Radeloos wb trailer laden *Probleem opgelost! pag. 27*

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Radeloos wat betreft trailer laden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:48

Zou het echt niet kunnen dat het toch een beetje aan jou ligt. Jij kan je nog goed herinneren dat het gisteren voor jouw gevoel is mis gegaan op de trailer. Maar aan je paard was niet te merken dat het mis was. Dit kwam gewoon rustig en droog van de trailer af. Denk je echt niet dat jouw gevoelens van de vorige keer kunnen meespelen bij het laden.

Laat hem eens 1x laden door iemand die je vertrouwd, maar die wel ervaren is met het laden van paarden. Ga er niet bij staan te kijken. Gewoon lekker thuis blijven en wachten tot je gebeld wordt. Weet je meteen zeker of het aan jou of je paard ligt.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:50

Cassidy schreef:
Als ik het zo lees, heeft je paard maling aan je op het moment dat je hem in de trailer wilt hebben. Je zegt het zelf, hij wil er niet in, maar als hij er in staat, staat hij rustig en zweet niet. Dat jij een jaar bezig bent geweest om hem op jouw manier de trailer op te krijgen en dat dan uiteindelijk 2 keer zonder grotere problemen lukt, is niet te danken aan jou kennis, maar aan de instelling (op dat moment) van je paard. Je zegt zelf, heen was in eerste instantie geen probleem, alleen terug wilde hij niet.

Ik ben het voor een groot deel met Cassidy eens. Je paard heeft maling aan jou, uit je verhaal is op te maken dat hij absoluut niet bang is voor de trailer, maar wel heel goed weet dat als hij maar vervelend genoeg doet en er niemand is die boos wordt, hij niet de trailer op hoeft. En met boos worden bedoel ik niet je paard de trailer in slaan, maar consequent zijn en zijn gedrag niet accepteren.
Ik ben benieuwd naar een gedetailleerd verslag en eventueel een filmpje zodat we ook kunnen zien wat jíj doet. Ik ben namelijk erg benieuwd naar jou houding t.o.v. jou paard tijdens het trailerladen. Wat doe jij bijvoorbeeld als je paard niet meer naar voren wil en achteruit gaat of op zijn achterbenen? Ik heb een beetje het idee dat jij al naar de trailer toe loopt met het idee "het zal toch wel weer niet lukken, laat ik maar voorzichtig zijn" Dat straal je uit in je houding.
Correct me if i'm wrong.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 14:51

Dat jullie dat denken, kan ik heel goed indenken.

Dat hebben we inderdaad al uitgezocht, omdat ik daar eerst aan twijfelde.
Maar het is door verschillende mensen geprobeerd, maar niemand krijgt hem erop.
Niemand niet, met harde hand, met zachte hand....alleen diegene die hem er dus inschoppen maarja, geef het paard eens ongelijk.

Dus ik denk niet dat alle schuld bij mij ligt nu we dat weten.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:57

Heb je al eens iemand gevraagd om je paard even te laden zonder er bij te vertellen dat hij een ramp is met laden?

En ik hoop nog steeds op een uitleg van wat jíj doet wanneer hij stopt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 15:00

Nee, maar op stal is dat vrij lastig, aangezien mensen toch al snel weten dat je problemen hebt ermee.
Er zijn wel mensen geweest die het geprobeerd hebben die weten dat het niet goed gaat, maar ze wisten niet wat er precies niet goed gaat. Dat had ik niet gezegd.

Wat ik doe als hij niet meer verder gaat.....hem aanmoedingen om wel door te gaan...

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:04

Een tijd geleden heb ik ook een topic gestart over mijn zeer eigenwijze 3 jarige die niet de trailer op wilde. Heel veel tips gekregen welke helaas bijna nooit werkten.
Toen met heel veel liefde, brokjes en knuffels en dat hielp alleen wanneer zij er zin in had. Longeerlijn werkte niet want daar drukte mevr. doorheen. en heel soms met 6 man kreeg je haar op de trailer. Helemaal gespannen stond ze dan in de trailer. Tot op een dag mijn vriend een giga idee had. De trailer tegen 1 muur en aan de andere kant van de trailer een rood-wit plastic lint vast maken. Zodra je paard voor de klep staat loop je rustig met dit lint naar achteren en probeer je een hoek te maken achter de kont. Het werkt helemaal super wanneer het iets waait omdat het plastic lint dan ritselt. Zoiets simpels maar het werkt bij ons helemaal super. En omdat het lint in de trailer weg is, is het paard weer helemaal relaxed want dat enge gedoe is weg. Geen geschreeuw, geduw of slaan/schoppen. Alleen een ritselend lintje. Probeer het eens. Wens je super veel succes.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 15:05

Bedankt Knipoog

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:14

Mijn paard was ook onlaadbaar, toen hebben kennissen die met hun dramapaard bij Monya en John zijn geweest het haar geleerd(en mij en mn vader erbij Knipoog) en na een heleboel uurtjes werk ging het goed.
Kon ik haar in mn eentje laden, pap hoefde alleen de stang dicht te doen omdat ze eigenlijk te lief was; als ik naar achteren liep om de stang dicht te willen doen liep ze braaf met me mee naar achteren!
Dat ritselende iets werd door Monya ook al aangedragen, maar dan als zweepje met plastic zakje!

Vind het ook een superactie van je Monya, dat Silence de dvd van jullie krijgt!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 15:17

Ja, Super van ze hé. Vind ik echt ontzettend lief.
Heb ook al tegen Monya gezegd, als er nog iemand moet komen, dat hun het zeker weten worden.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:28

Hier nog iemand met hetzelfde probleem.

Paardje ging er in het verleden netjes op maar er is waarschijnlijk iets gebeurd want hij deed steeds moeilijker met het laden.

Ik heb een paar keer geoefend (ik alleen met hem) en dat ging steeds beter.
Vorige week stond ie er binnen 5 minuten op ! Afgelopen zondag hebben we ons eerste wedstrijdje samen gehad; heen stond ie er binnen 10 minuten op maar terug naar huis hebben we er ruim 3kwartier over gedaan ! En met een stuk of 4 personen & longeerlijn ! (Ze hebben hem niet geschopt of zo) Maar ik verwacht nu dat ik weer opnieuw kan beginnen.

Dus ik ga deze topic even in de gaten houden en steeds wat uitproberen totdat ik hem er (bij wijze van) in mijn eentje op de trailer kan krijgen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 15:30

Is goed hoor, lees maar mee.
Ook jou gun ik een makkelijk te laden paardje Knipoog

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:53

Ik heb twee paardjes meegemaakt die ook niet op de trailer wilden, maar wel rustig waren als ze er eenmaal opstonden. Deze paarden bleken niet bang van de trailer, maar van de klep.
Bij het ene paard hebben ze dit opgelost door een wollen deken over de klep te leggen (wel eerst geoefend in de bak, zodat het paard zonder problemen over de deken ging). Deken wel even vastmaken, je wil niet dat mens of paard blijven haken. Doordat het geluid gedempt werd, vond het paard de klep niet meer eng. Later was hij zo aan het laden gewend dat hij ook zonder deken de trailer opliep.
Bij het tweede paard werkte de deken-truc niet - paard bleef het geluid van z'n hoeven op de klep eng vinden. Ze hebben toen een stukje land afgegraven, zodat de klep van de trailer recht op de grond lag. Dat vond paard OK, en na een tijdje konden ze overstappen op de deken.

't was bij deze paarden trouwens wel duidelijk dat ze bang waren van de klep, ze wilden namelijk de trailer niet in, maar als ze er eenmaal instonden ook niet meer uit.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:28

Jongens, ik hoor hier toch wat dingen van mensen voorbij komen!

Voor degene die er waarde aan hecht: Silence is NIET bang om ín de trailer te staan, wel om erin te moeten lopen. Voor mensen zo ervaren als jullie, en vooral als Cassidy, die ik ook al vaker op topics ben tegen gekomen, stoot het me toch redelijk voor de borst dat jullie dat niet als optie erbij nemen. Voor ong. 70% van de mensen die ik ken met trailer problemen is het niet het in de trailer staan, maar het laden. Een paard ziet van de voorkant al niet veel, laat staan dat het ergens in een smalle, donkere ruimte moet gaan staan. Als ze er eenmaal staan, is het niet zo'n probleem, dan zien ze beter wat er om hen heen is.

Daarnaast komt nog dat een paard, zeker als het op bepaalde punten akelige dingen heeft meegemaakt, zoals Silence (er zijn toch best wel veel paarden die het niet zo heel goed oppakken als ze bang zijn en met man, macht en vooral geweld ergens in gedwongen worden), niet gaat denken 'hee, trailer, erin gaan is eng, ik werd de vorige keer voor de laadklep lens geschopt, laat ik nu maar snel zijn'. Dat ligt namelijk niet in de vluchtmanier van een paard, hij wil wég van de enge dingen. Jij weet dat die er niet zijn, ik weet het, maar paard weet het niet.

Verder: er hebben zich aardig wat mensen mee 'bemoeid' die jaaaaaren met veel beleid en succes met paarden omgaan, fokster, menner, staleigenaar... ik zou bijna zeggen wie niet. Iedereen was het erover eens: Silence is ddddoooooooodddddsbang om erin te gaan, regelrecht panisch, en absoluut niet gespeeld!

Natuurlijk hebben jullie wel gelijk: het is de schuld van een mens, maar niet van 'zijn' mens! Ik kan iedereen verzekeren dat er met Silence zonder poespas of aanstelleritus wordt omgegaan. Hij wordt consequent, duidelijk en goed behandeld, maar wel met liefde en vertrouwen, niet, zoals sommige mensen lijken te denken, met 'wat ben je zielig', suikerklontjes en vertroetelen. Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:43

Traiectum: Bedankt, die deken tip ga ik zeker onthouden.

Khirshanta: Dank je wel voor je reactie. Fijn dat je even een soort bevestiging geeft. Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:58

Hoi,

gister had je les en vandaag zou je toch weer met de trailer aan de slag gaan?

Ennnnn?? Hoe ging het?

En wat Khirshanta schrijft: uit de posts van ts die ik in andere topics ben tegengekomen had ik dat al zo'n beetje opgemaakt Ja

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 22:03

Klopt, we hebben vandaag een aantal stappen uit het stappenplan uitgewerkt.

Eerst een tijdje grondwerk, dus tussen smalle ruimtes door, over zeiltjes enz.
Toen dat heel goed ging, hebben we de trailer open gezet en zijn we tussen een stoel en de laadklep door gaan lopen.
Die ruimte hebben we steeds verkleind tot op het punt dat Silence 3 keuze´s had:

1) Om de stoel heen schieten
2) Zich tussen de stoel en de trailerklep doorwurmen. (hij kon er wel tussendoor, maar het was vrij smal)
3) Over de trailerklep lopen.

Hij koos redelijk snel voor de trailerklep (5e poging ongeveer) en zodra hij dat deed ben ik gestopt.
(Dat gaf het stappenplan ook aan, rust geven zodra hij ook maar 1 been op de klep heeft gezet)

Heel veel gewerkt met complimentjes en beloningen (aaien/klopje op de hals en heel blij toespreken)

Zelf vond ik het vandaag heel goed gaan. Ik kreeg weinig ´bange´ reacties op de trailer aangezien hij met het grondwerk echt op mij gericht was. Ben dus heel tevreden over vandaag en trots op Silence.

Moet zeggen dat ik er zelf ook erg veel plezier in had om op deze manier met hem aan het trailerprobleem te werken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:10

Fijn dat het zo goed ging. Hoe vond Silence het? Was hij bang/zenuwachtig?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 22:12

Dank je.

Het zeiltje was in het begin wel eng, maar ik heb hem zelf het intiatief laten nemen.
Dus ikzelf al over het zeiltje stappen en het halstertouw lang laten zodat hij kon kiezen.
Dit hoefde ik maar 2x te doen, toen kwam hij er zo overheen en bleef dat ook doen.
Hij schrok één keer, want de wind sloeg onder het zeiltje en dat kwam dus tegen zijn benen.
Toen de rust weer even terug en liep hij er weer zo overheen.

Toen de klep open was, heeft hij weinig reactie gegeven. Alleen de eerste 2-3 keer erlangs even wat snuiven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:22

Dat klinkt veelbelovend. Uit hoeveel stappen bestaat het programma? Aangezien je binnenkort op wedstrijd gaat...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 22:24

Uit 8 stappen Knipoog

We zijn tot stap 3-4 gekomen vandaag.
We konden redelijk snel door de eerste twee stappen gaan, aangezien Silence het niet eng vond om tussen twee stoelen door te lopen, dus we daar niet heel veel tijd in hoefde te steken om hem daar rustig door de krijgen.

Vandaag was zeer succesvol. Ik hoop de volgende keer ook. Dan komen we een stapje verder wat betreft het in de trailer gaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:31

Het gaat er inderdaad om dat je op gegeven moment een manier vind die past bij jou en je paard.

Ik ben zelf vrij ver gekomen met Parelli/PaardNatuurlijk en Monty Roberts. Toen ik op gegeven moment een stevige terugslag had is John van de Balingehof nog even langs gekomen (zie ook de posts van Monya)

Momenteel loopt ie er eigenlijk prima op. Eerst even nadenken, dan wat tegenstribbelen en dan zo erop.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 06:49

Ja, ik hoop dat de verdere stappen (dus echt de trailer op) ook zo goed zullen gaan.
Lukt het niet, dan laat ik het Balingehof komen inderdaad.

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 06:52

Klinkt goed hoor! En laat je niet uit het veld slaan als het een keer even minder gaat. Paarden hebben wel eens een terugval als ze iets aan het leren zijn, dan lijkt het alsof je terug bent bij af maar je moet er gewoon in blijven geloven dat dat normaal is en dat het gaat lukken, even een stapje terug doen en weer verder.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 06:53

Zat inderdaad in de planning. Rustig stap voor stap en merk ik dat een bepaalde stap problemen met zich meebrengt, gaan we inderdaad een stapje terug.

Bedankt Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:01

waar je denk ik ook zeker aan moet werken is het rijgedrag van de chauffeur......... een paard kan uiteindelijk wel de trailer opgaan, maar als de rit een drama is voor het dier, dan zal deze echt de volgende keer twijfelen