Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MRIIIS

Re: Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:21

Je zegt dat je paard achter haar oren krabt enzo, daarom zou ik haar geen halster om doen. Liever dat het een paar uur duurt voordat je d'r te pakken hebt, dan dat ze vast blijft zitten Knipoog

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 08:21

In ons land staan geen bomen, maar de hekken dan?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:27

weipalen, hekken, eigen benen, andere paarden, is zoveel waardoor een paard kan blijven hangen

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:33

IndianLady schreef:
Gitta ik bedoelde daarmee te zeggen dat mensen zoals misschien Anky van Grunsven hun paarden wel beenbescherming omdoen dit in tegenstelling tot mijn paard die net zoveel voor mij betekend als de paarden van Anky voor Anky. Misschien omdat zij moet leven van wat zij binnenbrengt aan geld dankzij de paarden, wedstrijden enz. En ik ben een hobby-ist tuurlijk wil ik niet dat mijn paard kreupel wordt, maar ik ga hem niet met allerlei dingen aankleden zodat hij veilig op de wei kan spelen. Dit was meer het verhaal over de beenbeschermers en apart zetten dan over het stukje halster omlaten. Ben ik duidelijk geweest zo?

Hartstikke duidelijk Knipoog al was je daarvoor ook al duidelijk hoor!!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:37

Wat me ook duidelijk is ,is dat het welles nietes blijft er kleven aan beiden voor en nadelen.
Het argument goede opvoeding zorgt ervoor dat je je paard zo kan pakken is natuurlijk ook wederom makkelijk te weerleggen elke situatie is anders.
Denk dat een ieder moet doen waar hij /zij zich prettig bij voelt daarbij kijkend naar de situatie en de omstandigheden .

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:39

Ik persoonlijk zou nooit een paard met halster op de weide zetten...
Geloof het of niet, ik ken maar liefst 3!!(volwassen) paarden die zichzelf ermee hebben opgehangen Scheve mond
Dus nu ben ik er uiteraard doodsbang voor

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:08

Alles wat je op een paard legt, of om doet kan gevaarlijk zijn.
Een gemiddelde ruiter belemmert haar paard, dus je paard kan rug problemen krijgen. Met een deken kan zij haar nek breken, met een bit haar mond beschadigen, en met een halster aan allerlei uitstekende dingen blijven hangen.
Kortom alles kan een gevaar zijn.
Je zou ook kunnen proberen de oorzaak van de gevaren weg te kunnen halen.
Rust in je paard, veel weidegang, geen uitstekende gevaarlijke dingen in de stallen, werken aan een onbelemmerende houding, tijd en geduld, rustige omstandigheden.
Een deken doen we allemaal op omdat we geen dikke wintervacht willen, een zadel omdat we willen rijden, dus waarom geen halster als je daardoor je paard veilig uit de wei wil halen.
Als je je paard in een kudde hebt staan, moet je deze veilig en verantwoord uit de kudde kunnen halen. Paarden kunnen altijd met elkaar in discussie gaan, en hierdoor gevaarlijk worden voor de andere paarden maar vooral ook voor mensen. Met halster op, kan je altijd sneller ingrijpen.
Bij mij staat dan ook nog de veiligheid voorop.
Wij hebben al jaren 40 paarden en pony's in de wei staan, met halster op, en er is nog nooit iets ernstigs gebeurd. Uiteraard kan je een ongeluk krijgen doordat je paard met een halster achter iets blijft steken. Gelukkig heb ik dit nog nooit meegemaakt, maar het kan wel.
Alle voordelen hebben nadelen, en alle nadelen hebben voordelen.
Als je probeert alles zo veilig mogelijk te doen, loop je de minste risico's.
Als je paard alleen in de wei staat, en je haalt haar zelf elke dag binnen, dan kan je gerust het eraf halen, maar als anderen dit moeten doen, dan zou ik het er gewoon oplaten.
Heb je wel eens een ontsnapt paard moeten vangen op een drukke weg? Een handvat is dan wel makkelijk.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:09

Milly_ schreef:
Ik persoonlijk zou nooit een paard met halster op de weide zetten...
Geloof het of niet, ik ken maar liefst 3!!(volwassen) paarden die zichzelf ermee hebben opgehangen Scheve mond
Dus nu ben ik er uiteraard doodsbang voor

Waaraan in hemelsnaam?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:39

geen halster om. toen ik mijn veulen net had, was hij angstig en wilde niet bij mensen komen. toch hebben we in de wei het halster afgedaan, veel te gevaarlijk. je paard kan erin blijven hangen, ergens aan vast komen te zitten, maar ook andere paarden brengen daarin risico's mee. gewoon niet doen, als je bij de wei komt en ze wil écht niet, dan kan je een bakje biks ophalen oid. maar als jouw verstandhouding met je paard goed is, zal ze zo naar je toekomen en hoef je je nergens zorgen over te maken.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:52

Ik doe nooit een halster om, vind dat gevaarlijk, paard kan altjid ergens achter blijven hangen.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:54

Ik doe in de 1e week altijd wel een halster om omdat die van mij dan altijd erg wegrende.. Daarna deed ik altijd halster af. Bij mijn vorige pony altijd halster om met een kort touwtje eraan omdat ze anders niet te vangen was. Zelf hou ik er meer van van halster af, dan weet je zeker dat ze nergens aan blijft hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:58

Geen halster om in de wei, gevaarlijk, onnodig en lastig voor de paarden.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:59

Zou het halster gewoon omlaten. Tuurlijk is er kans op ongelukken, maar als je zorgt voor een goed passend halster en een veilig weiland, zijn de risico's al gelijk een stuk kleiner!

[quote="Pollewoppy"]ik vind de wei of stal nogal een wezenlijk verschil eigenlijk. Op stal kunnen ze veel eerder vastblijven zitten achter iets, zoals in het andere topic is beschreven een scharnier. Erg triest, maar bij ons op de wei zijn geen scharnieren of dingen waar ze met het halster achter kunnen hangen.

Wanneer je zorgt voor een goed passend halster is de kans klein dat ze er met een been in komen.quote]

Ben het helemaal met jou eens Knipoog

bokkos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:02

ik zou haar een keer in de bak los laten (als je die hebt) (en als er op dat moment geen andere paardjes in rijden natuurlikk xD) en dan na een half uur weer terug komen en kijken of je haar te pakken kjrijgt, als fdit zonder moeite verloopt zou ik geen halster aan doen. anders wel want als er bijv. brand o.i.d is moet ze snel te pakken zijn en met een halster is dat dan makkelijker dan zonder Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:25

Nou, ik zou het niet durven om mijn paard met halster op de wei te laten . Hij staat in een natuurgebied en staat vaak in de struiken of bij bomen. Moet er niet aan denken waar hij aan vast kan zitten. Buiten het feit om dat hij zijn hoofd regelmatig lekker krabt met zijn achterbeen. Haha!

Nee hoor, en hij komt altijd meteen naar me toe zodra hij me ziet. Vaak nog in draf of galop ook Haha! , dus ik heb hem zo te 'pakken' en hij loopt ook vaak los met me mee. Geen halster nodig.

Op de weg komt 'ie niet zomaar, dan moet 'ie eerst heel wat natuurgebied trotseren (en er staan diverse hekken), brand ontstaat ook echt niet zomaar (bovendien staat hij in een zeer ruim gebied). Er komen ook nauwelijks mensen daar, alleen mensen die er iets te zoeken hebben, zoals ik bijvoorbeeld voor mijn paard.

Daarbij vind ik dat mijn paard zo min mogelijk dingen aan zijn lijf moet hebben als hij geniet van zijn vrijheid (24/7) buiten.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:28

Bij ons staan er 100 paarden per dag in de wei, 7 uur per dag, allemaal MET halster en nog nooit wat gebeurd! Ze staan ik koppels van 10 tot 20 paarden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:50

met een halster dat zo zit dat er geen ruimte is om de blijven hangen, kan een paard niet lekker gapen. dit kan ook gevolgen hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:55

merrieveulen schreef:
met een halster dat zo zit dat er geen ruimte is om de blijven hangen, kan een paard niet lekker gapen. dit kan ook gevolgen hebben.

Moet er niet aan denken mijn paard dat aan te doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:57

word gezegt over weidegan en paarden rustiger zijn en dan nisk kan gebeuren. Paard bij ons op stal stond ook min 12 uur per dag buiten, kwam alleen in winter in avonden op stal. Wil dus niks zeggen.
en @ lisjeh, hebben jullie geluk gehad. Ik heb ook nooit eerder meegemaakt, en wist ook niet alles vanaf, totdat het een keer WEL gebeurde,,,,,
Ik dnek dat op stal of op wei erg weinig verschil uitmaakt qua gevaren. Je hebt overal wel een hek, andere paarden, een drinkbak of iets anders waar hij evt aan kan blijven hangen. Halster af heeft ook nadelen Zijn ook halsters die losschieten of wel scheuren als iets aan de hand is.
Mocht je persee halster om willen of moeten houden, doe dan zoiets aan, en geen nylon

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:03

inderdaad, je kunt een speciaal veiligheidshalster kopen, maar ook zelf bijv. de bakstukken, of de sluiting, vervangen door een reepje leer, of een niet al te sterk touwtje. voor het meenemen kan je dan een ander halster aandoen, als het paard weleens trekt oid.

@ nadya, inderdaad. belemmerd worden in de beweging is niet alleen vervelend, waardoor het affiniteit tegen het halster kan veroorzaken, maar als een paard de kaak niet goed kan openen bij het gapen, kunnen ook spiertjes onder druk komen te staan, wat haarscheurtjes (of erger) kan veroorzaken. ik heb zelf nooit halsters om in het land, stal of waar dan ook. ze komen toch wel als ze me zien! hihi.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:04

Tja maarja er kan op alle manieren wat gebeuren paard kan een trap krijgen van ander paard, vastrollen in de stal, kop stoten in de stal enz!

(alle paarden staan bij ons in wei met halster en op stal zonder)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:06

als je kan voorkomen, doe het dan....
als je weet dat er een paard bijstaat wat absoluut niet met die van jou samenkan, zet je ze toch ook apart??
overal zitten gevaren aan ja, maar als je het kan beperken,waarom niet doen??

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:07

daar kan je niets aan doen, halster om is een risico, wat makkelijk uitgesloten kan worden. vastrollen en kop stoten, trap van een ander paard... tja ze kunnen ook struikelen in de wei of zich verstappen, je kunt niet alles voorkomen.

verder met lynn nikita eens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:08

merrieveulen schreef:
@ nadya, inderdaad. belemmerd worden in de beweging is niet alleen vervelend, waardoor het affiniteit tegen het halster kan veroorzaken, maar als een paard de kaak niet goed kan openen bij het gapen, kunnen ook spiertjes onder druk komen te staan, wat haarscheurtjes (of erger) kan veroorzaken. ik heb zelf nooit halsters om in het land, stal of waar dan ook. ze komen toch wel als ze me zien! hihi.

Ja, precies, bij mij net zo. Sam vindt het geweldig als ik kom, die rent heel enthousiast op me af en loopt rustig met me mee van de kudde af. Is toch een goed teken? Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:25

yup. daarnaast is het ook prettig werken, nooit er achteraan hoeven vangen... ik zou het wel erg vinden als mijn paarden niet wilden komen als ze me zagen.

maar goed, nu weer ontopic.