Mijn pOny valt me aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Re: Mijn pOny valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 17:08

Het is gelukt!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:19

Hee.. Vertel vertel!
Hoe ging het nou?

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 17:23

Ik was nog maar net het weiland in en ze stond alweer voor me omhoog, toen had ik het zweepje in de hand en heeft ze eerst een tik gekregen op haar schouder, en daarna nog een schop, en aan het halstertouw een beetje luid praten,,zoals ik boos doe,, Bloos

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:27

ursulaatje schreef:
hoe lang heb je, je pony al?
Als je hem lang hebt, is er dan iets gebeurt waardoor hij zo doet?
Je moet wel hulp gaan zoeken... Ach gut
het kan niet zomaar zijn dat je pony zo doet.. er moet een reden zijn..

Reden: Paard wil zich bovenaan in de rang plaatsen.
Laat duidelijk merken dat je dit niet wil! Als ik je begin post bekijk lijkt het mij dat je nog redelijk jong bent? Vertel het eens aan je ouders, vraag als ze toch voor de zekerheid mee willen gaan. Want zeg nu zelf, als je daar ligt met een wonde of iets dergelijks, en niemand die het geeft gezien.. dat is niet zo een prettige gedachte lijkt mij!

Verder zie ik dat veel mensen hier gaan smijten met 'schop er eens tegen' 'roepen- je stem verheffen, en een tik verkopen' en weet ik veel wat. Volgens mij kan dit ook op deze manier uit de hand lopen! Want hé; Een klein meisje die haar paard gaat schoppen, waarom het paard terug gaat reageren (wat niet altijd gebeurt, maar als het gebeurt...) en dan? Wie gaat 'winnen' denk je!?

Edit: Ik las het net.. tja iedereen heeft z'n eigen manier maar volgens mij loopt dit nog eens uit de hand! 'Eerst heeft ze een tikje gekregen, dan een schopje, en dan begon ik te roepen' Ja hoor! Goed hoor! (nu snap ik weer waarom ik zo blij ben dat er bij mij altijd ervaren mensen bij zijn!) Pas op ik ben helemaal niet iemand die zal zeggen 'wat Sjielueh' en weet ik wat. Maar een meisje van 13 die alleen naar haar pony gaat, die dan nog eens aanvalt; waarom het meisje met raad van het INTERNET (!!) de pony een schop heeft?!

Nee dat vind ik nu eens niet 'DE' manier!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:31

jillie1994 schreef:
Ik was nog maar net het weiland in en ze stond alweer voor me omhoog, toen had ik het zweepje in de hand en heeft ze eerst een tik gekregen op haar schouder, en daarna nog een schop, en aan het halstertouw een beetje luid praten,,zoals ik boos doe,, Bloos

Nou ik hoop voor je dat t een beetje geloofwaardig overkwam bij de pony! Ben benieuwd hoe het verder gaat. Ze probeert inderdaad de baas over je te zijn zo te horen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:31

Damn zeg mensen! Ben ik fout als ik zeg dat het hier over een verzorgpony gaat??

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:35

Soet schreef:
Damn zeg mensen! Ben ik fout als ik zeg dat het hier over een verzorgpony gaat??

Nee, dat weten we toch al? De adviezen waren, kort samengevat:
-zoek er hulp bij
-laat je niet overlopen, maar straf het af voordat het steeds erger wordt
-kijk uit voor je zelf en nogmaals; zoek er hulp bij!
-bespreek het met de eigenaresse

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:43

Sorry maar die adviezen zijn (imo) helemaal verkeerd! Een paard schop je, of sla (met zweep) je niet als het niet jou paard is! Dat probleem moet je eerst vertellen naar de eigenaresse!

Ik zou er niet moeten aan denken dat mijn bijrijdstertje mijn paard schopt, slaat, en roept; omwille van een reden die nog niet eens bekend is!

Kijk ik vermoed wel dat dit komt door 'leiders' gedrag; maar dit kan evengoed ook iets aan de rug zijn, of onrust tussen de paarden om een of andere reden

pff de laatste tijd zie ik op bokt steeds meer foute dingen, dingen die worden gezegd waar helemaal geen doel achter zitten.

Morgen gaat de ts misschien weer naar deze pony en doet deze pony het weer; waarop de ts gaat proberen te stampen. Maar aangezien deze pony dat 'trucje' al door heeft komt hij opnieuw omhoog, of gaat hij zelfs verder..

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:49

Soet schreef:
Sorry maar die adviezen zijn (imo) helemaal verkeerd! Een paard schop je, of sla (met zweep) je niet als het niet jou paard is! Dat probleem moet je eerst vertellen naar de eigenaresse!

Ik zou er niet moeten aan denken dat mijn bijrijdstertje mijn paard schopt, slaat, en roept; omwille van een reden die nog niet eens bekend is!

Dat is weer een andere discussie.
Maar lees en huiver: het advies 'zoek er hulp bij' komt meermaals aan bod.
Pff.. Ik word een beetje moe hiervan, waar maak ik me ook druk om, je hebt ook helemaal gelijk; dat op bokt steeds meer foute dingen aan bod komen waar mensen mee naar hun instructeur/dierenarts/hoefsmid/moeder etc. moeten gaan en niet op bokt moeten vragen.. Iedereen veel succes nog! Knipoog

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:01

Soet schreef:

Kijk ik vermoed wel dat dit komt door 'leiders' gedrag; maar dit kan evengoed ook iets aan de rug zijn, of onrust tussen de paarden om een of andere reden

pff de laatste tijd zie ik op bokt steeds meer foute dingen, dingen die worden gezegd waar helemaal geen doel achter zitten.

Morgen gaat de ts misschien weer naar deze pony en doet deze pony het weer; waarop de ts gaat proberen te stampen. Maar aangezien deze pony dat 'trucje' al door heeft komt hij opnieuw omhoog, of gaat hij zelfs verder..

Helemaal mee eens.
Ik vind het onverantwoordelijk om hier zomaar mee aan de slag te gaan.
Ga a.u.b naar de eigenaresse van de pony en bespreek het probleem. Laat het paard eens medisch na kijken, en als het een dominantieprobleem is kun je het beste met grondwerk van start gaan.

Doe asjeblieft wat ermee maar ga geen ondoordachte dingen proberen die later alleen maar averechts werken. Hulp vragen via internet is gevaarlijker dan het lijkt, wij kennen en kunnen de situatie niet goed inschatten. daarom nogmaals hulp van eigenaresse.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:11

En een aanvulling op hns:Hulp vragen via internet is gevaarlijker dan het lijkt, wij kennen en kunnen de situatie niet goed inschatten. En tenslotte weet jij ook niet wie achter het schermpje zit! Ik heb hier al een paar reactie's van 12-jarigen zien langs komen. Ik scheer niemand over de kam, en dat is ook niet mijn bedoeling. Ik weet ook wel dat mensen van 12 even veel ervaringen of zelfs meer ervaringen kunnen hebben hiermee dan 42-jarigen (om maar iets te zeggen) maar het lijkt mij dat er meer on-ervaren 12-jarigen zijn. En dat deze meiden maar gewoon iets 'l.ullen' Ze hebben het wellicht zelf niet eens geprobeert, maar hier ergens opgenomen. En van wie komt die info dan? Hoe betrouwbaar is die 'tip' dan?daarom nogmaals hulp van eigenaresse.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:12

Soet schreef:

Sorry maar ik heb mijn verzorgponytje wel een schop verkocht, juist, ik had geen zin om steeds voor een steigerende shet te staan (ik was toen nog geen 1,40 groot). Maar daarna heb ik het wel aan de eigenaar verteld. *maar het kon hem niet veel schelen Tong uitsteken *
Lekker gevaarlijk, je laat je pony lekker steigeren tegenover je bijrijdstertje omdat ze je paard niet eens fatsoenlijk mag/kan straffen.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 20:34

Het heeft echt geholpen, meestal valt ze zo'n 3 tot 4 keer aan op een dag,,vandaag dus maar 1!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 20:47

Maar Soet, dan weet ik ook niet wie jij bent uit het schermpje, en ik doe het op mijn manier hoe ik het wil doen! En misschien ben jij ook wel helemaal fout!! Boos!
En het heeft geholpen! Anders zou ze wel meerdere keren aanvallen, ik zou morgen kijken hoe het gaat! En ik ben ook tot het besluit gekomen, als een paard een ander paard trapt, trapt het paard terug! Alleen dan harder!, En de eigenaresse is ook geen zachtaardige hoor, die zegt ook: met de platte hand een mep geven! Ik weet wel wat ik doe hoor,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:52

@ Soet, mijn bijrijfries doet het ook, voordat ik er kwam werd er gezegd, er word niet geslagen, logisch natuurlijk, maar toen ze mij begon aan te vallen en te dreigen, stond die man bij stal, en ik was in het land, ik heb haar toen wel een flinke tik gegeven nadat ze niet op mijn stem reageerde, dit snapte de eigenaar ook, en hij vond het niet erg dat ik haar aanpakte, laatst in het land, ik had een zweepje bij me, ik liep samen met de eigenaar, en toen begon ze weer, ik heb haar toen ook een tik gegeven, en hij vind dat gelukkig niet erg, hij snapt mij.

je moet niet eerst slaan, dan schoppen en dan je stem verheffen! eerst stem verheffen, dan een tik OF een schop, beestje inelkaar slaan heeft geen zin, 1 goeie tik is voldoende, en vooral zelfverzekerd doorlopen, en haar niet aankijken

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 21:09

dees_daan schreef:
@ Soet, mijn bijrijfries doet het ook, voordat ik er kwam werd er gezegd, er word niet geslagen, logisch natuurlijk, maar toen ze mij begon aan te vallen en te dreigen, stond die man bij stal, en ik was in het land, ik heb haar toen wel een flinke tik gegeven nadat ze niet op mijn stem reageerde, dit snapte de eigenaar ook, en hij vond het niet erg dat ik haar aanpakte, laatst in het land, ik had een zweepje bij me, ik liep samen met de eigenaar, en toen begon ze weer, ik heb haar toen ook een tik gegeven, en hij vind dat gelukkig niet erg, hij snapt mij.

je moet niet eerst slaan, dan schoppen en dan je stem verheffen! eerst stem verheffen, dan een tik OF een schop, beestje inelkaar slaan heeft geen zin, 1 goeie tik is voldoende, en vooral zelfverzekerd doorlopen, en haar niet aankijken

Ik heb het eerst geprobeerd met alleen de stem, maar het maakt haar niets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:10

dan een tik, niet eerst slaan en dan schoppen, een wild paard geeft ook een schop en dan is het klaar, als je haar vaker gaat slaan helpt het niets, 1 goede tik of schop, dan is het klaar, niet doorgan dat helpt niet

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:23

Is de pony ook de leider van die andere pony's in het weiland dan?

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 21:48

Nee,,er is eigenlijk niet een leider bij hun in het weiland

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:41

volgens mij is er altijd een rangorde hoor Ja
misschien niet altijd even duidelijk

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:33

Ik ben het helemaal met de mensen eens die zeggen datz e er hulp bij moet halen, dit soort dingen kunnen idd ernstig uit de hand lopen.

Het enige waar ik het met Soet haar verhaal niet mee eens ben is het eerst vragen aan de eigenaar.
Op het moment dat een paard steigerend voor me staat en aanvalt ren ik niet terug naar stal of graai naar mijn mobieltje om de eigenaar toestemming te vragen.

TS houdt eerlijkheid goed in de gaten, dit heeft gewerkt maar zoals gezegd: 1 mep en klaar, een duidelijk harde mep/schop/what ever en dan einde verhaal, niet boos zijn, namopperen of wat dan ook.
Paarden zijn vrij simpel, ze reageren en hier reageer jij op, 5 minuten later zijn ze niet meer boos en als jij ze overtroffen hebt sta je er boven.
Wordt dus neit te makkelijk met het boos worden en schoppen of wat je ook doet, hou je altijd voor ogen dat er geen wrokgevoelens bij die dieren zijn en dat ze dat dus ook niet snappen.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 11:20

HET HEFT ECHT GEHOLPEN! Ze heeft geen enkele keer gebeten, getrapt of aangevallen, de eigenaresse was er ook en vond dat het helemaal super was dat ze zo deed!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:45

jillie1994 schreef:
Maar Soet, dan weet ik ook niet wie jij bent uit het schermpje, en ik doe het op mijn manier hoe ik het wil doen! En misschien ben jij ook wel helemaal fout!! Boos!
En het heeft geholpen! Anders zou ze wel meerdere keren aanvallen, ik zou morgen kijken hoe het gaat! En ik ben ook tot het besluit gekomen, als een paard een ander paard trapt, trapt het paard terug! Alleen dan harder!, En de eigenaresse is ook geen zachtaardige hoor, die zegt ook: met de platte hand een mep geven! Ik weet wel wat ik doe hoor,,

Paarden onder elkaar kun je niet vergelijken met paard/mens situatie. Die uitspraak over dat paarden dat nu eenmaal doen en wij dus ook zo moeten reageren is volledige onzin. Paarden begrijpen elkaar beter dan wij dat ooit zouden kunnen. Ik zie vaak genoeg dat paarden trappen en agressie vertonen omdat de mens een onbewuste verkeerde houding aaneemt. ´Hij heeft me expres getrapt, dus dan trap ik hem terug!!´ tuurlijk wel Slapen

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:48

Nou, zielig hè, paarden die geschopt worden. Alleen wel jammer als dat jouw dood wordt, want jouw paard schopt jou wel 10x harder dan jij hem doet. Dus als hij dat doet, zoek de oorzaak en leer het hem af door één goede rotschop. Hij doet het nooit meer.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:54

Dniesjj117 schreef:
Nou, zielig hè, paarden die geschopt worden. Alleen wel jammer als dat jouw dood wordt, want jouw paard schopt jou wel 10x harder dan jij hem doet. Dus als hij dat doet, zoek de oorzaak en leer het hem af door één goede rotschop. Hij doet het nooit meer.

Daar heb ik dus andere ervaringen mee. Gek genoeg krijg ik zo een advies altijd van mensen die zelf helemaal onder de blauwe plekken zitten Blauw oog
Dan weet ik al genoeg...