Paard achter of naast je laten lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoepje1987

Re: Paard achter of naast je laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:08

ik vind eigenlijk dat je er naast moet lopen omdat als ie weg schiet hij je niet onderste boven loopt maar ik loop zelf bij mn paard er beetje voor ook want ik weet dat ie toch niks doet haha en hij loopt beetje sloom dusjah

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:51

merrieveulen schreef:
Lindy1982 schreef:
Mijn paard moet achter mij lopen... dit omdat het ook zo in de kudde gaat.. Als je ter hoogte van het schouder loopt ben je gelijk met het paard of lager in rang.. Kijk maar is waar het veulen ook loopt.. aan de schouder.. Die plek wil ik niet innemen bij mijn paard want ik wil de baas blijven dus hij/zij moet achter mij lopen.. Hoop dat ik het goed heb uitgelegd nen dat je snapt wat ik bedoel Tong uitsteken

(natural horse manship emiel voest ) Tong uitsteken

waarschijnlijk is men daarbij weer eens vergeten dat de ultieme leiderspositie toch echt ACHTER je paard is, de drijvende plaats, die een dominante merrie gebruikt bij het wegsturen van ondergeschikten, en die de hengst gebruikt om de merries op te drijven.

dat regeltje an ik ook Tong uitsteken vooral met grondwerk.. maar loop jij achter je paard dan langd de weg Lachen

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:02

snoepje1987 schreef:
ik vind eigenlijk dat je er naast moet lopen omdat als ie weg schiet hij je niet onderste boven loopt

Een paard schrikt net zo goed met een zijwaartse, achterwaartse, omhoog of omlage reactie!
Je paard en jij moeten gewoon zodanig veel respect voor elkaar hebben, dat jullie elkaar accepteren en niet over elkaar heen rennen als er een schrikt.

Je bent toch de leider van je paard, daar is iedereen het hopelijk wel met me mee eens, (Zoals Merrieveulen al zei; een paard loopt toch ook niet tegen een boom op!) een paard loopt niet over zijn leider heen, punt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:27

precies MarRic, pas als er iets 'mis' is tussen begeleider en paard, zal het paard de route 'over je heen' kiezen. bovendien zal een paard niet snel schrikken als jij niet schrikt, wanneer de verhouding wél goed is.

@ Lindy1982, nee langs de weg niet, (tenzij ik een dubbele lijn heb, mijn twee oudsten zijn hier beiden aan gewend), aangezien ze hier soms erg hard rijden. op de achterafweggetjes vaak wel, en in het bos ook. overigens doe ik dat niet om mijn leiderschap te benadrukken (helemaal niet nodig), maar vooral om bij het paard zelfvertrouwen te kweken, en het paard te prikkelen zelf te kijken, en te oefenen met het sturen op minimale hulpen en cues. wel is het zo, dat als je verhouding tussen jou en je paard niet goed (genoeg) is, je dit niet zomaar kan doen. de kans is dan groot dat je er achteraan gesleept wordt als je paard een andere route wil (tenslotte moet jouw paard op jouw aanwijzing bijv. een afslag nemen, vóór jij er bent), of zin heeft om te rennen.
mijn jaarling is een heel angstig, onzeker en daardoor zenuwachtig beestje, die laat ik om die reden voorop lopen. hij wordt er 'dapperder' van, plakt niet meer achter me, maar leert zijn eigen benen gebruiken, op zijn omgeving te letten etc.

Sausja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 07:35

rechts naast me, na het rijden loop ik soms schuin voor haar!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:11

Iris loopt altijd schuin achter/naast me.
soms naast me zodat ik mijn arm om haar nek kan doen Haha!
Maar nooit voor me

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:13

ik loop er altijd naast,zo ongeveer bij de schouder,maar ik heb ook weleens gehoord dat ervoor beter is omdat je dan laat zien dat jij de leider bent ofzo.. maar als je paard dan schrikt kan je denk ik minder snel ingrijpen Pling

cartoucheL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:04

Schuin voor!

Absoluut. Dan loop je veilig (het paard kan altijd schrikken) En je hebt de leiders functie. Mijn aard mag mij niet inhalen, hij moet zijn plekkie weten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:08

Ik loop er ook schuin voor, behalve bij de Shethengst, want die heeft een serieus deel in de opvoeding gemist en bijt. Die loopt met zijn hoofd naast me, schouder achter me.

DJ_Ro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:30

Schuin voor, dan weet het paard welke kant je op wil..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:17

DJ_Ro schreef:
Schuin voor, dan weet het paard welke kant je op wil..

hmmm dat weten ze ook als je erachter loopt, als jij afslaat zien ze je immers vanzelf in hun gezichtsveld verschijnen, en draaien dan om. overigens ga ik er dan vanuit dat het paard losloopt, aan een lijn kan je het paard ook nog sturen met de lijn. een paard heeft maar minimale signalen nodig om te zien wanneer je gaat afslaan, afremmen of versnellen, veel miniemer dan wij mensen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:29

Achter mij,
ik ben de baas ik loop eerst Vork
als ze mij willen voorsteken ofzo dan zwaai ik met het touw Bloos

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:30

Het verschilt heel erg per paard. De ene mag achter me lopen, naast me of soms zelfs voor me. Terwijl een ander altijd netjes naast moet blijven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:32

Naast mij. Als ie dan wegschiet dan kan je het nog zeg maar zien maar als ie achter je loopt en hij schiet weg heb je kans dat je "overlopen" word

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:47

ik heb me paard altijd naast me ...ook al heeft hij gauw de neiging om achter me aan te sjokken wil ik hem liever naast me hebben...
als tie schrikt kan tie ook niet op me nek springen bij wijze van spreken dan he...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:54

Naast me, 1 klein pasje achter me. Dus beetje schuin. Zo kan ik haar in de gaten houden. Als ze achter me loopt heeft ze soms nog wel eens de neiging om lekker stoot te gaan doen en bijt ze wel eens in mijn rug. Zo naast me kan ik haar ook goed in de gaten houden, hoe ze is, of ze wat engs ziet etc etc.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:57

mijn paard loopt mestal achter me. maar dat doe hij zelf. maar als hij druk is of gespannen dan laat ik hem alltijd naast me lopen. zou hij een keer naar voren schieten omdat hij schrikt. bots hij teminste niet op mij. hebt het wel een keer gehad hoor. liept hij achter me lekker ontspanenn en toen schrok hij stond hij opeens naast me haha. met hem is zo als hij schrikt merk je niks aan het touw en dan staat hij opeens naast je. duus vordat jij door hebt dat hij idioot deed is hij al weer rustig

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:16

merrieveulen schreef:
Jasmijn_ schreef:
Bij mij lopen ze meestal achter me of schuin achter me.
M'n veulen gaat nu vooral nog liever achter me lopen.
De reden dat ik ze achter laat lopen is hierboven al vaak genoemd. Wat ook belangrijk is, is om niet steeds achterom naar je paard te kijken, want dan heeft hij het idee dat je hem niet vertrouwd of niet weet of hij je volgt. Jij bent de leider en je moet ervan uit gaan dat hij je volgt Knipoog Dit zegt parelli trouwens...

precies. je hoeft ook niet te kijken, want als het goed is hoor je de voetjes op de grond. zelfs in een bak of op gras is dat gewoon te horen, als je maar luistert. als je het paard aan de lijn hebt voel je snel genoeg dat het boogje in de lijn minder wordt, en het paard dus achterblijft. achterom kijken is dus helemaal niet nodig.

hetzelfde als parelli Haha!

xXPalerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:48

Ik laat me paard altijd schruin achter me lopen, omdat ze graag de leiding neemt moet ik haar wel duidelijk laten zien dat ik de baas ben. Dus moet altijd stukje voor haar lopen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:10

gollempje schreef:
hetzelfde als parelli Haha!

oh whaha, wat toevallig dan... aangezien ik niet echt met parelli bezig ben...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:15

Waar het op dat betreffende moment het beste is Haha!
Ik pas mij altijd aan, aan de situatie, het paard, etc.
Mijn uitgangspunt is altijd wel wederzijdsrespect.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:17

Schimmelig schreef:
Waar het op dat betreffende moment het beste is Haha!
Ik pas mij altijd aan, aan de situatie, het paard, etc.
Mijn uitgangspunt is altijd wel wederzijdsrespect.

precies. en dan is het ook wel handig als je paard dat ook weet. mijn paarden kunnen overal lopen waar ik ze heen stuur, handig langs de weg, en met grondwerk oefeningen, LL en... komt altijd wel van pas. en met je laatste zin kan ik niets anders dan ermee eens zijn!

Bonny531

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:18

Naast Ja

kollee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:18

je moet inieder geval voorop lopen

Danii16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:16

naast als ze dan ergens van schrikken en naar voren springen zit hij ook niet meteen boven op je.