Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Armaris schreef:Ik zie ook dat je meeloopt als je paard gaat rennen.Niet doen!
ik hoop dat je wel begrijpt dat ik zeker heel goed weet dat het fout is, en dat ik op dat moment gewoon niet anders kon (is niet slecht bedoeld hoor, je hebt zeker gelijk!!)
Zal inderdaad wel effectief zijn.
maar zoals ik eerder aangaf is wijken voor de druk het eerste wat ik ze probeer te leren! Mijn persoonlijke ruimte respecteert hij wanneer ik hem van me afzet, tenzij hij bang is, dan probeert hij echt in me te kruipen van de schrik
Dat moet ik er inderdaad nog een beetje uitkrijgen!
) en dan wil ik hem dicht bij mij. Ik had hem aan zijn halster en hoewel hij enorm opgewonden was (veel snorken en luid briesen) en zich af en toe sterk in de hals maakte, kon ik hem naar mijn gevoel heel goed controleren en het was echt prettig wandelen. Nu heb ik het gevoel dat ik even die 'personal space' niet op die manier mag inzetten. Hij mag me niet raken, en dat doet hij ook niet, maar ik heb hem graag dichtbij want als ik op een meter sta en hij is weg trekt hij me direct van mijn sokken.
Ik begrijp best dat hij bang is (hij durfde ook helemaal niet naar buiten, wat geduld voor nodig gehad want er staan inderdaad wel hele enge voorwerpen in de ingang zoals (tuin)slang, desinfectiemateriaal, zandzakken, etc..), maar daarom moet hij nog niet overdreven doen. Ik denk dat door die wandelingen hij dat wel begint te snappen. Dat hij best bang mag zijn, maar dat hij niet moet overdrijven.

Amai wat was dat 'n moeite. Eerst durfde hij bijna niet in de zaal waarlangs hij moet om door de deur te gaan. Hij ging tot aan de weegschaal omdat ik hem af en toe weeg, maar verder durfde hij precies niet. Ik heb hem gewoon steeds omgedraaid en telkens een beetje verder. En gezorgd dat, wanneer hij stopte, hij nog wel een stapje in de juiste richting zette voor we teruggingen. Eigenlijk ging het best vlot.

Rhinoooow schreef:hey,
kheb een aantal opmerkingen. Ken de pony persoonlijk niet zo goed, maar ken ponyzotje en de plaats waar hij staat.
@ alliesjeh: het is onmogelijk om de pony binnen te brengen en van achter het hek hem los te maken. zoals je mss gezien hebt op de filmpjes is de manege helemaal afgezet met 3 muren en aan 1kant een minstens 2meter hoge houten afscheidingswand. en dan nog zie ik haar niet graag over een hek getrokken worden.
het is niet mogelijk dat een andere pony hem voorgaat in de manege. zelfs de meest duffe pony wordt helemaal zot bij hem. en hij kent geen enkel ander dier op stal. dus dat is vragen om de rangorde nog eens goed te bepalen met mss bijten en slaan als gevolg. en niemand wil een dier met blutsen, toch? vooral als je het kan voorkomen.
@ broadway: de pony is een hoofdstel niet gewoon en ook geen zadel (zie voor in dit topic)
nou, ik zal me dan maar opgeven als chinese vrijwilliger om met hem mee te lopen aan de longe?![]()
xxx
het zou trouwens best een rol bij probleemgedrag kunnen spelen..
Weet je meteen waar het vandaan komt
), en dat ga ik nog uitbreiden hij vindt het volgens mij wel leuk en zo is hij ook mentaal bezig.
). Daarom vind ik het veiliger.
Armaris schreef:Edit: Ik heb nog een vraagje: hoe wil je dit paard aanleren dat hij achteruit/zijwaarts moet lopen?
Dmv je lichaamstaal of stem?
De mijn kon zijn achterhand wijken doordat ik er alleen maar naar keek, hij liep naar achter door naar hem te kijken. Schweigersmutterslook heet datWeet je meteen waar het vandaan komt
![]()

Maar jij bent 20 en hebt dus al meer ervaring, ik was 13-17.
Da's alles.
ken nog een pony die dat deed en die vond het op den duur leuk om geitje over z' rug te gooien. Oei geitje dood 
Muizenissen schreef:Hey, ik heb niet alles doorgelezen (maar wel al je filmpjes bekeken) dus mss is het volgende al gezegd![]()
Het viel me op dat je bij het longeren zelf steeds achteruit loopt (oftewel een teken geeft dat ie naar je toe kan komen) ipv zelf een drijvende positie aanneemt (door achter z'n ogen te staan en eventueel) door vooruit te lopen. Tegelijkertijd probeer je hem met de zweep wel te drijven, je geeft dus tegenstrijdige signalen aan je paardje.
Verder vind ik het in de filmpjes erg voorspelbaar wanneer hij gaat rennen (eigenlijk helemaal niet 'uit het niets' zoals jij beschrijft): namelijk zodra jij wel achter zijn ogen komt en in de drijvende positie staat gaat hij rennen (moet je zelf nog maar eens nakijken).
Ik krijg hierdoor toch het idee dat het om accepteren van leiderschap gaat....

ponyzotje schreef:Cassidy: Omdat ik wil naar zijn achterhand kunnen lopen zónder dat hij wegdraaitDa's alles.
. Ik kan er helaas niets aan veranderen dat hij niet buiten komt. Er zijn geen paddocks, enkel weides. Daar komen alle paarden gedurende de late lente tot vroege herfst op (24/24), maar hij niet omdat hij hoefbevangen heeft gestaan. Dat is inderdaad erg jammer en maakt het moeilijker, maar ik kan er niets aan veranderen behalve elke dag proberen te gaan.

Maar op den duur snapte hij het wel en toen ging het goed.