Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:56

de 5 kruinen, liggen die alleen in het midden van haar hoofd dan, tussen de ogen in zeg maar, want ik hoor namelijk meer mensen die het hebben over 5 kruinen op het hoofd maar dan liggen er ook 2 bij de oren en 2 op de kaken, deze kruinen hebben geen invloed op de persoonlijkheid

5 kruinen echt op het midden van het hoofd staan voor een interessante persoonlijkheid, maar hoeft dus niet veel te verschillen van een paard met 1 kruin wat overige kenmerken heeft die het interessant maken zeg maar...

ik heb in de loop der jaren veel moeders en nageslacht geanallyseerd, hoe ze soms uiterlijk ook verschilden, er zaten in kleine details veel overeenkomsten dus het was voor mij erg interessant om dat te onderzoeken...
ookal zijn ze uiterlijk vrij verschillend, het gaat erom hoe alles samenvalt en dan kunnen alle vormen bij elkaar soms op een redelijk hetzelfde karakter uitkomen..

wat je zegt; de horsenality's met een beetje pech mensen ook de nuances te laten vergeten, dat ben ik helemaal met je eens... in die zin is dat ook meer een vorm van 'in hokjes plaatsen'
een analyse (of je er nou in gelooft of niet maar even 'voor als' zeg maar) is bij elk individu anders en er is dus geen sprake van een hokje van het valt onder die of die persoonlijkheid..
daarin ben ik het zelfs dus niet eens met de persoonlijkheden van hemplfling waarin het er 26 zijn, mijn ervaring is dat echt elk individu anders is en ik nog nooit 2 compleet dezelfde analyses heb gemaakt..

de theorie bij mensen daar geloof ik ook niet in, maar heb ik ook nooit bestudeerd, bij paarden geloofde ik het ook nooit, tot ik het zelf ging bestuderen...

bij paarden geldt hetzelfde als bij mensen, je hebt nature en nurture, oftewel, aangeboren en aangeleerd
in de analyses is het heel moeilijk om ook invloeden van opvoeding, omgang, levensstijl etc door te laten komen
ik moet ook rekening houden wat trauma's met dieren kunnen doen, bij mensen kunnen ze voor gekke dingen zorgen, en bij mensen net zo, hoewel dat niet bij hun ooit aangeboren persoonlijkheid hoort...

ik ben trouwens erg benieuwd naar de 5 kruinen, misschien heb je daar een goede foto van?

verder weet ik niet hoe sceptisch je er tegenover staat maar niet om het beter te weten ofzo, ik zou graag anders een analyse van je paarden uit willen voeren (ik zou het begrijpen als je het niet wil hoor) maar om jou de ervaring met je eigen paarden te laten hebben en dan misschien daarop je mening verder te basseren, ik hoor het wel even...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:02

http://www.gelaatkunde.nl/info/01c06094 ... index.html

Een kennis van me heeft zich in Psychognomie verdiept.
Maar zij doet me ook vaak verbazen wat ze over mensen weet door de vormen en kleuren van het gezicht te analyseren.
Maar ook daar kun je niet zeggen, iemand met een grote neus is dit en dat.
Nee want je moet ook verder kijken, welke kleur heeft de neusbrug, hoe staan de ogen, hoe zijn de oren en de vorm van de lel enz enz enz.
Eigenlijk moet je dan alles mee nemen.
En ik moet zeggen dat het dan verbluffend is wat zij zegt, het klopt eigenlijk altijd.

neem aan dat bij paarden ook alleen de kruinen niet tellen, maar ook de rest van het hoofd Lachen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:08

idd rk, alles hoort erbij, alle vormen, kruinen, de bouw..
gesteldheid van inwendige organen, gezondheid, aandoeningen aan lijf waardoor pijn invloed heeft op de misschien van oorsprong ongecompliceerde persoonlijkheid
manier van opgroeien, opvoeden, manier van inrijden, manier van doorrijden, echt alles heeft zn invloed...

ga de site eens bekijken die je plaatst, erg interessant, is zelfs iemand die tenen analyseert haha erg gaaf!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:42

De kruinen zitten in een soort ruitvorm om haar bles (nou ja bles.. het is een stukje wit daar) en twee iets verderop richting wang. Nee, ik heb daar geen goede foto van.. ooit wel gehad, vond het grappig. En ook ik heb natuurlijk dat kruinenboek gelezen, toen iemand me erop wees. Wat er echter bij 5 kruinen stond, klopte echt voor geen meter. Behalve dat ze interessant is als persoonlijkheid. Maar dat is vrijwel ieder paard Knipoog .

Een interessante persoonlijkheid is ze inderdaad. Maar het is een afstammelinge van Amor én een moederloos veulen. Dat maakt dat ze al geen normale jeugd heeft gehad. Tel daar slim en driftig en gevoelig bij op, dan heb je een beeld. Een jurylid zei ooit over haar. Ze kán lopen maar ziet er het nu niet van in. En als ze ooit gaat lopen, loopt ze alleen voor jou. Die jury heeft gelijk gekregen Ja

Analyse. Nou ik ben benieuwd. Ik zal eens kijken of ik die kruinen op de foto krijg. Kan wel even duren hoor Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:48

edit: aanvulling. Heb lang geleden eens een foto geplaatst, vond het grappig. Je hebt toen deze analyse al gegeven Ja (foto staat er niet meer trouwens, die heb ik weggegooid waarschijnlijk).
Citaat:
Over lanna, ze heeft dus 3 kruinen tussen haar ogen en ook nog 2 op haar kaak begrijp ik
3voudige kruinen zijn een zeldzaamheid, in het onderzoek van tellington jones kwamen er maar een paar voor, haar eigen observaties gedurende jaren later wijzen erop dat 3voudige kruinen bij ruinen en merries wijzen op een gecompliceerd maar niet onvoorspelbaar individu, dus niet als bij de 2 kruinen waar er wat onvoorspelbaars bij komt kijken
ook voor lanna geldt weer dat de rest van haar hoofd ook veel invloed heeft op het karakter en wat ik zo al wel zie is dat ze en mooi groot, open en helder oog heeft wat wijst op een geinteresseerd en hoopvol dier, ook haar neusgaten zijn mooi ontwikkeld en draaien boven in zo'n krulletje zeg maar, wat wijst op een paard dat ook goed ontwikkeld is en veel denkt
haar oren lijken me wat lang en staan volgens mij ook vrij recht omoog, weet dit niet zeker want de foto is dus niet recht van voren maar dat zou op een energiek karakter duiden, een dier wat je dus met de juiste gevoeligheid moet benaderen enzo
de lengte geeft haar toch wat veranderlijkleidheid en zou soms ook wat humeurigheid kunnen betekenen,
de rest kan ik allemaal niet zien maar wat ik zo zie dus wel een gevoelig dier dat je echt met de juiste zachtheid en leiderschap moet behandelen anders gaat de gecompliceerdheid en de veranderlijkheid toch een grote rol spelen
maargoed, zelfs dit kan allemaal nog veranderen als ik de rest goed zie

En bovenstaande klopt wel.. maar zo kijkt ze ook uit.. ook als je niet weet van de kruinen bedoel ik. En dat is waarom ik het dus niet zo geloof. Wel in gezichtsuitdrukkingen, houding, dat soort dingen. Dat zegt heel veel over karakter. Maar goed. Misschien ben ik te sceptisch.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:58

SuperRoos schreef:
thanx voor je verhaal, het gaat hier niet om vooroordelen hoor..
in het begin kan je lezen dat het om 70% van de paarden gaat die dergelijk gedrag vertoont, jouw paardje heeft waarschijnlijk andere kenmerken aan het hoofd die staan voor stabiliteit, evenwicht en een sterke persoonlijkheid waardoor de inwerking van de 2 kruinen volledig afneemt..

ik ben meer van dit soort paarden tegen gekomen en vaak was dat goed te onderbouwen wanneer de overige kenmerken werden bestudeerd

Ah, ik bedoel het ook niet letterlijk als 'vooroordelen'. Lachen Afgezwakte versie daarvan.

Qua hoofd lijkt ze heel erg op Timber. (Zelfde papa'zelfde ogen en neusgaten. Het vertekent alleen wat door haar bles. Hoofd lijkt groffer dan het daadwerkelijk is.)

Maar qua gedrag en de rest van haar bouw heeft ze véél meer van haar moeder en opa (van moeders kant dus) meegekregen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:33

Anya schreef:
En bovenstaande klopt wel.. maar zo kijkt ze ook uit.. ook als je niet weet van de kruinen bedoel ik. En dat is waarom ik het dus niet zo geloof. Wel in gezichtsuitdrukkingen, houding, dat soort dingen. Dat zegt heel veel over karakter. Maar goed. Misschien ben ik te sceptisch.

ok, ja op die manier begrijp ik wat je bedoeld, van zo kijkt ze ook uit...
het is waar dat ik ook veel op gevoel doe, op uitstraling en gevoel wat ik krijg als ik naar de ogen kijk..
ik begin zeg maar echt met het theorie gedeelte, stap voor stap ga ik alle kenmerken af, en daarna een samenvattingsgedeelte waarin ik ook mijn gevoel laat spreken..
ik ben geen reader maar soms krijg ik heel duidelijk bepaalde gevoelens, en een enkele keer zelfs een beeld... mensen die hierin geloven zetten dit bij hun aanvraag voor een analyse meestal neer en zeggen dan dat ze het graag willen horen, mensen die er hun mond over houden, daar laat ik mijn gevoel ook minder spreken, daar hou ik het puur op de theorie, eventueel na antwoord op de analyse kan ik mensen nog verder helpen..

maar wat je zegt ben ik het helemaal mee eens, veel mensen kunnen van veel paarden basiseigenschappen wel aflezen, toen ik begon met analyses waren ze erg kort en kon men er denk ik niet veel mee..
tegenwoordig ga ik er echter veel uitgebreider op in, ook soms echt kleine details die je niet zomaar af kan lezen bijvoorbeeld..
ook de reden waarom ik de bouw erbij pak..
laatst had ik bijvoorbeeld een dier met een erg gespannen hals, ook haar rug zag ik wat aan, ik gaf aan dit de oorzaak misschien een minder passend zadel kon zijn, waardoor ze met rijden haar hoofd omhoog gooide (dit kon ik allemaal niet weten want ik had alleen foto's van het hoofd en van de bouw, en info over leeftijd en geslacht)
dit bleek allemaal te kloppen en kon ik dus uit een volledige analyse halen, eigenaar heeft een ander zadel genomen en de spanning in de hals verdwijnt al..
maargoed dat is maar een voorbeeld...

je had zelf ook gelezen in het boek over de kruinen, ik neem aan ook dit boek van LTJ?
je ziet als je alleen naar de kruinen kijkt er soms heftige dingen uitkomen die niet perse staan voor de persoonlijkheid van het paard..
daarom is het zo onwijs belangrijk de hele analyse uit te voeren en te zien hoe alles samenvalt..
later ga ik dan vaak er op in hoe mensen rijden en of dat een goede combi is met de persoonlijkheid, vaak wel maar soms wordt er te veel verlangd, te veel van de intelligentie, of te veel van het lijf...

kortom, zijn best dingen die je zo af kan lezen maar als je eigenaar zou zijn van een paard waar je tegen veel dingen aanloopt kan een analyse veel handvaten geven om mee aan de slag te gaan..
ik krijg bijvoorbeeld ook veel paarden met super persoonlijkheden die toch probleemgerag vertonen, meestal als ik dan naar de bouw ga kijken loop ik daar ergens tegenaan..
bv een extreem hoge schoft (moeilijk een passend zadel te hebben en mensen nemen dan wel eens genoegen met minder), losse lendenen, benen die onderstandig staan, week gekoot, hertenhalsjes etc..
dingen die een eigenaar misschien niet meteen opvallen als oorzaak van de problemen..

maargoed, wordt weer een lang verhaal haha

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:34

_Lorette_ schreef:
Ah, ik bedoel het ook niet letterlijk als 'vooroordelen'. Lachen Afgezwakte versie daarvan.

Qua hoofd lijkt ze heel erg op Timber. (Zelfde papa'zelfde ogen en neusgaten. Het vertekent alleen wat door haar bles. Hoofd lijkt groffer dan het daadwerkelijk is.)

Maar qua gedrag en de rest van haar bouw heeft ze véél meer van haar moeder en opa (van moeders kant dus) meegekregen.

ah ok Lachen
welk paardje uit je profiel is ze?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:40

ooh even een stipje, erg interresant topic.
Mijn paard heeft ook kruinen om zijn hoofd en sommige dingen die de ts beschrijft in haar begin post kan ik heel goed plaatsen.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:41

SuperRoos schreef:
ah ok Lachen
welk paardje uit je profiel is ze?

Het paard Charlotje Haha! (ben even zo vrij geweest om voor je te antwoorden Lorette Bloos )
Het is een half zussie van mijn monster Clown

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:46

_Susan_ schreef:
ooh even een stipje, erg interresant topic.
Mijn paard heeft ook kruinen om zijn hoofd en sommige dingen die de ts beschrijft in haar begin post kan ik heel goed plaatsen.

het gaat hier echt om 2 kruinen op het voorhoofd, dus zeg maar tussen de ogen inliggend, heeft jouw paardje dat ook?
andere kruinen staan niet voor dit gedrag namelijk maar dan kan het bijvoorbeeld zijn dat ze een snoekshoofd heeft en oren die bovenaan dichter bij elkaar staan dan onderaan..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:49

@superroos, dit lange verhaal vind ik dus veel interessanter dan de kruinen sec. Daar kan ik ook veel meer mee. Ik help soms mensen met 'moeilijke' paarden. In veel gevallen zijn het mensen die de lichaamstaal/karakter van hun paard niet snappen. Dus bijvoorbeeld heel zwaar geschut inzetten voor een heel gevoelig paar of juist andersom heel lief blijven terwijl paardlief over ze heen wandelt. Dan is leren kijken, houding, oogopslag, halshouding, al dat soort dingen ontzettend belangrijk Ja Blijken die paarden opeens een stuk minder moeilijk te zijn.

Ja dat boek heb ik ook gelezen.
Nou ik zal je voor de grap een foto van Wiz sturen een dezer dagen. Van Wiz staat nog niet te gek veel op bokt, dus dat is een redelijk blanco geval. Ben benieuwd wat je vindt Ja

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:50

timbers ah ok, helaas voor mij geen goede foto's om van te lezen, met hoofdstel enzo, leuk dat ze familie zijn!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:50

Superroos@Mijn paard heeft in elke geval 2 kruinen naast elkaar tussen de ogen in en daar onder zit er nog 1 in het midden dus zeg maar 3 in de vorm van een 3 hoek.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:57

mijn paard heeft 2 kruinen, vlak naast elkaar, tussen de ogen.
Het is een ijslander, en volgens Linda tellington Jones is het bij ijslanders niet zo bijzonder.
Het is een paardje dat erg koel in haar hoofd is, ze laat zich niet snel 'gek' maken.
Wanneer er dingen zijn die ze eng vindt is boos worden het allerslechtste wat je kunt doen , daarmee bereik je dus helemaal niets bij haar. Gewoon eraf gaan, geruststellen en zelf voorop gaan, daarna nooit meer een probleem. Boos worden helpt helemaal niets.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:57

Anya schreef:
@superroos, dit lange verhaal vind ik dus veel interessanter dan de kruinen sec. Daar kan ik ook veel meer mee. Ik help soms mensen met 'moeilijke' paarden. In veel gevallen zijn het mensen die de lichaamstaal/karakter van hun paard niet snappen. Dus bijvoorbeeld heel zwaar geschut inzetten voor een heel gevoelig paar of juist andersom heel lief blijven terwijl paardlief over ze heen wandelt. Dan is leren kijken, houding, oogopslag, halshouding, al dat soort dingen ontzettend belangrijk Ja Blijken die paarden opeens een stuk minder moeilijk te zijn.

Ja dat boek heb ik ook gelezen.
Nou ik zal je voor de grap een foto van Wiz sturen een dezer dagen. Van Wiz staat nog niet te gek veel op bokt, dus dat is een redelijk blanco geval. Ben benieuwd wat je vindt Ja

dat wat ik in het interessantere stuk vertel hihi, dat is ook waarom ik analyses doe...
ik wil mensen treffen die ik ergens mee kan helpen en niet meisjes die van 10 pony's op de manege een analyse willen...
het voorbeeld wat je noemt, zwaar geschut in zetten voor een super gevoelig dier, dat kom ik heel vaak tegen, en ook andersom...
ik kan het mensen gewoon uitleggen, maar ook met een hele uitgebreide analyse alle puntjes na lopen waardoor ze hun houding niet alleen veranderen, maar ook werkelijk gaan snappen waarom die anders moet zijn bijvoorbeeld..
soms zitten mensen gewoon vast in een patroon, omdat iedereen ze verteld wat goed zou zijn, ze zijn steeds zwaarder geschut in gaan zetten en durven/kunnen niet meer terug voor hun gevoel, het is fijn als je dan die paarden kan helpen dat hun baasje ze weer echt begrijpt, iets waar jij blijkbaar ook bij helpt
mijn ervaring is dat er nauwelijks paarden zijn die echt gevaarlijk zijn, er zijn wel paarden met gevaarlijk gedrag maar dat is meestal aangeleerd, ook paarden schieten net als mensen in een bepaalde verdediging als ze ergens een soort van trauma hebben opgelopen...
ga jij ineens weer op hun persoonlijkheid in als van toen die nog puur was, dan overdonder je een paard en denkt het he.. die is anders, niet zoals al die mensen waartegen ik me moet verdedigen, vaak kruipt de oorspronkelijke persoonlijkheid dan weer uit zijn schulp en brokkelt de muur voorzichtig af, je hebt er ervaring mee dus je weet dat dit bij het ene dier vlot kan gaan, en bij het andere paard jaren duurt of dat de muur nooit meer helemaal afbrokkelt..

mijn doel met de analyses is in ieder geval om paarden en eigenaren elkaar beter te laten begrijpen waardoor meer communicatie en plezier ontstaat

ik ben benieuwd naar je foto's
ik laat me verder nergens door beinvloeden, ik heb zelf paarden van dichtbij geanalysseerd waardoor ik me niet liet beinvloeden of van mensen uit mijn 'vaste topics' waar gewoon verhalen over ze stonden
enkele van dit soort verhalen kon ik juist gebruiken om een verklaring te geven voor het gedrag, waardoor de eigenaar er die keer daarna positiever op kon reageren, ik doe het al lang niet meer om mensen te overtuigen van iets dus als ik zo'n voorbeeld wel weet van een paard dat ik analyseer heb ik geen moeite om het erbij te gebruiken..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:59

_Susan_ schreef:
Superroos@Mijn paard heeft in elke geval 2 kruinen naast elkaar tussen de ogen in en daar onder zit er nog 1 in het midden dus zeg maar 3 in de vorm van een 3 hoek.

net als het paard van anya
interessant, ik ben ze nog niet zo heel vaak tegen gekomen, je mag het als vrij zeldzaam zien!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:00

skessa schreef:
mijn paard heeft 2 kruinen, vlak naast elkaar, tussen de ogen.
Het is een ijslander, en volgens Linda tellington Jones is het bij ijslanders niet zo bijzonder.
Het is een paardje dat erg koel in haar hoofd is, ze laat zich niet snel 'gek' maken.
Wanneer er dingen zijn die ze eng vindt is boos worden het allerslechtste wat je kunt doen , daarmee bereik je dus helemaal niets bij haar. Gewoon eraf gaan, geruststellen en zelf voorop gaan, daarna nooit meer een probleem. Boos worden helpt helemaal niets.

ijslanders hebben vaker meerder kruinen maar ijslanders zijn al persoonlijkheden op zich is mijn ervaring... ze zijn zo anders dan de paarden die minder dicht bij de natuur staan, heb altijd erg bijzondere karakteranalyses gehad..
de kruinen hebben ook gewoon bij ijslanders hun invloed en het laatste stukje wat je noemt is dan ook typisch een eigenschap van een paard met 2 kruinen Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:13

Ik heb 2 merries met 2 kruinen naast elkaar tussen hun ogen.

Beide super pony's om mee te werken. De ene is de leider van de groep, een die aan een half woord genoeg heeft in de groep. In het werk echt een super pony, die blijft lopen en doet alles voor me (ben met 6 wedstrijden van de B M startgerechtigd geworden!). Niet echt op mensen gericht, maar ze vind het ook niet vervelend.
Die ander is nu 2, maar zo anders. Ook super leergierig, maar veel meer op mensen gericht. Die is niet bij je weg te slaan en echt super slim. Die staat helemaal onder aan in de groep, maar kan veranderen. Ze is vaak een beetje afwachtend in haar reacties.

Beide zijn ze wel heel cool. De eerste merrie is bijna blind, maar daar heb ik nog nooit gekke schrik reacties bij gehad.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:15

Mijn veulen van dit jaar heeft 3 kruintjes, twee langs elkaar en 1 eronder, in een driehoekje.
Afgelopen week was er iemand bij haar die meteen toen ze haar zag al "oei, oei" begon te roepen Bloos
Toen ik vroeg waarom ze dat deed, vertelde ze over die 3 kruintjes.
Zij zei dat paarden met meerdere kruintjes vaak heel intellegent zijn en vaak niet goed begrepen worden door de eigenaar waardoor ze vaak de stempel "moeilijk karakter" krijgen. Ze zouden volgens haar naast intellegent ook heel gevoelig zijn, maar wel paarden die alles kunnen.
Ze snappen alles direct en zouden daardoor vaak overtraint worden, omdat ze alles direct snappen qua oefeningen en ruiters daardoor vaak te snel teveel vragen. Zo'n paard kan het lichamelijk wel, maar kan het geestelijk dan niet verwerken waardoor ze met hun 6-7 jaar al kapot gereden zijn.
Ze raadde me aan om haar zeker genoeg tijd te geven als jong paard en heel veel afwisseling, en niet perse met 6 jaar Z2 moeten zijn (was ik ook echt niet van plan), dan zou ik er een superpaard aan kunnen hebben.
Ze vertelde ook dat die paarden vaak in het eerste jaar dat ze zadelmak zijn, nog veel bokkesprongen maken Huilen had ze beter niet kunnen zeggen, want ik ben niet zo'n held Bloos

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:31

raiza, zo te horen heeft die persoon gelijk het hele karakter gelezen..
dit alles is namelijk niet af te leiden uit alleen de 3 kruinen
3 kruinen staat niet perse voor intellientie, een grote kaak, een lange mond en een vlakke kin wel..
dit soort dieren krijgt soms de stempel moeilijk wanneer het te weinig afwisseling krijgt en dus zelf op zoek gaat naar dingen om zich mee te vermaken..
intelligente paarden moet je idd een beetje tegen zichzelf beschermen, ze willen snel ergens doorheen en vooral niet lang dezelfde dingen doen, een eigenaar hiervan moet erf creatief en ondernemend zijn..
over de bokkesprongen daar ben ik het niet mee eens, ook bij de moeilijkste persoonlijkheden kan het inrijden/doorrijden 'makkelijk' verlopen, wanneer je het individu goed begrijpt en de juiste aanpak gebruikt, ook voldoende wacht tot het paard er echt klaar voor is dan is er vaak niks aan de hand, goed je paard lezen waar het aan toe is zeg maar..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:29

SuperRoos schreef:
Nimmy schreef:
Mijn paard heeft ook 2 kruinen op zn hoofd, onder elkaar, is een zeer werkwillig paard... kan idd soms zonder aanleiding iets heel eng vinden en hem van t tegendeel overtuigen is dan echt onwijs moeilijk...
verder is die oversociaal, heel erg op mensen gericht, maar ook dominant uitgekookt, slim en het belangerijkste goudeerlijk.... heel fijn paard om mee te werken als je met m om kan gaan... zal s kijken of ik een foto van zn hoofd heb met die 2 kruinen..

(topic niet helemaal doorgelezen, maar zag wel herkenbare dingen)

dit is hoe ik 2 kruinenpaarden vaak zie als alle overige kenmerken voor hele positieve dingen staan
het dingen eng vinden en dan niet kunnen overtuigen hoort typisch bij 2 kruinen idd
mooi dat hij verder slim en goudeerlijk is, vooral die laatste houdt het in een mooi evenwicht denk ik...
en weer geldt (zo lees ik uit je verhaal) kan je de gebruiksaanwijzing lezen, dan komt het allemaal wel goed

Klopt, is een paard wat je in zn waarde moet laten, niet dwingen maar vragen... heel consequent zijn en tergelijketijd hem ook enige vrijheid geven....

Maar ik vind m ideaal, ken weinig paarden zie zo sociaal en zoveel vertrouwen in de ruiter hebben, kan met rijden de ene keer echt zoiets hebben van dit wordt een enkele reis naar..... en de andere keer hoef ik niks te doen voor mn gevoel en is t echt genieten van de rit.... (moet wel zorgen voor variatie in de training, 1 oefening meerdere keren op dezelfde manier doen lukt echt niet)

maar denk sowieso dat mensen meer naar hun paard moeten luisteren... en de gebruiksaanwijzing moeten doorlezen Tong uitsteken ... en idd karakter alleen aan kruinen bepalen kan niet, maar denk idd wel dat aan t gehele uiterlijk/uitstraling veel te zeggen valt..
Afbeelding
zn koppie met kruinen, niet heel duidelijk, maar enige nog enigzins duidelijke hoofdfoto....

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:52

@SuperRoos: Leuk om te lezen hoor, jouw commentaar op de kruinen (etc.) van andere paarden. Ik vind het heel interessant allemaal.

SuperRoos schreef:
prairie klinkt van vroeger als vrij extreem in de 2 kruinen zeg maar en nu gewoon vrij stabiel..

Prairie is tegenwoordig idd behoorlijk stabiel, ze is zelfs helemaal losgekomen en laat nu echt merken wat ze wil en niet wilt. Heel erg leuk om dat zo mee te mogen maken. Vooral als ze dan weer eens een gekke bui heeft en rare bokkesprongen loopt te maken.

SuperRoos schreef:
gelukkig lees ik hier veel verhalen dat mensen even rust inbouwen, wat jij zegt met je ademhaling vind ik een hele mooie, dat heeft ontzettend veel invloed op dergelijk gedrag en wanneer jou ademhaling evenwichtig en onverschrokken is ben je eigenlijk een hele goede leider die ze op dat moment extra nodig hebben..

Oei, wat klinkt dat mooi, bedankt hoor.
Om eerlijk te zijn is het gewoon mijn strategie om moeilijke momenten door te komen, even 'op adem komen' en dan rustig de situatie bekijken. Helpt trouwens ook heel goed tijdens vastloopmomentjes in de training...

En om nog even terug te komen op de kruinen. Ik heb ze vandaag nog eens bekeken, Prairie en Pepper hebben ze naast elkaar iets boven de ogen. Jackie daarentegen vind ikzelf het meest complexe karakter hebben en laat die nou net één hele mooie kruin tussen de ogen hebben (ik dacht dat dat voor redelijk oncomplex stond..), het is een denkertje en binnenvetter, kan slecht tegen stress en druk en echt een 'jantjelacht-jantjehuilt' paardje. Een hele lieve schattige uitdaging (en een racebok Haha! , maar dat is genetisch bepaald...). Zou het dan misschien liggen aan dat plukje haar bij haar mond? (geintje hoor)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:57

thanx voor je antwoord..
het klopt dat sommige paarden met 2 kruinen ongecompliceerder kunnen zijn dan paarden met 1 kruin...
het gecompliceerde 1 kruinenpaardje van je kan bv rechte lange oren hebben, een puntkinnetje wat hard kan worden etc..
zijn allemaal dingen die ook staan voor energiekheid, gespannenheid en sneller nerveus gedrag, bij paarden met een puntkinnetje kan het gedrag ook omslaan, alsof er een knopje omgaat en er even een luikje voor de ogen komt... ook hier is die rust zo belangrijk.. Lachen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:17

Mmn, dat puntkinnetje ga ik morgen eens opzoeken, maar die lange rechte oren dat klopt wel...het is af en toe net een ezeltje als ze die oren halfstok heeft. Geeft niet, ezels zijn ook leuk Haha! .
Wat rust betreft, dat is bij ons op het erf een vanzelfsprekendheid. Knipoog

Toch apart allemaal...