onhandelbare hengst, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Re: onhandelbare hengst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:11

Katja schreef:
Hormonen hebben wel degelijk invloed op het karakter. Het is alleen heel lastig van achter je beeldscherm te beoordelen in hoeverre dat hier het geval is.

Ben ik helemaal met je eens, voor ons makkelijk om er over te oordelen. Wij kennen het paard en zijn mogelijkheden niet, we gaan voornamelijk af op wat er hier over zijn karakter gezegd wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:16

Wij weten ook de kennis van de eigenaar niet. Maar als er nu al los gelongeerd word omdat "men" zegt dat longeren aan de lijn schadelijk is, heb ik niet de indruk dat er veel ervaring is met jonge dieren, laat staan met jonge hengsten waar de hormonen door het lijf gieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:17

Cassidy schreef:
Wij weten ook de kennis van de eigenaar niet. Maar als er nu al los gelongeerd word omdat "men" zegt dat longeren aan de lijn schadelijk is, heb ik niet de indruk dat er veel ervaring is met jonge dieren, laat staan met jonge hengsten waar de hormonen door het lijf gieren.

Dat idee krijg ik ook Haha!

Gewoon wegbrengen naar een hengstenhouder of naar een stal die paarden keuringsklaar maken. Zal hij heel snel braaf zijn Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:22

Pipo schreef:
Mocht je een plek hebben zoals een longeercirkel hem daar echt doodmoe maken dat ie zijn ene been niet voor de andere kan krijgen. En dan daarna wat opvoedwerk gaan doen. Paarden hebben een hekel aan om echt doodmoe te zijn. Kans is dat je hem dan wel braaf krijgt.

en toen pakte je hem de volgende dag weer en deed ie weer het zelfde dus stap je weer die cirkel in
de volgende dag weer en die daar op etc etc

na een maand ben je 3 uur bezig dat dier moe te krijgen en nog vertoond ie het zelfde gedrag conclusie is geen oplossing

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 14:26

Cassidy schreef:

als iedereen mij afraad om te longeren omdat dit slecht is voor zijn pezen, moet ik dan eigenwijs zijn en gewoon doorgaan?
Ik wil het beste voor mijn paard, en ik ben inderdaad niet gewend aan dit hengstengedrag. de hengsten waar ik tot nu toe mee gewerkt heb waren wel iets minder heet in het hoofd. vandaar dat ik hier advies vraag, los van de kennis die ik heb.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:29

Longeren bij een jong dier is hoofdzakelijk slecht voor zijn gewrichten.....
Botten en Pezen maak je harder door uit te stappen op harde bodem. Pezen lijden door longeren en rijden in diepe zandbakken, niet door het longeren an sich.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:31

Lekker dat jonge beest op de wei zetten,in groepsverband.
daarna rustig oppakken. Probeer eens wat grondwerk, Join up.

Zit je er echt mee,en lukt niets, dan pas zou ik hem laten castreren. hoewel dat castreren ook niet alles zegt over een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:33

rommulus schreef:
en toen pakte je hem de volgende dag weer en deed ie weer het zelfde dus stap je weer die cirkel in
de volgende dag weer en die daar op etc etc

na een maand ben je 3 uur bezig dat dier moe te krijgen en nog vertoond ie het zelfde gedrag conclusie is geen oplossing

Heb je het weleens geprobeerd? Werkt heel goed namelijk. Het gaat puur om 1 keer zodat je hem een keer echt kan aanpakken en het wint. Als je eenmaal gewonnen hebt dan ben je een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:34

Liever slecht voor de pezen dan een klap van een hengst omdat ie onopgevoed is.

Maar nogmaals, weg met dat dier bij jullie, want voor je het weet is ie echt gevaarlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:40

HupsSakii schreef:
Probeer eens wat grondwerk, Join up.

O heer, daar gaan we weer! Briljant advies, vooral omdat hij al eerder is gegeven in dit topic en daar uitgebreid antwoord op is gegeven. Aangezien je duidelijk het hele topic nog niet hebt doorgelezen, wil ik je adviseren dit alsnog te doen.

En dan nog dit: een Join-Up moet je niet proberen, die moet je doen, en die moet meteen goed gedaan worden. In de juiste intensiteit, met het juiste resultaat. Een niet goed uitgevoerde Join-Up kan desastreuze effecten geven, en een jonge hengst die je aanvliegt bij los longeren is levensgevaarlijk, en zal naar alle waarschijnlijkheid dezelfde reactie geven bij de Join-Up.

Echt een levensgevaarlijk advies wat je daar aan het geven bent.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:42

jah dat resulteerde in een dier met een mega conditie (was overigens een ruin) die ondr zadel moest wel braaf was aan touw maar niets of niemand op zijn rug dulde
het zadel bleef hij proberen af te werpen
uiteindelijk was ik idd dus die 3 uur bezig om er vervolgens op te stappen en er verschrikkelijk hard weer af te vliegen

was ook een leider van de kudde

en ga me niet vertellen dat ik het dan fout heb gedaan gezien het me bij andere dieren allemaal wel lukte zonder dat moe maken en dat zijn er genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:43

rommulus schreef:
jah dat resulteerde in een dier met een mega conditie (was overigens een ruin) die ondr zadel moest wel braaf was aan touw maar niets of niemand op zijn rug dulde
het zadel bleef hij proberen af te werpen
uiteindelijk was ik idd dus die 3 uur bezig om er vervolgens op te stappen en er verschrikkelijk hard weer af te vliegen

was ook een leider van de kudde

en ga me niet vertellen dat ik het dan fout heb gedaan gezien het me bij andere dieren allemaal wel lukte zonder dat moe maken en dat zijn er genoeg

Dan heb je de essentie van het moe maken niet begrepen Knipoog plus het portie klappen wat je erbij geeft

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:53

ten eerste de essentie van moe maken ??? het dier breken bedoel je ???
en het dier er gelijk maar bij te gaan afrossen ???? om er dan nog eens vrolijk op te gaan zitten om maar het dier te leren dat er een ruiter op zijn rug komt ???

het spijt me zeer maar dat zijn echt middeleeuwse methoden waaraan ik niet mee ga doen

dan kun je hem net zo goed plat spuiten om er dan vrolijk op te gaan zitten

nee het dier moet snappen dat jij verteld hoe de fork in de steel zit zonder dat je het dier daarvoor hoeft tegaan afrossen/afmatten

als dat jou manier van fatsoen bij brengen is hoef ik geen paarden van je
die komen later wel in opstand

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:55

Ik snap je reactie niet helemaal goed Rommulus. Eerst zeg je dat je het toepast en nu ben je opeens tegen??

Mijn methode is het ook niet. Denk dat er tegenwoordig betere inzichten zijn gekomen maar voor alles geldt dat het door vakmensen moet worden toegepast.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:03

Idd Katja, vakmensen. En helaas vinden teveel mensen van zichzelf dat ze tot die categorie behoren en onderschatten de draagkracht van hun acties.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:04

het was niet mijn paard en ook niet mijn manier maar je doet wat de eigenaar wil
hij betaald uiteindelijk

cassidy betwijvel je mijn kunnen ???
Laatst bijgewerkt door rommulus op 14-09-07 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:05

Dus als er geld bij komt kijken is iedere methode geoorloofd?

Ik ben er zeer zeker voor dat er harder ingegrepen kan en moet worden bij een paard dat op de nominatie staat voor een enkeltje Stegeman. Maar lastig, en hengstengedrag op deze manier eruit willen halen, alleen maar omdat hij hengst moet blijven....

Een paard slijt alleen maar meer als hij alleen door de hormonen maar loopt te knokken en zo niets op kan nemen wat je hem probeert bij te brengen. Laat hem dan in hemelsnaam castreren.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-09-07 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:06

nee

maar wel voor de gene waar jij voor werkt
waar je dus naar moet luisteren en zijn opdrachten moet opvolgen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:08

Als jij vindt dat niet iedere methode geoorloofd is, vind jij dan niet dat je opdrachten kunt weigeren, ook al komen die van je werkgever?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:10

niet als je werkeloos wilt worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:11

Katja schreef:
Ik snap je reactie niet helemaal goed Rommulus. Eerst zeg je dat je het toepast en nu ben je opeens tegen??

Mijn methode is het ook niet. Denk dat er tegenwoordig betere inzichten zijn gekomen maar voor alles geldt dat het door vakmensen moet worden toegepast.

Het is bij mij het uiterste geval.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:11

Als ik een paard in training heb dan gebeurt dat om mijn manier en niet hoe de eigenaar dat wil hebben.
Staat mijn manier ze niet aan kunnen ze naar een ander.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:14

Leuk al die verschillende goed bedoelde reacties,wat natuurlijk altijd zo blijft want niet iedereen is en doet hetzelfde.
Wat ik een beetje mis bij het openen van deze topic is meer informatie zoals:
*eigen ervaring en dan vooral met hengsten
*ras en eventueel de vader? aangezien deze ook moeilijk zou zijn.
*dat het de bedoeling is om hem eventueel voor de hengstenkeuring te doen en dat castreren dus geen optie is (dit komt pas later in de topic naar voren).

Nu is mijn vraag aan Amoreno,in welk van deze tips kan jij je wel vinden?
Je hebt nog niet gereageerd op de tips om het uit handen te geven,is dit eventueel een optie?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:21

Ik heb even wat berichten doorgevlooid en heb nu niet de indruk dat je heel veel ervaring hebt met hengsten. No offence, maar ik vind - uitzonderingen daargelaten - dat hengsten africhten iets voor professionals is.
Wegbrengen dus, voordat er ongelukken gebeuren.

maar even nieuwsgierig vraagje: je zegt steeds dat je naar de keuring wilt, maar het was toch een klophengst? Of is die bal toch nog ingedaald?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:22

speedy_cindy schreef:
Maar voor de TS ik las dat hij in de opfok heeft gestaan met andere veulens? Er is mij verteld dat als je dat beter niet kan doen omdat er altijd 1 de leider word en die word gewoon onhandelbaar ziet zichzelf als de koning, gaat overal tegen in waar hij het niet mee eens is. En de laagste in de rang is altijd het pispaaltje die overal de dupe van is en volgens mij kun je daar dan ook niks meer mee beginnen. En alles wat daar tussen inzit dat gaat nog wel.

Onze nu 3,5-jarige hengst heeft ook de eerste 2,5 jaar in de opfok tussen alleen maar andere hengsten gestaan, is niks mis mee. Het probleem ligt ook niet bij de opfok, maar bij de eigenaren. Wij zijn elke twee weken langsgegaan en hebben vanaf dag 1 de regels duidelijk neergelegd. Doordat hij deze regels al wist voor hij de opfok inging, en hij niet de kans kreeg om deze te vergeten, hebben we een hanteerbare hengst gehouden. Zelfs toen zijn hormonen begonnen op te spelen. Maar dit was zo voor de hele kudde. We konden met z'n tweeen gerust tussen 16 hengsten staan, wij waren de baas. Zelfs de leider erkende zijn meerdere in ons en geen enkele hengst heeft ook maar één keer naar ons uitgehaald of gebeten.

Als je echter je veulen ergens achterlaat, waar er niet al te veel naar om wordt gekeken en je komt 'm dan weer eens twee jaar later halen, tja.....dan heb je een grote knul voor je en probeer die maar eens de baas te worden.

Nu zullen er ongetwijfeld zulke ontzettende etterbakken tussenzitten die idd (ook al ben je er de eerste drie jaar constant bij) onhandelbaar worden. Dan moet je je toch (vind ik) serieus gaan afvragen waarom je hem niet zou castreren. Al istie nog zo mooi, heeft hij nog zo'n killer bloedlijn, veiligheid gaat voor alles. Als een hengst zodanig onhandelbaar is, dat hij gevaarlijk wordt, vind ik persoonlijk dat je hem moet castreren.

In het geval van de TS durf ik niet te zeggen wat de oorzaak is van zijn gedrag, maar eerlijk gezegd denk ik dat ze nu al redelijk te laat is met een oplossing. De hengst is nu al gevaarlijk, dus als je hem dan al persé hengst wilt houden, zou ik het door iemand laten doen die precies weet waar hij mee bezig is. Het feit dat hij dit gedrag vertoont, betekent dat óf je in de eerste 2,5 jaar niet consequent genoeg bent geweest óf dat hij een zodanig gevaarlijk karakter heeft. In beide gevallen is de TS niet de aangewezen persoon om dit op lossen, vind ik.