Ben ik een dierenbeul?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liseef

Re: Ben ik een dierenbeul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:27

Het ligt er gewoon per paard aan, of ze er goed tegen kunnen of niet. Een schuilstalletje of bomen maakt de mogelijkheid om buiten te blijven zonder risico's al veel groter Lachen

Ik geloof graag dat die bonte op de foto hierboven het niet koud heeft! Lekker vachtje Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:29

ik vraag me ook af wie er verzonnen heeft dat een paard ziek wordt of ziektes oploopt van in de regen staan... mijn dieren (en nog 12 bij ons op stal) staan 24/7 buiten, ook in de regen, er zijn wel wat bomen maar verder geen schuilstallen. die hebben nergens last van.
ik heb een kruising shet, een Welsh A (beide van nature uit regenachtige gebieden), en een New Forest x Engels Volbloed. zelfs die laatste staat gewoon buiten. verder staan er haflingers, een KWPN, een kruising arabier, fjorden, en een kruising Paint.

een paardenvacht is zo ontworpen dat ie waterdicht is, nat tot op het bot (of tot op de huid) wordt een paard met een normale vacht nooit. dat zou de paarden die buiten lopen (incl. wilde paarden die verder geen extra verzorging krijgen) behoorlijk snel uitroeien namelijk.

ik ben blij dat de TS na heeft gedacht over wat er gezegd is, en ik hoop ook dat ze er werkelijk iets mee gaat doen... zou de ponies zeker ten goede komen en het voor allen tot een leuke dag kunnen maken.

@ teuntje, mijn dieren krijgen inderdaad ook geen biks. ik probeer ze op een voor het dier verantwoorde, zo natuurlijk mogelijke manier te houden. daar hoort bij dat ze op een enórm stuk land staan in kuddeverband, hooi bijgevoerd krijgen en 24/7 op het land doorbrengen, en tja we hebben ook geen schuilstallen. geen enkel paard heeft er problemen mee, gek genoeg zijn de buitenpaarden hier op stal juist degenen zonder kwaaltjes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:39

een paard wat gewoon buiten loopt is vaak gezonder dan een paard wat 24 uur op stal staat,veel minder longproblemen en koliekgevallen als ze gewoon buiten lopen.
Maar over het lopen van rondjes in een bak,en dat 4 a 5 uur per dag vind ik een triest bestaan.Maar ze krijgen te minste eten,het is gewoon hun werk,het is net als met mensen,de een moet zich rotwerken en de ander niet.
Sommige paarden staan lekker in de wei de hele dag,en worden een uurtje gereden,tja die hebben mazzel......

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:42

Dat is geen kwestie van mazzel dat is een kwestie van verantwoorde baasje hebben

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:48

wij hebben 1 hele grote schuilstal, die wordt eigenlijk alleen gebruikt als toilet.. Kan er elke dag 3 kruiwagens poep uit slepen Nagelbijten / Gniffelen Verder hebben we ook nog bossen op het terrein, het bedraagt in totaal 12 hectare. We hebben 5 ruinen en hengsten in 1 kudde en 6 merries (inc merrieveulen) in 1 kudde. Beide kuddes hebben 6 hectare gras en beide onbeperkt hooi.

een paar keer per jaar 4 à 5 uur stappen vind ik een prinsheerlijk bestaan voor die beestjes, die vervolgens de rest van het jaar lekker in de wei staan, vertroeteld worden, en af en toe gelongeerd worden Lachen De enige aanmerking die ik erop had, was dat je ze iets langer pauze tussendoor kan geven als ze narrig worden..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:59

Alles lijkt me al gezegd, ik ben blij dat de TS nu doorheeft dat een en ander wellicht niet volledig haar verwantwoordelijkheid heeft, maar dat ze wel een bijdrage kan leveren aan het welzijn van die paarden.
Overigens zou ik ze ook nog als je er bent regelmatig even longeren, of aan de lange lijnen nemen. Gewoon om ze in conditie te houden. Wat ook echt heeel erg leuk is (doe ik met mijn eigen paarden) grondwerk met een kudde! Dan laat je er een aantal los (wat je aandurft) en dan ga je ze loswerken, dat is zoooo leuk Ja

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:08

agh, vroeger werkten paarden minstens 8 uur per dag. van 6 uurtjes stappen gaan ze heus niet dood. Ik vind het niet echt zielig, ze zijn het gewend en ze hebben genoeg conditie ervoor neem ik aan? voor die paar dagen per jaar kan het prima denk ik hoor.

Ik zou wel zorgen voor genoeg hooi en water tussendoor. Dus no way dat ze suikerspinnen/tosti's binnen krijgen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:10

Ze zijn het niet gewend, dat is juist het punt van velen hier. Als een goed getrainde pony's zoiets meot doen is het geen probleem met voldeonde pauzes.

m_ajingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:51

een pard kan toch geen tosti ijs en suikerspin eten

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:19

merrieveulen schreef:
ik vraag me ook af wie er verzonnen heeft dat een paard ziek wordt of ziektes oploopt van in de regen staan...

Ik vermoed dat dat de baasjes zijn die zelf niet zo goed tegen een beetje regen kunnen. Onze pony´s staan in de zomer altijd buiten en in de winter zo vaak het kan, maar als het echt gaat regenen, ga ik mijn paard altijd uit de wei "redden", waarschijnlijk omdat ik als mens niet graag in de regen sta. Ik vind je verhaal over de haren van het paard daarom erg interessant. Een bekeerling heb je in ieder geval, mijn paard mag nu ook best in de regen blijven staan, als ze dat fijner vind Bloos

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:38

m_ajingo schreef:
een pard kan toch geen tosti ijs en suikerspin eten

Nog nooit van leestekens gehoord? Die vind je boven aan je toetsenbord!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:00

mijn paarden hebben een afdak,het enige moment dat ze er onderstaan is als het 40 graden is(ik woon in frankrijk...)
Als het regent staan ze in de regen,en ze vinden het niet erg,en ik haal ze dan op stal en er gaat dan ook nog een fleecedekentje overheen......zucht,soms word ik moe van mijzelf...

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:25

die dagen zijn wel erg lang.

dan zou ik eht ook wel zat zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:35

LADPR schreef:
Dat is geen kwestie van mazzel dat is een kwestie van verantwoorde baasje hebben

hele fijne, en uiteraard helemaal mee eens!

enne, over dat paarden vroeger 8 uur per dag werkten... het lijkt me zaak om te kijken hoe het BETER kan, niet hoe het SLECHTER kan... vroeger waren er een hoop mondjes afhankelijk van de werkpaarden, en dat de paarden gebruikt (zelfs misbruikt) werden en worden voor de mens, is gewoon heel erg. hier in NL is het beslist niet nodig om paarden tot dergelijk werk te veroordelen, waarom zouden we dat doen? die kinderen en ouders worden niet minder van een half uurtje wachten, wellicht wel minder vrolijk, maar goed dat moeten we maar voor lief nemen.

imo mag het plezier van een ander (of jezelf) nooit ten koste gaan van het plezier en welzijn van het paard. je moet het samen doen. houd er ook rekening mee dat de mens in dit geval de keuze maakt voor de pony. de mens kiest ervoor om dit te gaan doen. krijgt zij spierpijn, het zij zo. de ponies hebben geen keuze, en imo is dat een reden temeer om extra rekening met ze te houden.

caat_1994_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 02:26

NEE, je ben egt geen dierenbeul....

iedereen kanwel zeuren dat het zielig is, maar bijna iedereen rijdt met sporen, zwepen, bitten! EN DAT DOET OOK ZEER JA!!!
en met een paar lichte kindjes is het echt niet zwaar!!!!!!!
en als je van een pony houdt, dan zal je die pony NOOIT, maar dan ook NOOIT teveel laten lopen!!!!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 04:01

caat_1994_x schreef:

iedereen kanwel zeuren dat het zielig is, maar bijna iedereen rijdt met sporen, zwepen, bitten! EN DAT DOET OOK ZEER JA!!!
en als je van een pony houdt, dan zal je die pony NOOIT, maar dan ook NOOIT teveel laten lopen!!!!

Penny! Ga eens boeken lezen ofzo.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 05:49

caat_1994_x schreef:

Lieve meid, die dingen doen alleen zeer als je ze misbruikt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:18

caat_1994_x schreef:

onwetendheid is de grootste dierenbeul Verdrietig

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:33

Nou nee ik vind dierenbeul wel een groot woord!
Ik snap wel dat die pony's het opgeven moment wel zat zijn.
Maar ja..je doet het toch maar een paar keer per jaar?
En als ze ook gewoon lekker op de wei kunnen enzo..
Dan vind ik het echt niet zo zielig hoor! Knipoog
Ik vind het leuk dat jullie het doen..
Alleen ik zou ze geen suikerspin laten voeren! Bloos!
x

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:39

Citaat:

joh, zal ik je eens wat vertellen als je je benen stil houdt, dan doet het geen pijn
als je je handen stil houdt doet het wederom geen pijn

zolang je de zweep niet gebruikt zal het paard hem niet voelen Rolleyes

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:05

Bonita_Bon schreef:
Ik vind ook dat spinnen ter grootte van een voetbal niet kunnen (ze bestaan!! OMG), of reclames voor maandverband (annoying!), of parkeergeld betalen bij de tandarts (alsof ik daar voor de lol heen ga!) niet kunnen. Heeft dat enige relevantie op het onderwerp? Als jij alleen een voorbeeld geeft van 'wat niet kan' heeft dat net zoveel betrekking tot het onderwerp als bovengenoemde.

Als je het in vergelijking trekt met de ponies waar de TS het over heeft dan raakt het kant noch wal... Het gaat hier om het welzijn van deze ponies,niet die in Timboektoe of waar dan ook.

Gelukkig mogen meningen nog gegeven worden hier.
Aangezien ik van mening ben dat, dat niet kan.
Zo probeerde ik duidelijk te maken dat haar verhaal lang niet zo erg is. Dat het duidelijk is, dat wanneer het naar die kant toe neigt, ik het niet goed zou keuren. Gelukkig is dit niet het geval.
Bovendien heb ik mijn mening ook uitgesproken over het directe doel.
En als men 'ondersteuning' zoals Brooks Hospital erbij halen is dat toch niet schadelijk voor iemand? ik snap je probleem niet helemaal. Vind het nogal onzinning dat je er vol tegenin gaat, daar is het topic immers ook niet voor bedoeld toch?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 02:19

Ik ga nergens 'VOL' tegenin, stel je niet aan.
Ik weerleg je 'argument' alleen.

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:01

Je hoeft niet gelijk een vingertje naar me te wijzen door te zeggen dat ik me aanstel.
Ik vind persoonlijk gewoon dat je mensen lekker hun gang moet laten gaan als zij een voorbeeld erbij willen geven. Ik schaadt hier niemand mee.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:15

Zolang je het niet op bloedhete dagen doet en niet te weinig pauze houd zie ik het probleem niet zo.
Daarnaast loopt iedereen te zeuren dat een plukje suikerspin slecht is maar volgens mij zijn er paarden genoeg die 10 suikerklontjes op een dag naar binnen gepropt krijgen.
Als wij vroeger naar de kinderboerderij gingen had mijn opa zn hele jaszak vol met suikerklontjes voor de pony en de ezel en die zijn niet de volgende dag dood op het land terug gevonden Knipoog
Ik zie behalve de kleurstoffen weinig verschil tussen een suikerklontje en een plukje suikerspin.
Ik las net ook dat iemad schreef dat kermispony's het slechter hebben maar dat is ook onzin.
Die beesten hebben het prima en worden echt niet overbelast.
Die staan op jaarbasis berekend meer op het land als een gemiddelde pony.
En denk je nou echt dat iemand van de kermis zijn inkomen slecht zou behandelen?
Daarnaast kan ook iemand van de kermis veel van zn dieren houden,ondanks dat hij zn geld ermee verdient Knipoog

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:20

hallow schreef:
Je hoeft niet gelijk een vingertje naar me te wijzen door te zeggen dat ik me aanstel.
Ik vind persoonlijk gewoon dat je mensen lekker hun gang moet laten gaan als zij een voorbeeld erbij willen geven. Ik schaadt hier niemand mee.

Groot gelijk dat je je mening geeft het is dan ook een forum, maar dan niet klagen als iemand op jouw mening ingaat en deze weerlegt. Want dat is alles wat ik doe. Ik geef aan dat ik het een loos voorbeeld vind, ook een mening, maar wel met onderbouwing.