Tot hoe lang kan een paard je herkennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Re: Tot hoe lang kan een paard je herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:28

In ieder geval langer dan 14 dagen! Zou wat zijn, dat ik na drie weken terug van vakantie zou komen en weer een ik zou weer een eenkennige reactie krijgen. Ook de vorige eigenaar wordt echt wel herkend hoor als ze langs komt. Mijn oude istructrice zelfs na een half jaar.
Ook onze oude merrie die op de wei staat in een rusthuis komt altijd gelijk naar ons toe, waarschijnlijk voor de snoep die we bij hebben, maargoed dat weer ze dan nog van ons.
Onze merrie was vroeger ook nogal bevriend met een ruin, die ze al een jaar niet had gezien. Normaal is ze altijd heel zuur, maar toen ze deze ruin nog niet eens zag, rook/hoorde aan voetstappen ze al dat hij het was op minstens 50 meter afstand. Beide paarden waren onhoudbaar en vlogen op elkaar af. Waarna ze elkaar heel "lief" in elkaars hals beten. Dat een merrie haar eigen veulen na 6 maanden niet herkend gaat er bij mij dus ook niet in.

welja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:05

Fleurtje100 schreef:
Dat een merrie haar eigen veulen na 6 maanden niet herkend gaat er bij mij dus ook niet in.

Ik kocht najaar 2006 een na 4 maand afgespeend merrieveulen. Dat is erg vroeg.
De moedermerrie werd ook verkocht, maar die pikte ik na een paar maanden op bij een handelsstal.
Het veulen had bij ons inmiddels z'n eigen box en voervoorzieningen en z'n eigen veulenvrinden.

Bij de hereniging hadden wij herkenning en emotie verwacht.
Niets van dat alles. Het tegendeel manifesteerde zelfs.

In de voorzomer werden het veulen en de merrie kuddegenoten in de wei, maar de merrie (20 jaar) werd door
het veulen gedomineerd en stond het laagste in rang bij het voeren.

Het ene paard zal het andere wel niet wezen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:57

In grote lijn ben ik het met Welja's stelling eens.
Dat paarden overlevingsinstincten hebben, welke altijd afgewogen worden op basis van meest belangrijke behoeften naar minder belangrijke, klopt. Deze staan altijd voorop.

Op de vraag hoe lang paarden mensen herkennen... geen idee eigenlijk.
Ik vermoed wel lang, maar als je je paard na lang niet gezien te hebben zou roepen in een groep met kuddegenoten, denk ik dat je als mens pech hebt: dit heeft een lagere prioritieit tov het bij de kudde blijven!
Wanneer de situatie anders is, en je zoekt het paard op in zijn stal, dan zul je mogelijk de herkenning wel waarnemen (aan de andere levensbehoeften is dan nl al voldaan).

Los van dit feit zouden paarden in biologisch opzicht baat hebben bij het langdurig herkennen van elkaar. Zo is bekend dat een hengst in een kudde zijn eigen dochters nooit zal dekken (ivm inteelt, wat de soort verzwakt). Een voorwaarde hiervoor is dat er een teken van herkenning moet zijn, welke langdurig blijft bestaan (anders zou deze hengst zijn dochter na bijv. 2 weken alsnog dekken).

Andersom zal een merrie er baat bij hebben om haar afgespeende veulen niet meer toe te laten. Herkenning is ook hiervoor nodig!
In de natuur jaagt een merrie haar jaarlingveulen ook weg, zodat deze geen melk meer bij haar blijft drinken: dit is immers bedoeld voor het nieuwe veulen (overleving van de soort!). Het weggeven van teveel melk maakt haar ook zwakker, waardoor zij sneller zal sterven (ook onwenselijk voor de soort).

Nog een gegeven is dat schimmels in een kudde vaak het pispaaltje zijn (wordt vaak verjaagd); zij vallen in het wild teveel op, waardoor roofdieren de kudde sneller zien. Om de kudde van (uit-)sterven te behoeden, verjagen zij liever nog hun eigen soortgenoot. Verdrietig

Wel denk ik dat het woord "herkenning" als simpel begrip gelezen moet worden.
Afffectie is een menselijk begrip.
Als je deze twee begrippen los van elkaar ziet, denk ik dat een paard een mens heel lang kan herkennen.

Commentaar mag uiteraard, dit is wat ik zelf denk, op basis van erkende waarnemingen (van anderen).
Een héél erg leerzaam boek is "De aard van het paard", geschreven door Stephen Budiansky.

welja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 01:43

Kijk aan. De uitleg van Irma_Maandag, daar heb je wat aan. Soms worden de zaken helder als het logisch is.
't Is toch steeds weer de kunst om het te beredeneren en onder woorden te brengen.

Ik liep vanavond de wei in, ze stonden net vandaag op overvloedig nieuw gras, en ze kwamen allemaal even naar mij toe voor een
begroeting, een aai en een knuffel. Ik vat dat heel emotioneel op. Het doet me goed.
Vervelend en tegenstrijdig om dan te bedenken dat ze in mij persoonlijk niet zo geinteresserd zijn.
Een paard met erge zomerexceem weet dat ik haar altijd even flink kroel en krab en die laat me bijna niet meer gaan.
Die is wel persoonlijk sterk in mij geinteresseerd en herkent mij meteen. Ze heeft daar zo haar redenen toe.
De andere paarden dwalen na de begroeting en het nieuwtje ook zo weer van mij af. Wat zoeken ze ook anders bij mij ?

Ik zie daar toch wel de beredenering van Irma in terug m.b.t. herkenning.
Maar ik wil het niet altijd weten. Ik ervaar het liever anders, vanuit mijn menselijke oogpunt tegen beter weten in.
Alles te weten maakt ook hier niet gelukkig.
Maar ik ga wel een boekje lezen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 03:12

Ik denk dat sommige hier het geheugen van een paard te goed inschatten. slechte ervaringen kunnen ze vrij lang onthouden (10x langer dan goede ervaringen) vandaar dat straffen door sommige mensen ook als een zeer effectieve methode word gezien, het blijft ze heel lang bij. Maar goede herinderingen zijn over het algemeen vrij snel uit het paarden brein verdwenen. Verwacht geen "aaah daar heb je mijn oude baasje!" reactie van je paard als je hem jaren niet gezien hebt, er is maar één paard die dat doet en dat is Black Beauty Haha!

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:44

okeee,,,ik geloof dat van die 14 dagen ook niet, dat is gewoon b*oliebol.
voordat ik chanel (mijn oude verzorpgaard) verzorgde was ze eerst verkocht, de eigenaresse had een ander paard gekocht en ze had geen tijd meer voor chanel, dus ze had hem verkocht, 1,5/2 jaar later kwam ze chanel op marktplaats tegen en zij was natuurlijk erg boos dus ze heeft hem teruggekocht, toen chanel de trailer uitkwam (de eigenaresse stond ongeveer 15 meter van de trailer af) rende chanel gelijk op haar af, helemaal hinneken enzo, en iemand wou haar naar haar stal brengen maar dat liet ze niet toe, pas toen de eigenaresse meeliep ging chanel mee.
ik weet dus zeker dat chanel haar nog herkende! anders doet ze niet zo!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:20

en ik weet eigenlijk best heel zeker dat een paard je na zeer lange tijd nog herkennen kan Haha!

vroeger verzorgde ik paardjes bij een oude boer.die man had van alles lopen.
toen de grote paarden hem te veel werden kocht hij kleine hackney pony's

de eerste was een merrietje van een jaar oud, een schatje was het.
al snel had ik haar geleerd dat als ze de rits van mijn jas opendeed ze een stukje wortel kreeg.
eerste wat ze dus altijd bij me deed was verwoed die rits open en dicht doen Haha!

ik werd ouder,en kwam daar minder,maar elke keer als ik bij die man naar binnen liep de stallen in dan hoorde je zo'n hele lage brom hinnik en dook er een neus naar mijn rits toe om die open te trekken..
zelfs al was ik een half jaar niet geweest
herkenning?

ja voor mij wel,want dat truukje deed ze alleen bij mij Knipoog

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 00:00

Een paard dat na een hele lange tijd (en nu spreek ik van jaren) een andere pony niet had gezien, herkende haar direct. En de pony herkende hem ook! DAt zie je aan de manier waarop ze op elkaar reageren. Niet "he, een nieuwe, effe kijken". Er is echt verschil. Paarden hebben ook een goed geheugen he.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:45

Ik heb mijn haflinger teruggekocht nadat ze twee jaar weg was geweest. Ze herkende mij en haar oude stal niet. Toen ik met haar langs haar oude vriendinnetje liep, was er wel duidelijk herkenning bij het andere paard. Op meters afstand ging ze al hinniken.