Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ravado

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:00

Waarom zegt men dat je bij jonge paarden geen hengstenketting over de neus mag? Bedoel je dan dat het bij oudere paarden wel mag? Bij het gebruiken van geweld heb ik mn eigen mening; Er zijn mensen die vinden dat je een paard geen tikje met de zweep mag geven; gaan ze zo'n paard schoppen???? Sorry hoor, maar dan ben je toch ook niet goed bij je hoofd? Frusty Dan kan het paard beter een tikje krijgen dan een schop. Zo is't ook op stal; mag geen tik tegen de neus geven, want daar wordt iej kopschuw van, dan maar klap op een andere plek. (Er zit een verschil tussen een tik en een klap, zoals men weet. Nerd )Bij mn paard zeg ik altijd uuhh als iej iets stout doet, dat is genoeg, maar bijv bij de meeste fjorden, shetjes of haflingers e.d., lopen ze gewoon over je heen als je alleen uuhh zegt, dus het ligt er ook aan wat voor soort paard je hebt. Koe

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:07

ravado schreef:
Bij mn paard zeg ik altijd uuhh als iej iets stout doet, dat is genoeg, maar bijv bij de meeste fjorden, shetjes of haflingers e.d., lopen ze gewoon over je heen als je alleen uuhh zegt, dus het ligt er ook aan wat voor soort paard je hebt. Koe

Sorry maar hier wil ik even op inhaken!
Dat hangt VOLLEDIG van de opvoeding van het dier af, een heet arabiertje loopt net zo makkelijk door je heen als een mini-shetlander, een KWPN'er van 1.80 loopt net zo makkelijk door je heen als een haflinger of een fjord, dus wat je daar zegt is niet waar Knipoog

Mijn shet zal nooit door me heen lopen omdat ik d'r opgevoed heb, ze weet dat het niet mag. Als ze iets eng vindt, mag ze best tegen me aan komen staan, geen probleem, maar door me heen lopen doet ze niet omdat ze mijn ruimte respecteerd. Als ze toch bang is wil ze toch bij me zijn omdat ze zich daar veilig voelt..

Hangt dus niet van het ras maar van de opvoeding af hoor Knipoog

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:18

alles hangt af van de opvoeding!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:24

Ik heb een hengstje van drie jaar en nog nooit een hengsteketting hoeven gebruiken. Nu zal het ook wel wat in zijn karakter zitten, maar hij is van veulen af aan in een groep gekomen en daar staat hij nu nog. Doordat wij de paarden aan huis hebben is hij ook best wel in de handen geweest, mensen zijn voor hem net zo gewoon als paarden.
Maar ik weet zeker dat onze groep paarden (en die bestaat uit alle leeftijden) hem heeft gevormd tot wat hij nu is. Ik had hem nooit zo kunnen opvoeden als zij dat gedaan hebben en waardoor hij nu zo'n prettig dier is.

TS, er is je al geloof ik al meerdere keren gevraagd hoe jij je hengstje houdt en wat je er mee doet, wil je daar eens antwoord op geven?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:51

TiaraBungy schreef:

En daar wil ik even op ingaan, want het is helaas niet waar.

Sommige paarden zijn en blijven doordrammertjes. Mijn haflinger bijvoorbeeld: regelmatig krijg ik complimentjes over hoe braaf en hoe goed opgevoed hij wel niet is. Maar die mensen weten niet dat hij blijft uitproberen. Wat hij de ene dag zonder morren deed leidt de volgende dag tot conflicten. Steeds weer wordt hij brutaal, probeert je weg te duwen of in te halen. Je blijft heel je leven bezig met hem vertellen dat je toch echt wel de baas bent. Doe je dit direct en consequent heb je inderdaad het braafste paard aan hem. Ik zet er zo mijn 2jarig dochtertje op. Maar steeds komt het ogenblik waarop hij uitprobeert en je gedwongen bent om in te grijpen.
Zo, dit diertje met deze karaktereigenschappen staat wegens een blessure al meer dan drie maanden in de box en komt er enkel uit om 10 minuutjes per dag aan de hand te stappen. Ik zeg je: die henstenketting is momenteel mijn levensverzekering! Dan doet het maar even pijn.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:33

Joscaa schreef:
Doe dat dan met een halstertouw, niet met een hengstenketting gelijk, is hartstikke pijnlijk voor je pony, en om hem nou met pijn af te dwingen normaal te doen? Knipoog

Niks meer aan toe te voegen !!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:57

soesita schreef:
TiaraBungy schreef:

En daar wil ik even op ingaan, want het is helaas niet waar.

Sommige paarden zijn en blijven doordrammertjes. Mijn haflinger bijvoorbeeld: regelmatig krijg ik complimentjes over hoe braaf en hoe goed opgevoed hij wel niet is. Maar die mensen weten niet dat hij blijft uitproberen. Wat hij de ene dag zonder morren deed leidt de volgende dag tot conflicten. Steeds weer wordt hij brutaal, probeert je weg te duwen of in te halen. Je blijft heel je leven bezig met hem vertellen dat je toch echt wel de baas bent. Doe je dit direct en consequent heb je inderdaad het braafste paard aan hem. Ik zet er zo mijn 2jarig dochtertje op. Maar steeds komt het ogenblik waarop hij uitprobeert en je gedwongen bent om in te grijpen.
Zo, dit diertje met deze karaktereigenschappen staat wegens een blessure al meer dan drie maanden in de box en komt er enkel uit om 10 minuutjes per dag aan de hand te stappen. Ik zeg je: die henstenketting is momenteel mijn levensverzekering! Dan doet het maar even pijn.

ja, maar toch hangt dat ook af van de opvoeding.. want je zegt zelf: Je blijft heel je leven bezig met hem vertellen dat je toch echt wel de baas bent. Doe je dit direct en consequent heb je inderdaad het braafste paard aan hem.

dat heeft elk paard wel Knipoog je bent altijd bezig met opvoeden!! ik ben met mijn paardje nog steeds bezig, en die is 14.. maar zijn beginnende levensjaren zijn zijn toekomst..
dat is mijn mening!!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 11:41

@ Diablo: ik heb het in al mijn topics al een aantal keren vermeld, hier zijn ook al verschillende discussies over gevoerd. Maar speciaal voor jou zal ik hier nog maar eens een antwoord op geven...

Hoe staat Romeo hier?
Romeo staat hier alleen, zonder andere paarden. Ik ben al lang op zoek naar weigenootjes, maar niemand wil Romeo bij zijn paarden hebben staan. Waarom niet? Hier in de buurt staan 3 'groepen' paarden: 1, mensen die met arabieren fokken, die zien het dus niet zitten om een welsh hengstje bij hun paarden te zetten... 2, een manege van Ludo Philippaerts, die zien Romeo nog niet eens als paard, voor hun zijn paarden enkel dieren die veel geld waard zijn. 3, een handelaar, die heeft nooit voor een half jaar dezelfde paarden, dat zie ik zelf ook niet zitten om Romeo daar te zetten...

Wat ga ik met Romeo doen?
Als Romeo groot genoeg wordt, kan ik misschien op hem rijden, maar ik denk niet dat dit zal lukken. Ik vind het niet zo erg als ik niet op hem zal kunnen rijden, want daarom heb ik hem niet gekocht. Ik zou hem in ieder geval voor een koetsje willen leren lopen. Aangezien Romeo deze zomer pas 2 wordt, heb ik nog wel even om na te denken wat ik precies met hem ga doen.

Even ter informatie: De castratie is al ongeveer een maand aangevraagd. Er zijn 2 problemen: 1, het weer laat het niet echt toe, hier ligt nu zo een 5-tal cm sneeuw... Als het niet vriest, regent het voortdurend... 2, mijn vader zou er toch wel ook graag bij zijn, maar hij werkt iedere weekdag van 07.00 tot 16.00 uur. Dit maakt het er ook niet echt makkelijker op...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:44

Sander_Lotte, ik heb al jouw toipics niet gelezen, dus ik wist het niet.

Maar goed: zorg dat hij gezelschap krijgt. Een hengst, zo jong en helemaal alleen, dat kan niet goed gaan. Hoe hou jij hem zelf? Heb je geen ruimte om er wat bij te zetten? Al is het maar een Shetje? En anders zou ik hem toch nog een poosje naar de opfok doen. Kost je de kop niet en dan kan hij in ieder geval sociaal opgroeien.
Bovendien vind ik het ook ronduit zielig om zo'n dier helemaal in zijn eentje te houden.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 12:02

Diablo schreef:
Sander_Lotte, ik heb al jouw toipics niet gelezen, dus ik wist het niet.

Maar goed: zorg dat hij gezelschap krijgt. Een hengst, zo jong en helemaal alleen, dat kan niet goed gaan. Hoe hou jij hem zelf? Heb je geen ruimte om er wat bij te zetten? Al is het maar een Shetje? En anders zou ik hem toch nog een poosje naar de opfok doen. Kost je de kop niet en dan kan hij in ieder geval sociaal opgroeien.
Bovendien vind ik het ook ronduit zielig om zo'n dier helemaal in zijn eentje te houden.

Dat was ik nog even vergeten te zeggen ja. Goed dat je ernaar vraagt dus Knipoog
Ik heb ook al gezocht naar een opfok, maar de dichtstbijzijnde opfok is in Beringen(ik woon in Genk, Limburg, België). Ik zie het niet zitten om Romeo ergens te droppen waar ik de omgeving van haar noch pluim ken, hem daar voor een bepaalde tijd te laten staan en hem dan terug gaan oppikken...

Romeo heeft 2 weitjes waar hij op kan staan. Deze zijn echter zeer snel kaal... Hier achter is wel een groot veld van een boer. Langs dit veld is nog een weitje, ook van die boer(denken we). Ik heb al eens gevraagd aan de Stad van wie dat stukje grond is, maar ik heb nog geen antwoord gehad... Ik zou dat stukje grond er eventueel ook nog bij willen huren. Mijn ouders doen er echter niet zo makkelijk over. Mijn vader begon vorige week: "maar dan moet je weer beginnen met die weide te gaan omheinen enzo..." Toen antwoordde ik daarop: "als dat je probleem is, wil ik dat gerust wel betalen om die weide te omheinen!" Daarop antwoordde mijn vader dat het hem niet om het geld ging, maar een andere reden gaf hij niet...

Ik wil ook wel even wat bijkomende informatie geven over onze situatie hier... 1 wei van Romeo huren we van de Stad, het ander weitje is de helft van onze tuin. Dit is wel vrij groot, maar niet voldoende om als enige wei te hebben voor een paard. Wij wonen in een doodlopende straat, aan de linkerkant is ons huis het laatste huis, langs ons huis staat wel nog een voetbalveld. Tussen ons huis en het voetbalveld is de wei van Romeo. We hebben echter te horen gekregen dat er hier bouwplannen zijn. Recht door Romeo zijn wei komt een weg te liggen en op het veld van de boer komen allemaal huizen.

Hierdoor werd ik wel wat bang, want dit zou betekenen dat ik Romeo zou moeten verkopen. Nu wordt er wel gezegd dat die bouwplannen pas over ongeveer 13 jaar zal zijn. Maar ik heb ook al horen waaien dat dit over 5 jaar al zo kan zijn...
Ik ben nu 18 jaar, dus over 5 jaar ben ik 23. Moesten die bouwplannen dan toch beginnen, kan ik Romeo misschien toch ergens plaatsen voor voorlopig. Maar dat zijn zorgen voor later. Ik hou gewoon in mijn achterhoofd dat die mogelijkheid er is.

Ik hoop dat ik mijn ouders overhaald krijg om dat ander weitje te huren. Als die wei van de boer is, kan het zelfs zijn dat we het gewoon krijgen...

Ik blijf ook zeuren voor nog een ander paardje bij te kopen, een shetlander bijvoorbeeld. Maar mijn ouders zeggen: "paarden moeten eten, en shetlanders eten ook niet niks!" Ik geef de moed in ieder geval niet op!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:05

t hangt niet van het ras af maar van het karakter.. en verder vind ik dat mensen zelf mogen bepalen hoe ze met hun paard omgaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:12

Ik heb niet het hele topic gelezen, ga ik ook niet doen, maar toen ik de foto's zag, dacht ik maar 1 ding: Dat IK het echt niet ok vind om je paard zo onder dwang te 'leren' netjes naast je te lopen . Er is duidelijk iets mis in jullie communicatie, in de rangorde tussen jullie beiden. Ik vind dit symptoombestrijding, maar de echte oorzaak haal je er niet mee weg, hoor. In plaats daarvan dwing je en dat zou mijn manier van omgaan met paarden echt nooit zijn.

En ik las ergens dat je deze pony alleen laat staan. Vind ik persoonlijk ook niet helemaal ok. Een paard, hengst of niet, hoort NOOIT alleen gehouden te worden. Vind je het gek dat hij de strijd met je aangaat? Ik niet. Kun je je paard geen maatje(s) geven, hou dan geen paard. Rolleyes

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 12:31

Nadya schreef:
Kun je je paard geen maatje(s) geven, hou dan geen paard. Rolleyes

Misschien ben ik de enige, maar ik vind je wel erg hard hoor. Sorry, je mag zeggen wat je wil, maar ik verkoop Romeo NIET. Ik zorg wel voor een oplossing! Als je je de moeite niet doet om het hele topic te lezen(of gewoon een van mijn laatste posts), reageer dan ook niet. Ik heb duidelijk gezegd dat ik al lang op zoek ben naar een oplossing. Het is niet dat het feit dat ik nog geen oplossing gevonden heb, dat ik opgeef, ik blijf proberen!

Nu mag iedereen mij een dierenbeul noemen, maar ik weet hoe ik mij voel tov Romeo. Ik hou van mijn pony, en ik zou hem nooit verkopen! Ik wil alleen maar het beste voor hem, en daar probeer ik ook echt voor te zorgen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:39

Maar dan denk je toch alleen maar aan jezelf? Mijn paard zou gek worden zijn eentje.
Ik zou hem nooit zo willen houden, juist omdat ik zoveel van hem hou.......

(overigens vind ik mezelf niet minder hard dan jij in je standpunt om je paard zo te houden en te benaderen).

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 12:47

Wil je hiermee zeggen dat ik niet van Romeo hou?
Ik heb je profiel trouwens ook even bekeken, ik vind Sam echt wel een lieverdje.
Ik vind het ook helemaal niet fijn dat Romeo nu alleen staat, ik voel me er echt rot door. Zeker door alle harde reacties die ik op bokt krijg...
Nu is de mogelijkheid er gewoon even niet om een tweede pony te kopen... Maar ik ben echt wel op zoek naar pony's die te koop staan. Als ik eentje gevonden heb, laat ik die eens aan mijn ouders zien en zeur ik nog eens dat Romeo zo zielig alleen staat. Dit heb ik al vaak geprobeerd.

Je gedachte dat ik egoïstisch ben, krijg ik waarschijnlijk toch niet meer uit je hoofd gepraat. Ik kan je alleen maar zeggen dat ik écht wel veel van Romeo hou. Ik doe alles wat ik kan om hem zo een goed mogelijk leven te geven. Als ik sommige van die harde reacties op bokt lees, krijg ik toch wel het gevoel dat ik Romeo enkel kwaad doe door hem alleen te laten staan. Dan heb ik zelfs zin om gewoon te zeggen: "hier, nou krijg je je zin, ik zal Romeo verkopen!"

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:51

Nou, ik ga er wel vanuit dat je heel veel van Romeo houdt. Ik denk dat je heus wel je best doet, maar hoe ben je er ooit bij gekomen hem alleen te gaan houden? Wist je toen niet dat een paard een soortgenootje nodig heeft (helemaal zo'n jonkie)???

Ik hoop echt dat je er een ander paardje bij kan kopen en ik hoop ook zo snel mogelijk. Jij bent dus ook afhankelijk van je ouders, dat is heel vervelend. Daar heb ik geen last meer van. Clown

Ik ben echt geen gemeen mens ofzo, hoor, dat ik hard over wil komen. Maar ik vind het welzijn van paarden gewoon heel, heel erg belangrijk Ja . Dank je wel voor je compliment over Sam trouwens, dat is wel lief. Sam is mijn liefste maatje en ik vind dat ik er ALLES voor moet doen om hem een paardwaardig en paardvriendelijk bestaan te geven. Daar doe ik dan ook mijn best voor (en ik ben ook niet perfect, hoor Knipoog ).

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 13:06

Ik zal even de reden zeggen waarom ik Romeo heb gekocht. Ik ben vorig jaar op zoek gegaan naar verzorgpaarden. Er had iemand van hier in de buurt gereageerd op een reactie van me. Zij had 3 paarden: 1 shagya-arabier(merrie), 1 bonte 2-jarige hengst en 1 welsh hengstenveulen van +- een half jaar oud. Ik zou enkel op de merrie kunnen rijden, en ik zou dan ook de bonte hengst zadelmak kunnen maken.
Op deze plaats ben ik dus beginnen rijden. De eerste keer dat ik daar kwam, zag ik dat hengstenveulentje daar staan, zo zielig. Hij was erg mager, maar hij was zo schattig. Hij had zo een klein zwiepstaartje, stekelige manen en een enorm dikke wintervacht. Het was echt een schattig teddybeertje. Die mensen hadden hem nog maar een maand, en hij stond alweer te koop. De reden was dat de man 3 paarden gewoonweg te veel vond.

Ik had wat verhalen gehoord dat Romeo niet echt goed behandeld geweest is, en dat hij op veel te vroege leeftijd bij de moeder weggehaald is. Toen hij verkocht werd, zijn ze met 5 man op hem gaan liggen om hem een halster aan te krijgen. Romeo was altijd een heel bang beestje. Ik vond het echt zielig om hem zo bang te zien.

Mijn ouders waren ook eens komen kijken, en ze vonden Romeo ook schattig. Aangezien we 2 weitjes hadden die kaal gegeten moesten worden, besloten wij om Romeo toch maar te kopen. Ik kon het niet over mijn hart krijgen om hem te laten verkopen en dan bij weet ik veel wie terecht laten komen.

Ik heb in je profiel ook zien staan dat je vanaf het eerste moment dat je Sam zag, dat je iets speciaals voelde. Dit had ik ook met Romeo. Ik was onmiddellijk verliefd op hem.

Ik ben inderdaad nog afhankelijk van mijn ouders... Romeo staat wel op mijn naam, maar mijn ouders beslissen toch ook wel... Een tweede pony kopen vinden zij nog geen goed idee... Als het eens tijd is om op mijn eigen benen te gaan staan, zal dit toch wel 1 van de eerste dingen zijn die ik zal doen. Dit wil wel niet zeggen dat ik nu stop met proberen... Ik blijf zoeken naar een mooie pony die te koop staat, en dan blijf ik wat zeuren bij mijn ouders...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:10

Kun je je ouders niet laten inzien dat een paard nooit alleen hoort te staan? Dat een paard echt een soortgenootje nodig heeft? Dat dat een van de basisbehoeftes is van een paard?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 13:13

Volgens mij weten ze dit wel hoor. Ik heb het hun al vaak gezegd... Ik hoop in ieder geval dat ze het snel begrijpen! Volgens mij zal het al wat beter lukken als ik dat weitje kan huren, dan kunnen mijn ouders niet meer zeuren dat we geen plaats hebben.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:32

De situatie zoals ie nu is kan dan heel goed de oorzaak zijn van het steigeren...een paard heeft een maatje nodig, dus vind je niets in de buurt waar je hem kan neerzetten, laat dan een ander bij jou staan!

Nadat cal bij de kliniek heeft gestaan mocht ze 2 weken niet veel naar buiten, en als ze buiten stond was ze alleen....ze was zo zielig toen!!! en als ik haar dan mee nam om binnen of buiten te zetten begon ze te klooien tegen mij.

Een jong paard gaat veel fases door en groeit in alles, en als ie dat samen met een ander kan delen maak je hem daar heel gelukkig mee

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:36

Zoek eerst eens een leeftijdsgenootje. Ik heb geen moeite met die ketting maar denk niet dat dit de oplossing is voor het gedrag van je dier; het welzijn is nu belemmerd..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:38

Ik denk ook dat het gedrag van Romeo heel goed te maken kan hebben met het alleen staan. Maar goed, het is ook nog eens een hengstje en hormonen doen ook veel natuurlijk. Mijn Sam heeft als hengstveulen ook heel veel last gehad van zijn hormonen. Hij was onhoudbaar en brak continu los (heb ik begrepen van een vorige eigenaresse).

TS; als jouw ouders ECHT het belang van een soortgenootje zouden begrijpen, zouden ze toch meteen een tweede pony'tje erbij nemen? Zo duur is een Shetje nou ook weer niet, hoor, zeker niet als je die aan huis kan houden. Lijkt mij.... Of idd, laat iemand anders zijn/haar pony bij jullie stallen. Er is altijd wel iets te verzinnen......

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:42

Ik denk dat je zelf de basis van het probleem hebt aangegeven, een jonge hengst die alleen staat. Dat dier moet al zijn energie en speelsheid kwijt bij jou. Waarom wil je hem niet in een opfok wat verder weg zetten? Mijn jaarling loopt op 1,5 uur rijden in de opfok, maar ik vind haar welzijn en manier van opgroeien belangrijker dan haar dicht bij huis hebben...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:54

Mijn paard heeft ook op dik een uur rijden op de opfok gestaan, toen ging ik 1 a 2 keer in de maand bij hem kijken en een beetje poetsen en wandelen en dat vond ik genoeg. Ik had liever dat hij lekker veulen kon zijn en goed sociaal kon opgroeien als dat ik elke dag kon gaan. En ik pluk er nu nog de vruchten van.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:09

Ik vind het een goede tip, die hengstenketting.

Ik heb namelijk een verzorg jaarling Tong uitsteken van 2 jaar. Hij is super druk en eigelijk kan ik hem nergens mee naar toe nemen. Ik heb hem (te vroeg, dat weet ik) laten wennen aan een hoofdstel met bit. Dat is de enigste manier om hem onder controle te houden.

Ik ga zeker na dit allemaal gelezen te hebben de hengstenketting van mijn vriendin proberen, dan kan ik hem tenminste ook weer eens laten grazen enzo Lachen en zonder 80 rondjes te draaien hem in de bak losgooien Knipoog

groetjes!