Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Limitje

Re: Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:59

nestle schreef:
ik moet eigenlijk van de iegnaar van mijn verzorgpony een tik met de zweep tussen zijn oren geven als hij niet nagevelijk loopt omdat het anders slecht voor zijn rug is als hij zo sterren kijkt ofzo maar heb het nog nooit gedaan en ga het niet doen hoogstens een tik op zijn hals of kont

dat zou ik ook niet doen. hallo ut is maar niet nageeflijk, das een kwestie van rijden.zeg dat maar tegen die eigenaar!!! ik vind het niet normaal. en al helemaal niet met zweep. die van mij heeft ook eens een zacht tikje op zijn kop gehad omdat ie bleef rennen en zich niet stil liet zetten, maar ging alleen nog maar harder, logisch ook. heb me dood geschaamt dat het uberhaupt in me op kwam, ook omdat iemand me dat verteld had. als ik gestresst raak stap ik als het echt niet wil lukken af, volgende x beter dan maar of ga ff naar buiten, iets totaal anders doen, helpt veel beter.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:00

@ nestle, tjee ik vind dit geen normale gedachtengang hoor! Kan die eigenaar zelf wel rijden? Je kan mij ook niet wijsmaken dat je zoiets leert met paardrijden toch???
Niet doen meid, het ene paard loopt nou eenmaal makkelijker dan een paard nageeflijk, maar blijf proberen en heb geduld, maar vraag het wel gewoon op een 'normale' manier zonder 'm te slaan
Suc6

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:02

Egt niet doen!!!
Ik was eens op buitenrit, we waren met z'n vijven en toen was er een jongen op een haflinger en die haflinger wilde steeds lans de rij. Dat joch (was nog un beginner ) hing zo half aan diej teugels. Riep er innees zo n vrouw dat iej hem een lel tegen zijn kop moest geven. DAt joch deed het en die haflinger er als een gek vandoor, bokken enz. enz. Jongetje valt er af. Eigen schuld Knipoog Dikke bult. Sindsdien kon je niej meer normaal een hoofdstel omdoen. Je moest dan het halster omlaten en het hoofdstel dan omdoen, omdat iej anders zijn hoofd heel hoog in de lucht gooide. Hij legt dan ook zn oren in zijn nek.. Nu wil niemand meer op hem.. T was zon sgat Huilen

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:08

Ik geef Hera alleen een corrigerende tik op haar neus als ze me wil bijten.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:40

Ik zou het niet doen.
In mijn ogen is het echt niet normaal.
Ik zou het zelf ok niet fijn vinden. Verward

hikari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:40

Ik vind dit pure dierenmishandeling, zo maak je juist dat je paard kopschuw wordt!

Mensen zien deze martelmethode vaak door de vingers, maar i snet zo goed dierenmishandeling.

In het artikel hieronder lees je meer informatie over mishandeling bij paarden, wat je eraan kunt doen, en eventueel de instanties die je ervoor kunt waarschuwen om deze paarden te helpen!

http://dier-en-natuur.infonu.nl/diversen/12976-paard-mishandeling-blijf-niet-toekijken.html

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:47

Het ligt er echt heel erg aan. Een paard zou ik ook echt nooit op z'n hoofd slaan, is gewoon niet goed voor hem lijkt me. Tenzij die me bijt, dan kan die (alleen met m'n hand) een niet al te harde tik op zn neus krijgen. Ik vind het niet kunnen om je paard als die bijvoorbeeld niet stilstaat ofzo met een voorwerp op het hoofd te slaan... Ik kan me er in enkele gevallen en als het bij een uitzondering blijft me wel iets bij voorstellen. Bijvoorbeeld als het paard blijft steigeren, niet uit angst e.d., maar gewoon omdat het eigenwijs genoeg terug naar stal wil ofzo. Dan kan een tik tussen de oren wel goed helpen, en het kan op de juiste manier ook eenmalig blijven.

hikari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:49

@ Liseef,

Daar ben ik het volkomen mee eens. Maar dan moet het inderdaad eenmalig blijven. Ik geef toe dat ik mijn paard ook weleens een enkele tik geef. Maar wanneer het frequent voorkomt, plaats ik het onder de noemer mishandeling.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:53

Ik geef mijn 2 jarige Fjordenhengst wel is een haal tegen zijn snoet Ja.
Maar alleen als hij hapt. Ik vind als een paard bijt dat je hem zeker een lel ervoor mag geven.

Maar ik sla hem niet met zweep, of een ander voorwerp. Knipoog
En ik sla hem ook niet als hij snuffelt of likt, dus hij weet heel goed wat wel en niet kan. Ja

hikari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:56

@ Amber_

Ik vind idd ook dat een paard een tik kan krijgen wanneer het bijt, maar ikzelf zou er ook nooit voorwerpen/zweep voor gebruiken:)

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:59

ik vind het niet bepaald netjes op een paard op het hoofd te slaan...
mr ik kan begrijpen (ligt aan de situatie) dat het soms toch wel even nodig is... (heb mijn pony ook wel eens een tik op de neus gegeven)
maar tussen de oren slaan vind ik niet horen hoogstens een keer een zacht tikje op de neus...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:05

als ik op een paard zit, en het dier komt aan de voorkant naar boven, heb ik wel een los rechterhandje....... is ingebakken, is zo een ontzettende primitieve reactie van mij dat ik dat van nature doe.

steigeren, zelfs het dreigen met steigeren krijgt peerd een draai om zn oren... ik rijd nooit met zweep.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:51

Stijgeren bij mj ook, ik vind dat gevaarlijk, dan krijgt ie toch ook een mep op z'n kop.

hikari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:58

@ Ilsje_,

geef je dan echt een mep of een corrigerende tik?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:59

Als een paard mij bijt dan krijgt hij wel een knal tegen zijn kaak en als het iets hoger komt dan heeft hij pech. Verder zie ik er ook weinig heil in. Clown

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:39

Ik vind het abnormaal om een paard op zijn hoofd te slaan, een corrigerende tik op zijn neus okee, maar echt hard slaan...dan ben je niet goed bezig.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:59

hikari schreef:
@ Ilsje_,

geef je dan echt een mep of een corrigerende tik?

nou, ik kan niet in volle sjas rammen want ik zit er op, en trouwens ook zonder zweep, gewoon met mijn hand en naar voren hangen

hikari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:15

oh ok:)

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:21

Ik sla eigenlijk nooit. Tenzij 't paard écht heel vervelend is. En nog met platte hand op de zijkant van z'n mond!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:37

ikenindi schreef:
hmz, nee slaan niet, wel blocken (parelli) en ook ki geef af en toe een tikje tegen de neus als ze te opdringerig is Bloos

Ja, maar een tikje is wat anders dan echt slaan.
Ben er dan ook helamaal tegen. Vind het al rot als ik een tikje op de kont moet geven om een paard wat alerter te maken.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:12

hikari schreef:
@ Amber_

Ik vind idd ook dat een paard een tik kan krijgen wanneer het bijt, maar ikzelf zou er ook nooit voorwerpen/zweep voor gebruiken:)

Nee idd, ik gebruik geen voorwerpen of zwepen.

LiNdA1986 schreef:
Ik vind het abnormaal om een paard op zijn hoofd te slaan, een corrigerende tik op zijn neus okee, maar echt hard slaan...dan ben je niet goed bezig.

Ik vind het dus wel 'normaal', maar alleen als ze dus hardleers zijn.
Mijn hengst(je) is nu aan puberen, en probeert dus vaak bij andere uit. Bijten komt dan ook voor, 2x lieve tik tegen ze neus maar de 3de keer krijgt hij toch echt gewoon een ram tegen ze hoofd Ja. En dan is het ook over. Drie keer is scheepsrecht *LOL*.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:39

KiWiKo schreef:
als ik op een paard zit, en het dier komt aan de voorkant naar boven, heb ik wel een los rechterhandje....... is ingebakken, is zo een ontzettende primitieve reactie van mij dat ik dat van nature doe.

steigeren, zelfs het dreigen met steigeren krijgt peerd een draai om zn oren... ik rijd nooit met zweep.

Ja, idd, die "afwijking" heb ik ook. Knipoog En soms werkt die best! Ben elders al voor dierenbeul uitgemaakt omdar ik met een lel voor de oren eventueel een oog kan raken. Als het echt gevaarlijk wordt heb ik daar echt geen probleem mee. Ze moeten zich wel een beetje gedragen en die bloedpaardjes kunnen enorm explosief zijn. Soms moet je dat toch doorbreken en met d zweep rijden doe ik idd ook niet.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:36

Ik sla enkel op het hoofd (de neus) als ze bijten, en echt op het moment zelf en daarna meteen weer heel normaal doen. Ik sla altijd met holle hand op de zijkant van hun mond, zodat het veel meer geluid maakt dan het pijn doet zeg maar Knipoog . Zou zeker nooit voorwerpen gebruiken (ja, had eens een borstel vast toen hij beet en toen kreeg hij daar een mep mee, maar da's toeval en niet hard).
Bij steigeren wil het inderdaad wel lukken, heb ik ook al gezien, ze krijgen dan het gevoel dat ze ergens tegenaan stoten, en vaak helpt dat.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:37

ponyzotje schreef:
Ik sla enkel op het hoofd (de neus) als ze bijten, en echt op het moment zelf en daarna meteen weer heel normaal doen. Ik sla altijd met holle hand op de zijkant van hun mond, zodat het veel meer geluid maakt dan het pijn doet zeg maar Knipoog . Zou zeker nooit voorwerpen gebruiken (ja, had eens een borstel vast toen hij beet en toen kreeg hij daar een mep mee, maar da's toeval en niet hard).
Bij steigeren wil het inderdaad wel lukken, heb ik ook al gezien, ze krijgen dan het gevoel dat ze ergens tegenaan stoten, en vaak helpt dat.

Waarom moet het meer geluid maken dan dat het pijn doet?

Ik denk er niet bij na hoe ik mijn hand gebruik als ze bijten.. want als ik dat moet doen dan duurt de bestraffing misschien te lang en dan snappen ze het ook niet. Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:41

Het mag ook best pijn doen, sommigen hebben dat nodig, maar heb mezelf die techniek geleerd omdat het ontzettend veel lawaai maakt en meestal schrikken ze ook nog eens goed. Het is niet zoals een klopje in de hals Knipoog , als ze echt bijten, dan krijgen ze meer dan een goeie mep. Heb er al eens een litteken van gekregen en liefst geen erbij!

Heb gewoon de ervaring dat het geluid echt afschrikkend werkt. Ik hoef er ook helemaal niet bij na te denken. Het lukt dus ook niet altijd Haha! soms doet mijn hand meer pijn omdat ik het zo snel en direct wou doen en niet goed kon mikken gheghe Lachen