Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

merrieveulen schreef:Lindy1982 schreef:Mijn paard moet achter mij lopen... dit omdat het ook zo in de kudde gaat.. Als je ter hoogte van het schouder loopt ben je gelijk met het paard of lager in rang.. Kijk maar is waar het veulen ook loopt.. aan de schouder.. Die plek wil ik niet innemen bij mijn paard want ik wil de baas blijven dus hij/zij moet achter mij lopen.. Hoop dat ik het goed heb uitgelegd nen dat je snapt wat ik bedoel
(natural horse manship emiel voest )
waarschijnlijk is men daarbij weer eens vergeten dat de ultieme leiderspositie toch echt ACHTER je paard is, de drijvende plaats, die een dominante merrie gebruikt bij het wegsturen van ondergeschikten, en die de hengst gebruikt om de merries op te drijven.
vooral met grondwerk.. maar loop jij achter je paard dan langd de weg
snoepje1987 schreef:ik vind eigenlijk dat je er naast moet lopen omdat als ie weg schiet hij je niet onderste boven loopt

DJ_Ro schreef:Schuin voor, dan weet het paard welke kant je op wil..

merrieveulen schreef:Jasmijn_ schreef:Bij mij lopen ze meestal achter me of schuin achter me.
M'n veulen gaat nu vooral nog liever achter me lopen.
De reden dat ik ze achter laat lopen is hierboven al vaak genoemd. Wat ook belangrijk is, is om niet steeds achterom naar je paard te kijken, want dan heeft hij het idee dat je hem niet vertrouwd of niet weet of hij je volgt. Jij bent de leider en je moet ervan uit gaan dat hij je volgtDit zegt parelli trouwens...
precies. je hoeft ook niet te kijken, want als het goed is hoor je de voetjes op de grond. zelfs in een bak of op gras is dat gewoon te horen, als je maar luistert. als je het paard aan de lijn hebt voel je snel genoeg dat het boogje in de lijn minder wordt, en het paard dus achterblijft. achterom kijken is dus helemaal niet nodig.

gollempje schreef:hetzelfde als parelli

Schimmelig schreef:Waar het op dat betreffende moment het beste is
Ik pas mij altijd aan, aan de situatie, het paard, etc.
Mijn uitgangspunt is altijd wel wederzijdsrespect.