De ethiek van de wedstrijdsport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eve_lien

Re: De ethiek van de wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:15

Lielle schreef:
Eve_lien schreef:
De ethiek van de wedstrijdsport is niet alleen het vele uren binnen staan van een paard.
Er zijn veel meer aspecten.
Doping gebruik, de druk waar 't paard onder komt te staan, het vervoer in trailers, de onbekende omgevingen.

Ik zou graag zien dat je dit wat verder beargumenteert. Trailervervoer, andere omgevingen, is bepaald niet voorbehouden aan wedstrijdruiters. Ik meen me te herinneren dat ik wat enthousiaste verslagen heb gelezen over vakanties met eigen paarden, op de Veluwe.

Dat klopt.
Wat betreft de onbekende omgevingen; uiteraard is het niet slecht je paard ergens mee naar toe te nemen. Vooral niet als het voor ontspanning en plezier is (zoals bij vakanties denk ik het geval is.)
Wedstrijdruiters nemen hun paard over het algemeen wel wat vaker mee dan 1x per jaar, soms zelfs elk weekend. Niet alle paarden kunnen daar even goed tegen en vaak zijn ritjes niet erg ontspannend voor het paard. Soms worden er zelfs kalmeringsmiddelen etc toegediend. (Uiteraard is dat een uiterste.. maar het gebeurt wel degelijk, vaker dan je denkt.) Imo allemaal niet echt bevorderlijk voor 't welzijn van het paard ... Natuurlijk zijn er paarden die het allemaal niet erg vinden. Sommige dingen wennen nu eenmaal snel. Maar vinden ze het leuk?

Bovendien komt het paard bij aanvang vervolgens in een omgeving terecht waar een bepaalde spanning hangt. ( Wat sowieso bij een vakantie op de Veluwe neem ik aan niet het geval is Knipoog ) Daarna wordt er een zadel op zn rug gegooid, hoofdstelletje ingedaan en er mag gelopen worden. En dan natuurlijk zo goed mogelijk, want 'n wedstrijd blijft een wedstrijd.
Helemaal niks mis mee, ik verbind er ook geen conclusies aan ( Al zal mijn mening uit dit verhaal vast wel naar voren komen Clown ) ...
Maar waar is de inbreng van het paard? Wie vertelt mij dat het paard het leuk vindt?
Want ik zou het graag geloven Ja.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:16

LDRD schreef:
Wat een onzin zeg. Mijn paarden zijn de rust zelve op de trailer en wie ben jij om uit te maken wat paarden uberhaupt leuk of niet leuk vinden?

Volgens mij bedoelde chevax het een beetje als grapje...sarcastisch getint...lees haar stukje nog maar een keertje over... Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:16

Wbt die honden is het hier net zo hoor. We hadden vroeger vader en zoon. Vader liep nog met een boog om plassen heen terwijl de zoon samen met z'n moeder door een baggersloot rent en helemaal zwart weer thuiskomt.
Nu hebben we een Duitse Dog en die vind het wel leuk zolang hij niet hoeft te zwemmen maar echt dol op water is ie ook niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:17

*gaat lezen*

Haha! excuus, niet goed gelezen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:19

Paarden die wedstrijden leuk vinden weten dondersgoed dat wanneer ze de trailer op gaan dat ze naar een wedstrijd gaan. En ik ken paarden die vinden de wedstrijden zo leuk dat ze nog net niet met 1 enorme sprong in de trailer staan, ze huppelen de laadklep op. Lijkt mij toch al genoeg bewijs dat zo'n paard het niet erg vind om naar wedstrijd te gaan. Als je paard de wedstrijden 3x niks vind heb je de grootste moeite om hem in te laden elke keer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:22

En als ik op sgw ben en mijn paard krijgt de beenbeschermers om ed gaan de oortjes naar voren en als ze in het starthok staat is ze niet te houden. Ik blijf ook altijd stappen tot het laatste moment en galloppeer dan in een keer het starthok door voor zover dat mogelijk is.

_Showgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:24

[quote="Arabesk"]mag je de natuurlijke grenzen van een paard, ten koste van het paard, ten bate van de sport (en dus geld) overschrijden?

mag een paard op onnatuurlijke wijze gehouden worden, omdat het een duur sportpaard betreft?[/quote

Volgens mij gaan we hier een beetje van het onderwerp af, het is geen discussie over paard wel of niet in de wei, naturals-niet naturals, ijzers-geen ijzers etc-etc.

De vraag mag je de natuurlijk grens overschrijden, kan eigenlijk niet, want zoals al vaak opgemerkt, zal eigenlijk niemand hier op bokt, niet over die grens gaan, want dat kan niet anders.

Ik ga dus maar in op in hoeverre je te ver mag gaan, en dan tov het sportpaard. rn ja, ik vind dat zeker echt topsporters (en vele subtop met hen) daar te ver in gaan, paarden komen niet tot nauwelijk buiten en dan ook nog zonder behoorlijk vriendje of mogelijkheid tot grazen. Te veel hulpmiddelen, dekens, bandages,vliegen, varen, trailers, ja dat zou ik (maar wie ben ik) nooit doen. Maar goed dit heb ik al op blz 1 gezegd, dus ik herhaal mezelf.

Wat ik me afvraag, vinden jullie dat deze echte topruiters een voorbeeldfunctie hebben voor de nieuwe generatie paardenhouders?(lees pennymeisjes.) Ik vind namelijk, dat ze dus de grens overschrijden, maar ook nog eens een totaal verkeerd voorbeeld geven, waardoor de wedstrijdsport ook niet zal veranderen (in mijn ogen verbeteren)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:25

Miss_Montana, ben ik niet helemáál met je eens hoor. Het kan namelijk ook zijn dat ze de trailer zelf eng vinden. Er een claustrofobisch gevoel bij krijgen. Mijn paard vindt zichzelf te groot voor de trailer maar een vrachtwagen gaat hij wel in.
Ook heeft mijn paard mij nog nooit het idee gegeven dat hij wedstrijden niet leuk vindt. Ik heb een tijdje niet gestart, ga binnenkort juist weer beginnen omdat ik het idee heb dat hij het leuk vindt. Laatst gaf ik een demo tijdens een open dag en je zag dat paard gewoon groeien, genieten van de positieve aandacht etc.
Ik kan het niet met zekerheid zeggen of mijn paard wedstrijden nou wel of niet leuk vindt maar hij geeft mij toch wel het idee het erg leuk te vinden. Hij geniet van de aandacht, hij is denk ik niet nerveus (want ik ben het ook niet en dat scheelt voor sommige paarden ontzéttend) en ik denk ook dat als een paard het écht niet leuk zou vinden om op wedstrijd te gaan dat hij dan tijdens de wedstrijd zelf ook wel in protest zou komen.
Dan kun je praten over gehoorzaamheid maar daar kun je bij de meeste 4-jarigen nog niet over spreken hoor!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:26

Randy01 schreef:
LDRD schreef:
Wat een onzin zeg. Mijn paarden zijn de rust zelve op de trailer en wie ben jij om uit te maken wat paarden uberhaupt leuk of niet leuk vinden?

Volgens mij bedoelde chevax het een beetje als grapje...sarcastisch getint...lees haar stukje nog maar een keertje over... Haha!

Inderdaad, het eerste gedeelte was sarcastisch en het tweede was denk ik net andersom dan jij hebt opgevat. Ik ben het namelijk met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:28

@Randy: Daarin zie je ook, paarden zijn net als mensen. Ze hebben allemaal een heel eigen karakter, eigen voorkeuren en angsten Vork

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:31

anneliesdj schreef:
En als ik op sgw ben en mijn paard krijgt de beenbeschermers om ed gaan de oortjes naar voren en als ze in het starthok staat is ze niet te houden. Ik blijf ook altijd stappen tot het laatste moment en galloppeer dan in een keer het starthok door voor zover dat mogelijk is.

Daar moet je wel een beetje mee uitkijken, dat is nl regelementair niet toegestaan en kan je uitsluiting kosten...

Er wordt hierboven door iemand gezegd dat een tripje naar de Veluwe meer onspannen is dan een wedstrijd. Ik betwijfel dat. Voor een paard dat 20 tot 30 keer per jaar op wedstrijd gaat en daarbij ook nog eens een aantal keer per trailer naar de les gaat is een trailertripje naar een wedstrijd imo minder stressvol dan voor een paard dat heel het jaar in zijn eigen omgeving is en dan hooguit 1 keer per jaar die vreemde stal op wielen in moet.....

Voor betekent het als een paard iets braaf doet niet direct dat hij het leuk vind. Ik weet zeker dat mijn paarden wel eens dingen doen die ze niet leuk vinden. Dat doe ik ook en ik ondervind er ook geen schade van....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:33

Eve_lien schreef:
Dat klopt.
Wat betreft de onbekende omgevingen; uiteraard is het niet slecht je paard ergens mee naar toe te nemen. Vooral niet als het voor ontspanning en plezier is (zoals bij vakanties denk ik het geval is.)

Kijk, en daar zit al de 1e aanname. Wie zegt dat een wedstrijd niet ontspanning en plezier is? Bovendien zie ik hier dus alweer een compromis opdoemen, iets dat de natuurlijke grenzen van een paard overschrijdt. Omdat het baasje zo graag die Veluwe rit wil maken, moet het paard die trailerrit en die vreemde omgevingen maar accpeteren, want het is maar 1 keer per jaar. Persoonlijk lijkt me dat heel stressvoller dan voor mijn paarden die regelmatig meegaan (buitenrit, training, wedstrijd) en daaraan gewend zijn. En tel daar nog eens een baasje bij die het allemaal wat spannend vindt.

Citaat:
Wedstrijdruiters nemen hun paard over het algemeen wel wat vaker mee dan 1x per jaar, soms zelfs elk weekend. Niet alle paarden kunnen daar even goed tegen en vaak zijn ritjes niet erg ontspannend voor het paard. Soms worden er zelfs kalmeringsmiddelen etc toegediend. (Uiteraard is dat een uiterste.. maar het gebeurt wel degelijk, vaker dan je denkt.)

Vaak, soms, niet alle, etc, etc. Dat ben ik helemaal met je eens, en ik weet ook zeker dat er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Maar om daarmee de hele wedstrijdsport af te keuren, is wel weer wat kort door de bocht.

Citaat:
Imo allemaal niet echt bevorderlijk voor 't welzijn van het paard ...

Alleen de doping en stress zijn niet bevorderlijk voor het welzijn, we hebben net al geconstateerd dat geen algemeen geldende regel kan zijn.

Citaat:
Natuurlijk zijn er paarden die het allemaal niet erg vinden. Sommige dingen wennen nu eenmaal snel. Maar vinden ze het leuk?

Het went idd net zo snel als ze aan een ruiter wennen. Net zon natuurlijk (of onnatuurlijk, zo je wil). Vinden ze het leuk? Ja, ik denk van wel. Ik pretendeer mijn paarden goed genoeg te kennen om te weten hoe ze zich voelen, en ik heb al een aantal keer op een wedstrijd alsnog besloten om niet te starten omdat mijn paard niet goed voelde.

Citaat:
Bovendien komt het paard bij aanvang vervolgens in een omgeving terecht waar een bepaalde spanning hangt. ( Wat sowieso bij een vakantie op de Veluwe neem ik aan niet het geval is Knipoog ) Daarna wordt er een zadel op zn rug gegooid, hoofdstelletje ingedaan en er mag gelopen worden. En dan natuurlijk zo goed mogelijk, want 'n wedstrijd blijft een wedstrijd.

Die spanning is opnieuw een aanname van je Knipoog en wie zegt dat een buitenrit in de Veluwe (onbekende omgeving) niet spannend is? Het is toch allemaal vreemd. Opzadelen (negatief toontje trouwens) is routine, en zo goed mogelijk, uiteraard. Maar dat is ook niet raar, dat verwacht ik thuis ook Knipoog

Citaat:
Helemaal niks mis mee, ik verbind er ook geen conclusies aan ( Al zal mijn mening uit dit verhaal vast wel naar voren komen Clown ) ...

Impliciet nogal wat conclusies Pling

Citaat:
Maar waar is de inbreng van het paard? Wie vertelt mij dat het paard het leuk vindt?
Want ik zou het graag geloven Ja.

Dat ga je nooit geloven. Want alles wat ik aan mijn paarden observeer kun je anders interpreteren en zolang je referentiekader negatief is tov wedstrijden zul je niet te overtuigen zijn. ik start SGW (O je, nou heb ik het toch gezegd) en daar zie ik precies hetzelfde. Het feit dat mijn paard niet meer te houden is voor de start (en tijdens een training, als ze op haar beurt moet wachten) wordt toch gezien als negatieve spanning en/of een reactie op mij, en de stralende ogen van Pablo in de waterbak (zie mijn profiel) zijn ook alleen maar omdat hij mij blij maakt.

O ja, trailerrit. Het klinkt allemaal heel nobel om je paard niet bloot te stellen aan een donker rammelend hok, maar nu is er een panieksituatie. Paard heeft acute koliek en moet naar de kliniek. Mijn paarden zijn gewend aan een trailer en lopen er alleen in. Dat geeft heel wat meer rust dan een paard die voor het eerst met zo'n ding geconfronteerd wordt.

@miriam, dat zeg ik Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:39

Hoezo niet toegestaan? Als ik buiten het starthok stap en de 'starter' zegt dat ik mag gaan dan kan ik toch aangallopperen en door het starthok rijden? Sommige starthokken zijn te lastig om fatsoenlijk in rond te stappen en als ik stilsta gaat ze over de rooie...

Ik vind het naief om te denken dat een buitenrit op de veluwe ontspannend is voor een paard en een wedstrijd inspanning. Als een paard het eng vind om te reizen, als het paard het eng vind om van stal weg te gaan of als het paard het niet leuk vind om bereden te worden is het allebei stressvol. Vind het paard het leuk om buiten te rijden en vervelend om te springen dan vind hij idd een wedstrijd vervelend en een ritje over de veluwe leuk. Andersom, vind het paard het leuk om te springen maar vind hij het bos om een of andere reden eng dan is het andersom, maar in de laatste gevallen is het niet de trailerrit die zorgt voor stress maar datgene wat je na aankomst gaat doen.
Het is dus allemaal heel relatief.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:41

erg off topic, maar dat mag dus niet. Een vliegende start is verboden, je mag wel buiten het startbok stappen en dan bij de laatste 5 seconden erin stappen en daar aangalopperen. Zo doe ik het (anders verongeluk ik in de startbox) en zo staat het ook in het reglement beschreven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:47

Dus je moet in het starthok zijn als je aangalloppeert? Wist ik nooit en is me ook nog nooit gezegd en rijd toch al L nu

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:48

Het hangt er vanaf wat je definitie van een vliegende start is, maar IMO wel.

Maar mss kunnen we deze discussie beter elders voeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:50

anneliesdj schreef:
Ik vind het naief om te denken dat een buitenrit op de veluwe ontspannend is voor een paard en een wedstrijd inspanning. Als een paard het eng vind om te reizen, als het paard het eng vind om van stal weg te gaan of als het paard het niet leuk vind om bereden te worden is het allebei stressvol. Vind het paard het leuk om buiten te rijden en vervelend om te springen dan vind hij idd een wedstrijd vervelend en een ritje over de veluwe leuk. Andersom, vind het paard het leuk om te springen maar vind hij het bos om een of andere reden eng dan is het andersom, maar in de laatste gevallen is het niet de trailerrit die zorgt voor stress maar datgene wat je na aankomst gaat doen.
Het is dus allemaal heel relatief.

Haha!

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:57

Lielle schreef:
Kijk, en daar zit al de 1e aanname. Wie zegt dat een wedstrijd niet ontspanning en plezier is? Bovendien betekent het dus opnieuw een compromis. Omdat het baasje zo graag die Veluwe rit wil maken, moet het paard die trailerrit en die vreemde omgevingen maar accpeteren, want het is maar 1 keer per jaar. Persoonlijk lijkt me dat heel stressvoller dan voor mijn paarden die regelmatig meegaan (buitenrit, training, wedstrijd) en daaraan gewend zijn. En tel daar nog eens een baasje bij die het allemaal wat spannend vindt.

Voor zover ik weet is een wedstrijd bedoeld om te presteren.
Goed presteren zonder enige vorm van stress is mij persoonlijk nog nooit gelukt.
Het kan dan wel gezonde stress zijn en helemaal niet schadelijk, maar stress blijft stress. En daar teveel van is nooit goed.
Uiteraard.. een ritje op de Veluwe is ook spannend. Nieuw, gek, stressvol. Maar volgens mij ga je daar niet naartoe om te presteren en vervolgens meteen weer weg te gaan...
En laat jij je paardje allemaal ingewikkelde oefeningen uitvoeren op de hei? *LOL* Of laat je 'm lekker met een redelijk los teugeltje rond banjeren en zijn eigen pad verkennen ...

Natuurlijk zal een paard dat vaker op de trailer is geweest het minder eng vinden dat nog eens te doen & sneller wennen aan nieuwe omgevingen. Maar er was toch ook ooit een eerste keer dat je paardje op wedstrijd ging? Een eerste keer de trailer op?
Na een paar keer Veluwe zijn ze ook gewend hoor Clown

Wat betreft de compromis: Niet mee eens. Het houden van een paard is de keuze van de mens. Het paard heeft echt niet voorgesteld om bij je in te trekken Clown Alle dingen die je vervolgens met je paard doet, zijn ook jouw keuze. Natuurlijk hou je daarbij rekening met je paard, dat is logisch. Maar het heeft geen directe mening.

Citaat:
Het went idd net zo snel als ze aan een ruiter wennen. Net zon natuurlijk (of onnatuurlijk, zo je wil). Vinden ze het leuk? Ja, ik denk van wel. Ik pretendeer mijn paarden goed genoeg te kennen om te weten hoe ze zich voelen, en ik heb al een aantal keer op een wedstrijd alsnog besloten om niet te starten omdat mijn paard niet goed voelde.

Lachen Helaas kan niet iedereen dat laatste zeggen...

Citaat:
Die spanning is opnieuw een aanname van je Knipoog en wie zegt dat een buitenrit in de Veluwe (onbekende omgeving) niet spannend is? Het is toch allemaal vreemd. Opzadelen (negatief toontje trouwens) is routine, en zo goed mogelijk, uiteraard. Maar dat is ook niet raar, dat verwacht ik thuis ook Knipoog

Ik denk dat de heide toch minder spannend is dan een stuk of wat andere paarden en ruiters die allen in de weer zijn, publiek, harde stemmen, veel geluid, vreemde bak etc etc.
Al kunnen bomen idd ook heul spannend zijn. Ligt wel aan het paard dat je hebt, maar ik denk toch dat de Veluwe minder angstaanjagend over zal komen.. Knipoog Oke, misschien overdrijf ik nu een beetje Clown

Citaat:
Dat ga je nooit geloven. Want alles wat ik aan mijn paarden observeer kun je anders interpreteren en zolang je referentiekader negatief is tov wedstrijden zul je niet te overtuigen zijn. ik start SGW (O je, nou heb ik het toch gezegd) en daar zie ik precies hetzelfde. Het feit dat mijn paard niet meer te houden is voor de start (en tijdens een training, als ze op haar beurt moet wachten) wordt toch gezien als negatieve spanning en/of een reactie op mij, en de stralende ogen van Pablo in de waterbak (zie mijn profiel) zijn ook alleen maar omdat hij mij blij maakt.

Jammer dat je meteen aanneemt dat mijn referentiekader tegenover wedstrijden helemaal negatief is.
Ik moet zeggen dat je me toch voor een deel overtuigd hebt wat betreft de trailer etc.
Ik blijf een beetje teveel hangen bij het natuurlijke gedrag van het paard en dan is alles wat er nu gedaan wordt wel ongeveer met het kopje Fout te bestempelen.
Volgens mij heb jij iig een goede weg gevonden om je paardjes met respect te behandelen Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:31

En daar zijn we weer, 5 pagina's verder en het is het 'natural' vs. 'niet natural'.
En wederom wordt het ene als goed en het ander als slecht behandelt. Waarom ziet niemand nu in dat nét als met mensen paarden eigen karakters hebben, met eigen wensen en eigen voorkeuren.

Ik ben er van overtuigd dat veel van de hedendaagse 'sportpaarden' gek zouden worden op de wei, en nee, niet omdat ze het niet gewend zijn, puur en alleen omdat ze het niet meer willen. 24 uur per dag in de modder zonder schuil en blote voeten.

Mij doe je ook geen plezier met een kampeervakantie of backpack tocht Knipoog Haha!

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:34

DresslOver schreef:
En daar zijn we weer, 5 pagina's verder en het is het 'natural' vs. 'niet natural'.
En wederom wordt het ene als goed en het ander als slecht behandelt. Waarom ziet niemand nu in dat nét als met mensen paarden eigen karakters hebben, met eigen wensen en eigen voorkeuren.

Ik ben er van overtuigd dat veel van de hedendaagse 'sportpaarden' gek zouden worden op de wei, en nee, niet omdat ze het niet gewend zijn, puur en alleen omdat ze het niet meer willen. 24 uur per dag in de modder zonder schuil en blote voeten.

Mij doe je ook geen plezier met een kampeervakantie of backpack tocht Knipoog Haha!

Afgod ROFL

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:40

Eve_lien schreef:
Voor zover ik weet is een wedstrijd bedoeld om te presteren.
Goed presteren zonder enige vorm van stress is mij persoonlijk nog nooit gelukt.
Het kan dan wel gezonde stress zijn en helemaal niet schadelijk, maar stress blijft stress. En daar teveel van is nooit goed.
Uiteraard.. een ritje op de Veluwe is ook spannend. Nieuw, gek, stressvol. Maar volgens mij ga je daar niet naartoe om te presteren en vervolgens meteen weer weg te gaan...
En laat jij je paardje allemaal ingewikkelde oefeningen uitvoeren op de hei? *LOL* Of laat je 'm lekker met een redelijk los teugeltje rond banjeren en zijn eigen pad verkennen ...

en hier zit dus het essentiele verschil. Jij ervaart een wedstrijd als stress, ik niet. En ja, mijn paarden moeten ook op de hei regelmatig hard werken. Hadden ze maar geen crosspaard moeten worden Knipoog

Citaat:
Natuurlijk zal een paard dat vaker op de trailer is geweest het minder eng vinden dat nog eens te doen & sneller wennen aan nieuwe omgevingen. Maar er was toch ook ooit een eerste keer dat je paardje op wedstrijd ging? Een eerste keer de trailer op?
Na een paar keer Veluwe zijn ze ook gewend hoor Clown

Ja, daarom combineer ik 1e keer wedstrijd en 1e keer trailer ook nooit, en ben ik voor een 1e wedstrijd al regelmatig op vreemd terrein gaan oefenen. En een paar keer Veluwe zal zeker ook wennen, maar niet als het maar 1 keer per jaar gebeurt.

Citaat:
Wat betreft de compromis: Niet mee eens. Het houden van een paard is de keuze van de mens. Het paard heeft echt niet voorgesteld om bij je in te trekken Clown Alle dingen die je vervolgens met je paard doet, zijn ook jouw keuze. Natuurlijk hou je daarbij rekening met je paard, dat is logisch. Maar het heeft geen directe mening.

Dus is het een compromis. Niet tussen jou en je paard, maar tussen de natuurlijke levenswijze van een paard (op een steppe in Rusland) en de manier waarop jij (of ik) je paard houdt.

Citaat:
Lachen Helaas kan niet iedereen dat laatste zeggen...

Maar dat is niet voorbehouden aan wedstrijdruiters, ik zie ook regelmatig recreatieruiters waarvan ik tranen in mijn ogen krijg.

Citaat:
Ik denk dat de heide toch minder spannend is dan een stuk of wat andere paarden en ruiters die allen in de weer zijn, publiek, harde stemmen, veel geluid, vreemde bak etc etc.

Hm, mijn grasgroene neurootje Pablo vond de 1e keer buiten dus echt doodeng, hij heeft zich achter mijn moeder verstopt. Zal bijzonder paardafhankelijk zijn. En hij is ook aan het bos gewend, net als aan een wedstrijd.

Citaat:
Al kunnen bomen idd ook heul spannend zijn. Ligt wel aan het paard dat je hebt, maar ik denk toch dat de Veluwe minder angstaanjagend over zal komen.. Knipoog Oke, misschien overdrijf ik nu een beetje Clown

zie Pablo dus. Ik ging er overigens ooit snoeihard vanaf omdat er een BOOM naast hem lag. Liep toen wel al L sgw.

Citaat:
Jammer dat je meteen aanneemt dat mijn referentiekader tegenover wedstrijden helemaal negatief is.

Ik heb nl nog geen positieve opmerking erover gezien, vandaar dus.

Citaat:
Ik moet zeggen dat je me toch voor een deel overtuigd hebt wat betreft de trailer etc.

OK dan! en dat meen ik.

Citaat:
Ik blijf een beetje teveel hangen bij het natuurlijke gedrag van het paard en dan is alles wat er nu gedaan wordt wel ongeveer met het kopje Fout te bestempelen.
Volgens mij heb jij iig een goede weg gevonden om je paardjes met respect te behandelen Lachen

En ik denk dat dat voor heel veel wedstrijdruiters geldt. Je bent van harte welkom om eens een dagje mee te lopen bij een cross, je zult verbaasd zijn.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:52

DresslOver schreef:

en dat vind ik dus onzin, volgens mij vindt echt bijna elk paard weidegang prettig, vooral als ze er meer opgegroeid zijn (als veulen in de ofok enzo!). Zeker in de eventingsport komen bijna alle topsportpaarden dagelijks in de wei, en dat zijn topatleten! En die hebben er echt geen hekel aan.

Maar voor sommige paarden wordt door hun baasje beslist dat ze niet in de wei mogen, iets wat in de (top) dressuur en springsport volgens mij best veel voorkomt!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:55

Miriam schreef:
Voor betekent het als een paard iets braaf doet niet direct dat hij het leuk vind. Ik weet zeker dat mijn paarden wel eens dingen doen die ze niet leuk vinden. Dat doe ik ook en ik ondervind er ook geen schade van....

Daar ben ik het mee eens, dat een paard iets doet zegt lang niet altijd dat hij het leuk vind. En inderdaad, wat mij betreft hoeft dat ook niet altijd maar veel mensen zeggen zo makkelijk "mijn paard denkt dit, mijn paard vindt dat leuk, enz". En volgens mij gaat dat niet altijd op...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:09

miss_jumpy schreef:
DresslOver schreef:

en dat vind ik dus onzin, volgens mij vindt echt bijna elk paard weidegang prettig, vooral als ze er meer opgegroeid zijn (als veulen in de ofok enzo!). Zeker in de eventingsport komen bijna alle topsportpaarden dagelijks in de wei, en dat zijn topatleten! En die hebben er echt geen hekel aan.

Maar voor sommige paarden wordt door hun baasje beslist dat ze niet in de wei mogen, iets wat in de (top) dressuur en springsport volgens mij best veel voorkomt!

Ho, stop. Ik roep nergens dat een paard niet de wei in wíl. Wél zeg ik dat niet ieder paard er blij van wordt 24/7 in een zompige modderbak/grasland te staan. Bovendien komen de meeste sportpaarden ook gewoon buiten. Dat willen de meesten alleen niet zien Knipoog

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:11

DresslOver schreef:
Ho, stop. Ik roep nergens dat een paard niet de wei in wíl. Wél zeg ik dat niet ieder paard er blij van wordt 24/7 in een zompige modderbak/grasland te staan. Bovendien komen de meeste sportpaarden ook gewoon buiten. Dat willen de meesten alleen niet zien Knipoog

oke, ik dacht dat je beweerde dat veel paarden helemaal niet in de wei willen.

Misschien gaat het maar om een kleine groep paarden/pony's hoor, maar ik herinner me een artikel over Power an Paint in de P&S waar ik niet echt blij van werd en ik denk dat er zo toch een stuk meer dieren zijn die niet los in de wei/bak mogen, niet in het bos de benen mogen strekken maar zich 100% moeten concentreren op de sport. En die gevallen gaan mij te ver!