met een 2 jarige longeren mee eens????????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: met een 2 jarige longeren mee eens????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:38

Dan moet je misschien eerst nadenken voor je een jong paard koopt? Rolleyes

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:39

Ik ben zelf met longeren begonnen toen mijn hengst al ruim 2½ jaar was. Hij deed alleen nog maar even stappen en af en toe draven, maar ook gewoon even losgooien in de longeerbak. Dit deed ik dan ongeveer 1 keer in de 2 maanden zodat hij gewoon niet té druk bezig is. Maar ik kan ook begrijpen dat je wacht totdat je paard bijvoorbeeld 3 jaar of ouder is Lachen
Laatst bijgewerkt door Strawberry_ op 28-03-07 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:42

@ : Natuurlijk is ieder paard anders, maar ieder paard groeit hetzelfde. En zijn rond dezelfde leeftijd pas klaar met groeien.

als je wacht tot een paard helemaal uitgegroeid is en alles dicht is kan je dus wel wachten tot hij 7 is!!!!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:43

Jolandaa_ schreef:
wij hebben ook met een 2 jarige (shet) gelongeerd. die beestjes hadden er plezier in.. toen ze 3 waren zaten we er al op ( al was het om aan t gewicht te wennen) ik kan ze in de wei laten staan tot ze 4 zijn, maar ze wouden het graag.. dus dan is er niks mis mee denk ik dan..

Dat kun je wel "denken", maar WEET je het ook? Als je dingen op een leuke manier brengt bij jong spul, vinden ze het allemaal geweldig, maar daarmee is het niet persé goed voor ze.
Maar goed, met 3 er even opzitten kan meestal best, zeker als je ze daarna weer lekker de wei in doet en het een jaar verder weer oppakt. Hoe dan ook, je moet niet uitgaan van wat jij (niet persoonlijk aan Jolandaa_) wilt, maar wat GOED is voor het paard, vooral op de lange termijn.

Armani88

ik longeer die van mij ook af en toe om hem naar mijn stem te laten luisteren enzo, maar ie van mij heeft ook veel energie terwijl die elke dag heel langs buiten staat met soortgenoten.

x_Irisje_x

Ik heb ook een 2 jarige merrie. Die hoeft hier niks anders te doen dan eten en rennen Tong uitsteken Ze staat ongeveer zo'n 10-12 uur per dag buiten. Ze mag nog een jaartje relaxen Lachen
Laatst bijgewerkt door x_Irisje_x op 28-03-07 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:44

*dubbele post*

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:46

ze staat nu al anderhalf jaar op de wei. er word ook niet veel mee gedaan, aangezien ze te koop staan.
echt veel longeren hebben we ook niet gedaan.. hoogstends een keer of 7. ik heb wel veel heel veel met ze gewandeld aan de hand.. zo kennen ze ook al die voertuigen.. van een vrachtwagen kijken ze al niet meer op.. dat is wel ideaal..

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:55

Nog geen 2 jaar en dan al longeren vind ik echt not done
Laat zo'n paard lekker met rust en zet hem met leeftijdsgenootjes is een groep... Als je zo graag wilt longeren/rijden had je dat van te voren moeten bedenken en een ouder paard moeten kopen.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:55

sunnygirl schreef:
@ : Natuurlijk is ieder paard anders, maar ieder paard groeit hetzelfde. En zijn rond dezelfde leeftijd pas klaar met groeien.

als je wacht tot een paard helemaal uitgegroeid is en alles dicht is kan je dus wel wachten tot hij 7 is!!!!!!

Je hoeft niet te wachten tot het paard helemaal is uitgegroeid. Alleen een jong paard moet je met beleid aan het werk zetten.

Afbeelding

De meeste botten in de benen hebben al zo'n 3 jaar (of meer) nodig voor de groeiplaten sluiten. En dan nog moet je niet eindeloos gaan longeren met een jong paard. Longeren is voor een paard (jong of oud) nu eenmaal eenzijdige belasting.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:59

Jolandaa_ schreef:
wij hebben ook met een 2 jarige (shet) gelongeerd. die beestjes hadden er plezier in.. toen ze 3 waren zaten we er al op ( al was het om aan t gewicht te wennen) ik kan ze in de wei laten staan tot ze 4 zijn, maar ze wouden het graag.. dus dan is er niks mis mee denk ik dan..

Paarden zijn pleasers, enorm werkwillige en meegaande dieren. Ze vinden al snel iets leuk als je iets met hen doet. Dit wil niet zeggen dat dit ook goed voor ze is.

Wil je persé wat met een jong paard doen had dan een ouder paard gekocht waar je wel gelijk mee weg had kunnen rijden.
Laatst bijgewerkt door Freggel op 28-03-07 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:02

het ging ons niet om op te rijden. die shetjes waren enorm aanhankelijk en we gingen het gewoon proberen.. en het lukte..
ze zijn niet belast geweest en dat zullen ze ook niet worden. Knipoog

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:08

ik heb mijn 2 jarige sinds hij een half jaar oud is.
hij staat 24/7 buiten en kom iedere dag bij m (behalve zondag)
regelmatig haal ik m uit de wei en vaak wandel ik met m.
ik zie er niks kwaads in.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:20

Boaz wandelen is wat anders dan longeren Knipoog

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:18

Idd met wandelen is er geen sprak van belasting zoals bij longeren. Nowie heeft tot 2 jaar en 10 maanden ongeveer in de opfok gestaan, nu ze 3 is zijn we rustig aan met haar aan het werk gegaan. Toen ze in de opfok stond heeft ze echt fulltime jong kunnen zijn zonder getut aan der lijf van mensen. En daar heb ik echt geen spijt van Lachen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:34

Niet elk paard groeit hetzelfde. Als een paard niet buiten komt, komt ie volgens mij wel achter in groei en ontwikkelen. daarnaast zijn sommige paarden wel eerder af, dan anderen. en het is natuurlijk niet zo van. Mijn pony is van 6 April, dus vandaag kan er opeens wel een zadel op, omdat ie die dag wel 3 is. Bij wijze van he.

En je kan idd lekker laten rennen in een bak. laten spelen met vriendjes oberdag. En als je echt wil, grondwerk. daarvoor hoeft ie niet alleen die rondjes aan een lijn te lopen. Ik heb er bijna nooit een lijn aan, alleen als ik bijzet. en die discussie wil ik al helemaal niet aanhalen bij een 2 jarige.
Het is nogmaals een enideloze discussie, die echt nooit ophoudt. Maar de problemen komen we dagelijks tegen hier, dus dan zou ik toch eens gaan nadenken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:35

overigens. opfok is helemaal niet zo duur. daar kan je amper een paard van aan huis houden op stal.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:37

Waratje schreef:

ja maar als je nou eenmaal toevallig op een leuk paard valt..
en die er veel ouder uit ziet dan hij is, en je vind hem zoo leuk dat je hem gewoon wilt en geen ander paard was leuk genoeg dan DAT paard Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:47

Een tweejarige longeren vind ik echt niet kunnen. Laat zo'n jonkie lekker op het land met soortgenootjes en laat hem genieten van zijn 'kindertijd'. Je kunt heus wel 'wat' met hem doen, maar niet longeren. Zo belastend voor die benen. Ga lekker met hem wandelen of laat hem langer buiten. Vier uurtjes is niets! Veel te weinig. Ik vind zelf persoonlijk dat jonge paarden niet op stal horen. Laat ze minstens overdag de hele dag buiten staan. Is ook beter voor hun botten en spieren, die beweging.

Ik heb er eentje, die nu 3 jaar is. Hij weet heel goed hoe hij een cirkel moet lopen aan de longe, maar longeren doe ik nog helemaal niet. Heb wel in de afgelopen maanden los gewerkt (longeren zonder longe, zeg maar, ik wandel veel met hem (hij is al aardig verkeersmak), doe grondwerk met hem (vandaar dat hij ook al cirkels kan lopen, maar echt longeren, doe ik dus niet) en nu werken we aan de lange dubbele lijnen (in menpositie) om het sturen en stoppen e.d. aan te leren. Ik rij hem nog niet in voorlopig. We hebben alle tijd. Mentaal is 'ie wel toe aan meer, maar ik ben liever voorzichtig met zijn fysieke groei. Longeren, rijden, dat kan ik nog jaren straks.

Hij staat 24/7 in het land in een kudde, waar hij zijn energie kwijt kan, lekker kan groeien en lekker kan spelen met andere paarden en pony's. Dat vind ik superbelangrijk voor hem. Trouwens, dat vind ik ook belangrijk als hij straks ingereden is. Lachen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:31

Als je dat jonge paard zo leuk vindt, moet je de consequenties ook dragen van wat dat paard nodig heeft. Zoals zovelen al zeggen. Lekker veel buiten. Niet alleen! En je kan zoveel andere dingen doen. dat hoeft echt niet elke dag. als de basis goed is kan je dat steeds zo oppakken.
Het gaat heel vaak mis, daar gaan hier al eindeloze discussies over. Zowel in omgang, met rijden als blessures. Niet allemaal, maar veel kan voorkomen worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:20

marin16 schreef:
runningkawa schreef:
En waarom breng je dat jonge paard dan niet naar een plek waar hij wel gewoon buiten kan?
Dan maar wat verder van huis.

Omdat we zelf mooie stallen hebben en niet al het geld van de wereld Vork

Wie heeft er wel alle geld van de wereld Lachen
Ik ook niet Lachen

Maar of je dan een paard moet kopen dat volop in de groei is?
Mijn keuze zou het niet zijn Lachen

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:40

Freggel schreef:
Boaz wandelen is wat anders dan longeren Knipoog

weet ik Knipoog
maar er stond ergens dat ze tot de derde gewoon lekker in de wei moeten blijven
dat bedoel ik er alleen mee
longeren komt later wel Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:29

ik zie de reden in dit geval niet, om het paard te longeren. waarom niet gewoon losgooien in een grote bak of wei?
opfok is overigens heus niet zo duur, en je kunt ook bij mensen in de buurt vragen of die een stukje wei hebben. zo heb ik mijn wei ook gekregen voor mijn jonkies.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 00:09

wat je heel goed kan doen zonder haar extra te belasten (lees volte dus extra belastend voor een niet uitgegroeid dier) kan je ze mooi meenemen als handpaard. Natuurlijk goed oefenen of met de fiets. Heb je later ook nog plezier aan en hij leert goed luisteren. Maar veel naar buiten is het belangrijkste natuurlijk

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:25

_Sammy_ schreef:
Waratje schreef:

ja maar als je nou eenmaal toevallig op een leuk paard valt..
en die er veel ouder uit ziet dan hij is, en je vind hem zoo leuk dat je hem gewoon wilt en geen ander paard was leuk genoeg dan DAT paard Knipoog

Als je valt voor een jong paard, dan zul je moeten zorgen dat dat jonge paard op een daarvoor geschikte plek komt te staan en dat is niet in "een mooie stal thuis" als daar niet volle dagen weidegang en een speelmaatje voorhanden zijn. Als je niet voldoende ruimte hebt om een jong paard te laten bewegen, dan moet je niet aan een jong paard beginnen. Door een paard te kopen neem je de verantwoording op je voor de correcte verzorging, voor een jong paard is VRIJ BEWEGEN daar een zeer belangrijk onderdeel van.