Jaarling slaat naar voren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Jaarling slaat naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:00

Silence schreef:
Ja dat snap ik. Jij mag zo gezegd de rotklusjes oplossen met als gevolg dat je niet altijd even vriendelijk kunt blijven tegen de paardjes, terwijl hun helemaal niks verkeerd doen.
Toch?

inderdaad, hun zijn zich van geen kwaad bewust, en ik moet het dier in elkaar trappen omdat het een pink buiten het boekje steekt.............. das niet gaaf

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:09

ellepel schreef:
kwam er dus later achter dat ze mijn schoenveters had los gemaakt Haha! Haha!

hahaha wat een leuk filmpje ik kan er ook zooo van genieten
als ze net buiten zijn dan moet Reqalo mijn veulen bokken springen spastisch en elastisch doen,
hij zag net voor het eerst in zijn leven een plas water en sprong met 4 benen in de lucht fantastisch !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:13

jonkies zijn zooo leuk, is zooo mijn ding.......... ik moet zovaak zo gruwelijk lachen om die jonge dingen.........

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:13

ik heb zelf mijn pony er op pension staan,maar zo 1x per week pak ik ook alle veulens ,zet ze vast ,poets ze wat en loop een stukje met ze
vind het hele leuke dieren, heel open,heel sociaal, ze lopen normaal met zijn 3tjes,maar we zetten ze voor de opvoeding ook vaak bij de oudere paarden in..want kleine kinders onderling blijven altijd knokken terwijl je ziet dat de volwassenen ze meteen op hun plek zetten Knipoog
maar het zijn en blijven veulens he, altijd uitkijken en altijd oppassen,zo had ik laatst dus wel een blauwe plek doordat meneer de drummer van het filmpje meende dat hij mij in mijn schouder moest bijten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:15

jonkies zijn nog zo heerlijk onbevangen........... zo heerlijk ongecompiceerd.......... geen rugzakje Lachen heerlijk

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:28

mijn man (bang van paarden,zegt ie) laat zich altijd bijten door paarden hahaha en snapt niet hoe dat kan
100 x uitgelegd dat een paard eerst snuffelt dan rommelt en dan HAP ! hij mag van mij dan ook niet teveel met Reqalo spelen want dan word ie dus echt verpest
http://www.everyoneweb.com/carantona/

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:36

klopt inderdaad, eerst snuffelen,dan rommelen en toen...hap in mijn schouder!, gewoon eigen schuld ik stond niet op te letten.
wat een geweldig mooi veulen heb je trouwens!!!

Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:37

Maar ik vraag me dus echt nogsteeds af waarom de TS dit topic geopend heeft......

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:39

ik ook een beetje..adviezen genoeg lijkt me zo.... Knipoog

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:58

Bedankt ellepel ik ben ook trots op hem (en op de anderen ook natuurlijk)

TS hopelijk krijg jij ook net zoveel plezier met je paard als ik,succes . OK dan!

Pommepidou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 17:40

draumpje schreef:
Amrit schreef:
Ja maar als je haar snoepjes geeft als ze komt vindt ze het toch niet naar om naar je toe te komen? En we voeren ze elke ochtend en avond biks dus ze ziet ons vaak genoeg zonder dat ze gepakt wordt. Als je haar eenmaal hebt dan vind ze het juist heel gezellig om bij je te zijn en ze is ook niet bang ofzo....

ik zou gelijk het beloningssysteem met snoepjes en eetbare dingen schrappen ...
beloon door het goede gedrag te belonen met stem en een kriebel
en negatieve dingen negeren(kleine dingen)
en grotere negatieve gedragingen te corrigeren , bij te sturen
en dna bedoel ik dus als er geslagen word door de merrie...dan mag ze echt wel wat terugverwachten in dezelfde richting
dus in principe precies wat Urielle zegt
zweep heb je dara heel niet bij nodig, een welgemikte schup onder de kont, of een zwieper met het touw onder de buik werkt veel beter en daarna weer door alsof er niets aan het handje is

verder ga ik ook helemaal met kiwiko en kawa mee

Ja wij weten ook wel dat de zweep niet de beste oplossing is maar je moet echt wel een meter of twee achteruit anders krijg je een klap.... Ze steigert namelijk echt heel hoog en slaat daarbij ook naar voren met haar benen....

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:09

Amrit schreef:
Ja ze staat met andere in een kudde en hoogstens 3 keer per week 10 minutjes gepakt, dit bestaat alleen uit poetsen en knuffelen. Ze slaat als ze het ergens niet mee eens is. Ze is absoluut niet bang voor de zweep. Ze slaat ook gewoon zonder enige aanleiding. Ik opende dit topic om tips te krijgen en niet om alleen maar commentaar te krijgen hoe het niet moet.....

je krijgt te horen zoals je het nu doet beter niet kan doen......dat is dus ook een tip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:26

nou, wij hebben hier dus ook een fries op pension te staan! bij mijn jaarling in, hij is met de fles groot gebracht, ik vandaag met mijn bijrijdster bij ze kijken, en ik zag al dat mijn eigen 2 grote (inmiddels dichte) bijtplekken had, bij de 1 hing het velletje ernaast! de fries kwam op mij af, met zijn mond open! die heeft dus een vuist tegen zijn neus gekregen, hij bleef terugkomen, om te bijten, hij heeft dus een paar beste meppen gehad! jakkes.. hij is dus ook totaal niet opgevoed! stond ik met mijn eigen te kroelen, beet hij in zijn kont. terwijl de bijrijdster hem wel wou aanhalen, maar hij beet contstant! wat moet ik hier nou mee? aan de ene kant is het mooi dat er een hengst bij staat, aan de andere kant is het echt een k*t knol. hard gezegd!
ik voed mijn eigen paard op, en dan komt er zo'n paard bij te staan!
dus ik zou toch maar aan de slag met je jaarling, anders word het straks net zo'n brutaal onopgevoed beest dat hier nu staat (als het dat al niet is)

Pommepidou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 18:33

Ja dat denk ik dus ook alleen de vraag is dus hoe? Want met een zweep slaan vind ik zelf ook niet de juiste oplossing alleen ik weet niet hoe ik het anders op zou moeten lossen en niks doen maakt het (denk ik) alleen maar erger omdat ze dan denkt dat ze ons mag slaan (of het in ieder gaval proberen).....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:37

Amrit schreef:
Ja dat denk ik dus ook alleen de vraag is dus hoe? Want met een zweep slaan vind ik zelf ook niet de juiste oplossing alleen ik weet niet hoe ik het anders op zou moeten lossen en niks doen maakt het (denk ik) alleen maar erger omdat ze dan denkt dat ze ons mag slaan (of het in ieder gaval proberen).....

als ze niet wil komen, rug toe draaien, en negeren, of op je hurken gaan zitten, niet naar haar toe lopen! belonen als ze het goed doet (dus niet slaan, netjes stilstaan) begint ze te slaan, goed op haar flikker geven, en mischien een paar keer grondwerk? heb ik met de mijne ook gedaan, die alleen maar weg wou rennen, ik heb het 3 keer 10 minuten gedaan, en hij is super braaf (daarvoor was ie ook niet echt heel vervelend, maar wel om de 50 meter stilstaan, en niet willen komen)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:57

Ten eerste is het normaal paardengedrag. Wat dat betreft ga ik mee met de gegeven adviezen: in de opfok of in ieder geval met leeftijdgenoten/in een kudde.
Er zijn al veel goede adviezen gegeven, naar mijn mening.

Over het karakter van de Akhal Teke wil ik je er op wijzen dat ze erg gevoelig zijn en een tik/slaan een dusdanig averechts effect heeft dat het paard je dit kwalijk zal nemen. Het is niet ongewoon dat als je het paard ergens op afrekent door een tik te verkopen ze je een week of twee links laten liggen en je de rug toe keren. AT kunnen echt beledigd raken en je de rug toe keren. Dit houdt in dat ze wel mensgericht zijn maar je echt afrekenen op je gedrag. Met tikken geven en slaan hoef je bij een AT echt niet aan te komen want dan willen ze echt een tijd niks van je weten, dat nemen ze je zeker kwalijk. In die zin zijn ze wat dat betreft gevoeliger (of moeilijker, zo ieder zijn uitleg) in de omgang dan veel andere paarden. Respect van een AT moet je verdienen niet afdwingen, zijn vertrouwen moet je winnen.

Een dergelijk jong paard dient tussen leeftijdsgenootjes te staan, dan voeden ze elkaar op. Ik zou haar dus juist zoveel mogelijk op de wei laten staan en het beste is dan gewoon de opfok. Een hechte band opbouwen wil nog niet met zo'n jong paard. De vraag hoe je paard hiervan af te brengen zou ik beantwoorden met: met rust laten door haar in de opfok te zetten. Dat is niet zielig, ze is niet eenzaam, een band kun je pas later met haar opbouwen en daar kun je tegen die tijd lekker de tijd voor nemen. Ze wil nu spelen en opgroeien, gun haar dat. Er zit ongetwijfeld niks kwaad in haar. Succes ermee.
Laatst bijgewerkt door JoSav op 11-05-07 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 19:10

Citaat:
Ja wij weten ook wel dat de zweep niet de beste oplossing is maar je moet echt wel een meter of twee achteruit anders krijg je een klap.... Ze steigert namelijk echt heel hoog en slaat daarbij ook naar voren met haar benen....

maar wees nou es duidelijker dan?

wanneer steigerd ze ,wat gebeurd er precies omschrijf de hele situatie es.
dan kunnen we misschien beter inzicht krijgen in wat er gebeurd Knipoog

wat Josav zegt klopt helemaal,dat zei ik ook al is een dier wat qua karakter anders in elkaar zit en dus sneller beledigd is.
heeft een andere omgang nodig

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:00

Amrit schreef:

voor dat ze helemaal omhoog is moet je al een correctie hebben uitgevoerd Lachen
zeker als ze zo gericht maait met de benen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:02

dees_daan schreef:
nou, wij hebben hier dus ook een fries op pension te staan! bij mijn jaarling in, hij is met de fles groot gebracht, ik vandaag met mijn bijrijdster bij ze kijken, en ik zag al dat mijn eigen 2 grote (inmiddels dichte) bijtplekken had, bij de 1 hing het velletje ernaast! de fries kwam op mij af, met zijn mond open! die heeft dus een vuist tegen zijn neus gekregen, hij bleef terugkomen, om te bijten, hij heeft dus een paar beste meppen gehad! jakkes.. hij is dus ook totaal niet opgevoed! stond ik met mijn eigen te kroelen, beet hij in zijn kont. terwijl de bijrijdster hem wel wou aanhalen, maar hij beet contstant! wat moet ik hier nou mee? aan de ene kant is het mooi dat er een hengst bij staat, aan de andere kant is het echt een k*t knol. hard gezegd!
dus ik zou toch maar aan de slag met je jaarling, anders word het straks net zo'n brutaal onopgevoed beest dat hier nu staat (als het dat al niet is)

een paard als dit zou ik het liefste in een iets grotere groep zien , helemaal goed als er ook wat volwassene dieren bij zouden staan
een groep waarin hij een aantal keer heel flink op zijn nummer word gezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:16

draumpje schreef:
dees_daan schreef:

een paard als dit zou ik het liefste in een iets grotere groep zien , helemaal goed als er ook wat volwassene dieren bij zouden staan
een groep waarin hij een aantal keer heel flink op zijn nummer word gezet

dat word moeilijk, aangezien de opfok hier ver vandaan is. hier hebben ze mooi veel land, en kunnen ze samen lopen, anders moest de mijne gecastreerd worden, er komen wss nog wel meer bij, we hebben hier in de zomer vrij veel paarden in het land lopen. maar het is hier nou eenmaal niet ideaal, met jonge hengsten.. ik zit vooral met het gedrag, ik kan wel proberen om de oudere haf er bij te zetten, maar die word wel elke dag gereden dus ik weet niet of de bijrijdster er zo blij mee is..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 00:01

mmm, snap dat je idd met de beperkingen rekening moet houden ...
zelf sowieso flink consequent blijven en heel duidelijk naar hem toe

en hopelijk komen er nog een stel bij van de zomer...kan hij tenminste even flink wat sociale opvoeding krijgen

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:43

[
quote]
dees_daan schreef:
nou, wij hebben hier dus ook een fries op pension te staan! bij mijn jaarling in, hij is met de fles groot gebracht,

een veulen dat met de fles is grootgebracht geeft bijna altijd problemen, als die 3 jaar zijn, zijn ze bijna altijd levensgevaarlijk zeker hengsten. Je hoeft niet bang te zijn dat jouw jaarling hierdoor geen opvoeding krijgt, het is de bedoeling dat die flessehengst uiteidelijk opvoeding gaat krijgen van de groep, (hoop ik voor de eigenaar). een veulentje zelf grootbrengen lijkt misschien leuk maar dan moet ie niet groter worden als een shetlander , een rijpaard word vaak een draak van een paard.
ik ben er niet voor omdat ik het zelf een paar keer van dichtbij heb meegemaakt (weet ook dat het soms niet anders kan) veel eigenaren van een ''lepveulen '' zijn tè beschermend om het in de groep te doen wanneer het kan en houden het apart van de andere paarden uit angst dat het klappen krijgt . fout fout fout
Jammer want al is het vanuit de mens goedbedoeld geweest en hebben ze er vele uren werk en een hoop geld aan besteed en krijgen er weinig voor terug

TS
Dit allemaal zijn reden genoeg voor om niet teveel te ''hobby 'en'' met de jaarling en haar gewoon zoveel mogelijk te laten opgroeien in de groep en niet proberen zelf op te voeden zeker niet met een zweep of straf !
Ik krijg de indruk je nu al veel verpest aan de merrie en zoals al eerder geadviseerd is : met rust laten ! begin gewoon als ze 3 is dat is net zo moeilijk/makkelijk .

Enne een beetje poetsen kun je toch ook gewoon spelenderwijs op de wei doen lijkt mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:41

draumpje schreef:
mmm, snap dat je idd met de beperkingen rekening moet houden ...
zelf sowieso flink consequent blijven en heel duidelijk naar hem toe

en hopelijk komen er nog een stel bij van de zomer...kan hij tenminste even flink wat sociale opvoeding krijgen

wij zijn idd heel consequent, dat bijten pikken we niet, en hij krijgt dan ook een flinke mep. deze hengst is totaal niet opgevoed. mijn hengst is nu nog wel de baas, ik hoop voor de eigenaren dat dit zo blijft..

ze zijn idd te beschermend, hij liep eerst met een oude pony in het land.. er zijn ook een aantal mensen die zeiden, kan jij geen grondwerk met hem gaan doen? dit zou ik wel kunnen overleggen met de eigenaars.. daar ga ik sowieso mee overleggen, want ik ben hier niet blij mee
dus TS jij bent wss niet de enige die er last van heeft als ze met andere paarden in het land loopt..

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:57

Citaat:
er zijn ook een aantal mensen die zeiden, kan jij geen grondwerk met hem gaan doen? dit zou ik wel kunnen overleggen met de eigenaars.. daar ga ik sowieso mee overleggen, want ik ben hier niet blij mee

laat die mensen die dat zeggen het lekker zelf doen met zo'n hengst ,
moet je niks aan doen als je daarvoor niet opgeleid bent en als ze zo beschermend zijn zul je het vast niet goed doen wanneer ie een flinke knal krijgt.
Ik weet niet hoe oud die fries is maar ik zou er niet aan beginnen... Blauw oog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:03

de fries is ook een jaar, net als de mijne, maar hij is gigantish groot voor een jaarling, toen ik hem zag dacht ik dat is geen jaarling die mensen die dat zeggen rijden daar niet Knipoog ik zou het opzich wel willen doen, maar dan moeten de eigenaren het ook aan mij overlaten, en ben idd bang dat ze dat niet doen.. ik baal er zo van.. ik kan niet eens normaal bij mijn eigen het land in, zonder dat hij begint te bijten, en het is geen kwestie van jaloezie, aangezien de bijrijdster hem wel aandacht gaf, maar ook het bijten niet pikt.. ik zit straks met een paard met littekens ben ik bang, aangezien er zelfs een velletje naast hing..