betere band als je je paard vanaf veulens af aan heb

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: betere band als je je paard vanaf veulens af aan heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:06

Ik denk niet dat je met een veulen een betere band op kunt bouwen. Maar ik ga wel mee met de reactie van Lielle. Met een paard wat je ineens ziet kun je een klik hebben. Een veulen is er, en daar bouw je eerst een band mee op, en dan pas een klik naar mijn idee.
Als ik er zo nog eens over nadenk best lastig!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:13

Dat verschilt heel erg per paard, maar een paard die alleen jou als 'baasje' altijd heeft gezien, heb je inderdaad een betere band mee later, wanneer je bezig gaat met rijden enz.
Wel is t zo dat je goed met paarden om moet gaan wanneer je graag een veulentje van begin af aan wilt hebben en houden, wanneer je niet consequent genoeg bent, krijg je dat jij niet meer de baas bent en er dus ook geen goede band ontstaat. Een goede band ontstaat namelijk wanneer het paard jou vertrouwt en jou dus als leider ziet. Dat betekend ook dat je moet straffen op de momenten die nodig zijn, net zoals belonen.
Wanneer je een paard straft hbe je namelijk niet dat het paard 'je niet meer aardig gaat vinden', maar dat ie ziet dat hij niet de baas worden kan en dus onderdanig blijft..
Nouja, ik heb zelf nu een 3-jarige die ik van het begin af aan heb, van veulen dus, en heb daar een erg goede band mee. Het is en blijft een erg ritselig beestje waar je soms mee moet oppassen, en een pubertje, maar ik moet zeggen dat hij ontzettend goed luistert naar mij. Ook hinnikt hij en komt hij er direct aan wanneer ie mij ziet Haha!Vind ik altijd wel erg leuk Knipoog.
Ook ben ik de enige die hem een hoofdstel enz. kan omdoen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:54

Sammie, onze paarden hebben 2 baasjes (mijn moeder en mij) en dat gaat al jaren prima. Verder ben ik het helemaal met je eens.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:40

Ik heb mijn fries als veulen gekregen en met haar heb ik geen betere band dan mijn 4 jarige die ik nu 11 maanden heb, maar ze is wel 100 % te vertrouwen. Ik weet precies waarvan ze schrikt en wat ze eng vindt. Dat is is bij mijn 4 jarige anders, aangezien ik hem een kortere periode heb en niet de opvoeding voor mijn rekening heb gehad.

Paulien_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:44

IK heb mijn paard van haar 7 jaar, en ik heb er een zeer goede band mee!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:52

Ik heb mijn eerste pony gekregen toen deze 8jr was. Ik vond het een geweldig paard, en had er heel veel mee.
Helaas is hij ingeslapen, en toen heb ik een groninger merrie gekocht van 1,5jr.
Toen ik daar aankwam om te kijken, wilde ik eigenlijk al meteen weg gaan. Ze liep zo boos op ons af, letterlijk bijtend en trappend. Maar op een bepaald moment gingen die oortjes naar voren en kwam ze richting mij gelopen, en legde zo haar hoofd op m'n schouders. Dus ik zeg altijd dat ze mij heeft uitgekozen, want ik wilde haar eigenlijk niet (hoezo penny Haha!).
Daarna heeft het nog ruim 2jaar knokken geduurd voor ik normaal op haar kon rijden of nota bene kon poetsen of in de buurt komen. Ik heb regelmatig met tranen in mn ogen gestaan, ook veel het ziekenhuis gezien, en heel veel hulp nodig gehad. (was nogal een dominante merrie die ook nog eens door verkeerde behandeling al het vertouwen in mensen kwijt was).
Nu is ze 6jaar en ik kan me geen beter paard wensen. Ik kan zelf alles met haar, maar ze is wel heel eenkennig en heeft een bloedhekel aan mannen. Ik ben na de fokker de tweede eigenaar, hiervoor is ze van een man geweest die haar op de verkeerde manier benaderd heeft. Ik zeg niet mishandelt, maar toch niet goeder mee aan de gang is gegaan.
Ik denk dat het niet veel verschil uit maakt, je moet er bij het ene paard meer voor knokken dan het ander.En er moet toch ook een klik zijn tussen paard en eigenaar. Ook al moet ik zeggen dat ik beter met mijn merrie paardjes om kan gaan, dan de hengsten en ruinen die ik heb staan.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:40

Hermesdeux schreef:
Ik denk niet dat je met een veulen een betere band op kunt bouwen. Maar ik ga wel mee met de reactie van Lielle. Met een paard wat je ineens ziet kun je een klik hebben. Een veulen is er, en daar bouw je eerst een band mee op, en dan pas een klik naar mijn idee.
Als ik er zo nog eens over nadenk best lastig!

Zoals ik al eerder vermelde, volgens mij ligt het niet aan of het nou een veulen is, of een oudere paard!
Oke bij een veulen weet je nooit of het wel gaat klikken kwa rijden Knipoog
Bij een oude paard weer wel als je eropgaat!

Heb een goede band met me oudste paard, maar haar heb ik nu ook 6jr! We begonnen met helemaal nix, alleen aantrekkingskracht! We matchten in geen 1 opzicht! Laatste paar jaartjes zijn we een team geworden! Kwa klik en kwa band!

Met me nu 3 jarige heb ik van begin af aan een klik! Maar kende haar ook een jaartje voor ik haar kocht!
Maar nu na ruim een jaartje komt er een goede band!

Maar heb dus sinds kort ook een veulen gekocht! Kocht haar omdat ze me heel erg aansprak!
En er zit ook wel een klein klikje! Of er een band komt, wie weet! Heeft ook mee te maken hoe ik met haar omga!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:51

runningkawa schreef:
Is dat zo?
Meetje, verklaar je nader Lachen

Meetje meld zich Haha!
Wat jij schrijft klopt helemaal,ik stapte op mn nieuwe paardje en reed ermee weg alsof ik al vijf jaar op haar rij.
Je kijkt haar aan en je hebt een wederzijdse vonk.
Je weet meteen dat je bij elkaar past.
Andere paarden vond ik lief,leuk en hield wel van ze maar dat was meer een goede band,dat was niet meteen raak.
Een klik hoeft niet geforceerd te worden naar geven om en houden van tevens als vertrouwen en wederzijds respect.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 23:04

dus het "ik ben verliefd" gevoel. Je laatste zin snap ik niet. Ik blijf nl een beetje proeven dat alleen een paard met die "klik" tot de echte band kan leiden en dat ervaar ik iig anders. Ik denk dat mijn band met Raimaer het beste is van alle paarden die ik gereden heb, en daarvan was er 1 (Chestnut in mijn profiel) die wel meteen het "wow" gevoel gaf.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 00:10

Heb met m'n beide knollies een super band en mag geen onderscheid maken, maar mócht er ooit 1 weg moeten om wat voor reden dan ook, dan is voor mij wel duidelijk wie dat zal zijn.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:15

Lielle schreef:
dus het "ik ben verliefd" gevoel. Je laatste zin snap ik niet. Ik blijf nl een beetje proeven dat alleen een paard met die "klik" tot de echte band kan leiden en dat ervaar ik iig anders. Ik denk dat mijn band met Raimaer het beste is van alle paarden die ik gereden heb, en daarvan was er 1 (Chestnut in mijn profiel) die wel meteen het "wow" gevoel gaf.

Dat gevoel bedoel ik met die klik.
Het zit meteen goed en er hoeft niks opgebouwd te worden want het is er al meteen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:27

Het zal wellicht zo zijn dat je een betere band hebt met je paard als je die vanaf veulen af aan hebt, maar ook met een ouder paard kan je een goede band opbouwen.
Bij een paard dat negatieve ervaringen heeft gehad met mensen zal dit natuurlijk langer duren, maar als je vertrouwen gewonnen hebt gaan dit soort paarden vaak meer voor je door het vuur dan een allemansvriend.

Wat vooral het belangrijkste is, is inderdaad de al bekende 'klik' die je met een paard moet hebben vanaf seconde 1.

Daarnaast zijn je eigen ervaring en je stallingsomgeving van belang. Een veulen kan je niet in een pensionstal zetten zonder buitengang (weidegang, maar kan ook zonder gras). Dit is natuurlijk nooit ideaal, maar voor een veulen kan het gewoon niet. Daarnaast wordt een veulen ook nog eerst een jaarling (naarling) en zijn ze dan over het algemeen op hun moeilijkst. Kan je dit zelf aan? En kan je wel zo lang wachten om te rijden/mennen?
En: wil jij wat extra's van het paard leren? Of wil jij het paard alles leren?

Nayana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:29

ik vind het wel. je paard is dan met jou opgegroeit, en ik vind dat je een band nog beter kan leggen zo snel mogelijk Knipoog

GranAmor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:30

Ik denk het wel, maar hoeft niet, ligt eraan hoe je ermee omgaat

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:32

ik heb eigenlijk een veulen gefokt die ik als ik haar als 3 jarige zou zien, nooit zou kopen.
Qua karakter nog wel,maar qua bouw en kleur is ze absoluut hetgene wat ik nooit zou willen hebben.
Maar.. ze is hier geboren, zelf gefokt en opgegroeid en hoewel ze dus mijn tegenpool is in wat ik zou willen hebben, is ze mijn ultieme droompaard, ook qua kleur en bouw nu.
Dus ik denk wel dat het uitmaakt of je een dier van kleins af aan hebt, of pas later koopt.

mpm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:47

ik vind wel dat je met een veulen een goede band mee op kan bouwen heb de mijne vanaf 8 maanden en ik ken hem nu echt door en door. ik hoef maar 1 beweging te maken en hij weet wat ik bedoel.(door dat ik ook erg concequent ben, dat is ook heel belangrijk bij een veulen.De mijne op een prive stal waar hij iedere dag buiten komt waardoor ik dus veel met hem te maken had)

Maar dat wil niet zeggen dat je niet de zelfde band kan opbouwen met een oude paard.Het ligt aan de combinatie van het paard en de ruiter.

Ik rij ook één die is echt een ** beest, ik zou hem persoonlijk niet willen, tenzij ik voor hem zou moeten opkomen.Het is afentoe egt een draak.Als hij niet wil lopen dan staat hij stil, geef je hem een tik dan vlieg met rappies airline.Dan is dat dus het moment dat ik hem op stal moet zetten en ik even moet gaan zitten. Bloos
maar toch ga ik er steeds naar een paar dagen weer op anders is die gewoon simpel weg niet te houden.

je kan een veulen naar je hand zetten(meestal).
een ouder paard kan, maar je moet jezelf in alle omstandig heden kunnen aan passen aan je paard.
En die klik moet je soms zelf maken.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:11

het moet ook gewoon klikken met elkaar en dat moet dan van beide kanten zijn.
je krijgt niet zomaar een band en zeker ook niet met elk paard.
maar als het wel klikt kan het wel sterk zijn.
ik denk zelf dat je na de derde van het paard als die al is ingereden dan heeft hij al een verleden met een ander en een band met diegene gehad.
maar kan alsnog heel sterk zijn/worden hoor.
ik heb de mijne vanaf dat ie 2,5 was en hij is nu 9 al een aantal jaar dus.
we hebben ook een topband we begrijpen elkaar als we maar een bepaalde beweging maken of elkaar aankijken. ( beetje moeilijk uitleggen)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:15

Meetje22 schreef:
Lielle schreef:

Dat gevoel bedoel ik met die klik.
Het zit meteen goed en er hoeft niks opgebouwd te worden want het is er al meteen.

en als ik er nu met een een hoop heb moeten opbouwen, was het wel met hem. Onopgevoed jong hengstje zonder manieren en respect. Maar met Raimaer, waar dat "wow" er absoluut niet was, ben ik het meest een twee-eenheid geworden.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:17

Ik heb 2 fjorden 1 kreeg ik toen die 5 maanden was en de ander was toen 7.
Met de jongste heb ik een betere band.
Ik heb haar alles aan de hand geleerd en het inrijden ging ook in 1 keer goed.
Die ander heb ik ook wel een gode band mee maar ik vindt als je zo een dier ziet opgroeien je er een betere band mee kan opbouwen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:29

ik ben het hier ook niet mee eens, en heb er veel ervaring mee;
Rosa, mijn dame, mijn alles, waarmee ik alles doe, het paard waarmee ik de grootste band heb.
Manga; dochter van Rosa, heb ik op de wereld zien komen. Geweldig paard, had ik een supertijd mee, maar had niet zo mogen zijn, met 2 jaar kreeg ze zomereczeem en moest ze naar Friesland aan zee verhuizen.
Aron, mijn heer. Maar lang niet zoveel als Rosa, met Aron heb ik een 'zakelijke' band, het rijden is geweldig!! Hij kan veel meer dan Rosa kan, en is veel rustiger en niet zo'n wildebras. Toch is Rosa veel meer voor mij. Rosa mag altijd los bij mij in de stal staan, en zoals Runningkawa al zei;
Lezen en schrijven.

Rosa heb ik gekregen toen ze 3 was, ik was haar eerste particuliere eigenaar.
Aron kreeg ik toen hij 6 was, ik was zijn 3e particuliere eigenaar, en had alles al geleert.

Ik denk dat dat ook een enorm verschil maakt,
Ik ben de enige op de wereld die Rosa helemaal kent, maar als ik iets van Aron moet weten vraag ik het de oude eigenaresse/verzorgster

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 08:36

Ik denk dat als het met een paard klikt je met elk paard een goede band kunt hebben.
Heb zelf twee veulens gehad, waarvan er eentje echt bij ons geboren is, de andere hadden we als veulen gekocht. Toch klikte het met de laatste beter. Ook met de merrie van dat veulen had ik een goede band. Met mijn huidige paard en pony, die we beide op latere leeftijd hebben gekocht, klikt het ook goed.