Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ikenindi schreef:ik noem dit liever een slechte leefomgeving/omstandigheid/heden... niks geen slechte gewoonte...
kimmie261 schreef:ja precies
daarom mag ie ook zonder band leven,ik heb er geen moeite mee,het is alleen niet zo,dat een paard het afleerd door hem maar in de wei te zetten,omdat hij het wel zo rot zou hebben op stal..
wordt een beetje moe van de mensen die alleen maar alles denken op te lossen met een wei...
alle paarden staan hier op stal,en er zuigt er maar 1....en die staat in een open loopstal,kan buiten en binnen staan...dat los ik dan echt niet op door hem maar in een wei te zetten,waar hij veel meer stressfactoren kent,waardoor hij dus gaat zuigen(is een enorme zenuwepik),op stal is alles bekend,en is hij veel en veel rustiger als op een wei..
dus ik los er helemaal niets mee op,het wordt zelfs niet minder van een wei,maar juist erger van de wei..
overigens mag hij best in de wei hoor,wees niet bang
Anya schreef:En daar heb je het probleem in de dop. WIJ verpesten een paard, zorgen dat het dier maagpijn krijgt, lossen de symptomen op omdat we er last van hebben door middel van een bad en dan noemen we het gebrek.
En daarom is het in mijn optiek dierenmishandeling.
Anya schreef:Gaf jij je grand prix paard veel sportbrok? Want daar kan die winderigheid zeker van komen.
Ook van stress kunnen ze maagpijn krijgen. Is algemeen bekend.
In het luchtzuigerstopic staat het vol met luchtzuigers die nooit koliek hebben gehad of winderig zijn. Bij mij op stal staan 4 luchtzuigers... Eveneens nooit koliek gehad (tenminste niet in de jaren dat ik er al sta). Eerlijk gezegd is bij ons (dik 25 paarden) nog maar 1x koliek voorgekomen. En dat was een nieuw paard met een fikse wormbesmetting.
Liseef schreef:Veel paarden beginnen er uit verveling al mee, dat heeft lang niet altijd met maagpijn o.i.d. te maken hoor. Als een paard luchtzuigt, komt er endorfine in de hersenen vrij. Daardoor gaat hij zich beter voelen, geestelijk. Het is ook verslavend. Dus dan wordt het inderdaad gewoon een gebrek, een slechte gewoonte.Maar ik kan begrijpen dat je dat niet leuk vindt om te horen, als je zelf een luchtzuiger hebt.
fransje23 schreef:Liseef schreef:Veel paarden beginnen er uit verveling al mee, dat heeft lang niet altijd met maagpijn o.i.d. te maken hoor. Als een paard luchtzuigt, komt er endorfine in de hersenen vrij. Daardoor gaat hij zich beter voelen, geestelijk. Het is ook verslavend. Dus dan wordt het inderdaad gewoon een gebrek, een slechte gewoonte.Maar ik kan begrijpen dat je dat niet leuk vindt om te horen, als je zelf een luchtzuiger hebt.
Nee veel paarden beginnen er door stress mee. Stress kan veroorzaakt worden door pijn (maag/ darmproblemen) maar ook door grote veranderingen in de leefomgeving (spenen). Eeenmaal aangeleerd is het vaak nooit helemaal meer van het luchtzuigen af te komen. Zoals ik al eerder schreef, luchtzuigers zijn junks
Anya schreef:liseef.. mij maakt het persoonlijk niet zo uit. Ik heb een zeer happy paard, dat (onderzoek gehad) nu geen maagproblemen meer heeft, en toen ik begon met maagzuurremmers wel een duidelijke zeer onrustige maagwand had. Mijn paard heeft al jaren en jaren geen band om en luchtzuigt alleen rond etenstijd een kwartiertje af en toe. Tja.. dat zal gewoonte zijn. Een gewoonte waar ik niet mee zit.
Wat ik triest vind om de lezen is de (verexcuseer het woord, maar zo denk ik er echt over) domme hardnekkigheid waarmee sommige mensen recent onderzoek naast zich neerleggen. Maar persoonlijk zit ik er niet mee.. ga vooral je gang. Of beter nog.... voor de betreffende paarden dan.. verkoop je paard aan iemand die het niet als "gebrek" ziet, en koop een paard dat niet luchtzuigt.
Mensen ik wens jullie veel succes verder.
Ik hou het voor gezien.
Met als laatste opmerking dat de betreffende docent waar TS het over heeft, volgens mij volkomen gelijk heeft. Maar ja, hij heeft zijn vakliteratuur wel bijgehouden
jennylicious schreef:Kan idd door beiden. Je kunt juist van luchtzuigen afkomen, door een luchtzuigband,
sinds ik hier ben weet ik pas dat mensen dit mishandeling vinden...:S
fransje23 schreef:jennylicious schreef:Kan idd door beiden. Je kunt juist van luchtzuigen afkomen, door een luchtzuigband,
sinds ik hier ben weet ik pas dat mensen dit mishandeling vinden...:S
Nee, je kan niet van luchtzuigen af komen door zo een band. Als je niets aan de oorzaken van het luchtzuigen doet wordt het zowieso ook niet minder. Met een band belemmer je het lichaam van het paard om te gaan luchtzuigen maar meer ook niet, symptoombestrijding dus.![]()
Verveling veroorzaakt inderdaad ook stress maar een paard wat op de juste manier gehouden wordt zal zich niet vervelen...
Jennylicious schreef:Ik concludeer wel op basis van mijn EIGEN ervaringen, en is het ooit bewezen dat een luchtzuigband het welzijn van het paard verslechterd? Ik ken een paard mét luchtzuigband die ook nooit koliek heeft gehad, en met band om nooit lucht zuigt.
Citaat:Ik denk dat we het gebruik van luchtzuigbanden per paard individueel moeten bekijken. En dat probeer ik jullie nu al een tijdje duidelijk te maken, want jullie gooien alle luchtzuigers in 1 hokje.
En vind je het gek dat we dan off-topic raken? En dat er verschillende meningen ontstaan?
Citaat:Ik vind een luchtzuigband geen dierenmishandeling maar een hulpmiddel.
Even iets anders, sporen vind ikzelf persoonlijk dierenmishandeling, maar daarover zullen mensen het ook niet met me eens zijn.