Lielle schreef:Kijk, en daar zit al de 1e aanname. Wie zegt dat een wedstrijd niet ontspanning en plezier is? Bovendien betekent het dus opnieuw een compromis. Omdat het baasje zo graag die Veluwe rit wil maken, moet het paard die trailerrit en die vreemde omgevingen maar accpeteren, want het is maar 1 keer per jaar. Persoonlijk lijkt me dat heel stressvoller dan voor mijn paarden die regelmatig meegaan (buitenrit, training, wedstrijd) en daaraan gewend zijn. En tel daar nog eens een baasje bij die het allemaal wat spannend vindt.
Voor zover ik weet is een wedstrijd bedoeld om te presteren.
Goed presteren zonder enige vorm van stress is mij persoonlijk nog nooit gelukt.
Het kan dan wel gezonde stress zijn en helemaal niet schadelijk, maar stress blijft stress. En daar teveel van is nooit goed.
Uiteraard.. een ritje op de Veluwe is ook spannend. Nieuw, gek, stressvol. Maar volgens mij ga je daar niet naartoe om te presteren en vervolgens meteen weer weg te gaan...
En laat jij je paardje allemaal ingewikkelde oefeningen uitvoeren op de hei?
Of laat je 'm lekker met een redelijk los teugeltje rond banjeren en zijn eigen pad verkennen ...
Natuurlijk zal een paard dat vaker op de trailer is geweest het minder eng vinden dat nog eens te doen & sneller wennen aan nieuwe omgevingen. Maar er was toch ook ooit een eerste keer dat je paardje op wedstrijd ging? Een eerste keer de trailer op?
Na een paar keer Veluwe zijn ze ook gewend hoor
Wat betreft de compromis: Niet mee eens. Het houden van een paard is de keuze van de mens. Het paard heeft echt niet voorgesteld om bij je in te trekken
Alle dingen die je vervolgens met je paard doet, zijn ook jouw keuze. Natuurlijk hou je daarbij rekening met je paard, dat is logisch. Maar het heeft geen directe mening.
Citaat:
Het went idd net zo snel als ze aan een ruiter wennen. Net zon natuurlijk (of onnatuurlijk, zo je wil). Vinden ze het leuk? Ja, ik denk van wel. Ik pretendeer mijn paarden goed genoeg te kennen om te weten hoe ze zich voelen, en ik heb al een aantal keer op een wedstrijd alsnog besloten om niet te starten omdat mijn paard niet goed voelde.
Helaas kan niet iedereen dat laatste zeggen...
Citaat:
Die spanning is opnieuw een aanname van je

en wie zegt dat een buitenrit in de Veluwe (onbekende omgeving) niet spannend is? Het is toch allemaal vreemd. Opzadelen (negatief toontje trouwens) is routine, en zo goed mogelijk, uiteraard. Maar dat is ook niet raar, dat verwacht ik thuis ook

Ik denk dat de heide toch minder spannend is dan een stuk of wat andere paarden en ruiters die allen in de weer zijn, publiek, harde stemmen, veel geluid, vreemde bak etc etc.
Al kunnen bomen idd ook heul spannend zijn. Ligt wel aan het paard dat je hebt, maar ik denk toch dat de Veluwe minder angstaanjagend over zal komen..
Oke, misschien overdrijf ik nu een beetje
Citaat:
Dat ga je nooit geloven. Want alles wat ik aan mijn paarden observeer kun je anders interpreteren en zolang je referentiekader negatief is tov wedstrijden zul je niet te overtuigen zijn. ik start SGW (O je, nou heb ik het toch gezegd) en daar zie ik precies hetzelfde. Het feit dat mijn paard niet meer te houden is voor de start (en tijdens een training, als ze op haar beurt moet wachten) wordt toch gezien als negatieve spanning en/of een reactie op mij, en de stralende ogen van Pablo in de waterbak (zie mijn profiel) zijn ook alleen maar omdat hij mij blij maakt.
Jammer dat je meteen aanneemt dat mijn referentiekader tegenover wedstrijden helemaal negatief is.
Ik moet zeggen dat je me toch voor een deel overtuigd hebt wat betreft de trailer etc.
Ik blijf een beetje teveel hangen bij het natuurlijke gedrag van het paard en dan is alles wat er nu gedaan wordt wel ongeveer met het kopje Fout te bestempelen.
Volgens mij heb jij iig een goede weg gevonden om je paardjes met respect te behandelen