Uit de wei halen; pony valt aan! [+Filmpje]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Kiekie

Re: Uit de wei halen; pony valt aan! [+Filmpje]

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:22

Nado schreef:
Foreveryou, tuurlijk, als je gevaarlijke situaties wil creeeren.... Ik snap niet dat je vind dat zo'n bang meisje perse het zelf moet doen, dat is toch vragen om problemen ? Ook de stem op de video. Denk je niet dat die druk die haar opgelegd wordt, haar angst groter maakt ? Want dan komt er ook nog een prestatiedruk bij. Ik snap echt niet dat als jij in de buurt woont en er blijkbaar meer vanaf weet dan zij, haar niet helpt hiermee. Maar wel leuke opmerkingen hier zit te maken.

Sorry hoor.. maar ik ken haar Bloos Haha!
Nee natuurlijk wil ik dat het gevaarlijk' gaat worden..
Natuurlijk kan er iemand anders wel helpen.. Maar als ie der nou niet is..
Dan moet ze het toch ook zelf doen, toch..?
Ik zeg alleen maar dat mijn pony bij haar in de buurt staat!

En wie zeg dat ik niet wil helpen..

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:56

Dit is nog niet zo zeer aanvallen, ik heb er hier één in de wei staan die al steigerend en maaiend met de voorbenen op je af komt en dit doet ze voornamelijk om de andere 2 te beschermen. Ik neem altijd een touw mee zodra ze dan op me af komt(aanvallend) jaag ik haar weg net zo lang totdat ik naar haar toe kan lopen(of zij op een normale manier naar mij toe komt) zodra ik haar op een normale manier kan pakken beloon ik haar.
Die van mij valt ook aan als ik één van de andere probeer te pakken(zij is de leider van het groepje)ik blijf gewoon rustig staan in de weide en loop vervolgens zonder twijfelen naar een van de paarden, dan leg ik mijn hand op hun rug en aai even kort, vervolgens ga ik naar het hoofd en doe een halster om.
Als je pony aanvalt blijf dan zelfverzekerd staan en ren niet weg, geef een mondelinge waarschuwing of tik even aan met een touw, blijf altijd rustig en blijf proberen om hem op een rustige manier te benaderen.
En idd haal je pony niet alleen uit de wei om te gaan rijden etc, haal hem ook eens weg geef wat brokjes,wortels,brood etc en zet hem vervolgens weer terug in de weide.
Ga in ieder geval niet schreeuwen,rennen, onnodig slaan want je pony word daar alleen maar nerveus van, doe wat aan je lichaamshouding en wees niet bang, laat je pony duidelijk weten wanneer ze stout is en wanneer ze braaf is, je zal zien dat het dan al een stuk beter gaat.

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:00

Je kan hem/haar ook wegjagen als ie je probeert 'aan te vallen'?
ik heb dat ook een poos gedaan. Elke keer als die pony wilt aanvallen, gewoon wegjagen. Dan probeer je het weer, en als ie weer 'aanvalt' weer wegjagen. En zo dan door Knipoog Na een paar dagen kon ik die pony gewoon vangen, en andere ook.

Lia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:17

Zelfverzekerd op de pony afstappen en pakken. Wordt deze dan boos en maait hij met zijn benen enz enz. dan bulk je een keertje zodat hij weet dat je dat niet prettig vind. Doet hij dit dan nog dan verkoop hem eens een flinke mep (wel op het moment dat hij zoiets uitvreed want anders weet hij niet waarvoor hij wordt gestraft)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:32

(heb niet alles gelezen).

Wat te ien is op de video is dat jij met je schouders een beetje naar voren staat. Je kijkt steeds naar de cameramens, dan doe je een stapje naar voren, met een bosje gras in je handen. Je wapperd er een paar keer mee alsof je verwacht dat je paard dat ene bosje spannender vind dan de rest van het bijzonder groene weiland. Je paard draait n beetje, en jij schiet een paar meter naar achteren. weer naar z'n hoofd, weer wapperen, en je ziet die pony zich ergeren. Zodra je m eenmaal hebt doe je niet gewoon rustig het touw eraan, maar neem je m een stukje mee aan het halster, en dan ga je stilstaan om het touw eraan te maken.

Volgende keer loop je rechtop het land in, laat je de mensen met hun commentaar en camera achter in een goed dichtgetimmerde box. Je loopt rechtstreeks naar je paard, zonder te denken 'oh help, als hij nou maar niet.....' Je pakt m gewoon bij z'n halster, touw eraan en meelopen. Niet slaan met wat dan ook, de kans dat je paard zich omdraait en terug slaat is vrij groot. En anders rent hij alleen maar hard van je weg, waarna je er weer achteraan zal moeten.

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:42

heey... ik weet niet of dit al is gezegt..
maarik heb zelf ook een paard die me aanvalt.. en dan 1000x zo erger!!!..
dan is dit niks vergeleken met die van mij.
maar pak een emmer.. en zodra ze het weer doet. gooi je dat ding naar der toe.. zodat ze weet dat ze niet elke keer moet aanvallen.. want nu lok jij het een beetje uit.. op het filmpje te zien.... je bent et voorzichtig.. je moetOF recht op haar af gaan.. of haar met rust laten..,
want dit word van kwaad tot erger!!!
dus pak iets waarmee je haar een tik kan geevn.. zoals een emmer. dan is ze een stuk liever.. want dan weet ze dat ze het niet nog een keer meot doen..,
maar dit ga je nooit uit haar halen!!! dit bvlijft haar hele leven(of een hij)
die van ons is 11 en deed het al dat ze 4 was.. dus.. maar hangt er net van af wie.. als er een groot iemand ism dan doet ze het weer niet.

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:43

wat dat meisje boven me zegt is idd waar!!!
alleen ik heb toch zoiets van..neem een emmer mee.. want dan trapt ze tenminste niet...,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:53

Zoals al gezegd wordt, je bent veel te angstig bezig.

Loop rechtop en zelfverzekerd naar de pony toe, en pak hem meteen vast. Door rondjes om hem (haar?) heen te gaan springen en zo angstig en omzichtig naar hem toe te lopen lok je het alleen maar uit. Natuurlijk zit de angst er nu al in, maar probeer dit dan in ieder geval niet te tonen. Mocht dit niet lukken, laat dan voorlopig eerst een ander die absoluut niet bang is de pony pakken. Zo kan je ook zien dat het goed kan gaan, en krijg je er zelf ook weer meer vertrouwen in.

Ik zou in ieder geval niet zo doorgaan, want op deze manier maak je het van kwaad tot erger.

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:56

ja, dat zou ook kunnen werken. ik was ook altijd gespanenn in het begin. (het was maar een shet) maar hij kon toch raak schoppen hoor. hij heeft 1 keer mijn pepe gebeden met hem van de wei te willen halen. maar bij mij is hij braaf. (gelukkig maar) nu ik zelfverzekerd op hem af loop doet hij al iets beter.

misschien helpt het ook om eens een andere pony te proberen die een beetje moeilijk doet maar die je vertrouwt. dan ga je de volgende keer zeker en vast zelfverzekerder met die pony kunnen omgaan.

nog veel succes!!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:57

Niet zo bang zijn, want dat paard doet meteen zo...Gewoon vastbesloten en niet terughoudend er naar toe lopen....En zodra hij probeert je aan te vallen, zweep erbij en een klap voor zn donder verkopen..Zeker niet lief, leuk en aardig brokjes gaan voeren zodra hij komt, want dan komt hij straks ook niet zonder brokjes..Gewoon blijven herhalen, elke keer als hij gemeen doet, of je aan wil vallen, mep verkopen..Krijgt hij niks van, en hij moet maar eens leren dat hij dat gedrag niet toe kan passen tegenover jou..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:00

En dan verkoop je hem een mep. Dan weet hij dus dat het zeker niet de moeite loont om naar je toe te komen, want jij slaat. En wie weet slaat hij wel terug.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:09

Allereerst, wat zijn jullie ontsettend gestrest! Ik raak zelf helemaal gestrest door naar jullie te kijken.

Zoals al eerder gezegd: Sluit de filmende en kijkende mensen lekker op in een paardenbox.

Ga met een ervaren iemand oefenen.
En verder, wees niet zo onzeker... nergens voor nodig.
Pak je paardje maar eens goed aan.
Is hij ook zo met rijden?

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:17

Ik heb niet alles gelezen maar ik heb misschien nog wel een tip voor je..
Meestal (ik zeg niet dat het bij jou ook zo is) haal je je pony alleen uit het land om te rijden. Dus dan moet hij werken.
Dus als jij aankomt met je touwtje denkt hij: o nee he, weer werken! Ik blijf liever hier lekker gras eten!
Ga daarom ook gewoon is voor de lol naar je pony toe in het land!Geef hem wat lekkers of een knuffel. Of haal hem eruit voor een lekkere uitgebrijde poetsbeurt!
Dit is net zo iets als het hondje van me oma. Het is een schat van een beest, doet geen vllieg kwaad! Maar hij gaat alleen in de auto als hij naar de dieren arts moet.. Dus zodra hij ziet dat ze naar de auto gaan, wordt hij harstikke "vals"
En idd, zoals hier boven al vaker is gezegt: probeer om minder onzeker het land in te lopen. Ik weet dat het moeilijk is, maar dit gaat van kwaad tot erger.. En neem een zweepje mee, dan kan je je iig verdedigen als het fout gaat Lachen

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:54

En ook ik vind dat je te angstig bezig bent. Op sommige momenten schrik je terwijl hij dan niet eens wil aanvallen. Wegjagen als hij je aanvalt is erg goed idee

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:04

Iedereen zegt het bijna al: je bent veel te bang!
Als de pony het hoofd omhoog doet, spring jij al een meter aan de kant!
De pony heeft dat snel genoeg door dat je bang bent.
Zorg dat je een lekkere appel of wortel heb en die ook geef als je de pony te pakken heb en geef hem/haar een schouderklopje.

Succes!

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:05

Ik zou niet met snoepjes of brokjes gaan werken, ze willen alleen maar komen daarvoor, en als je ze niet optijd geeft of niet hebt, wordt je alsnog aangevallen, en ze worden er vaak chagerijnig van omdat ze dan zo snel mogelijk wat lekkers willen. Als de pony uitzichzelf komt, mag je hem wel wat geven. Oook absoluut niet laten zien dat je bang bent, je komt erg bang over. Het is moeilijk ja. Loop in een directe lijn naar de pony toe. Zonder te stoppen. Maak hem vast bij het halster en neem hem gelijk mee. Als hij je toch aanvalt richt je lichaam op en blijf staan en probeer wat boos en dominant over te komen. Ook als hij je aanvalt blijven staan of wapper met je armen of jaag hem desnoods weg met een halstertouw. Veel succes Knipoog

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:11

Je 'beloont' haar ook op het verkeerde moment. Loop direct naar haar toe en hou haar gelijk kort aan de halster vast. Je daagt haar nu een beetje uit en dan beloon je haar ook nog eens (met een stukje gras Nagelbijten / Gniffelen).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:14

Ik heb niet alles gelezen maar ik kende ook een pony die bij mijn verzorgpony vroeger in de wei stond. Die kwam ook gigantisch op je af gestormt. Ik heb een toen hij mijn richting in kwam gerent heel hard op hem afgerent en geschreeuwd. Pony liep vlug weg Haha!
Pony heeft me nooit meer aangevallen Schijnheilig

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:18

wat mij meteen opviel was hoe onzeker jij al op die pony af liep.
probeer volgende keer zekerder op hem/haar af te lopen.
het lijkt namelijk net alsof hij/zij een spelletje met je speelt

nickynicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:23

Gras is mijn denkt hy !

Leonie_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:36

Proberen niet bang te zijn en even te vergeten dat hij aanvalt.
Rustig opaf lopen en niet steeds stilstaan en om hem heen draaien, want zoals ik op het filmpje al zag had je al bestwel veel keer de kans om gewoon het halster te pakken Knipoog

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:45

haha, sorry maar vind het best een grappig filmpje....
Paardje doet helemaal niks, en heeft volgens mij de grootste lol dat hij alleen al met een beetje kwaad kijken en hoofd schudden en omdraaien zijn baasje zo ver kan krijgen dat hij de wei niet zo snel uit hoeft! echt pony streek! haha

Kom op meid, meer zelfvertrouwen! presenteer jezelf. Laat zien dat jij de baas bent en ik kan je verzekeren dat als je even consequent en streng bent je binnen een week je paardje zonder problemen uit de wei kan pakken!
In het filmpje zie je dat je onzeker bent en niet weet wat je wilt of moet...verder vind ik het nogal allemaal onrustig en druk, wat natuurlijk ook geen fijn gevoel geeft aan het paard.

Rust, respect, consequent en zelfvertrouwen!

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:39

Het is al vaak gezegd in dit topic maar alsnog.
Het is veel te onzeker allemaal.
Loop er meteen op af klets terwijl je naar hem/haar toe loopt. Gewoon van hey... hoes is die blablabla Tong uitsteken en dan pak je hem gewoon en als die iets probeert te doen gewoon even een stem opzetten en waarschuwen en meteen pakken.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:12

Iedereen roept wel meteem dat he meisje te onzeker erop af loopt, dat is ook zo maar misschien heeft dat wel een reden. Misschien heeft de pony haar al eens geschopy oid.

Laat voorlopig een groter iemand hem uit de wei halen. Anders neem je een hele grote zweep mee en geef je hem eens flink op zijn donder. Een pony hoort soweiso niet te dreigen en al helemaal niet te maaien!

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:37

Melissa schreef:
Iedereen roept wel meteem dat he meisje te onzeker erop af loopt, dat is ook zo maar misschien heeft dat wel een reden. Misschien heeft de pony haar al eens geschopy oid.

Waarom ze bang is (de oorzaak), is op zich ook niet het belangrijkste. Het is ook niet als een verwijt bedoeld, als anderen zeggen dat ze onzeker overkomt. Het belangrijkste bij dit soort problemen is, hoe geraak je er vanaf?

Ik denk inderdaad dat zelfverzekerder overkomen (je mag hierbij acteren, wanneer je je niet écht zelfverzekerder voelt) geen slecht idee is. Eventueel hulp inschakelen van een volwassene.

Ik zou ook een zweep durven meenemen. Iemand zei hier dat dat niet eerlijk is tegenover de pony. Maar ik vind die pony-hoefjes anders ook niet echt eerlijk Knipoog . Een schop geven vind ik zelf minder veilig en minder gecontroleerd dan een tik van de zweep. En ik zou ook nooit op het been van een paard schoppen, zoals iemand aanraadde. Als die schop verkeerd aankomt, kan je paard geblesseerd geraken.