Net nieuw ellende is alweer begonnen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

Re: Net nieuw ellende is alweer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:46

zoals cassidy in het begin zei grondwerk, dat heeft ze me ook aangeraden bij mijn jaarling die steigeren wel een leuk spelletje vondt om te winnen, en nu kan ik har overla aanraken naar haar toe komen zonder dat ze weg rent, haar dingen vragen als het nodig is zonder dat ze omhoog komt

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:02

runningkawa schreef:
Als we de boel een beetje doorlezen komt iedereen tot hetzelfde antwoord.... waarom heb je hemelsnaam zo'n jonkie?
Je oude paard bijt en trapt zelfs nog... hoe denk jij dan een jong paard dingen te gaan leren?
Dat gaat zeker weten fout Ja

RK, dit was haar eerdere antwoord.

love_nadesh schreef:
@..juudje84 ik wouw met ale geweld een jong diertje hebben omdat ik der graag aan mijn eigen hand wilde hebben Verdrietig

Wat iemand ook geprobeerd had, het jonkie zou ze toch wel kopen.
Meis, je hebt inderdaad een paard wat naar eigen hand gezet kan worden. Alleen jammer dat het de verkeerde hand is.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:41

als ik dit topic zo doorlees krijg ik het gevoel dat TS een beetje verwend is.
zij wil een jong paard dat ze zelf naar haar hand kan zetten dus zij krijgt een jong paard ,of ze die zelf naar haar hand KAN zetten is dan zeker niet belangrijk.
waarom nog een vierde paard als jullie er al 3 hebben??
als je ouders maar enigszins verstand van paarden zouden hebben(en dat betwijfel ik) dan hadden ze nooit zo'n jong dier voor je moeten kopen!
en wie wordt er hier weer de dupe van? juist de pony!!
bevalt het niet ,nou dan doe je hem toch naar de slacht en koop je gewoon een nieuwe(om te verpesten).
sorry,ik reageer niet vaak negatief op een topic maar hier kan ik heel kwaad om worden.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 03:09

colunder schreef:
als ik dit topic zo doorlees krijg ik het gevoel dat TS een beetje verwend is.
zij wil een jong paard dat ze zelf naar haar hand kan zetten dus zij krijgt een jong paard ,of ze die zelf naar haar hand KAN zetten is dan zeker niet belangrijk.
waarom nog een vierde paard als jullie er al 3 hebben??
als je ouders maar enigszins verstand van paarden zouden hebben(en dat betwijfel ik) dan hadden ze nooit zo'n jong dier voor je moeten kopen!
en wie wordt er hier weer de dupe van? juist de pony!!
bevalt het niet ,nou dan doe je hem toch naar de slacht en koop je gewoon een nieuwe(om te verpesten).
sorry,ik reageer niet vaak negatief op een topic maar hier kan ik heel kwaad om worden.

Nou de slacht slaat LETTERLIJK & FIGUURLIJK nergens op als mensen niks beter hebben te zeggen naar de slager verkopen dan hou je gewoon stil want hier heb ik de pest aan!

studiemiep schreef:
Ja we willen tegenwoordig allemaal een paard/pony

Maar hij mag dan ook NIETS kosten.. Koe ..btw er is niets mis met oudere gezonde goud eerlijke paarden/pony´s hoor.

Daar is nog een behoorlijke markt voor! Heb mijn 1ste pony gekregen en die was 14 op 16/17 jarige leeftijd hebben we haar weer heel erg makkelijk kunnen verkopen hoor!

Maar goed de tijd zal het leren..ga straks niet zeuren als het toch niet allemaal lukt Vork Clown

BTW rookworst vind ik wel erg lekker hoor Knipoog

Ach jij met je rookworst als je dat zo lekker vind breng jeje eigen paard toch lekker naar de slager!

Ben blij dat sommige mensen hier nog normaal kunnen reageren!

En ik ben totaal niet verwend ik ben net als elk ander die een paardje krijgt.
En er lekker voor wil zorgen ENZ.
Laatst bijgewerkt door Tessa op 01-03-08 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posts samengevoegd. Er zit een edit-knop ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:45

je hebt zelf gezegd.. als je paardje nog een keer zou trappen of dergelijke dat hij dan naar de slacht moest hoor. dus vandaar ook die reacties.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:58

Ik heb de foto's in je profiel en je nieuwe foto's in het topic gekeken en wat me opvalt is dat de pony op 2 of 3 foto's de oren naar voren heeft en voor derset kijkt ze op alle foto's niet gezellig(zeg maar zuur) En dat voor een 2 jarige.Het kan best zijn dat er bij de oude eigenaar kindertjes mee gelopen hebben en getutteld maar ik denk dat daar ook het probleem schuilt.Mij staan de foto's niet aan en als het mijn pony was zou ik haar terugbrengen nu het nog kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:00

Helaas komen paarden die zo slecht opgevoed worden door hun baasje en daardoor gevaarlijk worden wel vaak bij de slacht terecht...helaas.
Dus wel even een nadenkertje voor je...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:36

Laat eens nakijken door een DA. Misschien dat hij zo chagrijnig is door een 1 of andere pijn.
Ofwel is gewoon pure dominantie. Het kan zelfs verergeren als je alleen maar weggaat als hij zoiets doet. Dat is precies een beloning voor hem : Ik steiger en sla => De eigenaar is weg!
Je moet consequent met je paard zijn! Haal eens een ervaren persoon erbij en probeer samen met hel/haar de probleem op te lossen! Het zou niet slim zijn als je zo'n paard gaat houden als hij agressief tegen jou is! Op den duur gaat dat alleen maar gevaarlijk zijn!
Veel succes Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:55

runningkawa schreef:
Helaas komen paarden die zo slecht opgevoed worden door hun baasje en daardoor gevaarlijk worden wel vaak bij de slacht terecht...helaas.
Dus wel even een nadenkertje voor je...

Inderdaad, als TS hem niet goed aan kan, zal de pony steeds vervelendeer worden met als eindresultaat dat hij niet meer verkoopbaar en houdbaar is. Dan rest er nog maar één weg Huilen Huilen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:04

Ik heb even de berichten van de TS doorgelezen. Waar ik op uitkom, is het volgende:

Jij wilde koste wat het kost een jong onbeleerd paard. Met de droom: "dan kan ik haar fijn naar mijn handje zetten en worden we onafscheidelijke vriendjes en we gaan zoveel plezier beleven."

De vraag of je wel in staat bent om hem naar je hand te zetten, is volgens mij niet in je opgekomen. Nee, je moet gewoon eens een tikje geven en foei zeggen als hij stout is, en voor de rest heel veel met hem bezig zijn dan gaat hij je wel lief vinden?

Maar dan komt de pony er, die er op het eerste zicht heel lief uit ziet (hoewel hij stroomdraad in zijn stal had staan).
En ponylief lijkt toch geen automtische teddy te zijn. Nee, ponylief is een gezonde puberale pony die toevallig ook nog eens gemaakt is om de leiding van de kudde op zich te nemen. Nieuwe omgeving, nieuwe baas, eens zien wat hier de rangorde is. Oh, ik denk dat ik hier wel vlug te baas kan spelen.

En dan kom jij met oplossingen:
-Ik zou haar met een snoepjessysteem kunnen aanpakken
-Ik zou haar kunnen longeren
-Ze had misschien teveel energie
Oplossingen en redenen die helemaal fout zijn, maar de enige echte oplossing vind jij maar raar:
-Hoe, ik kan hem toch moeilijk met rust laten? Dan verleerd hij toch alles?

Nee! Een paard verleerd niets. Helaas is het juist andersom, een paard onthoudt juist alle slechte dingen die hem zijn aangeleerd.

Een jong paard is géén knuffelbeer! Die wil niet elke dag geaaid en geknuffeld en gepoetst worden. Als die vervelend wordt vraagt die er niet om om nog wat extra te oefenen aan het halstertouw en de longe.

Ga eens bij stallen waar ze paarden zadelmak maken vragen wat ze het liefste binnenkrijgen: "Een 3-jarig onopgevoed paard. Eentje waar nauwelijks iets mee gedaan is, maar waar dus ook niets verkeerd mee gebeurd is." of "Een 3-jarig paard waarvan het baasje elke dag opnieuw maar moest oefenen en bezig zijn, ondanks dat er heel wat graten in haar methode zaten. Waardoor het paard nu wel veel in de hand is geweest, maar rotverwend is."

Wedden dat ze allemaal hetzelfde zeggen? "Geef mij maar die onopgevoede 3-jarige. Die hebben tenminste een blanco geheugen en kan je nog volledig op de juiste manier invullen. Een verkeerd opgevoede 3-jarige kan je eerst alles gaan afleren wat hij heeft aangeleerd (wat voor het paard ook oneerlijk is), en dan kan je pas beginnen met opvoeden.

Een paard wordt er heus niet onhandelbaar van als je hem met rust laat. Ga maar eens na, er zijn heel veel mensen die nauwelijks iets doen met hun jonge paarden, maar op 3-jarige leeftijd hele fijne paardjes krijgen.
De mensen die hun veulens van jongsafaan met kleine kinderen laten tutten, die elke dag bezig moeten zijn en die denken dat het paard vooral veel in handen moet geweest zijn anders kunnen ze straks niets, maar die wel geen enkel verstand hebben van jonge paarden, dan zijn de mensen die hier topics openen: "help, mijn jong paard trapt naar mij!".

Moèt iedereen nu zijn paard tot zijn 3de maar met rust laten? Nee hoor, sommige mensen kunnen perfect met -3jarige overweg. Maar die mensen zijn ervaren en weten wat ze doen, en hoe ze de grenzen moeten trekken bij een paard. Ze weten hoe lang en hoe ver ze kunnen gaan met bezig zijn, en ze zullen ook geen verkeerde dingen aanleren.
Helaas, als ik jouw problemen lees en de oplosingen die jij bedenkt om het probleem op te lossen, geloof ik niet dat jij over dezelfde kunde beschikt.

Dan resten er voor jouw maar 3 oplossingen:
1) Paard wegdoen. Klinkt in het begin niet zo fijn, maar dat is beter dan dat je er zelf mee gaat klooien en hij uiteindelijk bij de slacht behandeld. Ja, ik weet dat je dat niet graag hoort, maar er komen inderdaad nog wel eens paarden bij de slacht die als onhandelbaar worden bestempeld, omdat de eigenaar er heilig van overtuigd was dat ze wel kon opvoeden terwijl dat niet zo was.

2) Je handen er vanaf houden en een ervaren iemand inschakelen. Ga niet meer alleen lopen prutsen met je pony. Met jonge paarden omgaan is een kunst. Haal er iemand bij die dit regelmatig doet, en leer van hem/haar hoe je met een dominant jong paard moet omgaan. Niet van enkele losse tips op bokt.

3) trek je handen er vanaf en gooi hem de wei op. Zoals gezegd, daar gaat hij niet dood van. En als hij even heeft kunnen bekomen, haal er dan een ervaren iemand bij die je de juiste weg op helpt.

Maar ga alsjeblieft niet meer proberen om hem zelf naar joùw hand te zetten, dat lukt gewoonweg niet.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 13:19

Hmmm oke, zal mijn best doen maar toen ze samen met de andere paarden op het grote weiland mocht & helemaal uitgerent was was ze zo mak als een lammetje Clown

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:20

maar volgende keer heb je het probleem weer.. Dat is juist opvoeden: manieren vinden, die jezelf aanstaan, maar ook jou paard..
Je beslist wel over z'n toekomst!! Knipoog
Succes meid!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:27

zoek aub hulp of breng hem terug of verkoop dit paardje
je hebt iets gewild wat wel makkelijk leek, en nu gaat het toch niet goed
gooi die pony jaar lang land op, laat dan inrijden door iemand met ervaring, niet doorgaan hoe je nu bezig bent

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:29

love_nadesh schreef:
Hmmm oke, zal mijn best doen maar toen ze samen met de andere paarden op het grote weiland mocht & helemaal uitgerent was was ze zo mak als een lammetje Clown

Natuurlijk, elk paard wat moe is, is een stuk makkelijker.
Maar wat ga je dan doen? Een jong paard elke keer maar eens goed laten doorrenen alvorens je ermee gaat werken?
is dat opvoeden?
Dat is een serieuze vorm van je probleem wegnemen zonder naar de oorzaak te kijken, en ook niet doenbaar.
Dat hij moe was van het rennen en tijd nodig had om terug op adem te komen, wil niet zeggen dat zijn dominantieprobleem was opgelost.
Het is juist de bedoeling dat hij fit en volledig uitgerust ook naar je luistert, en dat doe je zeker en vast niet door hem maar iedere keer moe te laten rennen Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:32

en vervolgens krijgt het beest conditie... dan kun je em een halve dag laten rennen en is hij nog fit...

Katleentje omschrijft het heel duidelijk en goed Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:39

ik heb de eerste en laatste pagina doorgelezen...
Staat het paardje heel de dag buiten nu? Anders kan ze daarom sjaggie zijn.
En durf haar eens een schop onder haar reet te geven als ze weer hapt/bijt/steigert of wat dan ook...
En niet zachtjes maar gewoon een flinke!
Ik denk dat je eerst zelf een opvoeding nodig hebt om een paard op te kunnen voeden.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 15:42

Ja ze staat nu samen met Diego (zie profiel) buiten ze gaan dan ook wel is samen in de stal staan & ze achtervolgen elkaar ook waar zij is is hij ook 2 dikke maatjes dus Lachen

Iris_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:14

love_nadesh schreef:
Zoals sommige van jullie al weten heb ik eindelijk een nieuw paardje gevonden eerste dag super lief niks aan de hand volgende dag gaat ze heeft me paar keer geprobeerd te happen.
Nu vandaag (net) heeft ze naar me gesteigerd ze heeft me geprobeerd te schopen mn ouders zeggen dat ik der beter maar weer weg kan doen nouja Verdrietig zo makkelijk gaat het niet denk je eindelijk je een leuke paardje weer hebben gevonden voor een klein prijsje krijg je dit ellende weer Huilen
Hoe denken jullie hier over? Frusty

Hey:)
ik heb ook net een paardje gekocht. Ook heel lief in het begin
nu is ie heel schrikkerig en heel onvoorspelbaar!
je moet er gewoon geduld mee hebben. & heel veel praten tegen hem
als je bij hem in de stal bent gewoon zeggen waar je bent en rustig doen in ze
stal, als je richting zijn achterbenen gaat ga dat ook met je hand doen . Als je paard
dat voelt hele tijd tegen hem blijven praten. Gewoon heel veel PRATEN

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:10

En als hij bijt of slaat dan praat je tegen hem dat hij het niet mag en zeg je op zachte en zeer vriendelijke manier..foei

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:40

ahaha net als die reklame.. vernielen ze de boel.. foei.. (van koffiemelk of zo)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:32

Iris_Bo schreef:
Hey:)
ik heb ook net een paardje gekocht. Ook heel lief in het begin
nu is ie heel schrikkerig en heel onvoorspelbaar!
je moet er gewoon geduld mee hebben. & heel veel praten tegen hem
als je bij hem in de stal bent gewoon zeggen waar je bent en rustig doen in ze
stal, als je richting zijn achterbenen gaat ga dat ook met je hand doen . Als je paard
dat voelt hele tijd tegen hem blijven praten. Gewoon heel veel PRATEN

Dit gaat over een lief paardje die geen vertrouwen heeft.

De TS heeft eentje met té veel vertrouwen Knipoog . Die paai je echt niet met 'braaaf paardje shhhhh'. Zo'n paard lacht je gewoon vierkant uit, denkt 'watje!', en probeert zijn grens nog iets verder te leggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:45

Veel praten maakt een paard ongevoelig voor stemcommando's later. Lichaamstaal is het meest natuurlijk wat een paard begrijpt. Dat hoeft hij niet te leren, dat snapt hij meteen.

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:49

dat is nou net wat je dus niet wilde begrijp ik (ja ,want wie wil dat nou wel?!)
maar het is het verstandigst om bij de oude eigenaar te gaan vragen (misschien moet je voortaan afspreken met de ex-eigenaar dat je hem op proef wilt voor bijv. een maand ofsoo) Knipoog heb ik ook gedaan en het gaat heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 08:51

Ik ben het niet helemaal eens met dat je een paard vooral met rust moet laten. Ik denk dat het goed is als er een ervaren iemand komt, die de TS het één en het ander leert over jonge paarden.

Wij hebben nu 2 jonge paarden gehad, van veulen en jaarling tot 3 jaar (1 ervan is nu 3) en we hebben geen enkel probleem gehad. Ze zijn beide dominant, maar als je maar op de goede manier dingen doet is het geen probleem. Het is zelfs makkelijker.
Onze jonge paarden lopen als eeen hondje achter ons aan, lopen rustig de trailer in, de eerste keer dat we een zadel opdeden was er niks aan de hand idem voor de deken, dat zijn de voordelen van vroeg ermee aan de slag.
Ik heb nu laatst voor het eerst aan mijn jonge paard wat gehangen, ze keek en ze vond het wel grappig.

Je kan mij niet vertellen dat het vervelend is als je die voordelen hebt.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:09

love_nadesh schreef:
@..Cassidy Hoe zou ik het anders moeten doen maar lekker in het weiland laten staan & niks doen? daar schieten we ook niks mee op lijkt mij?

Daarom zegt ze ook, zoek hulp van iemand die er wel ervaring mee heeft. Aangezien je nu al totaal niet begrijpt wat er bedoelt word met opvoeden.