Valse shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Re: Valse shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:21

Pensionnetje schreef:
ilovetrusha schreef:
Hij weet al dat ie op zijn flikker krijgt.
Maar toch gaat ie door.
Ik zou hem laten inslapen..

?????

Er heeft hier ooit eens op bokt gestaan hoeveel % van de paarden die naar de slacht worden gebracht niet fysiek iets mankeren. Het was een schrikbarend hoog percentage. Allemaal "karakter fouten" ! Makkelijk hoor, je op deze wijze van je probleem te ontdoen Boos!

Er is maar één remedie voor: opvoeden! Desnoods met harde hand. Hij lomp - jij lomp Hij lief - jij lief.
Iedere dag dezelfde regels en em aan het werk zetten en flink ook. Is ie helemaal belazerd zeg! Zet em aan de longe, lange teugel, kunstjes, maakt niet uit wat. Zijn negatieve energie moet worden omgezet in positieve arbeid. Dan veranderen dit soort paardjes als sneeuw voor de zon. Niets doen is het slechtste wat je hen kunt geven.

Dus werken ermee en hem onder curatele plaatsen, niets meer accepteren, korte mette met dit gesodemieter. Overduidelijk is meneer de baas in "huis". Een terrorist! Amai, mijn handen jeuken al Haha!

Leuke pony trouwens, en wat een smoeltje !! Tong uitsteken

Hij mag wel komen logeren bij me, mag ie kiezen óf bij mijn alpha merrie óf bij mn hengst Koe
Die weten wat opvoeden is! Arme pony Knipoog

Ik zou als ik jou was even het hele topic doorlezen. De Ts heeft hier al verschillende malen verteld hoe ze hem aanpakt en wat hij dan doet. Dit is voor haar niet EVEN een beslissing maken hoor Scheve mond

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:25

Pensionnetje, ik weet niet of je goed gelezen hebt, maar bij ons stond hij in een groep bij een merrie die hem echt de baas was. Toen had hij ook geen problemen.
Dus bij jou logeren gaat niet werken, zodra hij terugkomt, valt hij weer in zijn oude gedrag, ben ik bang.

En 'kleine terrorrist'....was meer als grappig bedoeld, omdat hij zo'n dondersteen was, hij was (en is) echt niet een arm paardje hoor.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:33

Ik vrees dat de ironie je een beetje is ontgaan. Haha!
Het laatste wat ik heb is medelijden met zo'n pony.
Net wat ik zeg, opvoeden! Als hij bij jullie braaf was (misschien wel een dondersteen) dan gaat er nu echt iets fout.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:41

En dat 'wat er fout gaat' is het stadium opvoeden al voorbij.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:45

ja ik weet niet hoor..
paarden houden moet ook leuk zijn he!
zoals ik het zie is het voor Barmat echt niet grappig meer om deze pony op het land te hebben staan.
volgens mij is het bij Barmat blijven van de pony geen goede optie.
misschien kan je hem terug nemen Diablo?
wie is eigenlijk de officiele eigenaar, want diegene is verantwoordelijk als de pony (weer) iets aanricht.

mijn idee is eigenlijk dat er zoooooveel lieve shetjes zijn, op markten, op marktplaats, overal, die echt een goed huisje verdienen..
en die gaan ook naar de slacht als ze niet verkocht raken, omdat er overschot is.
terwijl die pony's wél hartstikke lief en geschikt zijn als weidegenootje, en Bert niet..
natuurlijk is het laten inslapen van deze pony misschien wat kort door de bocht, maar ja als paardenliefhebber zie je liever geen enkel paard zonder duidelijke medische reden naar de slacht gaan,
maar logisch gezien, stieren, honden, en noem maar op die gevaarlijk zijn worden ook weggebracht!
ik vind dat áls er nog iets voor de pony wordt bedacht, dit niet bij Barmat zou hoeven.
en Marc, wat zegt die ervan?
is hij ook zo gek met paarden, of heeft hij gewoon echt heel veel geduld?
want ook hij laat zich trappen door de pony..

nee echt ik zou zeggen, zoek een oplossing voor Bert, en koop een leuke shet zodat een nieuwe, lieve pony een leuk tehuis bij je heeft!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:49

Tja mocht het echt zover komen dat ze voor het besluit komt te staan naar de slacht, dan kom em maar brengen. Ik durf de confrontatie wel aan.

Trouwens wat een superleuk onderschrift heb je. Ijzersterk!!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:51

Pensionnetje, die ironie was me inderdaad ontgaan, sorry.

Van wie is Bert officieel? We hebben toendertijd een ducmentje opgesteld, waar zij verzorger werd genoemd. Maar ze heeft het paspoort gewoon gekregen en ik beschouw haar ook als eigenaar. Zo'n stuk papier heeft natuurlijk geen officële waarde, dat weet ik wel. Het ging er meer om dat we een beetje zekerheid hadden dat Bert goed terecht zou komen.
Het goede plekje twijfel ik niet aan, maar helaas gaat het niet goed.
Of ik hem niet terug kan nemen? Ik heb Barbara gezegd, dat als ze hem liever meteen weg wil hebben, hij waarschijnlijk wel (tijdelijk) bij ons terecht kan. Maar hier kunnen ieder moment twee veulens geboren worden en ik zeg eerlijk dat ik dat best eng vind. Het ene veulen is van de alphamerrie, daar ben ik niet zo bang voor. Maar het andere veulen is van een merrie die onderaan in rang staat, dat is best een risico.
Verder, als hij werkelijk zo ondeugend is en bij ons ook zo is, vind ik het ook gevaarlijk voor mijn kinderen (van 5, 9 en 11), dus het liefst heb ik hem niet terug. Maar als het nodig is, neem ik mijn verantwoordelijkheid en dat weet Bar.
Vooralsnog proberen we nu een oplossing te zoeken. Het komt vast wel goed.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:56

Hij schikt zich dus wel bij een alpha merrie? Dan is hij zelf een dominant portret maar niet zo dominant dat hij over alles de leiding wil hebben. Dan behoeft opvoeden geen probleem te zijn. Waarschijnlijk moet je hem aanpakken als een hengst. Kort en duidelijk. Dat is inderdaad niet voor iedereen weggelegd. Het is overduidelijk geen kinderpony, daarvoor is hij te slim. Bij veulens zou ik hem nooit plaatsen! Te link en hij geeft een verkeerd voorbeeld. Enige goede optie is een juist adres waar ze hem weten te handteren, waar geen kinderen zijn en waar wat met hem wordt gedaan!

Zelf heb ik een "grote" hengst die dezelfde problematiek had. Slechts door zeer consequent te zijn kun je het oplossen. Maar daar gaat veel tijd inzitten en je zult hem zijn levenlang moeten "bijschaven".
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 11-04-08 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:57

hoop dat jullie een oplossing vinden. Want zoals het nu klinkt, vind ik het eerlijk gezegd levensgevaarlijk. Wat als Bar, Mark of Chad eens effectief zwaar toegetakeld wordt ? Scheve mond
Bij veulentjes zou ik hem ook niet willen hoor.

Barmat, jij bent reader, niet ? Vind je érgens een reden voor Berts boosheid ? Ach gut

Is het mss een idee om een volwassene te zoeken die hem ferm aan het werk zet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:59

Ik lees nu pas het topic
Barmat, wat vervelend zeg. Verdrietig
Want idd beter kan hij het niet hebben...had hij dat nu maar eens zelf door Lachen

Het eerste wat wel in mijn hoof opkwam was, mist hij geen paarden van zijn eigen grootte.
Ik bedoel een grote en een kleine kunnen bijv moeilijk kroelen, maar ook moeilijker klieren met elkaar.
En zo uit je berichten te halen is het er wel een die behoefte heeft aan zijn energie kwijt te kunnen.
Dat lukt hem natuurlijk niet met een groter paard, wat ook nog eens die behoefte veel minder heeft om te klieren.
Een flinke groep shetjes zou misschien voor hem wel wat zijn. Maar dan de volgende vraag, wie heeft er zulke groep en wil het uit proberen?

Verder zou ik dan het aanbod van pensionnetje aan nemen.
Tenminste als die niet het doel heeft om hem weer terug te brengen, want dat is denk ik niet de oplossing.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:03

Diablo schreef:
Ellepel, ik weet niet of hij het vrouwelijk schoon mist. Zijn vaste vriendin Haha! was al een tijdje weg en daar werd hij juist rustiger van.
Wel heb ik het idee dat hij zich lekkerder voelde in een grote groep, had hij niet zo de behoefte zich te laten gelden. En wat ik al zei, hier in de groep staat een zéér dominante merrie bovenaan en daar keek hij echt heel goed voor uit. Dat heeft Bert nu niet meer. Chad is zo'n lief paardje, die niets terug doet, dus zijn dominantie kan volop tot uiting komen.

hmm..maar dat hij rustiger werd kan juist ook teken zijn dat hij haar erg miste?
ik weet niet hoor,je moet alle mogelijkheden bekijken he..

dat hij in een grotere groep rustiger was zie je wel vaker.

als je bijvoorbeeld opfokgroepjes neemt?
als je dan 6 veulens hebt is het toch heel vaak dat ze heel erg bezig zijn elkaars partner af te pikken.
heb je daarentegen een groep van 10 of meer dan staan ze verspreid in groepjes van 4 te eten en is er heel veel rust..tenminste dat valt mij dan heel erg op..
chad is geen match voor hem en een mens evenmin,dat is voor hem veel te makkelijk om aan te kunnen denk ik?

dat hij niet geschikt zou zijn om bij veulens te staan daar zoiu ik niet zo zeker van zijn Knipoog
neem weer als voorbeeld mijn eigen dier.
die kwam op zijn huidige stalling een beetje a-sociaal aan( weidemaatje doodgegaan en hij heeft een tijd alleen gestaan)
maar toen er een merrieveulen van 4 maanden bij hem in kwam te staan ontpopte hij zich ineens als geweldige oppasser en opvoeder.
Haha! dat hadden we nooit verwacht,want toen hij kwam was hij nukkig,sjaggerijnig en boos op de hele wereld

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:07

runningkawa schreef:
Ik lees nu pas het topic
Barmat, wat vervelend zeg. Verdrietig
Want idd beter kan hij het niet hebben...had hij dat nu maar eens zelf door Lachen

Het eerste wat wel in mijn hoof opkwam was, mist hij geen paarden van zijn eigen grootte.
Ik bedoel een grote en een kleine kunnen bijv moeilijk kroelen, maar ook moeilijker klieren met elkaar.
En zo uit je berichten te halen is het er wel een die behoefte heeft aan zijn energie kwijt te kunnen.
Dat lukt hem natuurlijk niet met een groter paard, wat ook nog eens die behoefte veel minder heeft om te klieren.
Een flinke groep shetjes zou misschien voor hem wel wat zijn. Maar dan de volgende vraag, wie heeft er zulke groep en wil het uit proberen?

Verder zou ik dan het aanbod van pensionnetje aan nemen.
Tenminste als die niet het doel heeft om hem weer terug te brengen, want dat is denk ik niet de oplossing.

Terug brengen, tja dat hangt ervan af. Ik heb vaker hengsten heropgevoed waarvan mensen dachten dat als ze terug thuis komen vervallen ze weer in hun oude gedrag. Maar je kunt mensen ook de vaardigheden meegeven hoe ze met hun dier moeten omgaan, zodat ze het wel zelf kunnen. Maar dat is een ander verhaal.

Mijn aanbod blijft als de keuze slacht zou worden. Dan geef ik hem graag een kans en mezelf kennende zal ook hij dan wel weer blijven plakken Haha! En zo komen je stallen voller en voller...... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:09

haha *LOL*

Misschien is dat ook nog een idee, dat jij kijkt of je wat mee kunt, Zo ja dat hij terug gaat naar Barmat met aanwijzingen van jou.
Gaat het dan niet dat je hem als nog echt terug neemt.
Gaat het wel spring Barmat waarschijnlijk zelf een gat in de lucht Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:11

Hahahahah, mag ook hoor. Máár het is hier wel een streng regime hè! Geen lui vakantie oord totdat meneer zich gedraagd. Oei, ik vrees dat mn hengst staat te stuiteren als er nog zo'n donderstraal bijkomt. Arme , arme ik. Haha!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:13

Men wat een verhaal.
Barman@ Je staat voor een geweldig vervelende beslissing.
Ik verzorg af en toe een kleine terorist :p maar dat is een ezel en in stal is ze wel lief en in het land meestal ook wel. Maar met wandelen heb ik me handen meer dan vol aan haar. Ze staat op een kinderboerderij. Tegen kleine kinderen is ze super en ook tegen anderen hoor! Me buurmeisje loopt zo met der weg. Maar ze trapt ook wel eens gericht. Wij weten hier dat als ze erger wordt er maar 1 oplossing op zit ze moet naar een kudde die boven haar staat. Hier is zij de baas. Ze is met de hand opgevoed dus we zullen der verschrikkelijk missen. Voor ons is de keuze 10x makkelijker. Verkoop is bij ons dan de optie.
Maar misschien klinkt het ontzettend raar, we hebben een varken Clown raar vergelijkings materiaal. Maar die is ook te agresief.
Zij gaat binnenkort naar de slacht, uit veiligheid voor de mensen.

Het klinkt zo hart, ik ken jou niet ik ken bert niet. Maar voor mij was de slacht een optie.
Verkoop zou ik niemand aan willen doen! Maar bij mezelf thuis ook niet. Ik zou er eerlijk gezegd bang van worden!

Sterkte met de keuze die je moet maken!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:17

Barmat schreef:
Het punt is dat hij écht werken ook niet leuk vind nickyu

Ja, zo even een wandelingetje, dat kan nog wel maar als hij aan de bak moet, is hij pissig en trekt hij je over het hele land als het moet.

Er schiet me trouwens in mn gedachten dat de boer die hier vorig jaar gemaaid had, vertelde dat bert de sleper van de bak had aangevallen..... ja... écht.

Ik lees dit nu pas. Hahahahaahahah wat een portret is het zeg! Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:54

Zo even het gehele topic op mn gemak doorgelezen.....

Wat me direct opvalt is dat Bert (ik noem em even Brutus Haha! ) zich gedraagd als een hengst.
Om de een of andere reden ben ik ervan uit gegaan dat Brutus een ruin is? Is dat zo?
Hij heeft alle kenmerken van een hengst in zijn gedrag. Het overmatig beschermen van een vriendinnetje, het plotseling kunnen aanvallen, voor zo op het oog zonder reden. In zijn gedrag blijven hangen ( bij hengsten noemen we dat fixerend gedrag wat op gang komt door testosteron) en vandaaruit steeds heftiger in zijn reactie worden. Geen pijn voelen wat betreft afstraffing, hij sluit zich ervoor af ook kenmerkend voor een hengst. Testosteron en adrenaline zorgen ervoor dat de pijngrens steeds hoger wordt in een stressvolle situatie. Daar is niet tegen te vechten. Je moet ingrijpen voordat het fixerende gedrag intreedt. Is het al op gang is er meestal geen doorkomen meer aan. Anticiperen is erg belangrijk, ingrijpen bij het minste of geringste blijk van argressie, dominatie of eigenwijsheid. Dit kan bijvoorbeeld ook alleen de manier van kijken zijn, zo'n blik van: ik zal je even.
Dát moet gelijk en zonder pardon de kop in worden gedrukt. Desnoods met harde hand.
Het feit dat hij de ploeg aan valt ( erg komisch trouwens) geeft blijk van een overmatig territorium drift. Meneer moet dus leren dat het jullie territorium is en niet dat van hem. Dat hij er mag staan bij de gratie gods van jullie. Lager in rangorde worden gezet feitelijk.

Dit kun je op meerde manieren bereiken en is per paard verschillend afhankelijk waar zij goed op reageren. Belangrijk is dat je eerst 2 triggers weet te vinden. Als eerste de positieve, waar gaat hij voor door het vuur, bijvoorbeeld voer. Maar kan ook arbeid zijn, mijn hengst doet niets liever dan spaanse pas geven dan voelt hij zich stoer en groot. Dat mag hij alleen als hij zich keurig heeft gedragen en als beloning. Die trigger kan dus echt van alles zijn, van voer, tot arbeid tot een flinke poetsbeurt een lief woordje, weidegang of gewoon met rust gelaten te worden. Stel je dus zeer openminded op om dit te achterhalen.

Als tweede de negatieve trigger, waarop flipt hij, wordt hij agressief etc etc. Dit ga trainen met als beloning de eerste trigger. Wil hij niet worden aangeraakt dan ga je hem aanraken net zolang totdat hij het toestaat. Al moet je het 20 uur achter elkaar doen, niet stoppen totdat je hebt bereikt wat je wilt. Soms kan het een titanenstrijd worden maar bij dit soort paarden moet je wel. Nooit opgeven daarvoor is hij te slim. Pak één probleem per keer aan en stop niet tot je resultaat hebt. Beloon uitvoerig, overdreven en bouw een feestje als hij doet wat je wilt.

Het moet echt mogelijk zijn. Maar het kost je vreselijk veel tijd, energie en frustratie. En dan ineens BOEM ! valt het kwartje bij ieder paard. Bij de een in 1 dag bij de ander na 2 jaar. Dan heb plots een totaal ander paard , die begrijpt dat positef gedrag hem meer opleverd dan negatief gedrag.
De paarden die het hardnekkigst zijn in dit proces zijn later de beste paarden in het werk ! Dan gaan ze letterlijk voor je door het vuur.

Leer het negatieve af maar beloon altijd dusdanig overmatig dat het paard volledig uit het veld geslagen is. Heej dat is leuk! Langzaam slijt het negatieve en gaan ze op zoek naar de positieve aandacht. Dat is voor hen ook veel minder vermoeiend en frustrerend. Hoe gek het misschien ook mag klinken, in de zucht naar aandacht kunnen paarden kiezen (kinderen ook trouwens) voor dan maar negatieve aandacht ipv geen. Immers als ze braaf zijn, zijn ze braaf en wordt er geen aandacht gegeven terwijl ze er zo naar hunkeren.

Misschien kun je hier wat mee....en anders een pmtje met vragen is zo verstuurd.
Zie je het even niet meer zitten? André Hazes heeft dan een oppeppend nr voor je:

Bloed, zweet en tránen.....

Succes! Haha!

Een goede en zeer belangrijke oefening om mee te beginnen is de volgende:

Je zet de pony in een paddock zonder gras. Jij bepaalt wanneer hij wat te eten krijgt. Ook zijn water haal je weg. Ook in zijn stal. Sluit zijn drinkbak helemaal af. Nu ga jij bepalen wanneer hij eet en drinkt. Ineens is hij volledig van jou afhankelijk. Komt hij te brutaal naar je toe op het moment dat je met eten aankomt straf hem af en loop met het voer / water weg. Probeer het na een half uur nog een keer. Is hij weer te brutaal, straf hem wederom (met stem of bij agressief gedrag één ferme tik met de zweep geen 50 dus!). Houdt dit vol net zolang totdat hij snapt dat hij alleen wat krijgt als hij normaal en het liefste onderdanig op je afkomt lopen. Doet hij dat laat hem een paar happen eten of drinken. Daarna stuur je hem wederom weg. Plak er een commando aan: HIER is altijd goed en een commando waarop hij nooit gestraft wordt. PLAATS is dat hij op bijv een meter afstand moet blijven totdat jij zegt HIER. PLAATS is dus eigenlijk een straf, HIER de beloning. Eten mag hij pas als jij het toestaat. Plak ook daar een commando aan. Bijvoorbeeld : ga maar eten. Beloningswoorden moet je langzaam en vriendelijk uitspreken. Straf zoals PLAATS en NEE kort en ferm.

Je zal zien dat het werkt! Jij herneemt de controle. Wees niet te soft als hij 3 dagen verrekt te eten, hoe moeilijk ook. Het is buigen of barsten. En buigen doet uiteindelijk IEDER paard. Wees eerlijk en oprecht, maar streng en vasthoudend. Met deze manier boots je eigenlijk de leider van de kudde na. Zij bepaalt wie wanneer en waar mag eten. En daar hebben ze veel respect voor.

Dit is trouwens ook een goede oefening voor paarden die zich niet laten vangen. Laat hem staan in zn paddock en ga de andere paarden voeren. Met veel herrie van rammelend voer en woorden als braaf! Oh wat wat zijn jullie braaf! Wedden dat ie groen van jalousie ziet en in een mum van tijd voor het hek staat? Moet ie natuurlijk niet in een wei vol vreten staan! Knipoog Soms zijn moeilijke problemen kipsimpel op te lossen. En de belangrijkste regel, nooit achter hem aanjagen om hem te vangen. Laten staan en in zijn sop gaar laten koken. Hij moet naar jou komen en nooit andersom!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:44

Bert (haha, jij noemt hem Brutus en bij ons was het Kareltje Haha! ) is een ruin.

Verder moet Barmat beslissen of ze verder wil gaan met de tips, of dat ze het niet meer aandurft met 'm, dat is haar beslissing.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:55

Er zijn veel mensen die als werk zulke paarden helpen .
Laats stond er in een ander topic een groep mensen die dat deden. Mischien kunt je een rond vragen ?

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:04

Mischien komt hij aandacht tekort en is het een manier van aandacht vragen
ook kan het zijn dat die jaloers is op chad

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:11

Mischien wil hij meer doen. Bijvoorbeeld elke dag iets hebben als een uitdaging ofzo iets dergelijks. Longeren en kunstjes leren. Echt dingen die hij nooit kon. HIj kan ook jaloers op je andere pony zijn. Hoe oud is die pony kan hij ermee spelen? Mischien verveelt hij zich. En wil hij meer. Ik weet het ook niet precies maar als die van mij jaloers wordt omdat een ander paard bij mij in de buurt staat pakt hij of het paard of de dichtsbijzijnde vreemdeling. Hij doet het niet bij mensen die hij goed kent en mag. Lachen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:16

Ik denk ook dat het zou kunnen dat hij juist aandacht wil van je.
En dat hij meer aandacht wil dan chad. Want dat zou goed kunnen omdat hij vroeger veel naadacht kreeg en verwend werd.

Ik zou echt hulp zoeken van mensen die hier veel ervaring mee hebben !

Ik hoop echt dat het goed komt ! Hij heeft trouwens wel een super lief snoetje , en de foto's zien er wel goed uit en daar lijkt hij happy en lief tegen jouw ..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 17:28

Ik ga nog bijlezen en uitgebreider reageren, maar ik kom er nog op terug Knipoog

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:47

hmm.. wat een vervelende situatie zeg! Ik zou denk ik ingaan op het aanbod van pensionnetje. Ik vind het erg verstandig overkomen.. Zo denk ik er zelf ook over Ja weet alleen niet of ik het uit zou kunnen voeren! Je moet je er natuurlijk goed bij voelen, en het eens zijn met de ideën. Maar ik ben dat dus, daarom zou ik dat doen. Maar het hangt dus van jezelf af!
@pensionnetje, werk je vaak met dit soort paarden? *behalve je hengst* hoe kom je aan de ervaring en oefeningen ed?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:06

gut wat een verhaal Haha!

Hij heeft mazzel dat hij zo klein is, had het een groter dier geweest dan had hij allang niet meer geleefd denk ik