andermans paard slaan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: andermans paard slaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:52

newfoundland schreef:
al mijn pony zou bijten zou ik gewoon rustig blijven en vooral niet Slaan!

? wat zou je dan wel doen?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:27

idd wat zou je dan wel doen.......

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:43

saskiakefie schreef:
Waar slaat dat nou weer op?? Geef je je paard nooit een corrigeertikje? Of hoe corrigeer je hem dan? En als De eigenaar even met iets anders bezig is, en het paard kliert erg, probeer ik het eerst met stem, daarna een tik!

waar dat op slaat?! nou, gewoon, hoe ik het zeg. als ik jou mijn paard een mep zou geven, zou je er 1 heel hard op je neus terug krijgen. zoals ik al zei, ik sla mijn paard niet, dan zéker een ander niet. ik geloof niet dat slaan oplost en los het op dmv een juiste opvoeding, grondwerk en stemverheffing, dat werkt en stuk effectiever dan klappen uitdelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:47

als jij mij zou vragen om iets met je paard te doen (als) en hij begint te etteren, en reageert niet op mijn stem, dan zou ik hem een tik geven, zoals ik al zei, ik laat niet over me heen lopen omdat het andermans paard is..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:57

_rosita_ schreef:
saskiakefie schreef:
Waar slaat dat nou weer op?? Geef je je paard nooit een corrigeertikje? Of hoe corrigeer je hem dan? En als De eigenaar even met iets anders bezig is, en het paard kliert erg, probeer ik het eerst met stem, daarna een tik!

waar dat op slaat?! nou, gewoon, hoe ik het zeg. als ik jou mijn paard een mep zou geven, zou je er 1 heel hard op je neus terug krijgen. zoals ik al zei, ik sla mijn paard niet, dan zéker een ander niet. ik geloof niet dat slaan oplost en los het op dmv een juiste opvoeding, grondwerk en stemverheffing, dat werkt en stuk effectiever dan klappen uitdelen!

En wat als hij niet reageert op stemverhef?? Wat doe je dan?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:00

saskiakefie schreef:

dan zoek ik op dat moment een oplossing, dat kan zijn door bijvoorbeeld grondwerk te doen of terug op de plaats te zetten etc, maar zeker niet door slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:03

_rosita_ schreef:
saskiakefie schreef:

dan zoek ik op dat moment een oplossing, dat kan zijn door bijvoorbeeld grondwerk te doen of terug op de plaats te zetten etc, maar zeker niet door slaan.

dus als hij bijvoorbeeld bijt, zeg jij pas op! hij reageerd niet, en dan ga je grondwerk doen? beetje laat lijkt mij

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:50

Ja, inderdaad Ja En ik zei ook niet slaan, dat is te overdreven, maar een flinke tik doe ik dan wel..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 19:01

saskiakefie schreef:
Ja, inderdaad Ja En ik zei ook niet slaan, dat is te overdreven, maar een flinke tik doe ik dan wel..

tsja, voor jou zit er tussen slaan en een tik misschien een verschil, voor mij niet!
verder zegt lichaamshouding zó onwijs veel! een tik uitdelen doe je al snel, maar snappen waarom doet een paard een stuk minder snel. uiteindelijk zal hij misschien niet meer bijten, maar niet omdat hij weet dat het niet mag, maar uit angst voior een tik, knal, slag, lel ..hoe je het noemen wilt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:58

ik sla mijn paarden niet. het is niet nodig. en als één van mijn stalgenootjes het ooit doet, kunnen ze er één van mij verwachten. ik heb een aantal verschillende paarden in handen gehad, jonkies, oudere paarden, paarden met mensenproblemen, 'moeilijke' paarden van anderen... maar slaan is zelden tot nooit nodig.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:04

Ik geef mijn eigen paard eigenlijk nooit een tik, ze is gewoon best heel netjes opgevoed (niet door mij helaas want ik heb haar pas twee jaar Haha!, dus jongens bedankt!). Maar mocht ze zich misgedragen naar iemand dan mag die persoon haar een goede tik verkopen. Ik vind het dan wel prettiger als ze meteen even een schreeuw meegeven want dan reageert mijn paard de volgende keer net zo goed op die schreeuw (conditioneren he Vork ). Als ik door een ander paard dan mijn eigen in mijn nekvelletje wordt gegrepen kan dat paard van mij ook een tik verwachten. Ik laat niet over mij heen lopen en ik blijf de baas (als ik een paard zou zijn zou ik een dominant kreng zijn). Een gemiddeld paard weegt toch een heel stukje meer dan ik en dan wil ik wel de rangorde in orde hebben: veiligheid voor alles!

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:10

Helaas staat er bij mij op stal een paard wat je "aan vliegt" als je er voor langs loopt met of zonder paard!!
Vorige week liep ik er dus langs met mijn paard en werd zowat opgevreten door dat paard, heb hem toen wel een "stompje" op zn neus gegeven Bloos
Overgaan zal het niet zo snel want de eigenaar corrigeerd hem niet! Verdrietig

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:12

Nee, mijn bijrijdster mag mijn paard niet schoppen of slaan!
Ookal doet mijn paard dat wel bij haar, ik wil het niet hebben dat zij dat bij mijn paard doet!

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:21

het hoeft niet meteen slaan te zijn, maar als ie hapt of slaat met z`n benen krijgt ie idd wel een tik, de eigenaar is het er ook mee eens dat als ie iets doet een tik krijgt maar natuurlijk niet zo hard, meestal knijp ik hem in de oksel, dat is ook corrigeren

hannahhannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:38

Famke_93 sorry,maar dat vind ik wel een beetje raar, jouw paard mag je verzorgster slaan en trappen en andersom niet? Hele onverantwoordelijke uitspraak. Ik wil ook niet dat iemand mijn paard slaat of er zelfs maar aan zit, maar je verzorgster is toch iemand die je vertrouwt en waarvan je weet dat je paard bij haar veilig is!
En ja sorry, het is een PAARD! Als jij of je verzorgster je paard niet terecht wijst (wat dus soms met een tik moet) als hij dominant doet(= trappen en bijten), dan heb je straks een ontzettend onveilige situatie met een onhandelbaar dier van 500kg!
Maar wat ik ook al in het schop-topic zei, ik doe geen tikken op het hoofd, maar op de schouder, en laatst een klein trapje tegen dr dikke reetje.. Duivel

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:45

Als ik paarden sla is dat om een goede reden. Ik sla niet zomaar een paard omdat ik daar zin in heb. Ik vond het vooral in het begin juist moeilijk om andersmans paard te slaan. Ik dacht altijd, straks gebeurt er wat mee en is het mijn schuld. Ik zal nooit op het hoofd of een andere plek slaan waar het paard schuw kan worden. Gewoon een corrigerend tikje op de schouder is af en toe echt nodig. Als ik mijn verzorgpony's gewoon hun gang laat gaan, dan weten ze niet dat ik het niet goed vind.

Ik geef alleen een corrigerend tikje als het echt nodig is. Niet als het paard schrikt o.i.d.

Groetjes,

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:46

alleen als het terecht is sla ik haar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:47

ik denk dat iedeeen dat doet k_im Ja de meeste mensen waar met paarden, waar ik mee omga, zeggen ook wel, geef hem maar een tik hoor geeft niet, en dat doe ik dus idd ook, waarom zou je je eigen paard wel een itk geven als hij iets doet, en een ander paard niet? een paard is een paard vind ik, van mij of niet, ik ben op dat moment met hem bezig, dus moet hij naar mij luisteren vind ik

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:56

ik sla geen paarden van een ander, net zo min dat als ik even op een paard van een ander mag rijden dat ik em flink aant werk zet. Ik hoor vanzelf wel van de eigenaar wat wel en niet kan.

Als je toestemming hebt vind ik het wat ander, maar ik zou nooit uit mezelf een paard slaan wat ik niet ken. ongeacht wat hij doet.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:21

Ok.. hier een verzorgster aan het woord! Haha!

Ik denk zelfs dat het alleen maar voordelen geeft als je het paard op zijn tijd mag bestraffen. ("slaan" vind ik hier niet zo'n gepast woord). Ik ben momenteel voornamelijk bezig met een inmiddels 4-jarige merrie. Ik heb haar zelf ingereden etc.. maar wil je op den duur een goede betrouwbare pony krijgen... dan komen er soms wel tikken aan te pas. Consequentie maar OOK beloning zijn dan erg belangrijk. Het paard moet leren wie de baas is, en soms kan dat alleen door een keer terug te "slaan". Zo gaat het in de paardenwereld ook. Doe je dit niet, dan zal het paard boven je komen te staan en krijg je uiteindelijk een "vals" dier. Er zijn echter meerdere manieren om je paard duidelijk te maken wie de baas is, maar dit hangt van de situatie af. Gelukkig bereik je al veel met "leider eerst" en "leider bepaald wat we gaan doen" etc, maar soms is het dus wel nodig. Lichaamstaal doet trouwens ook onwijs veel. Ik denk dat een paard wat je nooit op zn plaats geeft je uiteindelijk toch de baas gaat spelen. Een paard heeft duidelijkheid nodig, maar uiteraard ook meteen beloning als het goed gaat! Ik mag mn verzorgpony ook best eens op zijn plaats zetten als dat nodig(!) is maar uiteraard is zomaar slaan/schoppen uit den boze! Verder probeer ik haar natuurlijk zo min mogelijk te bestraffen door middel van "slaan", en dit is gelukkig ook alleen in het begin (toen ik haar net verzorgde) ooit nodig geweest. De dominantie spatte ervanaf. Inmiddels heeft ze al anderhalf jaar niet meer getrapt of gebeten en kan ik haar dus op andere manieren op haar plaats zetten... een streng woordje is vaak al voldoende.....

Daarbij moet ik trouwens zeggen dat de eigenaresse mij volgensmij wel volledig vertrouwd.. ze ziet zelf ook wel dat ik van het beestje hou en haar heust niet zomaar voor rot ga slaan... wat dat betreft heb ik daar nooit problemen mee gehad.
Laatst bijgewerkt door KimWelsh op 11-04-07 17:30, in het totaal 2 keer bewerkt

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:24

Famke_93 schreef:
Ookal doet mijn paard dat wel bij haar, ik wil het niet hebben dat zij dat bij mijn paard doet!

Sorry, maar hiermee hou je jezelf EN je verzorgster alleen maar voor de gek. Je paard staat nu gewoon boven de verzorgster en hier kunnen uiteindelijk ongelukken mee gebeuren. Uiteraard snap ik dat ze je paard niet zomaar mag schoppen of slaan, maar een corrigerende tik is soms echt wel nodig voor een goede rangorde bepaling.... als een paard naar je schopt of slaat.... dan heb je 't betreft de rangorde bepaling toch niet helemaal lekker voor elkaar... sorry..

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:27

Ik heb liever niet dat andere mensen mijn pony slaan, maar soms is een corrigerende tik nodig en dan heb ik liever wel dat ze die geven.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 01:43

niet om pijn te doen dat doe je nooit maar jij hebt de verantwoordelijkheid dus jij doet alsof het je eigen pony is als je vind dat ie gestraft moet doe dat dan maar! suc6

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:43

KimWelsh schreef:
Famke_93 schreef:

Sorry, maar hiermee hou je jezelf EN je verzorgster alleen maar voor de gek. Je paard staat nu gewoon boven de verzorgster en hier kunnen uiteindelijk ongelukken mee gebeuren. Uiteraard snap ik dat ze je paard niet zomaar mag schoppen of slaan, maar een corrigerende tik is soms echt wel nodig voor een goede rangorde bepaling.... als een paard naar je schopt of slaat.... dan heb je 't betreft de rangorde bepaling toch niet helemaal lekker voor elkaar... sorry..

ach, hou toch op!
wil je hierboven nu werkelijk beweren dat als je je paard niet slaat dat het paard boven jou staat? een tik voor rangorde bepaling?!
er zijn gelukkig vele andere en vriendelijkere manier om duidelijk te maken wie de leider is.
niemand beweerde in de reactie hierboven dat haar paard haar verzorger bijt, maar als dat wel zo is, mag de verzorger geen knal uitdelen en daar kan ik me helemaal in vinden. een knal is zo makkelijk, maar vaak o zo onbegrijpelijk voor een dier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:53

Voorbeeldje voor rosita: Ik moest laatst de pony van mijn vriendin uit de wei halen. Toen hij met me mee hoorde te lopen ging hij gewoon verder met grazen. Ik probeerde hem mee te "trekken" maar hij bleef gewoon staan. Toen heb ik hem een knietje in zn buik gegeven. mag dat wel, of niet?

Want dit is precies hetzelfde als wat ze in een kudde doen!
Loopt een ondergeschikt paard niet mee, dan krijgt hij/zij een trap van de leidmerrie zodat hij/zij alsnog meeloopt.