Blijft maar wegstormen, weet me geen raad meer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re: Blijft maar wegstormen, weet me geen raad meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:51

Oja, misschien een leuke weetje. Als je paard een bijtertje is ( wat dus kan gebeuren in zulke oefeningen omdat hij de baas wilt blijven) ga je doen alsof je een kip bent, dus met je armen gaan wapperen. Knalt hij ertegen? Pech voor hem

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 15:55

Armaris schreef:
Ik zie ook dat je meeloopt als je paard gaat rennen.Niet doen!

Daar moest ik even om lachen Haha! ik hoop dat je wel begrijpt dat ik zeker heel goed weet dat het fout is, en dat ik op dat moment gewoon niet anders kon (is niet slecht bedoeld hoor, je hebt zeker gelijk!!)

Voor de rest heb je zeker heel veel goeie punten, en ik zit al een eindje ver met hem ivm wat jij zegt. Hij loopt altijd perfect waar ik wil (hoofd ter hoogte van mijn heup, ik haat het als paarden achter me lopen want dan kunnen ze bij plots verschieten in je nek springen, ken mensen met die ervaring en dat wil ik niet). Maar hij weet heel goed dat hij daar moet blijven. Ik het begin probeerde hij voor te steken (wat wil je, hij was niet veel gewend) en dat was heel snel afgeleerd. Nu loopt hij rustig naast me te sjokken.

Armaris: ik denk niet dat hij 'baas wil blijven'. Ik denk dat hij helemaal geen baas is, eigenlijk. Hij respecteert al mijn bewegingen. Bijten zal hij ook nooit doen. Hij heeft een keer geprobeerd voedsel te pakken dat ik niet had (mijn hand rook ernaar) en dan snapt hij ook direct dat dat echt not done is, en hij pas wat mag nemen als ik het zeg. Maar ik vond je 'wapper'-trucje wel een hele mooie, hihi ik zie me al staan Knipoog Zal inderdaad wel effectief zijn.

Hij kan helaas niet de hele dag buitenstaan, in dit seizoen staan de paarden niet buiten, sowieso, en hij kan niet echt vanwege zijn hoefbevangenheid, tenzij misschien tegen het einde van de zomer (dat was dit jaar ook zo).

Cassidy & Armaris: Het teruggaan moet ik oefenen, het staat nog niet volledig op stem, net zoals het achteruitwijken van de achterhand nog niet op stem/gebaren staat, maar nog steeds met wat druk. Inderdaad een belangrijk werkpunt Knipoog maar zoals ik eerder aangaf is wijken voor de druk het eerste wat ik ze probeer te leren! Mijn persoonlijke ruimte respecteert hij wanneer ik hem van me afzet, tenzij hij bang is, dan probeert hij echt in me te kruipen van de schrik Haha! Dat moet ik er inderdaad nog een beetje uitkrijgen!

Moet wel zeggen... Ben vandaag buiten gaan wandelen, voor het eerst alleen en voor het eerst voor de gebouwen (niet dat het jullie veel zegt, maar ik bedoel dus: op een totaal nieuwe plaats, waar ook de longeercirkel is Knipoog ) en dan wil ik hem dicht bij mij. Ik had hem aan zijn halster en hoewel hij enorm opgewonden was (veel snorken en luid briesen) en zich af en toe sterk in de hals maakte, kon ik hem naar mijn gevoel heel goed controleren en het was echt prettig wandelen. Nu heb ik het gevoel dat ik even die 'personal space' niet op die manier mag inzetten. Hij mag me niet raken, en dat doet hij ook niet, maar ik heb hem graag dichtbij want als ik op een meter sta en hij is weg trekt hij me direct van mijn sokken.

Overigens was hij bang van een putdeksel, maar in de andere richting niet zo. Ik liet merken dat ik hem een aansteller vond en het was ook weer snel over Haha! Ik begrijp best dat hij bang is (hij durfde ook helemaal niet naar buiten, wat geduld voor nodig gehad want er staan inderdaad wel hele enge voorwerpen in de ingang zoals (tuin)slang, desinfectiemateriaal, zandzakken, etc..), maar daarom moet hij nog niet overdreven doen. Ik denk dat door die wandelingen hij dat wel begint te snappen. Dat hij best bang mag zijn, maar dat hij niet moet overdrijven.
Was trouwens een heerlijk zonnetje en had het gevoel dat hij dat ook wel apprecieerde, tenslotte is hij al HEEL lang niet meer buiten geweest dus moet dat ook wel fijn zijn! Hopelijk blijft het zo vlot gaan, dan kan ik tegen het eind van de week wel tot aan de longeercirkel stappen denk ik Ja

Bedankt voor jullie inbreng, jullie hebben enkele belangrijke punten aangeraakt ivm achteruitgaan en wijken enzo... Inderdaad wat om aan te werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:22

Het belangrijkste in de omgang met paarden is dat je konsekwent bent. Vandaag heb je toegestaan dat hij in je personal space komt, morgen moet hij daar uit blijven, en overmorgen mag hij er weer in? Niet goed: wees konsekwent, ook op nieuw terrein.
Een meter van je af en de benen nemen: hij zal niet los kunnen komen als je met touwhalster en leadrope wandelt. Had je handschoenen aan?

Als hij bang is van dingen, laat ze hem idd van twee kanten zien. Loop er dan ook minstens 20 keer langs, tot hij er niet meer van staat te kijken.
Langs vreemde objecten lopen en de schrikreacties daarop. Je kunt gaan proberen tussen het enge ding en hemzelf in te gaan lopen. Kan hij zich achter je rug verschuilen. Verder hem ook de gelegenheid geven om dingen te onderzoeken. Loop er dan zelf op af, raak ze aan, ruik eraan, en laat het hem dan uitzoeken.
Hij zal gaandeweg zo meer zelfvertrouwen krijgen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 16:30

Ik ben niet inconsequent ivm meelopen. Hij had even nodig om het door te hebben, maar nu snapt hij het: hij mag bij me komen, maar niet tegen me, en als ik hem wegstuur moet hij weg. Hij heeft er helemaal geen problemen mee. Ik meer in het begin, omdat ik hem eerst inderdaad een vaste positie wou doen innemen. Maar toen heb ik dat maar omgebogen naar 'hij moet lopen waar ik hem stuur'. En daar kan hij ondertussen goed mee om. Meestal loopt hij dicht en daar heb ik hem ook graag.

Mja het was natuurlijk een beetje voor de veiligheid dat ik hem zo vasthad, het was helemaal niet nodig hoor! Maar het geeft MIJ een zekerder gevoel. Nee, zoals ik al vertelde laten de handschoenen het touw helemaal uit mijn handen slippen, zijn dan ook leren handschoenen (van die rijhandschoentjes) en een touw is nogal zacht. Heb het gevoel dat ik het niet meer nodig heb. Hij blijft gewoon bij me.

Ik heb inderdaad tientallen keren gepasseerd aan die enge dingen!!! Haha! Amai wat was dat 'n moeite. Eerst durfde hij bijna niet in de zaal waarlangs hij moet om door de deur te gaan. Hij ging tot aan de weegschaal omdat ik hem af en toe weeg, maar verder durfde hij precies niet. Ik heb hem gewoon steeds omgedraaid en telkens een beetje verder. En gezorgd dat, wanneer hij stopte, hij nog wel een stapje in de juiste richting zette voor we teruggingen. Eigenlijk ging het best vlot.
Ook de toertjes buiten heb ik steeds meer uitgebreid. Op het putdeksel heb ik inderdaad zelf gestaan.

Ik merkte dat hij het gras herkende en zich erg sterk maakte om ernaartoe te gaan, dus vandaag heeft hij toch nog niet mogen grazen, jammer genoeg... Daar voelde ik me nog niet zeker genoeg voor.

De longeercirkel wordt denk ik wel fijn, omdat hij zijn gangetje even kan gaan en toch lekker kan genieten van het 'opwindende' (blijkbaar) buiten zijn...!

Edit: nu je het zo zegt van die enge voorwerpen, ik ga daar inderdaad altijd zelf op af, hij mag dan aan de buitenkant lopen of dat nu links is of rechts, en dan ga ik het zo mogelijk vastpakken, beetje lawaai mee maken... Helpt heel goed!! Ja

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:05

Rhinoooow Als je goed leest vertel ik jouw dat IK géén penny ben die een antwoord geeft, blijf goed lezen a.u.b .....

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:13

Wat je ook kan doen is hem even loslaten. Neem aan dat je hem wel even mag losgooien in de bak? Zag nergens dat hij daar angstig voor is? Of dan heb ik erover gelezen.
Als je hem mag loslaten, zet dan de 'enge' dingen bij hem, na een tijd zal hij merken dat ze hem helemaal niet bijten.

Zoals Cassidy al aangaf, laat hem NOOIT in je personal space. Niet nu, morgen of later maar altijd!
Het wapperen zelf vond ik ook een goed trucje dat ik toepaste op mijn verzorgpaard, het duurde even voor hij het doorhad maar het is gelukt. De mijn was erger als de jouw. Die beet als ik aantoonde dat IK de baas was. Hij was dominant tegenover mensen en onderdanig tegenover paarden. Het was een leerrijke ervaring die tot een goed einde is gebracht.
En je moet het paard als een uitdaging zien, jij bent de enige die ermee werkt en als het je lukt krijg je er zoveel liefde voor terug en je hebt een trotsgevoel waar je U tegen zegt Haha!

Ik wil ook even aangeven dat het belangrijk is dat je met de stick werkt, deze is steviger dan een gewone zweep en het is een handig hulpmiddel, een verlengde van je arm.

Mag ik ook even aangeven dat ik het best gevaarlijk vind als je je paard gewoon bij zijn halster vastneemt? Hij kan zo je arm uit de kom trekken. Bij mijn vzpaard haalde ik het touw door het halster, zo kan je in geval van nood lostrekken.

Ik vind het ook erg super dat je je zo blijft inzetten voor dit paard, dat er toch iemand is die verder kijkt dan de buitenkant. Het lukt je wel!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:14

Rhinoooow schreef:
hey,

kheb een aantal opmerkingen. Ken de pony persoonlijk niet zo goed, maar ken ponyzotje en de plaats waar hij staat.

@ alliesjeh: het is onmogelijk om de pony binnen te brengen en van achter het hek hem los te maken. zoals je mss gezien hebt op de filmpjes is de manege helemaal afgezet met 3 muren en aan 1kant een minstens 2meter hoge houten afscheidingswand. en dan nog zie ik haar niet graag over een hek getrokken worden.
het is niet mogelijk dat een andere pony hem voorgaat in de manege. zelfs de meest duffe pony wordt helemaal zot bij hem. en hij kent geen enkel ander dier op stal. dus dat is vragen om de rangorde nog eens goed te bepalen met mss bijten en slaan als gevolg. en niemand wil een dier met blutsen, toch? vooral als je het kan voorkomen.

@ broadway: de pony is een hoofdstel niet gewoon en ook geen zadel (zie voor in dit topic)

nou, ik zal me dan maar opgeven als chinese vrijwilliger om met hem mee te lopen aan de longe? Haha!
xxx

keej, maar.. het paard kent geen 1 ander paard op stal? dus het kent geen paard? vind ik ook niet goed voor een paard. maja dat is off topic Knipoog het zou trouwens best een rol bij probleemgedrag kunnen spelen..

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:16

Nog even een aanhaling over het achter je lopen.
Met het achter je lopen bedoel ik niet pal achter je! Neen, schuin achter je, het achter je vind ik net zoals jou gevaarlijk ivm wegspringen. Zolang zijn neusje maar niet verder komt dan jouw schouder is het prima

Edit: Ik heb nog een vraagje: hoe wil je dit paard aanleren dat hij achteruit/zijwaarts moet lopen?
Dmv je lichaamstaal of stem?

De mijn kon zijn achterhand wijken doordat ik er alleen maar naar keek, hij liep naar achter door naar hem te kijken. Schweigersmutterslook heet dat Haha! Weet je meteen waar het vandaan komt Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 18:25

Ja hij loopt niet te ver voor me, dus dat lukt wel. Als hij dan toch al even niet aan het opletten is waar hij juist stapt, stopt hij meteen als ik stilsta. Hij heeft me altijd in het oog in zijn ooghoek, hoef zelfs niks met het touw te doen.

Hij mag inderdaad los in de bak hoor, dat is in feite het enige wat ik echt met hem kan doen wat veel beweging geeft, je ziet het ook in de filmpjes. Ik werk veel met dingen zoals stoelen, jassen (allemaal eng hoor! Haha! ), en dat ga ik nog uitbreiden hij vindt het volgens mij wel leuk en zo is hij ook mentaal bezig.

Ja ik merk dat de jouwe erger was, heb hier nog een paar voorbeelden gelezen. Nogmaals wil ik zeggen dat ik niet zeg dat de mijne erg is, maar dat ik er nog niet mee om kan. Hij is niet agressief (zou misschien wel makkelijker zijn om de echte 'reden' voor het gedrag aan te duiden), hij is niet dominant...

Ben helaas niet de helemaal enige die ermee werkt, af en toe wordt hij eruit gehaald voor een andere activiteit, dat is gelukkig beperkt maar heeft toch al voor een serieuze terugval gezorgd. Maar in principe ben ik diegene die er 'vaak' mee omgaat dus moet hij me wel herkennen Haha!

Ik vind het minder gevaarlijk om hem aan het halster te nemen dan aan het halstertouw. Aan het touw heb ik al meerdere keren een goeie schok gehad en veel pijn, terwijl ik me gewoon aan het halster kan blijven vasthouden als hij wegschiet zonder iets te voelen in mijn armen. Ik ben er wel op voorbereid en heb altijd een zekere tonus in mijn armen en kan me optrekken (heb het onvrijwillig getest voorlaatste keer bij hem Haha! ). Daarom vind ik het veiliger.
Maar ik ben het met je eens dat het niet veilig is wanneer je onoplettend rondloopt omdat het hoofd van een paard inderdaad een zeer sterke onverwachtse beweging kan maken. Ik heb onder normale omstandigheden een paard altijd (na een opvoedoefening) aan een lang touw! Volledig gelijk.

Aliesjeh, het paard kent geloof ik wel andere paarden van vroeger, maar alleszins heeft hij recent met geen andere paarden kennis gemaakt. Ik heb hem wel even aan de pony van Rhinoow laten snuffelen door de tralies en daar reageert hij heel positief op, geïnteresseerd, geen gegil oid. Denk niet dat hij echt sociaal gestoord is maar dat weet ik niet zeker.
Ik weet wél dat er onlangs een geit bij hem in de stal heeft gestaan. Op eerste zicht ging het goed maar toen hing de geit hem blijkbaar de keel uit en heeft hij het arme beest met zijn tandjes opgetild, geitje is toen maar snel terug naar d'r eigen stal verhuisd Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 18:30

Armaris schreef:
Edit: Ik heb nog een vraagje: hoe wil je dit paard aanleren dat hij achteruit/zijwaarts moet lopen?
Dmv je lichaamstaal of stem?

De mijn kon zijn achterhand wijken doordat ik er alleen maar naar keek, hij liep naar achter door naar hem te kijken. Schweigersmutterslook heet dat Haha! Weet je meteen waar het vandaan komt Haha!

Ik wil het hem aanleren op minimale druk of met stem, ik ben er nog niet helemaal uit en moet eens kijken waarop hij het beste reageert (of het ook op stem gaat). Nu gaat hij met minimale druk opzij en ik merk dat soms het kordaat op de achterhand aflopen al genoeg is, maar dat wil ik liever niet. Ik gebruik onbewust wel 'opzij' dus hij zal het wel associëren geloof ik.

Bij mijn andere paardje gaat dat ook zo. Wegdrijven door te kijken of mijn arm te strekken. Echt leuk is dat he?! Ben met deze nog volop aan het oefenen. Vandaag kwamen net de stalknechten vegen en toen moest hij een beetje opzijspringen voor de borstels, dat vond hij wel eng maar nog voor ze voorbij waren stond hij alweer rustig stil, hij leert wel snel volgens mij hihi. Was ook niet met druk, hij let wel goed op waar alles rondom hem is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:33

Waarom wil je niet kordaat naar de achterhand lopen? Eenmaal door naar fase vier, en je hebt het nooit meer nodig.

In alles wat je in je lappen tekst aanhaalt, begin ik de indruk te krijgen dat je te lief bent, of het wiel nog een tweede keer wilt uitvinden, terwijl er kant en klare oplossingen zijn voor de problemen die je tegenkomt.

Niets mis mee met het proberen om dingen zelf uit te vinden, maar dan heb je mijn advies daar niet meer bij nodig.

Bij deze trek ik me terug uit deze discussie, en ik wens je veel succes met dit paard.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:36

Arm beest Haha!
Best wel jammer dat je niet de enige ben die ermee werkt, dat maakt het wat moeilijker, zeker als die andere perso(o)n(en) met hem anders omgaan dan jij met hem.

Ik heb er 4jaar over gedaan en leerde elke dag wat meer bij, na een tijdje weet je waar je paard op reageert, best fijn he Haha! Maar jij bent 20 en hebt dus al meer ervaring, ik was 13-17.

Ik gaf je die tip van het touw eraan te klikken omdat ik zelf een slechte ervaring heb zonder touw.
Daarom gebruik ik hem liever. De mijn denderde gewoon weg, ook al hing ik eraan en hij was niet te stoppen! Wat wil je met maatje 600 en 2m hoofd in de lucht? Haha!

Als hij nog eens wegrent zou je in de staat moeten zijn de achterhand weg te driven en het hoofd naar je toe te krijgen, dat kan je oefenen met de Lateral Flexion( ook wel de ORS genoemd, alleen vanop de grond).

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 18:40

Cassidy: Omdat ik wil naar zijn achterhand kunnen lopen zónder dat hij wegdraait Haha! Da's alles.

Vind het wel een typische reactie... Maargoed. Ik hoef geen wiel uit te vinden. Maar ik hoef ook niet blindelings alle adviezen op te volgen zonder te weten waarom.
En als jij het 'het wiel opnieuw uitvinden wilt' dat ik geen dingen wil doen zoals aan een halstertouw meegesleurd worden, dan is dat maar zo hoor. Ik ga voor mijn eigen veiligheid.
Vandaag nog iemand gesproken, een boom van een vent (stalknecht) die me verwonderd aankeek toen ik met de pony buitenwandelde, en die vrolijk aangaf ook al eens door hem naar, in en door de piste te zijn gesleurd.

Hij komt echt van ver, en van veel verschillende aanpakken. Ik hoop gewoon dat ik duidelijk kan zijn tegen hem en met jullie tips ben ik al veel stappen verder geraakt. Jammer dat je de positieve evolutie niet wilt zien: van niets kunnen behalve veilig loslaten naar door de piste wandelen, terug oefeningen doen, ja zelfs buiten wandelen en zodra het mooi weer is in de cirkel longeren! En dat allemaal dankzij dit topic.

Als jij dit 'niets' vindt is dat jouw probleem, ik ben alle mensen die gereageerd hebben heel dankbaar en probeer zoveel mogelijk met hun tips te doen, anders was ik nooit zo ver geraakt en stond ik hem nog steeds in de deuropening te lossen om er verder niet meer bij in de buurt te raken!

Edit: ja Armaris, maar hij moet eerst respect krijgen voor het wegdrijven van de achterhand, zoals Cassidy's posts ook al aangeven (maar blijkbaar gaat het niet snel genoeg). Daarna kan ik dat inzetten. Ik denk dat hij me nu een beetje zal staan uitlachen omdat hij de bedoeling nog niet snapt. Maar ik werk daaraan en zie nu wel het belang in van het wijken van de druk thv de achterhand in het speciaal.

Edit 2: Ja het is mogelijk dat ik een beetje te lief ben voor hem. Maar hij heeft al veel meegemaakt - heel veel - en hij is een imo bang gewórden en gemaakt, oa door dat loslaten en door andere dingen ook. Daarom... Hij wordt echter wel gecorrigeerd als hij zich misdraagt.. maar dat heb ik al tot in den treure aangehaald dus denk dat het nu wel duidelijk is Haha!
Toen ik aan zijn halster hing riep ik (van schrik) 'Eh NEE!' en hij stond ook gelijk stil. Hij snapt het wel om gecorrigeerd te worden. Hij moet alleen veel dingen linken - wat hij wil, wat ik wil, de juiste bevelen - en kende nog bitterweinig...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:10

Wat goed dat je met hem buiten bent geweest!! Ging dus ook nog best goed zoals ik lees! Even een andere vraag, ik begrijp dat hij nu de hele dag op stal staat? Dat het enige buiten komen voor hem is dat jij met hem loopt?
Ik wil je helemaal niet aanvallen, misschien heb jij hier niets over te zeggen, maar waarom is dit zo?
Hij maakt veel meer mee als hij id wei of bak zou staan. En een paard zonder een vriendje vind ik ook nogal sneu eigenlijk.
Zoals gezegd, ik weet niet of jij hier inspraak over hebt, maar ik vroeg het me gewoon af.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:41

Hey, ik heb niet alles doorgelezen (maar wel al je filmpjes bekeken) dus mss is het volgende al gezegd Tong uitsteken

Het viel me op dat je bij het longeren zelf steeds achteruit loopt (oftewel een teken geeft dat ie naar je toe kan komen) ipv zelf een drijvende positie aanneemt (door achter z'n ogen te staan en eventueel) door vooruit te lopen. Tegelijkertijd probeer je hem met de zweep wel te drijven, je geeft dus tegenstrijdige signalen aan je paardje.

Verder vind ik het in de filmpjes erg voorspelbaar wanneer hij gaat rennen (eigenlijk helemaal niet 'uit het niets' zoals jij beschrijft): namelijk zodra jij wel achter zijn ogen komt en in de drijvende positie staat gaat hij rennen (moet je zelf nog maar eens nakijken).

Ik krijg hierdoor toch het idee dat het om accepteren van leiderschap gaat....

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:42

Ehh die geit is er volgens mij maar net goed vanaf gekomen Tong uitsteken ken nog een pony die dat deed en die vond het op den duur leuk om geitje over z' rug te gooien. Oei geitje dood Bloos

Ik denk eigenlijk wel dat je iets té voorzichtig bent. Ook denk ik dat je sommige dingen die anderen al geprobeerd hebben en toen niet werkten maar wel mogelijk zouden zijn zelf nog eens zou moeten doen. De omstandigheden zijn veranderd en hij kent jou beter,, dus het kan best zijn dat het bij jou wél lukt.
Onthou ook de dingen waar hij op reageert, die 'NEE' bijvoorbeeld, je weet dat hij erop reageert, dus gebruik hem.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 11-02-08 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:45

Muizenissen schreef:
Hey, ik heb niet alles doorgelezen (maar wel al je filmpjes bekeken) dus mss is het volgende al gezegd Tong uitsteken

Het viel me op dat je bij het longeren zelf steeds achteruit loopt (oftewel een teken geeft dat ie naar je toe kan komen) ipv zelf een drijvende positie aanneemt (door achter z'n ogen te staan en eventueel) door vooruit te lopen. Tegelijkertijd probeer je hem met de zweep wel te drijven, je geeft dus tegenstrijdige signalen aan je paardje.

Verder vind ik het in de filmpjes erg voorspelbaar wanneer hij gaat rennen (eigenlijk helemaal niet 'uit het niets' zoals jij beschrijft): namelijk zodra jij wel achter zijn ogen komt en in de drijvende positie staat gaat hij rennen (moet je zelf nog maar eens nakijken).

Ik krijg hierdoor toch het idee dat het om accepteren van leiderschap gaat....

euh jaa.. dit is inderdaad al gezegd! Misschien toch even lezen volgende keer want zo heeft de ts er niet veel aan Vork

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:18

ponyzotje schreef:
Cassidy: Omdat ik wil naar zijn achterhand kunnen lopen zónder dat hij wegdraait Haha! Da's alles.

Hoewel ik gezegd had niet meer te reageren, toch nog even een opmerking: een paard dat geleerd heeft met zijn achterhand te wijken n.a.v een blik, zal dit doen omdat die blik gepaard gaat met een bepaalde houding (naar voren gebogen, als in een tijgersluipgang) en met een strenge blik op je gezicht.
Op het moment dat je recht loopt, met een big smile op je gezicht, zal het paard snel leren dat hij op dat moment zijn achterhand nou net niet hoeft weg te draaien.
Paarden kunnen nuances in je lichaamstaal en op je gezicht heel snel leren begrijpen, daar hoef je niet voor te praten, met de stem te belonen. Lichaamstaal is voldoende. Kijk het filmpje van Clinton Anderson. Op het moment dat de merrie in galop om hem heen gaat, staat hij ook relaxed. Op het moment dat hij wat van zijn merrie wil, spant hij zijn lichaam en geeft met dat lichaam aanwijzingen.
Aan jou om de signalen voor je paard op dat moment ook correct toe te passen, aan jou om te weten waar je moet staan, weten wat je moet doen op het juiste moment (timing) en wanneer je dingen nou net niet moet doen.

Wat betreft mijn typische reactie: als je op alle suggesties die je geeft een "ja maar" krijgt, denk je dan niet dat iemand het recht heeft om te denken dat je het in het vervolg maar zelf uitzoekt (wat je toch al van plan was om te doen?)

Als jij voor de eerste keer een appeltaart maakt, een recept krijgt aangereikt met de garantie dat dit 100% gaat werken, en jij het recept vervolgens gaat aanpassen dat er met de beste wil van de wereld geen appeltaart meer uit kan rollen, wat is die slagingsgarantie dan nog waard?

Bij deze nogmaals: succes met je paard. Dat hij in zijn leven al het nodige heeft meegemaakt is geen reden om vanaf nu een konsekwent systeem te hanteren en grenzen duidelijk te maken, en al helemaal geen reden om TE voorzichtig te zijn. Sterker nog, je paard wil richtlijnen, hij wil een leider. En als jij dat voor hem niet kunt zijn, gaat hij het zelf invullen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 07:41

Def: 't ging inderdaad best goed ja Ja . Ik kan er helaas niets aan veranderen dat hij niet buiten komt. Er zijn geen paddocks, enkel weides. Daar komen alle paarden gedurende de late lente tot vroege herfst op (24/24), maar hij niet omdat hij hoefbevangen heeft gestaan. Dat is inderdaad erg jammer en maakt het moeilijker, maar ik kan er niets aan veranderen behalve elke dag proberen te gaan.

Muizenissen: je ziet in je bericht dat 'je' jezelf tegenspreekt ivm het wegdrijven. Inderdaad, ik weet dat hij dan gaat rennen, en ik weet dat ik eigenlijk zo moet staan. Daarom probeer ik hem 'half' weg te drijven door niet achter het oog te staan en toch een wegdrijvende houding aan te nemen. Dat is natuurlijk iets dat het paard niet meteen snapt, vandaar dat ik vanaf nu ga oefenen in de kraal waarbij hij van mij wel 'mag' weglopen, en we van daaruit verder kunnen werken, ipv dat het weglopen einde oefening betekent omdat ik over de grond sleep Haha!

Lord-Ik: Ja de geit is er goed vanaf gekomen, gelukkig werd het snel opgemerkt. Ging al een paar dagen goed maar dan opeens werd het hem toch teveel denk ik Haha!
Inderdaad, ik ben wat te voorzichtig en moet meer durven. Zoals dat buitenlopen, dat durfde ik echt niet meer en het ging wel goed Ja

Cassidy: ik hoop en denk wel dat de meeste mensen het (gelukkig) anders zien dan jij, en dat ik niet op alle advies 'ja maar' antwoord maar veel heb geprobeerd en ver ben geraakt. Ondanks het feit dat jij niet tevreden schijnt te zijn met de vorderingen, ben ik dat wel. Rome is ook niet op een dag gebouwd en ik heb nog niet de ervaring en het goede oog van mensen die heel vaak met paarden bezig zijn. Je hebt zeker het recht om te denken, zoals je zei, dat ik het zelf maar mag uitzoeken. Dat ik dat niet van plan was/ben denk ik dat iedereen behalve jij doorheeft. Ik heb veel aan je tips gehad maar als jij dat anders ziet is dat niet erg natuurlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:11

Er is een gezegde van Parelli: Practice does not make perfect. Perfect practice makes perfect.
De dingen die ik je o.a. heb aangereikt ben je soms lukraak buiten hun context gaan toepassen. Dan krijg je wel een reactie (hee, het werkt!) , maar op het verkeerde moment, en je weet niet hoe je daarna verder moet en in moet spelen op die reactie.

Maar als je tevreden bent met wat je nu krijgt, zul je nooit dingen anders krijgen wat je nu krijgt. En wie ben ik dan om tegen je te roepen dat het anders/nog beter kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:50

Cassidy,wat ik me afvraag.Verstaan alle paarden wel paardetaal?
Julie werken vooral uit het Parelli inzicht.Maar bergrijpt ieder paard het.Ik kan me bv voorstellen.Dat een flesseveulen wat als veulen niet bij andere paarden heeft gestaan,gewoon ook geen paardetaal spreekt.

Ik heb van dit paard de indruk dat hij vrij geisoleerd leeft,en wie weet al hoe lang.Dus begrijpt dit paard alle drijvende en remmende gebaren wel.Bovendien heb ik al gemerkt dat je ieder paard anders moet aan pakken.je geeft hele wijze raad maar soms geld natuurlijk niet alles voor ieder paard..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:04

Flesseveulens die niet hebben geleerd om paard te zijn, zijn een heel ander verhaal dan de paarden die een gewone jeugd hebben gehad. Als ze niet goed zijn gesocialiseerd, hebben ze idd niet de kans gehad om paardentaal, en de hierarchie in een kudde te begrijpen. Dat zegt Parelli en alle NH-ers waar je deze vraag stelt ook. Ik denk alleen dat je in dit geval n het niet over een flesseveulen hoeft te hebben. Paard toont genoeg paardengedrag om door te hebben en te begrijpen dat de aanwijzingen die je geeft zijn afgeleid van paardentaal.

Ik begrijp dat deze Merens is geimporteerd, ik vermoed uit Frankrijk, en vermoed dat hij iig een jeugd heeft gehad met andere paarden, en in die periode niet zo met mensen in contact is geweest. Dat hij de laatste tijd minder contact heeft met andere paarden betekend niet dat hij het paardzijn verleerd is. De door de mens toegepaste correcties en communicatie worden ook begrepen door paarden die paardetaal spreken, maar wat langer in mensenhanden zijn.
Om even terug te komen op de Merens: aan de filmpjes te oordelen is hij gewoon paard, met het nodige respect voor de mens in het algemeen, maar op dit moment met gebrek aan respect door ontbrekend leiderschap van de persoon die met hem omgaat.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:11

ongelooflijk hoe jij al die dingen wat deze pony heeft gehad van de tafel veegt, ik heb al zoveel paarden gehad, die klinisch helemaal goedgekeurd werden, maar toch problemen gaven , zoals deze.......zere voeten op harde ondergrond, reacties op bepaalde bewegingen, reacties op verkeerde omgang met, voeding,training,huisvesting, groep ....
Ik draai bij deze jouw woorden om , deze pony roept, ik weet me géén raad meer en storm daarom weg.....dus een combinatie van verschillende dingen en nogmaals de voorbenen van deze pony zijn niet goed !!!
Zolang jullie zijn problemen niet willen zien, zal zijn gedrag zo blijven of erger worden !

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 19:19

Geïmporteerd? Die van mij? Geen idee hoor, denk het niet eerlijk gezegd. Wat betreft het sociaal zijn: er zijn ons vandaag verschillende paarden gepasseerd, en heb gisteren naast een merrie gelopen, en dat ging echt prima. Hij wordt niet nerveus, let er niet extra op, maar is ook zeker niet negatief. Hij is volgens mij echt wel nog sociaal.

Cassidy, dat ik blij ben met de vorderingen, wil niet zeggen dat ik niet verder werk! Er is zoveel wat ik nog wil bereiken, waarom probeer je alles zo negatief mogelijk te interpreteren?? Ik ben gewoon erg blij met wat er tot nu toe is gebeurd en had dat helemaal niet verwacht, dat is alles wat ik bedoelde.

Vandaag was overigens een SUPER dag met ongelooflijk veel vooruitgang. Ik heb hem tot aan de longeercirkel gekregen met groot gemak (enkel snuiven en briesen), en daar gelongeerd. Het ging op zich heel goed, alleen wou hij soms niet gaan stappen als het te interessant was, dan moest ik goed aandacht vragen, maar het is dan ook de eerste keer in jaren dat hij gras/paardjes/trailers etc ziet denk ik. Bij het wegdrijven probeerde ik dus achter zijn oog te gaan staan, maar hij wijkt een beetje veel te goed voor de achterhand (had het geoefend), waardoor ik eerst onmogelijk ter hoogte van z'n achterbenen kon raken Haha! Maar op den duur snapte hij het wel en toen ging het goed.

Ik vraag wel veel te veel overgangen. Ik laat hem geen ronde stil. Dus volgende keer iets minder overgangen, het was een beetje verwarrend (zag ik op 'n filmpje). En voor de overgang naar stap, tja. Naar de stem luistert hij helemaal niet (tenminste niet voor het stappen, andere overgangen wel), ik mag nog zo kalm praten als ik wil, en druk op het touw haalt weinig uit (jawel, om hem volledig te stoppen). Wat helpt is als ik zelf naar voren ga, dus voor zijn lichaam terechtkom meer naar de rand, dan stapt hij gelijk. Was ook mijn manier van vrij longeren met m'n ander paardje maar aan de longe is toch nog iets anders.
Nu, voor een eerste keer ging het erg goed.

Daarna nog een paar hapjes gras gegeten en aan halflang halstertouw nog een eindje buiten gestapt. Geen touw meer rond de neus, halster niet meer vast, niets. Was echt ideaal. Hij werd wel druk, maar was altijd stil te zetten. Was echt heel fijn vandaag en zo'n lekker zonnetje Lachen

Fotootje van een mooi moment: http://www.mijnalbum.nl/Foto-A6Z373FE.jpg
Hij bracht heel vaak zijn neusje laag. Was echt mooi om zien. Buiten wanneer er een trailer toekwam of er paarden voorbijkwamen, was hij ook wel rustig vond ik.

Broadway: als hij klinisch helemaal goed is, hoe verklaar je dan dat hij, volgens jou, slecht loopt? Hij heeft geen zere voeten op harde ondergrond, hij liep alleen een beetje gevoelig vanwege de kneuzing. Je lijstje woorden 'groep, training, huisvesting' enzo begrijp ik niet zo goed, bedoel je dat hij op een van die dingen slecht reageert? Hij is erg sociaal, wil graag leren (ik maak helaas nog wel fouten), en heeft geen problemen met zijn stal...

De voorbenen staan onderstandig. Misschien dat je daarom denk dat hij niet vrij is in zijn gewrichten. Op deze foto zie je dat goed (ook van vandaag): http://www.mijnalbum.nl/Foto-7LUBN4EC.jpg
Nogmaals, hij heeft GEEN moeite met draaien, ook vandaag in de longeercirkel ging het PRIMA, lijkt me niet dat een pony die volgens jou totaal niet kan draaien zo goed loopt in een kleine cirkel, en daar dan ook nog eens spontaan kleinere draaien in maakt (zoals naar me toe komen als ik weer eens onduidelijk was bij het wegdrijven)?
Het wijken van de achterhand ging ook goed vandaag. 't Is een half appuyement als hij ook wat met zijn voorhand opzijgaat. In de gang stond ik te praten met iemand, en er kwam een paard af. Heb hem gewoon een duwtje gegeven en hij ging volledig lateraal opzij, met buiging in zijn singelstreek waar ik duwde.

Ik ben de LAATSTE om te ontkennen dat medische problemen aan de grondslag kunnen liggen van vele moeilijkheden, ik studeer ervoor... Maar hij is binnenstebuiten gekeerd en sorry, maar met de grootste wil van de wereld kan ik niets zien van wat jij post ivm moeilijk draaien...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:52

jij moet nog veel leren, bent ook nog maar 20 zie ik , is niks mis mee hoor, zo ben ik ook begonnen,jij studeert 2 jaar, ik heb 14 jaar praktijk ervaring...... maar je snapt dus niet wat het probleem is wat uit jouw antwoorden wel blijkt ! Draaien op de volte is achterbeen gebruik, dus voor ontlastend.....zo zul je het niet zien !
Deze foto is nog duidelijker en bevestigd het nog veel meer !
Onderhalsgebruik, terugstaand in de voorbenen, onderbroken in schouder/schoft/ruglijn, rechte rug, opgerold achter de heup,opgerold in het l.a bovenbeen, ra klomphoefje door teveel druk, la naar binnen staand, dus duidelijk afwijkend in vorm en stand,broekspier vervormd......
Wat wordt er aan gedaan om de hoeven goed te krijgen ? Heeft hij zooltjes gehad na de hoefbevangenheid ? Zere voeten geeft vaak hetzelfde beeld in de gewrichten vanuit het verkeerd neerzetten en hiermee bedoel ik het ontlastend lopen wat hij opvangt met het onderhals, achterbeen en achter de heup !