Wat doe jij met je jaarling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ode

Re: Wat doe jij met je jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:42

Ligt er aan hoe druk het is.
Ik denk aan max een half uurtje met af en toe een uitschieter van wat langer.
Maar dit niet elke dag he.
Ik denk niet dat je een regelmaat moet creeren hierin.
Laat jaarlingen vooral lekker met rust en als het een keer een mooie dag is en het paard is in een goede wandel bui pas dan kun je eens overwegen om te gaan wandelen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:28

ik pak hem er nu en dan even bij... als ik met Flicka aan het werk ga loopt mijn jaarling eerst mee naar de poetsplaats, waar hij graast terwijl Flicka klaargemaakt wordt, en dan gaat hij ook mee naar de oefenwei. hij kan dan lekker grazen. als we wandelen gaat hij op kortere rondjes weleens mee, maar ik wandel niet doelbewust zo en zo lang met hem. wel op veel verschillende ondergronden, en zowel langs de weg als over het spoor als door het bos. hij is daarvan niet snel onder de indruk, dus geestelijk belastend wil ik het niet noemen.

één keer heeft hij een langer stuk gelopen, dat was aan de fiets. we gingen de paarden verhuizen en omdat ik geen trailer heb was de fiets de beste optie. ong. een half uur was dat, misschien iets langer. meeste in stap, maar hier en daar ook stukken in draf.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 01:36

De jaarlingen bij mij op stal staan lekker in de wei..
Als ze bijna 3 zijn , halen we ze op stal en beginnen we met borstelen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 01:37

Happy_Liz schreef:

dat zou ik persoonlijk echt niet willen. hoe moet het dan, als een tweejarige een tik krijgt van een ander paard en even behandeld moet worden? op stal moet, ingezwachteld, afgespoten, gestapt... allemaal extra stress als zo'n dier dan niks gewend is.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 07:54

merrieveulen schreef:
dat zou ik persoonlijk echt niet willen. hoe moet het dan, als een tweejarige een tik krijgt van een ander paard en even behandeld moet worden? op stal moet, ingezwachteld, afgespoten, gestapt... allemaal extra stress als zo'n dier dan niks gewend is.

juist, zo keek ik er ook tegen aan

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:08

Zo extreem zal dat lekker op de wei staan niet bedoeld worden. Die van mij staat ook (gelukkig!!) lekker 24/7 in de wei en toevallig hadden er een aantal paarden in de groep mok. Dus hup die paarden apart in de behandel ruimte en één voor één werden ze behandeld. Bovendien liep die van mij, net als elk ander paard ook nog een 5mnd bij z'n moeder waarin hij zat is geleerd wat betreft afspuiten, stappen aan de hand, op stal zijn e.d. Beesten zijn niet gek.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:13

Die van mij staat lekker op de wei en word niks meer mee gedaan. De basis zoals voetjes geven etc zit er goed in en nu laat ik hem staan tot hij 3jaar is. Met m'n twee jarige shetje ook zo en met m'n 3jarige haffie die mag deze zomer ook nog even lekker niksen op het land.
Zo heb ik het altijd gedaan en het bevalt mij super.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:24

merrieveulen schreef:
Happy_Liz schreef:

deze paarden staan altijd bij elkaar. Opzich kan het geen kwaad. natuurlijk kunnen ze een klap krijgen en als we hem dan op stal zetten doen we heel rustig aan. en natuurlijk gaan ze op stal als de hoefsmite komt.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 21:15

odje schreef:
merrieveulen schreef:

juist, zo keek ik er ook tegen aan

en ik nu
heb vandaag weer even gewandeld, ze vinden het hartstikke leuk en komen ook aangelope als je ze roept, borstelen doe ik ook, maar ik zet ze nooit vast ze lope altijd los in de wei. vaststaan kennen ze wel. Heel af en toe zet ik ze namelijk vast maar bijna nooit, ze staan dan altijd op rust en amber staat soms zelfs te slape. Dus als er iets gebeurd kan het altijd stressloos opgelost worden en dat vind ik heel belangrijk.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:19

Bonny wandelen we mee, naast de fiets, poetsen en voetje geven. Ze kan worden afgespoten, maar dit vind ze niet zo fijn, en ik gebruik zelf ook liever bijv. een spons Ja Ze staat wel vast tijdens het poetsen dit omdat ze vroeg naar je in de wei schopte Tong uitsteken

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:25

[quote="dena_mii"][quote="odje"]
[quote="merrieveulen"]
[/quote]

juist, zo keek ik er ook tegen aan[/quote]

en ik nu
heb vandaag weer even gewandeld, ze vinden het hartstikke leuk en komen ook aangelope als je ze roept, borstelen doe ik ook, maar ik zet ze nooit vast ze lope altijd los in de wei. vaststaan kennen ze wel. Heel af en toe zet ik ze namelijk vast maar bijna nooit, ze staan dan altijd op rust en amber staat soms zelfs te slape. Dus als er iets gebeurd kan het altijd stressloos opgelost worden en dat vind ik heel belangrijk.[/quote]

super gr boswatje Lachen

stanley_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:03

ik heb een tinker jaarling een hengst te verzorgen.
ik borstel hem iedere dag en wandel er mee over het erf.
alleen hij is heeeel erg bang
niemand maghem borstelen behalve ik en nog een paar.
En als je aan zijn benen komt is het helemaal raak.
hij is wel heel mooi en heeft sokken dat wil je niet weten. dus het is van belang dat hij mooi blijft.
dus ik bouw een hele goede band met hem op. Haha!

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:50

Ik denk dat het per persoon verschild wat ze doen met een jaarling of zelfs nog een jonger veulen..

Ikzelf ben een echt parelli mens en dus een grote aanhanger van het natural horsemanship.
Ik heb een merrieveulen van nu 3 mnd die uiteraard nog lekker bij haar mama staat tot ze een maand of 5/6 is.

Ze is wel halstermak nu, geeft gewoon voetjes en binnenkort gaan we oefenen met vaststaan en meeklopen aan het halstertouw omdat ze erg nieuwsgierig is en niet meer zo aan de voet blijft lopen bij mams.
Als ik haar over een paar maanden ga ophalen komt ze gewoon in de kudde te staan bij de andere meriies en 2 ruintjes. De leeftijden verschillen van nog 1 merrieveulen van dezelfde leeftijd, een hengstveulen van dezelfde leeftijd een twenter en dan leeftijden van 3 tot 7 jaar..en dan nog een hele oude van 23 maar die is altijd erg op zichzelf.

ik doe haar niet op de opfok omdat ik van mening ben dat jonge paarden elkaar niet beter iets kunnen leren dan een ouder paard aan een jong paard. tenslotte leren ze in het begin ook van de moeder die ook veel ouder is. Een ouder paard kan een jong paard zijn/hara plaats leren en corrigeren wanneer dit nodig is.

Bovendien komt ze ook dagelijks bij me in handen voor wat grondwerk OF wandelen OF wat poetsen etc...
Alles wat ze nu leert en oppikt daar hebben we beide alleen maar profijt van! Ook ga ik met haar een jonge paarden training volgen en een bomproof cursus...zodat ze al hele vroeg verkeersmak is.

wel merk ik om me heen dat het hoofdzakelijk de NH/parelli mensen zijn die ervoor zijn omzoveel mogelijk te doen met een jong paard/veulen...de prestatieruiters zijn meer voor de opfok..geen idee waaraan het ligt.

Maar ik denk niet dat een paard daar slechter van wordt wanneer er dagelijks iets mee gedaan wordt en ze daarbuiten lekker elke dag op de wei kunnen met soortgenoten om te spelen en te leren....wel vind ik het belangrijk dat z eidd paard kunnen zijn en kunnen spelen, ontwikkelen en ontplooien...maar dat doen ze dan dus op de wei met hun soortgenoten

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:52

Ik denk dat grondwerk voor een veulen wel belastend is, lijkt me dat je daar beter even mee kan wachten..

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:24

SimOne met grondwerk bedoel ik een join up zonder wegjagen..wat qwe nu al doen want ze loopt als een hondje achter me aan.
Waar ik ook ga.

Of wat schriktraining als met ballonnen en plastic zeil etc...trailer oefeningen etc.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:27

Onze jaarlingen lopen in onze eigen zomeropfok in het Lauwersmeergebied Lachen

Ideaal, want er is voldoende toezicht en ze groeien goed in de hoogte, doch niet te veel in de breedte.

Verder worden ze af en toe gepoetst, ontwormd & bekapt, maar daar hebben we nauwelijks werk van (Groningers zijn vrij braaf).

PP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:40

Ik laat he4m lekker in de opfok lopen waar hij hoort

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:15

PP heeft gelijk.

stanley_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:49

ik ben het ook met PP eens, maar als je al zo vroeg begint met borstelen en wandelen heb je als je paard 3 is die alles al gewend is en niet van alles schrikt. Haha!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:44

Barbara1975 schreef:
wel merk ik om me heen dat het hoofdzakelijk de NH/parelli mensen zijn die ervoor zijn omzoveel mogelijk te doen met een jong paard/veulen...de prestatieruiters zijn meer voor de opfok..geen idee waaraan het ligt.

Dat zie ik toch niet zo. Ik doe ontzettend veel grondwerk, rij bitloos (wel klassieke dressuur) etcetc maar ik ben ervoor veulens veulens te laten zijn. Een veulen al vroeg alles leren doe je alleen voor jezelf, niet voor het veulen want die staat graag lekker in de wei met de kudde. Ik heb een paard gekocht die 3 jaar lekker in de kudde heeft gestaan en daar heb ik nooit problemen mee gehad en is bomproof zonder enige schriktraining ofzo. Het zijn vaak juist de paarden waar al vroeg veel mee is gedaan die problemen geven. Een paard moet leren om lekker in zij vel te zitten en dat scheelt het meest. Ik ken zelfs een merrie die heel moeilijk was en die dat alles na een half jaar gewoon in de kudde was afgeleerd en nooit meer problemen heeft veroorzaakt. De beste opvoeders en leraren zijn nou eenmaal soortgenoten.
Ik heb een jaarling die heel dominant is, een echte alfa merrie in de kudde wil zijn en een beetje gevaarlijk dreigde te worden als er vreemde mensen in de wei kwamen. Daar heb ik dus wat grondwerkoefeningetjes mee gedaan en na een paar weken was het over en nu ben ik daar ook meteen mee gestopt. Ze weet nu dan mensen meer fragiel zijn als paarden en nu is het okee. Heel soms ga ik een klein stukje wandelen want dat vind ze geweldig maar ik houd het beperkt. Ze heeft nog zo veel jaren om een "mensen paard" te zijn!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:48

- poetsen (niet vaak ivm vetlaag, ze staan altijd buiten)
- hoefjes eventjes optillen, uitkrabben.
- 2x p dag voeren
- knuffelen
- effe laten rennen
- en de band is er al, maar word steeds sterker!

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:51

die van ons staat lekker met zen volle 2 jarige zusje in de wei.

ze gaan mee na keuringen en worden dus eens in de zoveel tijd binnen gehaalt om ze klaar te maken dekentjes op mee oefenen om te lopen trailer in. maar als ze niet mee hoeven staan ze lekker op het land paard te zijn en te worden

stanley_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:32

wie loopt er wel eens met zijn jaarling buiten het erf gewoon over de weg ???

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 15:07

Ik! Ze zijn al best verkeersmak, auto's fietsers niks is eng. alleen meerdere auto's te gelijk, dan loop ik even naar de drukke weg en laat ze eve staan kijke. Maar dat gaat ook al een stuk beter. Heb het zo alle veulens die bij opa hebbe gestaan aangeleerd.

stanley_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:42

O dat is wel makkelijk als je als jaarling al zo verkeersmak zijn Haha!.
En dat is een goede manier om hem te laten kijken naar een drukke weg heb je nog meer tips voor me? Bloos