Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:55

Citaat:
Je kunt een paard niet zomaar afdanken

Wedden dat dat wel kan en sterker nog het zal me niet eens verbazen dat het gaat gebeuren.
Bijna iedere paardebezitter heeft wel eens een baaldag en denk wel eens GETVER ik wil niet..maar wij hebben ervaring en de meesten van ons hebben jarenlang gezeurd om een paard of gespaard iig de meeste hebben ook verzorgpaarden gehad en hingen lekker rond op de manege.

Wij wisten waar we aan begonnen, dat kun je dus niet van die Peter zeggen.

En die chinnepin vind ik ook niet echt een wijs verstandig mens, zo makkelijk iemand een paard aan praten alsof het een fiets is. Misselijk Misselijk
Als Petertje geen zin heeft gaat cinnepin lekker rijden en als die geen zin heeft blijken er ineens heel veel ervaren mensen op stal te lopen die allmaal willen helpen Ja lekker sprookje.

Iemand die een paard gaat kopen en nog niet eens verschil weet tussen verkeersmak en zadelmak en groen paard, is imo verkeerd bezig.
Heeft geen idee van medicatie en verzorging maar gelukkig is er ALTIJD iemand bij hem die hem ten alle tijden verteld wat zijn paard mankeert en wat het beest hem wijs wil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 19:01

superwoman schreef:
Anoniem schreef:
Ik ben het met imaudy eens, ze prijzen hier manege's helemaal de lucht in. Nou daar leer je echt niks hoor! De meeste paarden zijn automaten. Ik heb in 1 maand bijwijze van spreken prive les met mijn eigen paard al meer geleerd dan 14 jaar manege lessen.

Tuurlijk leer je veel meer wanneer je en eigen paard heb, dan op een manege.
Echter de basis (blijven zitten en lichtrijden), kun je prima op een manege leren, juist omdat de paarden zo braaf zijn hoef je niet gelijk op alles te letten) en daarbij ook kijken of je het vol kan blijven houden. Daarna kun "je" regelmatig lessen op een pensionpaard, want hij heeft kennissen zat met paarden en dáárna ga je pas kijken naar óf een verzorgpaard of een eigenpaard. Doordat je meer ervaring heb, is ook de keuze welk paard je wilt beter te maken.

Nogmaals kan het mij niet schelen dat de ts er af zal vallen (al dan niet door z'n gebrek aan ervaring.) Ik maak me wel zorgen om het toekomstige paard.

het lichtijden etc leert hij op mijn paardje Knipoog dat is ook een geduldig lief paard en vergeeft ruiter Lachen van Bonito leer je meer dan op menig ander paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:51

Ben het trouwens totaal met SW en tita eens!

@ Cinnepin: En wat als jouw paard het een keer zat is, dat gebonk op haar rug?
Wat gebeurt er dan? Wie weet geeft ze wel een goede bok... het kan... zou Peter dan nóg zo'n passie voor paarden hebben, denk je? Of ramt ie haar helemaal lens en blijft hij bij hoog en laag volhouden dat het zijn schuld niet was?

Kent Peter de signalen wel van een paard dat aangeeft dat hij te ver gaat? Ik vraag het mij zomaar af...

Een paard is nl geen speelgoed en ook geen brommer Boos!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:29

Cinnepin schreef:
het lichtijden etc leert hij op mijn paardje Knipoog dat is ook een geduldig lief paard en vergeeft ruiter Lachen van Bonito leer je meer dan op menig ander paard!

En denk je dat je paardje dat na 20 lessen nog steeds leuk vindt? Wacht Peter met het kopen van een paard tot hij het lichtrijden op jouw paard onder de knie heeft? Zo te horen niet en dus zal hij ook stuiteren en trekken op zijn eigen paardje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 03:01

hij trekt niet en stuitert ook niet, ik vond dat ie er enoig aanleg voor had, en wees maar niet bang vanwege mijn paardje, er hebben er meer op haar leren rijden, en ik dnek dat ik MIJN paard toch het beste KEN

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:29

Als het gebeurd op het paard van cinnepin, zie ik het probleem ook niet. Paard heeft een leider.

Echter bij een eigen paard van peter, zal peter de leider moeten zijn, iets wat hij nog niet kan. Een leider die nog zoveel fouten maakt, kan een paard erg onzeker en dus ook gevaarlijk maken. Het moet wel een erge goedzak zijn , wil hij zo'n leider accepteren en dus braaf blijven.

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:40

Ik heb niet geleze wat iedereen allemaal gezegd heeft
maar ik vind het totaal NIET slim om een paard te kopen als je er niks van weet
ik zou toch eerst een jaartje wachten en gewoon paardrijles volgen op een manege.
Zoals als eerder werd gezegd: Een paard is nl geen speelgoed en ook geen brommer

Als je een eigen paard wilt moet je er toch eerst wat verstand van hebben,,
als je ondanks alles wa iedereen gezegd heeft toch een paard koopt vind ik het zielig voor het paard
p.s.: heel vriendlijk dat er allemaal mensen zijn die je willen helpen enzo, ze bedoelen het allemaal heel goed,, dat snap ik. Maar toch eerst les nemen dan pas een paard

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:58

Ik ben het volledig met Tita eens!
Iedere paardenbezitter heeft wel eens een baaldag en dat ie denkt: getver ik wil dit niet meer! Ik heb het zelf ook al gehad...

Ik rij ondertussen al 14 jaar, heb al op enorm veel paarden gereden, dus ook erg veel ervaring opgedaan. Mijn ouders wilden nooit een paard, maar ik bleef erom zeuren. Ik heb bijna 4 jaar geleden hier een paard thuis gehad, maar hij was niet van mij. Ik mocht alles doen met hem, en de eigenaars volgden het wel goed op(op medisch gebied). Ik leerde hierdoor hoeveel werk er in een paard zat, wat ze allemaal nodig hebben, waar je op moet letten als je een paard hebt,...

Dat paard heb ik 2 jaar gehad, ondertussen heb ik een eigen paardje. Achteraf bekeken ben ik blij dat ik eerst 13 jaar ervaring heb opgedaan voor een eigen paard te kopen.

Als ik zo hoor dat Peter een paard wil kopen gewoon om te kijken of dat iets voor hem is, ocharme dat beestje! Voordat je een paard koopt, hoor je wel erg veel ervan te weten. Peter weet niet eens wat 'verkeersmak' en 'bereden' is, hij weet niet welk soort aandoeningen paarden kunnen krijgen,...

Je verdiepen in paarden kan ook ZONDER een eigen paard te kopen. Dat is zelfs beter...
Voordat je werkelijk een paard gaat kopen, zorg dat je toch al wat behoorlijk kan paardrijden en dat je al aardig wat weet van paarden. Dit leer je allemaal niet door eens een weekend in boeken te gaan neuzen, maar door ervaring op te doen.

Het is niet de bedoeling dat als iemand je vraagt om naar de straal van je paard te gaan kijken, dat je naar de rug gaat kijken. Als ik jou was, zou ik even blijven 'rijden' op de paarden van iemand anders, zodat je wat ervaring opdoet. Met 'even' bedoel ik niet een maand, maar als ik jouw kennis bekijk, zou ik eerder zeggen minstens een jaar...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:56

had in je foto topic ook al gezegd dat het me geek goed idee lijkt..
misschien eerst een paard huren/leasen zodat je kan zien wat het allemaal in houd...

maar ja wie ben ik he Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:15

superwoman schreef:
Als het gebeurd op het paard van cinnepin, zie ik het probleem ook niet. Paard heeft een leider.

Echter bij een eigen paard van peter, zal peter de leider moeten zijn, iets wat hij nog niet kan. Een leider die nog zoveel fouten maakt, kan een paard erg onzeker en dus ook gevaarlijk maken. Het moet wel een erge goedzak zijn , wil hij zo'n leider accepteren en dus braaf blijven.

Eens.
En daar kun je imo levensgevaarlijke situaties van krijgen...
Vraag me ook af hoeveel die osteopaat gaat kosten die de rug van het arme paard moet gaan behandelen Ach gut

Daar ook al over nagedacht, TS?
Zijn bijkomende kosten namelijk, en heel dure grappen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:26

Puur antwoordend op je vraag waar je meer info kunt vinden:
https://www.paardentips.com/Een_eigen_paard/i66/

Ik ga met de reacties mee van mensen die zeggen dat je geen paard moet kopen als je er niet genoeg verstand van hebt.
Via internet zijn er best verzorg/leasepaarden te vinden waar je ervaring mee kunt opdoen. Een dier wordt de dupe bij een onwetende baas en dit zal ook de eigenaar parten gaan spelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:05

waarom wel van een verzorg of lease paard kunnen leren en niet van een eigen paard? Een verzorg paard kan toch dingen niet accepteren? beetje slap excuses, en wie zegt dat peter het over een half jaar zat is? dat kan ja, maar datkan iedereen ovekomen omdat het toch meer tijd ging kosten dan gedacht enz.
Jullie trekken te snel conclusies

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:20

Cinnepin schreef:
waarom wel van een verzorg of lease paard kunnen leren en niet van een eigen paard? Een verzorg paard kan toch dingen niet accepteren? beetje slap excuses, en wie zegt dat peter het over een half jaar zat is? dat kan ja, maar datkan iedereen ovekomen omdat het toch meer tijd ging kosten dan gedacht enz.

En precies om die reden die jij aangeeft is het heel verstandig om eerst ervaring op te doen met een verzorgpaard! Dan kan je eens werkelijk bekijken of je al die tijd die nodig is er wel in WIL steken! Een verzorgpaard zal nooit je eigen paard worden en zal nooit compleet jouw eigen verantwoording worden, kortom er is altijd iemand die beslist en kennis heeft over het paard! Er is altijd iemand die het paard verzorgt die het dier kent en eventueel kan helpen! Er is iemand die het dier goed kan rijden (over het algemeen mag je dat toch zeggen van een eigenaar), maar vooral hoef je zelf geen beslissingen te nemen die je als beginnende ruiter niet kan weten!! Zo kan je eens bekijken of je de tijd er wel in WIL steken Knipoog

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:36

zap schreef:
Cinnepin schreef:

En precies om die reden die jij aangeeft is het heel verstandig om eerst ervaring op te doen met een verzorgpaard! Dan kan je eens werkelijk bekijken of je al die tijd die nodig is er wel in WIL steken! Een verzorgpaard zal nooit je eigen paard worden en zal nooit compleet jouw eigen verantwoording worden, kortom er is altijd iemand die beslist en kennis heeft over het paard! Er is altijd iemand die het paard verzorgt die het dier kent en eventueel kan helpen! Er is iemand die het dier goed kan rijden (over het algemeen mag je dat toch zeggen van een eigenaar), maar vooral hoef je zelf geen beslissingen te nemen die je als beginnende ruiter niet kan weten!! Zo kan je eens bekijken of je de tijd er wel in WIL steken Knipoog

Wat heb jij allemaal positieve ideeen over maneges en verzorgpaarden. Ik ken genoeg maneges waar de paarden als oud vuil worden weggedaan en wat dacht je van de verzorgpaarden waarbij de verzorgers uit pure ellende zelf de dierenarts maar betalen?

Volgens mij is Peter ook niet van plan om volgende week al een fjord op stal te hebben staan?
Het is trouwens wel een goed idee om een cap te kopen Peter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:49

Is dit nu bokt op zijn smalst? Jezusmina, wat een vooroordelen en veroordelingen. En net of niet NIET verkeerd is om manegepaarden te laten berijden door onervaren stuiteraars en privépaarden wel???
Deze jongen heeft aangegeven dat hij zijn paard ergens in stalling zet en begeleiding gaat krijgen van iemand met ervaring, daar wordt gewoon overheen gelezen en geschreeuwd, verder veronderstel ik dat de meeste reacties hier voortgekomen zijn uit jaloezie.
Ik schafte een paard aan na echt jaaaaaaaaaaaaaren niet te hebben gereden, is zeker ook zielig voor het paard?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:11

imaudy schreef:
Wat heb jij allemaal positieve ideeen over maneges en verzorgpaarden. Ik ken genoeg maneges waar de paarden als oud vuil worden weggedaan en wat dacht je van de verzorgpaarden waarbij de verzorgers uit pure ellende zelf de dierenarts maar betalen?

Volgens mij is Peter ook niet van plan om volgende week al een fjord op stal te hebben staan?
Het is trouwens wel een goed idee om een cap te kopen Peter.

Ik heb zeker positieve ideeën over maneges en verzorgpaarden ja! Ik ken genoeg maneges waar het wel goed gaat namelijk Knipoog. Daarnaast gaat het hier er helemaal niet over of paarden als oud vuil weg worden gedaan of niet, dát is een hele andere discussie. Het gaat erover of je leert rijden (of beter gezegd: leert blijven zitten op een manege!). Natuurlijk zijn er ook met verzorgpaarden en bijrijdpaarden genoeg dingen waar het fout kan gaan, maar iig minder makkelijk dan met een eigen paard!

suleilitha schreef:
Is dit nu bokt op zijn smalst? Jezusmina, wat een vooroordelen en veroordelingen. En net of niet NIET verkeerd is om manegepaarden te laten berijden door onervaren stuiteraars en privépaarden wel???
Deze jongen heeft aangegeven dat hij zijn paard ergens in stalling zet en begeleiding gaat krijgen van iemand met ervaring, daar wordt gewoon overheen gelezen en geschreeuwd, verder veronderstel ik dat de meeste reacties hier voortgekomen zijn uit jaloezie.
Ik schafte een paard aan na echt jaaaaaaaaaaaaaren niet te hebben gereden, is zeker ook zielig voor het paard?

Het is een feit dat manegepaarden zijn 'aangenomen' voor dit werk en dáár voor geselecteerd worden.. daarnaast is er ook de nodige juiste instructie aanwezig! Prima als het op haar fjord gedaan wordt (ik zou mijn pony daar overigens nooit voor uitlenen, maar dat doet er niet toe... puur om de verwarring voor een paard).
Jaloezie? écht niet! Ik ben blij met alle ervaring die opgedaan is voordat ik een paard kocht, en dat is IMO de juiste volgorde!

Zeker niet zielig om een paard aan te schaffen als je lang niet heb gereden.. er is al kennis aanwezig en paardrijden is meestal net als fietsen, dat verleer je niet. Het is hooguit onwennig en weer wennen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:21

Citaat:
Zeker niet zielig om een paard aan te schaffen als je lang niet heb gereden.. er is al kennis aanwezig en paardrijden is meestal net als fietsen, dat verleer je niet. Het is hooguit onwennig en weer wennen!

O ja??? als je er twintig jaar uit bent geweest verzuip je eerst al in de winkel bij het aanschaffen van een nieuw bit want in mijn tijd waren er maar een paar soorten trenzen.

Dan dit. Ik ken een man die nog nooit eerder paarden heeft gehad. Die man kocht vorig jaar een groene driejarige, ging op menles, heeft het paard aan huis. Paard krijgt de beste verzorging die je kan bedenken en zijn baas heeft net een startkaart aangevraagd. Hij stroomde in een maand door van een beginnersgroep naar de meest gevorderde lesgroep.
Niet zo geringschattend doen dus over mensen die onervaren aan een eerste paard beginnen. Waar een wil is, is een weg.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:22

suleilitha schreef:
Citaat:

O ja??? als je er twintig jaar uit bent geweest verzuip je eerst al in de winkel bij het aanschaffen van een nieuw bit want in mijn tijd waren er maar een paar soorten trenzen.

Dan dit. Ik ken een man die nog nooit eerder paarden heeft gehad. Die man kocht vorig jaar een groene driejarige, ging op menles, heeft het paard aan huis. Paard krijgt de beste verzorging die je kan bedenken en zijn baas heeft net een startkaart aangevraagd. Hij stroomde in een maand door van een beginnersgroep naar de meest gevorderde lesgroep.
Niet zo geringschattend doen dus over mensen die onervaren aan een eerste paard beginnen. Waar een wil is, is een weg.

Heel fijn dat het goed ging.. ik ken zat combi's waar het niet goed mee ging. Het is jouw goed recht om zo te denken, maar laat mij dan ook mijn eigen conclusies trekken over hoe ik het zie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:27

Hmzzzz. als iemand zelf echt serieus aan de slag wil zie ik niet in waarom het niet kan en ik heb bij dit geval van die vriend van Cinnepin echt geen slecht gevoel. Er zijn zat mensen die zo beginnen, feit blijft dat je dat niet op Bokt moet zetten want dan komen de reacties die vooral voortkomen uit jaloezie bij bosjes uit de blauwe hemel vallen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:38

suleilitha schreef:
Hmzzzz. als iemand zelf echt serieus aan de slag wil zie ik niet in waarom het niet kan en ik heb bij dit geval van die vriend van Cinnepin echt geen slecht gevoel. Er zijn zat mensen die zo beginnen, feit blijft dat je dat niet op Bokt moet zetten want dan komen de reacties die vooral voortkomen uit jaloezie bij bosjes uit de blauwe hemel vallen.

Waarom gelijk uit jaloezie? Er zijn zat mensen hier op bokt die wél problemen zien, dat kán toch? Juist omdat we die problemen ook in de praktijk zien. Misschien is het alleen maar goed dat er wordt getwijfeld bij bepaalde beslissingen, dan gaat de toekomstige eigenaar van het paard wellicht ook wat meer nadenken over zijn eventuele impulsaankoop (want zo mag je het toch wel noemen als je amper een week, als ik het me goed herinner, fan van paarden ben, in hoeverre dat kan in een week natuurlijk). Weet je niet eens wat bereden/zadelmak/verkeersmak is, dan ben IMO echt niet klaar voor een eigen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:41

Dat wist die man ook niet die ik ken. En toch deed die zeer zeker geen impulsaankoop, dat je dit in dit topic nu ook alweer een impulsaankoop noemt, geeft IMO aan hoe generaliserend je te werk gaat...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:45

suleilitha schreef:
Dat wist die man ook niet die ik ken. En toch deed die zeer zeker geen impulsaankoop, dat je dit in dit topic nu ook alweer een impulsaankoop noemt, geeft IMO aan hoe generaliserend je te werk gaat...

Ik zou niet weten hoe ik het anders moet noemen Haha! Ik zou het geen weloverwogen aankoop noemen ofwel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:54

IK denk van wel, anders had ie er al eentje gehad van Marktplaats, paarden genoeg.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:30

suleilitha schreef:
IK denk van wel, anders had ie er al eentje gehad van Marktplaats, paarden genoeg.

Ja inderdaad! Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:41

Je zult veel hebben hebben aan de voorbij gekomen tips, mijn tips zul je hoogstwaarschijnlijk in de wind slaan mede omdat deze veel tijd en geduld vragen. Tong uitsteken

!- neem goed les en probeer je in de tussentijd te verdiepen in alle zaken die paarden en alles eromheen aangaan zoveel mogelijk 'eigen' te maken.
2- lees/ kijk en leer, sta open voor tips en adviezen.
3- een paard kopen is best lastig, lees bokt er maar op na hoeveel problemen en verdriet je dan tegenkomt, een paard onderhouden en goed rijden is vaak een hele kunst.
4- een paard of pony koop je naar mijn idee bij je rijervaring en rijdoel, daarnaast speelt je karakter erg mee en past het karakter van de toekomstige pony er ook bij? door veel te rijden en ervaringen op te doen zul je erachter komen wat voor type ruiter je bent, erg belangrijk bij de keuze van je evt. aankoop.
5- zet het hele financieele plaatje goed op een rijtje en open een spaarekening voor onverwachte kosten zoals bijvoorbeeld de dierenarts. Niks is zo vervelend om je paard de nodige medische zorg niet te kunnen geven omdat dit financieel niet mogelijk is.

.........en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik ben misschien wel uitgebreid met mn reactie, maar eigenlijk heel kort door de bocht.....koop een paard/pony alleen als je echt weet waar je aan begint, dat kun je pas redelijk inschatten als je de nodige rijervaring hebt en weet hoe het is om verschillende paarden of ponys om te gaan...en dan nog kun je in de valkuilen van de paardenwereld vallen, je zal de eerste en laatste niet zijn.

Wil je toch perse op korte termijn een haflinger of fjort aanschaffen, koop dan een ervaren brave pony, die al wat gewent is en natuurlijk gezond is, een keuring is noodzakelijk en geen weggooid geld.
Neem na de aanschaf gelijk goed les (prive) en laat je begeleiden/helpen door ervaren personen die echt kijk hebben op dit gebied, alleen dan kun je jezelf en je pony een eerlijke start geven die ook nog kans van slagen heeft.

Tenminste dat is mijn mening. Knipoog succes!