Hengst doodt pasgeboren veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jacqq

Re: Hengst doodt pasgeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 01:00

peehtje schreef:
wie wilt mijn pb voor die link
ben nu benieuwd namelijk
niet dat het leuk is,
alvast bedankt

ik ben ook wel benieuwd... kan hem ook niet op youtube vinden .. kan iemand mij ook pb'en of iig zeggen onder welke zoekterm je moet zoeken en op welke pagina?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:21

WildWings schreef:
Een tijd terug werd er een topic gesloten omdat er een 'schokkend' filmpje in stond van een man die zijn methode liet zien (de half-tap, google maar) want het zou onprettig zijn. Maar als je op andere onprettige filmpjes TeM't wordt het ook niet altijd verwijderd, want dan 'kan het wel, en er staat toch bij dat het schokkende beelden kunnen zijn?'. Je weet soms echt niet meer wat je moet Clown

Heb je hier een link van? Wat is half-tap?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:37

poes schreef:
De uitleg dat de hengst dit doet om de moedermerrie sneller weer hengstig te maken en dus ruimte te scheppen voor eigen veulens is volgens mij de juiste.

Maar aan de andere kant niet logisch, want merrie's worden heel snel weer hengstig als ze een veulen hebben. Daarnaast kiest de kuddeleidster de hengst uit. Bevalt hij niet dat mag hij opzouten. Ik denk dat het hier gaat om een zeer gefrustreerde hengst die afreageerd op een veulen. Want deze hengsten worden in kuddes niet geaccepteerd. Je ziet dit gedrag ook vaak bij zeeleeuwenmannetjes als ze geen harem hebben. Die grijpen ook regelmatig een pup.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-07 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:39

Ik denk gewoon dat het is zoals in de tekst al vermeld wordt, het veulen wordt uit zijn lijden verlost... En wordt een langzame dood (door evt wilde dieren) uitgesloten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:39

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:14

griebels schreef:
Ik denk gewoon dat het is zoals in de tekst al vermeld wordt, het veulen wordt uit zijn lijden verlost... En wordt een langzame dood (door evt wilde dieren) uitgesloten...

Kan ook heel goed... (ik kan het flimpje niet zien).
Een goede kennis van me fokt Bobtails (honden). Ze had er een aantal generaties lopen. Heel mooi om te zien, maar om een onverklaarbare reden viel ineens de hele roedel "oma aan. Mijn kennis kon haar nog net op tijd redden. Maar ook hier ging het om niet goed functionerende roedellid. Kun je zien dat zelfs honden nog heel dicht bij de natuur staan. Zelfs door eeuwenlange fokken krijg je het instinct er uit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:19

@ yarrah

Ze worden nog sneller hengstig als ze geen veulen hebben Knipoog Zolang een merrie echt zoogt woprden ze niet snel hengstig dacht ik? We weten hier verder ook niet zoveel over de verhoudingen tussen de vreemde hengst en de kudde.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:26

Ben meteen gestopt met kijken toen ik het veulentje zag proberen op te staan. Nav de berichten weet ik al wat er komen gaat en denk idd ook dat de hengst dit heeft gedaan ter bescherming van de rest van de kudde, zodat ze verder konden, maar dat koppie van het veulentje, zo schattig en dan zo'n einde (gelukkig niet gezien) kan ik echt van janken ....

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:35

Dat veulen mag blij zijn dat hij zo snel uit zn lijden is verlost.

De natuur is hard.

Maar blijkbaar is de natuur te hard voor de maatschappij van tegenwoordig waarbij een dier uit zn lijden verlossen al taboe blijkt te zijn.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:03

Ik heb m gezien, ik vind dit echt heel zielig om te kijken.. Boos!
Marja, het is de natuur.
Laatst bijgewerkt door _Evelien op 16-05-07 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:04

Tja, de juiste verklaring voor dit gedrag lijkt me voer voor de ethologen onder ons...

Het is wel écht paardengedrag.
Zoals ik al zei in een inmiddels gesloten topic:
Het confronterende aan dit filmpje is misschien wel dat agressie in paarden níet altijd het gevolg is van verkeerd handelen door de mens. Het is wel degelijk in de soort zelf aanwezig.

Misschien willen we dat niet weten?

Laat het een les zijn voor al die mensen die zonder kennis van zaken een (jonge) hengst menen te moeten houden.

Overigens ken ik verschillende voorbeelden van hengsten waarbij de hengstige merries ingeschaard werden, die heel lief waren voor de veulens. Dus dat kan ook.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 15:22

De link is verwijderd, zie modopmerking, vanwege de aard van het filmpje als zijnde gewelddadig. Bokt hanteert een beleid waarbij ook minderjarigen deelnemen aan dit forum en het filmpje in kwestie past niet binnen dat beleid.

Mensen hebben weleens de neiging te vergeten waartoe paarden en hengsten in het bijzonder in staat zijn, al was dit exemplaar wel erg agressief, het komt zeker voor. Sommige hengsten zijn zachtaardiger dan anderen, ook voor merries en veulens. Sommige hengsten zijn bij dekkingen ook onnodig agressief, waarbij ik niet kan zeggen dat ik voorstander ben dergelijk gedrag via de fok door te geven. Ook in het wild zijn de meest succesvolle hengsten niet zozeer de meest agressieve.

Ik weet dat het ook bestaat in het fokcircuit (onnodige agressie bij hengsten) maar kom het nooit openlijk tegen. Dekhengsten worden (bijna) altijd neergezet als galant, zachtaardig en fijn in de omgang, ook met merries, etc. Is het gedrag zelf dan een taboe en waarom wordt er dan toch met deze dieren gefokt, vraag ik me af. Niemand wil toch een agressief dier, want dat staat los van doorzettingsvermogen in de sport, lijkt mij, of hanteren mensen nog altijd dat soort simpele visies? Topsporters zijn geen bruten en bruten produceren toch evenmin inherent toppaarden? Sowieso ben ik geen voorstander van het houden van dieren zonder de benodigde kennis, of het nu om een hengst, een merrie of een hamster gaat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:28

yarrah schreef:
poes schreef:
De uitleg dat de hengst dit doet om de moedermerrie sneller weer hengstig te maken en dus ruimte te scheppen voor eigen veulens is volgens mij de juiste.

Maar aan de andere kant niet logisch, want merrie's worden heel snel weer hengstig als ze een veulen hebben. Daarnaast kiest de kuddeleidster de hengst uit. Bevalt hij niet dat mag hij opzouten. Ik denk dat het hier gaat om een zeer gefrustreerde hengst die afreageerd op een veulen. Want deze hengsten worden in kuddes niet geaccepteerd. Je ziet dit gedrag ook vaak bij zeeleeuwenmannetjes als ze geen harem hebben. Die grijpen ook regelmatig een pup.

het is niet echt heel erg bekend, maar dit is idd eingelijk gewoon natuurlijk gedrag
een hengst met kudde kan een veulen wat van een andere/vreemde hengst afkomstig is vermoorden
waarom?
omdta het niet van hem is en dus een bedreiging kan zijn,
veilig stellen van het voortleven van zijn genen en niet die van een ander

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:32

Jeetje zeg, dat ze zo agressief waren wist ik nou ook weer niet.. Arm veulen Ach gut Maar anders had het ook een lange lijdensweg wssl, aangezien het niet op kon staan. Ook niet leuk om je mama en alle andere te zien vertrekken en jij kan niet weg... Scheve mond

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:38

dat veulen was niet goed joh, ik heb net het filmpje bekeken en de achterbenen van het veulen zijn echt niet oke.
hengst had denk ik snel door dat het veulen niet goed was.
plus het feit dat het veulen niet van hemelf was?

blijft apart waarom hij het dan doodde en niet er gewoon bij wegliep.

vond het trouwens wel erg heftig om te zien Verdrietig

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:52

Heb het ook gezien en natuurlijk is het niet leuk om te zien maar dat hoort toch bij de natuur denk ik.
Er zal misschien iets mis zijn geweest met het veulen maar ik weet ook niet hou oud die exact was. De paarden die contact met hem zochten zat hij ook echt mee te snuffelen en je zag aan zijn reactie toen de hengst kwam dat hij heel erg schrok.
Ja triest om te zien maar het is niet anders.

Zo heb ik ook weleens een docu gezien met een nijlpaardenjong die in het water werd aangevallen door een mannetje, waar overigens niets mis mee was, met het jong.
Hij greep hem en beet hem dood, je zag overal bloed.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:53

Citaat:
Sowieso ben ik geen voorstander van het houden van dieren zonder de benodigde kennis, of het nu om een hengst, een merrie of een hamster gaat.

Nee, maar een killing attack van een hamster heeft wat andere gevolgen dan van 600 kilo spierbundel... Bloos

Mensen laten hun jonge dier hengst, 'want hij is zo lief'.

Ja, dat is hij ook, maar ze vergeten dat onder bepaalde omstandigheden dat brave beest wel degelijk een écht paard, met échte paardenreacties is.
En het vergt nou eenmaal kennis om die bepaalde omstandigheden te herkennen.

Niet voor niets zijn juist de doorgewinterde hengstenhouders voorzichtig met hengsten, ook al zijn ze braaf.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:26

griebels schreef:
WildWings schreef:
Een tijd terug werd er een topic gesloten omdat er een 'schokkend' filmpje in stond van een man die zijn methode liet zien (de half-tap, google maar) want het zou onprettig zijn. Maar als je op andere onprettige filmpjes TeM't wordt het ook niet altijd verwijderd, want dan 'kan het wel, en er staat toch bij dat het schokkende beelden kunnen zijn?'. Je weet soms echt niet meer wat je moet Clown

Heb je hier een link van? Wat is half-tap?

Ik quote mezelf nog even Schijnheilig

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:31

Visconti schreef:
Als het een hengst was uit een andere kudde is heet vrij "normaal" gedrag. Daar moet je ook altijd heel erg mee oppassen, hengsten kunnen soms heel bruut gedrag vertonen wat gewoon hun natuur is. Zo moet je hengsten nooit bij een veulen/jaarling inzetten, die vermoorden ze gewoon. Waarom? Omdat het veulen omdat moment zoogt bij de merrie, en de merrie minder vruchtbaar is. Als het veulen dood is zoogt het niet meer en kan de merrie sneller weer drachtig worden van de hengst. Dit zie je ook met drachtige merries die drachtig zijn van een andere hengst, die willen ze nog wel eens net zo lang opjagen tot dat het merrie het veulen verwerpt. Naast dat ze zichzelf zo snel mogelijk willen voortplanten is het denk ik ook een stukje concurrentie uitschakeling.

Ik heb het filmpje niet gezien, hoef het eigenlijk ook niet te zien Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb hier andere ervaringen mee, in mijn bescheiden kudde van drie merries met een veulen aan de voet van een andere hengst heb ik een hengst laten lopen, hij maakte de merries het hof en speelde met de veulens en was geweldig in de omgang.
Bij interesse heb ik wel foto,s weet alleen niet hoe ik die in mijn profiel moet zetten.

Groetjes Lisa
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-07 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

xfebex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:38

ECHT heel zielig .. Boos!
Maarja zo is de natuur.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:27

Ik denk niet dat het erg ontopic is om te blijven vragen waar je nu dit filmpje of filmpjes over halftap vindt Knipoog Google en youtube zijn geen ingewikkelde mechanismen, en kom je er echt niet uit kun je PB'en.
Ik vond het filmpje niet eens zo heel erg, je hoort vaak dat dit soort dingen gebeurt, alleen vergeten wij dat wel eens met onze gedomesticeerde paarden. Eern hengst zal normaal ook niets doen naar een eigen veulen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:32

op google en youtube kon ik het niet vinden... Niet die zij bedoelde in elk geval Knipoog

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:40

Het gaat hier toch om wilde paarden? Dan lijkt me dit vrij natuurlijk gedrag. Je zegt dat de hengst niet bij de kudde hoort, is het dan niet zo dat de hengst de veulens van een andere hengst dood, en zelf de dekhengst is de kudde wordt zoals je ook wel bij andere dieren ziet?!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:47

Ik heb gekeken tot de hengst het veulen oppakte, en toen meteen weg geklikt.
Kan daar niet tegen. (ik weet dat er stond; niet voor tere zieltjes)
Wou even de achterbenen bekijken. Ik denk dat dit wel beter is voor het veulen. Natuurlijk is het heel erg zielig, ik vind het ook gewoon triest dat het beetje op wilt staan, maar het kan het niet Verdrietig
De hengst ging eerst lief kijken, dus merkte wssl. dat het veulen niet verder kon.
Denk dus dat het ' goed'bedoelt is, en het is de natuur...

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:49

:S tot nu toe waar ik kijk zie ik een veulentje die lief probeert optestaan maar het niet lukt. Geloof dat ik dat beeld beter bij me kan houden dan een veulen dat wordt vermoord.
Maar goed ik vroeg me dus ook af, alles ziet er zo profesioneel opgenomen uit Verward zagen ze het aankomen of waren ze er "toevallig" ofzoiets?