Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ravado schreef:Bij mn paard zeg ik altijd uuhh als iej iets stout doet, dat is genoeg, maar bijv bij de meeste fjorden, shetjes of haflingers e.d., lopen ze gewoon over je heen als je alleen uuhh zegt, dus het ligt er ook aan wat voor soort paard je hebt.
TiaraBungy schreef:alles hangt af van de opvoeding!!
Joscaa schreef:Doe dat dan met een halstertouw, niet met een hengstenketting gelijk, is hartstikke pijnlijk voor je pony, en om hem nou met pijn af te dwingen normaal te doen?
soesita schreef:TiaraBungy schreef:alles hangt af van de opvoeding!!
En daar wil ik even op ingaan, want het is helaas niet waar.![]()
Sommige paarden zijn en blijven doordrammertjes. Mijn haflinger bijvoorbeeld: regelmatig krijg ik complimentjes over hoe braaf en hoe goed opgevoed hij wel niet is. Maar die mensen weten niet dat hij blijft uitproberen. Wat hij de ene dag zonder morren deed leidt de volgende dag tot conflicten. Steeds weer wordt hij brutaal, probeert je weg te duwen of in te halen. Je blijft heel je leven bezig met hem vertellen dat je toch echt wel de baas bent. Doe je dit direct en consequent heb je inderdaad het braafste paard aan hem. Ik zet er zo mijn 2jarig dochtertje op. Maar steeds komt het ogenblik waarop hij uitprobeert en je gedwongen bent om in te grijpen.
Zo, dit diertje met deze karaktereigenschappen staat wegens een blessure al meer dan drie maanden in de box en komt er enkel uit om 10 minuutjes per dag aan de hand te stappen. Ik zeg je: die henstenketting is momenteel mijn levensverzekering! Dan doet het maar even pijn.
Diablo schreef:Sander_Lotte, ik heb al jouw toipics niet gelezen, dus ik wist het niet.
Maar goed: zorg dat hij gezelschap krijgt. Een hengst, zo jong en helemaal alleen, dat kan niet goed gaan. Hoe hou jij hem zelf? Heb je geen ruimte om er wat bij te zetten? Al is het maar een Shetje? En anders zou ik hem toch nog een poosje naar de opfok doen. Kost je de kop niet en dan kan hij in ieder geval sociaal opgroeien.
Bovendien vind ik het ook ronduit zielig om zo'n dier helemaal in zijn eentje te houden.
Nadya schreef:Kun je je paard geen maatje(s) geven, hou dan geen paard.