Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:55

runningkawa schreef:
Overigens duw een echt dominante eens opzij...doe jij geen 2x....die pikt dat niet...

een echt dominante zal je toch ook echt opzij moeten kunnen zetten, hoe wil je verder er iets mee beginnen anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:59

Ja als hij eenmaal weet hoe het zit. Dan kan dat gewoon zonder problemen. Maar het gaat hier toch over paarden die nog niet weten waar de grenzen liggen? Als ze dat wel weten happen ze ook niet meer Lachen

Ik heb het over jij krijgt op een handelsstal een echte dominante in de handen gedrukt, hij hapt wat en je gaat doen wat jij, maar ook andere hier beschreven doen. opzij drukken, achteruit zetten enz...dat doe je gewoon geen 2x. Een dominant paard duld niet dat jij hem opzij duwt met de hand.
Dat duldt hij ook niet van een paard in de kudde die onder hem staat....dus net zo min van een mens

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:04

Precies runningkawa

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:06

ik kan je vertellen dat dat prima werkt, niet als je wat gaat lopen duwen, maar als je begint met op gebaar achteruit leren gaan, kan je dat gelijk gebruiken. Waarom zouden ze dat niet accepteren, maar een klap wel?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:07

Dat merk je vanzelf als je een erg dominant typje tegen komt Knipoog

Waarom moet een paard gaan leren om op een handbeweging achteruit te gaan als het ook gewoon in paardentaal kan die hij al begrijpt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:09

Hoe krijg jij 600 kg op gebaar achteruit als ze recht uit een weide komen? Die springen in je nek joh, als je dat flikt, hoe groot jij je ook maakt Lachen
Ik zie het zo al voor me....

Omdat een klap paardentaal is...achteruit drukken is te softie voor een dominante, daar geef jij je minderheid al in aan...meteen onder geschikte rol.
Kijk maar in een groep...idem
Daar wil een mindere ook een meerdere wel eens aan de kant drukken en vervolgens zie je de meerder een sprong naar voren maken...vol tegen de ander aan...alleen een paard blijft op de benen, jij ook? Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:11

LADPR schreef:
Dat merk je vanzelf als je een erg dominant typje tegen komt Knipoog

nee joh, nog nooit tegengekomen, ik doe alleen m'n eigen paard, zie onderschrift Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:12

Ga maar eens op een africhtingsstal een paar jaar meelopen...waar mensen paarden heen brengen die door en door verwend zijn....ga je hetzefde zeggen dan ik....
Ken er namelijk zo meer...nee dat helpt niet en dat moet anders enz...tot dat er een paar voorbenen voor het gezicht zwaaien.....kappend en richting jou lopend Lachen

Sta je met je hand gebaren Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:16

Precies ja net wat runningkawa zegt, krijg je al die iets te brutale opfok dieren die allemaal een beetje last hebben van grootsheidswaarzin. Dan ga je toch niet eerst een handgebaar aanleren terwijl dat paard je het liefst zou pletten of wat anders aan zou doen omdat hij neit wil doen wat jij zegt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:19

runningkawa schreef:
Hoe krijg jij 600 kg op gebaar achteruit als ze recht uit een weide komen? Die springen in je nek joh, als je dat flikt, hoe groot jij je ook maakt Lachen
Ik zie het zo al voor me....

dat leer je de meeste paarden binnen een paar minuten aan. Dat doen paarden ook bij elkaar, dat vinden ze enorm logisch.
Er is trouwens een verschil tussen je groot maken en je ruimte verdedigen.

Verpeste paarden vinden het inderdaad moeilijker, meestal is het gedrag dan wat complexer. Ik gaf net al een voorbeeld waarbij het aangeleerde gedrag totaal niet overkomt met het aangeboren gedrag.

Ik heb verder geen enkele interesse in paarden snel klaar krijgen voor de verkoop, ik ben meer geinteresseerd in de relatie en communicatie opbouwen. Daarom geef ik ook mensen les in hoe ze de relatie met hun paard moeten opbouwen, zélf, zonder het paard naar een trainingstal te sturen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:25

Ik heb zelf ook een hele goede band met mijn dieren en werkt met een voor hun begrijpbare manier daar heb ik geen trainingsstal en al helemaal geen NH lessen voor nodig Knipoog

Als een dier jou wil pletten tegen een muur, simpelweg om de simpele reden dat hij dominant is en jou niet accepteerd red je het simpelweg niet met een duw of een handje omhoog. Dan ben je al geplet voordat je ook maar iets hebt kunnen doen. Lijtk me niet handig

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:29

ik zou mezelf nooit in een gevaarlijke situatie laten komen met een dominant paard die nog niet geleerd heeft te reageren op kleine signalen.
Ik werk met zo'n dier alleen in een longeer of gewone bak aan een lang touw, tot hij wel normaal kan reageren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:31

Dus laat je zo'n dier maar in zijn stal staan zonder uit te mesten en te voeren?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:34

Wanneer wordt je geplet dan? tijdens het buitenzetten? ik zou een gevaarlijk dier niet gaan poetsen nee. Zowieso zou ik paarden liever buiten zien, maar goed.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:36

Ja maar zo'n dier stata in zijn stal dus je zal toch echt de stal in moeten om te mesten voeren of zelfs het halster om te doen om het dier naar buiten te doen.

Jij zegt ik zou niet in zo'n situatie komen hoe wil je het dier dan uberhaupt verzorgen als je dus niet zijn stal in gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:36

Ja de meeste leer je dat... klopt, want als ik me hand omhoog hou staat hier ook alles op de rem...behalve een dominante, die komt naar voren toe....
En net wat LADPR zegt...dan ben je al half dood Lachen

Hoe is het spreekwoord, zo zacht als het kan en zo hard als het moet?

n een duidelijke tik (en nee heb het niet over ine lkaar rammen) is paardentaal (jou hand niet, die heeft een paard niet eens)
Zanda beet mij als hengstje ook.
Niet gemeen of hard, gewoon kijken of dat kon en mocht. Ben je jong paard voor Lachen En ik had hem toen nog niet zo lang.

Reflex is dat mijn hand dan meteen uitschiet. Hard was het niet eens, Zanda had het om de een of andere manier verwacht en was daarom ook al een pas terug.
En ik zeg dan meteen, nee denk er aan!

Sinds die tijd is alleen een pas op genoeg.
Hij likt mijn handen af, frutselt in mijn haren (laat ik doe vind dat zelf wel leuk) Maar de tandjes die blijven altijd thuis. Terwijl hij ze wel gebruikt met vasstaan in het touw, ze wel gebruikt bij kroelen van de andere paarden. Maar sinds die dag weet hij gewoon al, dat was over de grens. Die grens blijft bij mij wat dat betreft ook strak..dus duidelijkheid.

Kawa was 3, recht uit een groep, flink dominant.
Die beet omdat hij dacht niet stil te hoeven staan Lachen
Bam, direct een knal... Na een maand nog een keer, bam..weer een knal... Daarna nooit meer.
Hij is nu 15, ook hij kroelt en knuffelt, maar zijn tandjes blijven weg.
En dat ondanks kenners van zijn stam en hemzelf (de gebroers Hendrix) zeggen dat het geen makkelijk karakter is.

Is die duidelijkheid nu zo zielig voor hem geweest?
2 ferme tikken?

En zo kan ik tal van voorbeelden geven, maar dit is nu ff mijn eigen 2 knufjes Lachen

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:37

LADPR schreef:
Ik heb zelf ook een hele goede band met mijn dieren en werkt met een voor hun begrijpbare manier daar heb ik geen trainingsstal en al helemaal geen NH lessen voor nodig Knipoog

Als een dier jou wil pletten tegen een muur, simpelweg om de simpele reden dat hij dominant is en jou niet accepteerd red je het simpelweg niet met een duw of een handje omhoog. Dan ben je al geplet voordat je ook maar iets hebt kunnen doen. Lijtk me niet handig

Ik denk dat het ook niet handig is om dan alleen het bijten af te leren....Daar zou ik dan nog niet eens aan denken bij zoon paard...maar das mijn mening weer.
De ts. heeft een niet getraumatiseerd paard , wat al veel kan. Verder een vriendelijk paard is , wat nu op twee,5 jarige leeftijd wat begint te happen.
Als ik de ts. zo insschat , wil ze er de tijd voor nemen , en hoefd het allemaal niet in een dag te gebeuren.

De methode die ik beschreef duurt ook lang , bij dit paard heeft het wel een maand of drie geduurd , waarin je wel merkte dat de aanvallen minder heftig werden , en in frequentie afnamen.Toen het halve aanvallen werden , zo van ik kan het wel proberen , maar kom zo die hand weer tegen , toen was het vrij snel helemaal afgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:38

ja jij selecteerd....
Op een handelsstal heb je niks te selecteren.
Dat beest staat de trailer/vrachtwagen af te breken en mag naar stal Lachen
Aub en je krijgt een halstertouw in de hand geduwt Lachen

Leiden kent hij niet, of juist wel, maar mocht dan zelf bepalen bij penny meisje waar hij heen ging.
Druk op het halster betekend omhoog of hangen.
Werken aan een lange lijn? Zal hij eerst wat handtam moeten zijn en zijn plek moeten weten... Lachen
En weten wat druk is

Jij hebt het duidelijk over een heel ander kaliber paarden...dat zijn de makkelijke Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-07 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:39

Waarom er lang over doen als paardentaal duidelijk is in 1 of 2 keer?
Dat is dan eigenlijk toch juist een vorm van plagen dan? Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:41

Nammie: Hoezo is het niet handig om alleen het bijten af te leren, wat zou je dan nog meer moeten afleren?

Precies ja je hebt niets te kiezen elk paard zal elke zijn verzorging moeten krijgen en buiten en binnen gehaald moeten worden hoe vervelend het paard ook is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:45

LADPR schreef:
Ja maar zo'n dier stata in zijn stal dus je zal toch echt de stal in moeten om te mesten voeren of zelfs het halster om te doen om het dier naar buiten te doen.

Jij zegt ik zou niet in zo'n situatie komen hoe wil je het dier dan uberhaupt verzorgen als je dus niet zijn stal in gaat

nee, ik snap niet waarom je met zo'n blijkbaar levensgevaarlijk paard jezelf wil riskeren. Ik kan niet zo goed tegen die instelling dat je maar gewoon stoer moet zijn en gewoon die stal in moet denderen en wachten tot je geplet wordt. Er zijn in dit soort uitzonderlijke gevallen dat je de stal niet eens in kan, altijd wel een andere oplossing te bedenken. Je hoeft in ieder geval niet uit te mesten terwijl het dier in de stal staat, dat is vragen om problemen. Als het dier zo aggressief is dat je het halster niet eens omkrijgt, dan praten we echt over iets heel anders. Ik ga er denk ik dan vanuit dat er altijd een stukje angst meespeelt als een dier zo aggressief is.

@runningkawa: als jij tevreden bent met de communicatie met je paarden, is dat toch prima. Dat bepaalt iedereen voor zich. Ik vind dat het altijd beter kan en de ts zoekt een andere weg, dus die geef ik dan Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:46

ik snap niet waarom hier telkens over een handelstal begonnen wordt. Als je het niet eens bent met de gang van zaken daar, dan ga je er toch niet heen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:49

sanne83: Dat heeft toch niks met stoer doen te maken, het dier heeft gewoon zijn verzorging nodig punt, jij zou zo'n dier dus gewoon aan zijn lot over laten?

Dat paard is helemaal niet levensgevaarlijk dat paard heeft opvoeding nodig dat is heel wat anders. Dit is geen uitzonderlijke situatie hoor kan er meerdere noemen die onder dezelfde catagorie vallen.

Daarnaast is het dier ook niet agressief het is dominant dat is mijn ogen ook twee totaal verschillende dingen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:50

Ik zie het meer als consequent zijn , en consequenter dan het paard wat bijt.
Dat het lang duurt maakt voor sommige mensen echt niet uit.
Als je in deze consequent bent , is het in mijn ogen geen pesten.

LADPR;Jij had het over een paard wat zich al niet normaal liet benaderen...Daar zou ik dan proberen eerst aan te werken.
Hoe?PFFF zoveel ervaring heb ik nou ook weer niet , maar ik zou hem bv in de bak laten lopen , en dan voorzichtig eens kijken wat hij doet als je de bak binnen stapt...enzovoort.
Maar zo erg is het gelukkig niet bij het paard van de TS.

Sanne83; Jij verwoord het beter dan ik Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:52

Bij een gewoon dominant dier kan je dan gewoon het halster aandoen en buiten zetten. Daarnaast buiten de stal werken aan een beter communicatie.