Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:34

Nadya schreef:
Pffff, als ik dit soort dingen allemaal lees, ben ik zo ontzettend blij met de band die ik heb met mijn jonge paardje. Die hoop ik deze zomer voorzichtig in te gaan rijden en ik verwacht daar geen enkel probleem mee. Ik heb zo'n klik met mijn lieve Sam en we zijn echt de dikste vriendjes geworden en kennen elkaar supergoed.

Dat had ik met mijn paardje ook, als je er langs staat is het een mak schaapje. Ik had hem al bijna een jaar toen we begonnen zijn met werken. Maar dan blijkt de communicatie als je er op zit toch heel anders te zijn (in mijn geval dus) en kreeg ik het alleen ab-so-luut niet opgelost. Nu gaat het goed, maar het is met rijden wel een heethoofd, snel over de rooie. Maar omdat ie ook mijn vriendje is heb ik hem wel de kans gegeven, ik weet dat hij niet levensgevaarlijk is (zoals ie wel bestempeld werd...)

furykim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:45

Je kunt ook een keer bij professionele mensen komen met dat paard. Ik ken wel iemand die de meest rotste paarden kreeg en die zij weer handelbaar maakte. een stukje freestyle zou ook kunnen helpen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:01

furykim schreef:
Je kunt ook een keer bij professionele mensen komen met dat paard. Ik ken wel iemand die de meest rotste paarden kreeg en die zij weer handelbaar maakte.

Ook die dacht ik gevonden te hebben.... (ruiter 2)

Denk dat deze mensen dat allang geprobeerd hebben.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:03

Heb 2 "gestoorde", werkelijk onmogelijke paarden gekend.
1 was altijd super braaf, een engel. Van de één op andere dag een duivel onder het zadel. Bleek een tumor in zijn hoofd te hebben.
Het andere paard was levensgevaarlijk. Hebben oneindig veel ruiters op gezeten, ik ook. Niemand heeft een uur lang rustig kunnen rijden en het er zonder meerdere vallen vanaf gebracht. Dat paard had geluk. Er was een lief rustig meisje dat wel wat in hem zag. Zij heeft hem gekocht en heeft heel veel tijd in hem gestoken, en is er nooit afgevallen. Zij is de enige die met hem om kan gaan.
Helaas hebben weinig paarden zoveel geluk.
Ik vind het ook wel een optie er een Natuurgeneeskundige bij te halen en een reading te laten doen. Misschien is er toch iets wat haar dwars zit over haar verleden, energiebanen oid. Weet je iets over haar verleden? Had ze moeilijke ouders, waar komt ze vandaan? Misschien dat daar iets in te vinden is. Ik zou eerst alles proberen voordat je het opgeeft!

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:06

Ik denk dat 'gezonde' paarden niet onmogelijk kunnen zijn, maar er zijn natuurlijk paarden die misschien niet helemaal goed in hun hoofd zijn (niet gewoon gestoord, maar echt een medisch iets, foutje van de natuur). Dan kan een paard best onhandelbaar zijn. Net zoiets als bji mensen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:08

Een reading is inderdaad over gedacht.
Qua ouders, het is een Paddox ( ferro dus ) niet de meest gezellige dieren over het algemeen.

Verder is er niets over het paard bekend, komt ook uit de handel.

Natuurgeneeskundige / acupuncturist / ostheopaat zijn er al bij geweest, heeft al allerhande druppels gehad... ( sorry, maar ik geloof zelf niet in de werking van druppeltjes )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-07 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:10

En is 'ie al bij een professionele freestyler gebracht? Emiel Voest ofzo......

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:12

Kanelly schreef:
Qua ouders, het is een Paddox ( ferro dus ) niet de meest gezellige dieren over het algemeen.

Grappig, de mijne is een Osmium, en dat is ook een Ferro Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:12

Nee, maar realiseer je wel dat dit een paard is voor de handel.
En er is al meer geld in gestoken dan dat de gemiddelde handelaar ooit zou doen...
Ik begrijp ook wel dat zoiets een optie is, maar voor een handelaar speelt het financiële plaatje ook een hele grote rol. Paarden moeten geld opleveren, geen geld kosten.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 12:25

Ja en niets ten nadele van jou, Nadya, maar met dit paard is al heel lang aangesukkeld en is al meer geld dan in welk handelspaard daar op stal dan ook, ingestoken en die theorieen van maanden aan de hand met een lief Penny meisje meelopen, tja, dat zit er voor deze dame niet in. Tenzij ik haar voor slachtprijs ofzo kan kopen en dan nog blijft het een gok of ik er ooit een handelbaar paard aan heb en dan kan ik er ook nog een zooi geld in gaan pompen aan fysio's, readings (ik geloof daar wel in), een zomerseizoen op de weide en Emiel Voest's en Freestyle's en Centered Riding. Als ik de jackpot win, is het het eerste wat ik doe hoor, maar tot die tijd... weten wij het ook niet met de merrie...

Melissa25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:55

Heel moeilijk... pff ben het met sommige mensen eens en maar heel weinig oneens, het is juist zo moeilijk omdat ze aan de hand wel makkelijk is. ik heb moeilijke paarden gehad, maar niet echt onhandelbare.. Ik denk wel dat ze echt aan 1 persoon, die ze misschien aan de hand wel vertrouwd, dat ze daar bij moet blijven, want van de 1 naar de ander word ze ook niet beter van. Dat ze dus echt 1 leider 'voor zover dat mogelijk is natuurlijk' moet hebben.. Hoe gaat haar eigenaar ermee om? en is het misschien wat om het weer volgens 'het zadelmak maken' te doen. dus eerst lekker veel mee longeren, dat ze goed reageerd aan het stemgeluid, daar ook op reageerd.. en dan met een zadeltje, daarna samen met iemand, die ze misschien ook wat langer kent, erop hangen enz.. ik heb dit bij mijn paarden die ik nu heb dat allemaal zelf gedaan, de 1 wel moeilijker als de ander, maar nooit teveel problemen mee gehad. ik merk wel, des te langer ik mijn paarden, voordat ik ze inrijd, ken, en langer met ze ben omgegaan, gaat het makkelijker. ik denk gewoon echt dat jij of de eigenaar veel vertrouwen met haar moet opbouwen, zowel van haar kan, maar jij / eigenaar ook in die van haar, want van 1 kant werkt niet. ik denk wel dat jij meer in het paard ziet, en dat vind ik wel heel mooi, misschien dat jij wel zo'n vertrouwlijke band ermee krijgt en daardoor ook qua rijden haar vertrouwen wint. ik denk ook niet dat paarden staken/bokken/stijgeren gewoon voor de grap.. als er iemand is die dit paard echt weet te bereiken, komt het wel goed. hou de moed erin, hoe moeilijk dat ook soms is.. ik weet zeker dat dit geen einde verhaal is !! laat het even weten hoe het verloopt aub.

Melissa.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:23

Monty Roberts????
Geen idee trouwens of ie te regelen is hoor....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:27

Majella001 schreef:
Monty Roberts????
Geen idee trouwens of ie te regelen is hoor....

Vast wel, met veel Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld! komt ie wel. Maar zoals gezegd hier geen optie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:33

Ik weet nog wel een leerling van Monty Roberts hier in NL, die ook aan de slag gaat met probleempaarden. Wat dat betreft ken ik adresjes genoeg waar ik heen zou gaan, als ik met zo'n paard te maken zou hebben.

Want Ilzas, begrijp ik nu uit jouw woorden dat jullie het opgeven met dit paard?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:55

Ik heb niet alles gelezen maar wil wel even reageren.

Ik heb een keer een pony op stal gehad die echt een kronkel in z'n kop had. Ik heb veel paarden gezien, en ook al voldoende zadelmak gemaakt of betuigd dat ik toch wel een redelijke inschatting kon maken.

Deze durfde we niet buiten te zetten omdat hij overal doorheen vloog (zijn eigenaar is een keer 12 uur in touw geweest omdat dat beest door alle hekken heen gegaan was waardoor de 10 andere beesten ook los liepen). Hij stond dus op stal of in een padock met gaas er omheen en dan ook nog vast aan een longe(gaas klom hij ook overheen). Toen de kozijnen uit de stal waren om te schilderen kwam hij zowat door de ramen naar buiten klimmen (terwijl hij wel voldoende de stal uit kwam).

Hij is zadelmak gemaakt, maar maakte er een gewoonte van om te stijgeren en zich achter over te laten klappen(ook met 2 longeerzwepen er achter en met 4 man er omheen).

Aan de hand was het geen extreme draak, het was opletten, maar het was niet dat hij constant stond te meppen, bijten oid.

De eigenaar heeft hem flot terug gebracht naar zijn vorige eigenaar (ook op aanraden van mij, ik wou hem iig niet op stal hebben omdat ik ze allemaal 24/7 buiten wil hebben en mijn ene stal alleen is voor noodgevallen).
En dat terwijl ik bij de eerste keer zien van die pony nog gezegt heb 'als je hem ooit weg doe wil ik hem hebben'. Zat echt een geweldig papier bij, kon mega bewegen en was echt super van type, ben daarna niet meer zo'n gave pony tegen gekomen (op die kronkel na....).

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:06

Onmogelijke paarden, ik denk dat ze echt wel bestaan...
Ken enkele voorbeelden:
Merrie die een paar jaar terug op de stalling stond, waar mijn paarden stonden. Speciaal paardje, heel lief naar één persoon en al de rest was om aan te vallen. Bleek versteende follikels te hebben, operatie zou uiteindelijk volgens veearts de oplossing brengen, tenzij er een kronkel zat in haar hoofd... Operatie bracht geen oplossing, paard bleef aanvallen en zuur doen,enige veilige oplossing was de slacht ( ze hebben nog geprobeerd haar als gezelschapspaard op een weide te zetten, maar was levensgevaarlijk als er iemand bij de paarden op de wei kwam)

Mijn eigen merrie. Heel gehecht aan mijn pony, lees té gehecht. Gekocht als 'proefproject'. Was niet meer normaal te berijden. Ruiter kon opstappen en meteen beginnen aan reeksje stijgeren en galopwissels. In omgang is ze vrij normaal en doodsbraaf, maar onder het zadel soms onmogelijk.
Ik heb wel wat zoekwerk verricht naar haar verleden. Ze is via handelaar naar België gekomen en dan is ze grondig verknoeid en toen kwam ze naar mij.Ik heb er al een paar keer een andere ruiter opgezet en heb vastgesteld dat een mannelijke ruiter niet haar goesting is. Blijkbaar loopt er gekend moeilijk bloed door haar aderen nl. jumpilot( v. Pilot)
Ik ben vanaf nul begonnen met haar, les gevolgd, paar keer dressuur gestart, buitenwandelen, maar alles blijft moeilijk. Momenteel is ze drachtig en ik hoop dat het moederschap haar deugd doet.

>IlzasHet is inderdaad niet gemakkelijk en zelfs als je haar voor de slachtprijs kunt kopen, komt het allemaal goed?? k vind het wel heel knap dat je er tijd zou willen insteken.
In de handel ,(cru gezegd) ,moet een paard opbrengen... Hopelijk komt er een goede oplossing uit de bus.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:12

Soms zijn er nog mensen die een 'onhandelbaar' paard als uitdaging zien. De klik moet er gewoon net zijn en er zijn paarden die die klik maar met heel weinig mensen hebben. Voorwaarde voor mij is dat het paard niet onberekenbaar gevaarlijk is, want dan begin ik er niet meer aan.

Flessen paarden zijn ook niet allemaal gemeen of gevaarlijk, als het veulen maar niet is grootgebracht als een hond of een mens (wat veel mensen dus wel doen; 'zooo grappig en vertederend!').

Een goeie vriendin heeft een flessenpaard van 1.74 en die is prima hoor, in de omgang en onder het zadel. Ze heeft wel een ietwat vreemde gebruiksaanwijzing en is een echte aandachtrekker, maar niet gemeen verder.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 18:32

Nadya schreef:
Want Ilzas, begrijp ik nu uit jouw woorden dat jullie het opgeven met dit paard?

Tja, opgeven, zoals ik al zei, is het niet mijn paard, maar een paard op een handelsstal en ik open dit topic natuurlijk wel degelijk met het idee dat er mensen misschien hulp en tips hebben, maar halfjaarlijkse recovery programma's met Monty Robertsen, Voesten e.d. zijn gewoon niet haalbaar. Ik snap jouw idee van tijd en hulp, begrip, vertrouwen. Heus, ik begrijp je idee, dat heb ik zelf ook, maar al zou ik wel willen, ik heb er ook de tijd en het geld niet voor (op dit moment). De eigenaar (handelaar!) heeft er al heel wat geld in gepompt aan tandartsen, osteopaten e.d., lees: leidt er al een fiks verlies op. Dus de beste man gaat dat dier niet nog een half jaar aanhouden "for therapy", zeker niet gezien het feit dat er geen enkele garantie op resultaat is.

Nayana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:31

ik denk niet dat er paarden zijn die echt onmogelijk zijn.
ik denk dat je gewoon de juiste klik tussen mens en paard moet hebben.
bij ons op de manege bijvoorbeeld, is er een paard, ik vind het echt een monster, en de rest van de manege ook. mijn vriendin is de enige die er echt alles mee kan doen Lachen heel raar

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:22

Gedragsproblemen zijn niet in een bepaald tijdslimiet op te lossen, vooral bij zo'n karakterpaard. Daar gaat veel tijd (geld) in zitten. Er moet zoveel tijd voor genomen worden als dat zij nodig heeft. En die tijd heeft de eigenaar niet.
Ik denk dat er niets anders opzit dan opgeven (al ben ik daar geen voorstander van Knipoog ) omdat de tijd er gewoon niet is. Wel zonde van dat beestje. Miss is ze als fokmerrie te verkopen, maar das miss niet handig qua karakter, alhoewel je verteld dat ze aan de hand wel eerlijk is. Of als gezelschapspaard, of iemand die voor een slachtprijs er wel een uitdaging in ziet.

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:20

heej
Ik ben van mening dat probleempaarden niet bestaan. Een paard is geen probleem (vind ik dan)
Een paard is nooit 'zomaar' een "probleem"paard. Ik denk dat zo'n paard gewoon het vertrouwen in de mens is verloren.
Ik denk dat er altijd wat aan te doen is. Bijv. Natural Horsemanship.
Je paard weet het wel, je kan moeilijk zeggen dat hij/zij het niet snapt, het is immers de paardentaal Tong uitsteken

Ik hoop dat ik hierbij mijn mening een beetje duidelijk heb verwoord

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 21:10

Ja, of je leest het hele topic voor je reageert...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:35

Haha ja idd.
Ik wil nog wel even melden dat ook ik een psychisch gestoord paard heb gehad. Als jaarling heb ik haar gekocht en ze kende helemaal niks. Met haar bezig gegaan en op 3 jarige leeftijd geprobeerd zadelmak te maken. Ze was er niet klaar voor en braaf een jaar gewacht. Ondertuseen was ze stermerrie geworden op de nk van het kwpn.
Ze kon echt geweldig springen.
Dus als 4 jarige haar weer zadelmak gemaakt en iedere keer als ik opstapte moest ze eerst bokken en steigeren voordat ze normaal kon lopen.
Ze had werkelijk de gekke 5 minuten.
Dit heeft ze haar hele leven gehad. Ik reed haar bijna elke dag, als ik een dag niet had gereden moest ik extra op mijn hoede zijn.
Op de club werd mij meermaals afgeraden om verder te gaan met haar. Ik was wel l1 dressuur l springen met 28 wp! en b sgw.
Helaas is ze vorig jaar afgemaakt door een beenbreuk, maar daarentegen mis ik haar streken wel verschikkelijk.
Misschien een optie voor mij? pb me maar......heb heel veel geduld.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:59

Ken iemand die via de AdB ook een aantal staatgevaarlijke paarden die op weg waren naar de slacht (lichamelijk niets mis mee maar geestelijk zo kapot dat ze echt levensgevaarlijk waren)en waarvan er nu inmiddels 1 op (in jaartje tijd) M afgericht is en in prinicipe kuikenmak. Haar werd ook verteld door de fokker en de africhtingstal: "doe dat paard ajb weg, als je niet levensmoe, beest is levensgevaarlijk"! Nou heb het "staatgevaarlijke" beest gezien en die loopt dus nu echt super en is gewoon braaf!
Als je de naam van diegene wilt moet je maar even een pb sturen Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:15

Citaat:
Je moet vooral heel eerlijk zijn naar zo'n paard (naar ieder paard maar bij zo eentje ga je snel op je bek als je het niet doet) Ja is ja en nee is nee. En elke dag dezelfde regels en dezelfde correcties toepassen. Niet zelf een trucendoos gaan verzinnen maar gewoon volhouden!

Hier herken ik mijn paard ook heel erg in! Hij doet liever een tandje rustiger. En wanneer je met harde hand over hem wilt regeren dan heb je een probleem. Dat raadde lesgevers mij aan, geef hem een pak slaag hij heeft dat niet te doen. Maar het ging van kwaad tot erger en ik kon er niet zo veel meer mee. Ik heb 3 lesgevers gehad, nr3 heeft me weer heel goed opweg geholpen en nr4 is echt super Haha! . Ik heb hem nu eindelijk na 2.5 jaar goed aan het lopen. Maar als iemand anders erop klimt begint het weer opnieuw. Je moet zijn respect verdienen, hij vecht zich anders liever kapot..

Misschien is dat hierbij ook het geval, het is al TE ver gekomen. Ben erg consequent bij dat paard, vraag er niet veel van begin gewoon weer bij 0. En wanneer hij iets goed doet belonen en daar tevreden mee zijn! Zo leert hij verschil tussen slecht en goed gedrag. Op slecht gedrag werkt de harde methode echt niet altijd. Bij die van mij is het vooral vooruit gegaan door het belonen van goed gedrag, en het negeren van slecht gedrag ( of het moet heel gevaarlijk zijn) Want boos worden ect is ook een vorm van aandacht Knipoog