechte rotzakken zijn, en als je dat kruist, tja...
Gezien het feit dat deze dus al een keer iemand tegen het hoof heeft gemept, zie ik geen andere oplossing dan verwerken tot voedsel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:05

Sizzle schreef:
Ik moet trouwens zeggen dat de combinatie hafxfries ook wel vragen is om problemen. Fries x kwpn kunnen al van die ondoordachte tanks zijn (nee niet allemaal, voordat iemand gaat protesteren). Hafs zijn ook niet echt het schoolvoorbeeld van makkelijke karaktertjes. Haf x arabier bijvoorbeeld is ook regelmatig een dodelijke combinatie. Je kans op een dominante tank met temperament is erg groot bij fries x haf.

Ik vraag me nog steeds af hoe ze de afgelopen twee jaar bekapt, ontwormd en geent is.

Dit vind ik echt grote onzin, een paard wordt niet als 'dodelijke combi' geboren. Bepaalde rassen kunnen wat eigenwijzer en dominanter zijn maar dat is gewoon een kwestie van opvoeding, zonder opvoeding wordt elk paard een dodelijk paard.
De opmerking 'Haf x arabier bijvoorbeeld is ook regelmatig een dodelijke combinatie' vind ik helemaal je reinste onzin, waar haal je 't vandaan?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:11

Ik heb je verhaal gelezen TS. Is het paard juist angstig of dominant? Dat is belangrijk om te weten als je dit probleem wil oplossen. Want je moet ze op verschillende manieren aanpakken.
Wij hebben een bijna 3 jarige. Een kruising tussen een appaloosa en een fries x tuiger. Haar moeder is erg dominant, dat heeft zij ook. (ze wordt helaas beschermt door haar moeder, dus kan veel doen bij andere paarden ) Ze heeft haar lompigheid van een tuiger en een fries.
De enige manier om haar te kunnen behandelen is consequent zijn. Tja en als ze iets doet wat niet mag, dat krijgt ze een trap van ons.
Laatst bijgewerkt door Yinka op 24-04-08 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:19

tussen gevaarlijk en gevaarlijk zit ook een groot verschil...
dit is een beest wat nog nooit echt met mensen direct in contact is gweest of snap ik dat verkeerd? (niet niks mee gedaan behalve eten geven) dus sommige reacties van het paard kan ik begrijpen. ik heb er zoveel mak gemaakt die half wild waren en venijnig uitsloegen en die beestjes daar kon je later kinderen mee op pad laten gaan Clown
ik denk dat je dit er echt wel uit kan krijgen met een hoop gedult en toch consequent blijven tegen het dier.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:47

wat kan je doen met een 'gevaarlijke 2jarige', das maar 1 ding: reeel blijven!

je kan niet eindeloos veel energie in een paard blijven steken, die misschien niet beter in zn gedrag word.
ik kan er niet over oordelen in jouw geval, want ik ken je paard niet.
maar zoals er vaker in dit topic werd gezegd; als het nu een top paard was met veel talent, tsja dan zou ik hem niet zomaar opgeven. maar anders zou ik me zelf niet zo in gevaar brengen...
ook ik heb met paarden gewerkt (op een africhtingstal) en er kwam een leuke pony binnen friesxarabier ofzo... 9jaar oud, altijd van zelfde eigenaar geweest. (hij was beleerd op de stal waar ik werkte, dus dat was wel goed gebeurd)
of ik hem wat bij kon trainen, ja tuurlijk!
ehm... poetsen met een zweep in je hand? nouja het moet maar
alleen rijden in de bak? wordt wat lastig maar ik wil het overleven
zo kan ik nog even doorgaan. het ging na een tijdje beter dacht ik, mocht van 2 handjes biks zelfs naar iets meer. kon ook rijden met anderen.
tot die dag kwam dat hij boven op me sprong, en zijn ware aard weer toonde!
gevolg schouderbanden verrekt!
meid, ik snap heus dat je t paardje niet op wil geven! als je echt denkt dat hij kan veranderen, roep dan iig de hulp in van iemand die goed verstand van zaken heeft!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:49

anneliesdj schreef:
De opmerking 'Haf x arabier bijvoorbeeld is ook regelmatig een dodelijke combinatie' vind ik helemaal je reinste onzin, waar haal je 't vandaan?

Meerdere malen kinderen bijna op zien verongelukken.

Je hebt gewoon een redelijk grote kans op een dier met een flink temperament en de drammerigheid van een haf. Hafs zijn gemiddeld niet makkelijk en veel mensen maken de fout om te denken dat het kinderpony's zijn om ze een paar maanden later weer te moeten verkopen met angstig kind.
Kun je onzin vinden, maar dat is net zoiets als negeren dat Jazz vaak nakomelingen geeft die niet geschikt zijn voor beginners.
Sommige combi's leiden sneller tot een lastig karakter. En natuurlijk zullen er ook brave rondlopen.
Maar het paard is er al dus ik weet ook wel dat een discussie daarover niet veel gaat bijdragen. Het is meer dat ik me verbaas over een dergelijke combinatie.
Ik beweer ook niet dat ze levengevaarlijk geboren worden, maar als ze de consequentie hebben gemist is de kans hoger dat het uitloopt op een lastig tot zeer lastig karaktertje.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:53

Oei Sizzle, daar help je me uit een droom!

Ik heb als kind altijd een fjord gehad en dat was een schatje, zou ik zo weer kopen voor mijn kinderen.

Maar een Haf dus niet? Vreemd, ik dacht dat alle koudbloeden een gelijkmatiger temperament hadden dan warmbloeden en dus braver waren. Bloos

Wat moet een mens dan nog aanschaffen om kindlief niet te zien stuiteren?