Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

louanagirl

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:53

ps belonen doe ik zeker wel hoor Ja !!!

marleen_usar

miscomunicatie dat woord ben ik het mee eens,waarom schopt een paard en waarom bijt een paard.Wederzijds respect moet er zijn,als hij/zij niet schopt of bijt dan hoef jij dat ook niet te doen.De mensen vragen zich te weinig af waarom een paard bepaalde dingen doet?

merrieveulen

randie schreef:
Citaat:
mensen die snel slaan, schreeuwen of schoppen hebben last van miscommunicatie met hun dier

Ja? waar hebben dominante dieren die schoppen slaan en schreeuwen dan last van Knipoog .

Die van mij als hij bijt of trapt een schop, dat doet een ander paard ook.

je moet mensen niet met paarden vergelijken. een mens heeft de kennis en vaardigheden om de dingen anders op te lossen. mij hoor je overigens ook niet zeggen dat een terechte tik of schop niet op zijn plaats kan zijn. ik heb het in de betreffende post over mensen die teveel klappen uitdelen en schreeuwen.

@ louanagirl, ik zeg niet dat je nooit een tik mag uitdelen, ik zeg alleen dat er grenzen zijn, en dat een tik of schop wel over moet komen. een terechte corrigerende schop is niet te vergelijken met te pas en te onpas erop los meppen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:55

marleen_usar schreef:
miscomunicatie dat woord ben ik het mee eens,waarom schopt een paard en waarom bijt een paard.Wederzijds respect moet er zijn,als hij/zij niet schopt of bijt dan hoef jij dat ook niet te doen.De mensen vragen zich te weinig af waarom een paard bepaalde dingen doet?

precies. ik heb mijn paard ook eens een schop moeten verkopen, gewoon een wipje onder zijn kont. de boodschap was duidelijk. een paard snapt wat je wil met een schop. aan de andere kant zijn er helaas veel mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is. daardoor ontstaan termen als singeldwang (wat bijna altijd voortkomt uit pijn, maar ja hij bijt dus hij krijgt een tik) en dergelijke. volslagen onterecht. die paarden krijgen op hun donder terwijl zij iets aan willen geven, op een manier die voor hen heel normaal is.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:56

Als mijn paard bijt en ik negeer het, doet ze het de volgende keer weer. Dus ik heb liever dat ze dan 1x goed gestraft wordt, dan 10x het negeren en dan pas straffen. Dat werkt toch niet? Eerst mag ze het wel doen en dan wordt ze gestraft! Ik denk dan even niet uit het oogpunt van het paard, ik denk dan aan mijn eigen veiligheid!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:58

Geduld geduld en geduld,das soms lastig maar werkt wel.Als je een bepaald gedrag negeerd stopt het uit eindelijk.Maar dat kan soms lang duren,maar als je het te lang vind duren en je geeft er weer aandacht aan dan ben je weerbij het begin.Als je bijten negeerd wordt er uiteindelijk niet meer gebeten,maar dat is niet met een dag over.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:59

Als mijn paard vervelend doet krijgt ie Bijna nooit een tik op zijn neus! Mijn paard is kopschuw dus als ik hem dan op zijn kop mep word ie nog banger en het gaat redelijk goed(hij is waarschijnllijk vroeger met een fles tussen zijn oren geslagen als ie iets niet goed deed. Boos! Maar als mijn paard iets fout doet, dan krijgt ie een ruk aan zijn halstertouw of ik geef hem een mep tegen zijn hals. Maar heb mijn paard nog bijna nooit geschopt. ik vind niet dat het niet kan, want kijk wat ze in de natuur doen. Pling

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:00

merrieveulen schreef:
Citaat:
mensen die snel slaan, schreeuwen of schoppen hebben last van miscommunicatie met hun dier

je moet mensen niet met paarden vergelijken. een mens heeft de kennis en vaardigheden om de dingen anders op te lossen. mij hoor je overigens ook niet zeggen dat een terechte tik of schop niet op zijn plaats kan zijn. ik heb het in de betreffende post over mensen die teveel klappen uitdelen en schreeuwen.

@ louanagirl, ik zeg niet dat je nooit een tik mag uitdelen, ik zeg alleen dat er grenzen zijn, en dat een tik of schop wel over moet komen. een terechte corrigerende schop is niet te vergelijken met te pas en te onpas erop los meppen.

Okee Tong uitsteken
Ik dacht al... Verward
Maar ik mep er echt niet op los hoor
Ik vind dat ik een schop (eigenlijk nooit)
of een tik terecht geef!
Ik sla eigenlijk ook nooit meer.
M'n stem heb ik nu genoeg aan.
Als hij maar eenmaal weet wat
een echt nee met hoofdletters is
dan doet hij het ook niet.
Ik heb een Ja, Nee en een
NEE!!
(bijv. bijten is een echte NEE,
schuren valt onder de nee en
gewoon lief kijken is een ja Haha!)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:04

marleen_usar schreef:
Geduld geduld en geduld,das soms lastig maar werkt wel.Als je een bepaald gedrag negeerd stopt het uit eindelijk.Maar dat kan soms lang duren,maar als je het te lang vind duren en je geeft er weer aandacht aan dan ben je weerbij het begin.Als je bijten negeerd wordt er uiteindelijk niet meer gebeten,maar dat is niet met een dag over.

Sorry, ik heb geen geduld om dat gedrag te negeren. In de vrije natuur krijgen ze ook gelijk op hun donder als iets niet mag/kan, dus waarom zou de mens dat niet kunnen doen? Ik bedoel natuurlijk niet bij elk ding wat je paard fout doet, dat ie dan een klap moet vevrwachten ofzo. Maar als mijn paard bijt, laat ik haar wel voelen dat ik er niet mee eens ben dat ze dit gedrag vertoond.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:08

Marjolein_18 schreef:
Als mijn paard bijt en ik negeer het, doet ze het de volgende keer weer. Dus ik heb liever dat ze dan 1x goed gestraft wordt, dan 10x het negeren en dan pas straffen. Dat werkt toch niet? Eerst mag ze het wel doen en dan wordt ze gestraft! Ik denk dan even niet uit het oogpunt van het paard, ik denk dan aan mijn eigen veiligheid!

ik zeg niet dat ik uiteindelijk wel straf. in de natuur krijgt een paard ook waarschuwingen. helaas zijn veel mensen niet capabel genoeg om deze te zien, en denken daarom dat een paard er bij het minste of geringste op los mept. onjuist.

óf je kiest ervoor iets te lijf te gaan dmv negeren en belonen, óf je kiest voor straffen en belonen. een tussenweg veroorzaakt verwarring. ik negeer iets niet om vervolgens toch te straffen. zo werkt het niet, je moet er toch wat genuanceerder mee omgaan dan dat. en ik heb er fijne paarden door.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:11

Het verschilt gewoon per paard.
De dominanste 3 jarige uit de opfok zul je echt op z'n plaats moeten zetten.
De laagste rang 3-jarige is enkel met lichaamstaal al op te voeden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:19

dat is waar. daarom hou ik ook niet van de meeste opfokken/ opfoks (hoe zeg je dat in Godsnaam), hihi! een paard hoort imo op jongere leeftijd met mensen te leren omgaan, tenslotte moet hij dat zijn hele leven nog. samen leven met leeftijdsgenoten, prima, maar een zekere basisopvoeding moet er toch in zitten.
overigens wil dominantie niet altijd zeggen dat je een paard met geweld moet bewerken, niet dat je dat zegt hoor, maar ik zeg het toch even. uiteraard zijn er verschillen in karakters etc, waarvan de manier van aanpak weer verschillend moet zijn. mijn twee jongsten zijn super gevoelig, en hoef ik echt niet te proberen te slaan, die gaan door het lint van angst. mijn ruin ging vroeger toch echt wel de confrontatie aan, en die heb ik toch wat steviger aan moeten pakken.

het probleem is vaak, dat mensen meteen dichtbij het paard willen zijn. door grondwerk te doen op afstand, kunnen vele dominantieproblemen al verholpen worden. het paard kan je niet trappen of bijten, want er is ruimte. bij gewelddadige paarden is dat de eerste stap imo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:20

marleen_usar schreef:

Hier moet ik toch even op reageren, ik kan me namelijk nog een topic van jou herinneren dat op dit moment nog steeds loopt, en waar je totaal niet in de gaten hebt dat je paard over je heen loopt, en consequent ben je zeker zelf ook niet. Ik vind dat je je eigen advies op jezelf kunt passen in dit geval.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:20

(opfok Tong uitsteken)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:22

Cayenne schreef:
marleen_usar schreef:

Hier moet ik toch even op reageren, ik kan me namelijk nog een topic van jou herinneren dat op dit moment nog steeds loopt, en waar je totaal niet in de gaten hebt dat je paard over je heen loopt, en consequent ben je zeker zelf ook niet. Ik vind dat je je eigen advies op jezelf kunt passen in dit geval.

dat meende ik ook al op te merken. maar dat geeft niet, hier kan men alleen maar lering uit trekken toch?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:23

Welshcobfan schreef:
(opfok Tong uitsteken)

en het meervoud ervan? Haha! (opfoks/ opfokken)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:26

Ik ben het met merrieveulen eens dat elk paard anders is. Mijn eigen paard is een botte eikel om het maar even zo te zeggen, gewoon domme kracht. Hartstikke jong, op zich braaf, maar die trekt zich nergens wat van aan. Maar wel losse achterbenen. Nou die heeft van mij echt wel eens een schop onder zijn hol gehad, want daar ben ik niet van gediend. Het sensibele paard dat ik nu aan het inrijden ben daarentegen, daar hoef ik mijn stem maar bij te verheffen en die schiet in paniek. Voor zo'n paard zou je met een schop al het vertrouwen weghalen dat je hebt opgebouwd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:28

opfokken als je iets wil groot brengen, maar je brengt een paard naar de opfok (meerdere opfokken? Nagelbijten / Gniffelen)

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:28

zeg niet dat t goed is maar ja heel soms wel. MIjn paard is braaf hoor maar met scheren is t een darm. Hij schopt dan gericht en dan schop ik terug. T heeft effect en dan is t maar niet zo netjes, t helpt wel.En dan heb je nog schoppen en schoppen. Mijn schop heeft wel effect maar of ik m ermee pijn doe?? Meer een deuk in zijn ego denk ik Haha! ( heb dan ook geen kleinzerig iel paardje hoor).

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:29

NOOIIIIITTTT!!!! Gewoon NIET DOEN. Het is puur onmacht, en je paard weet dat heus!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:32

Ik schop mijn pony ook wel eens.. maar dat is meestal actie reactie.. want mijn pony wil ook nog wel eens schoppen niet altijd zo zeer naar mij maar wel als er mensen achter langs lopen of paarden eigenlijk doet ze het nooit als ik erbij ben mocht ze het wel doen krijgt ze gewoon en schop onder de kont en is het klaar Knipoog anders krijgt ze noooit een schop of iets eigenlijk.. tenzij ze me serieus wil bijten dan krijgt ze een tik en is het ook over Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:32

Het is pas onmacht als je het paard zijn gang laat gaan om dominant over jou te laten zijn.
Het is toch niet raar dat als mijn paard mij trapt, ik niet een schop terug mag geven? Clown Als ik dat niet doe, dan heeft het paard gewonnen.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:36

ze krijgen terug wat ze bij mij ook doen. na 2 jaar in de paarden gewerkt te hebben (hengsten). leer je daar wel mee omgaan.

als ze niet kijken waar ze lopen. kunnen ze een tikje op de hals verwachten met een stemhulp.( KIJK UIT)

als ze me een kopstoot geven, krijgen ze een knal terug.

als ze me bijten. knijp ik ze in de hals

en schoppen dan kunnen ze minstens 2 schoppen terug verwachten.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:43

Michelle99 schreef:
NOOIIIIITTTT!!!! Gewoon NIET DOEN. Het is puur onmacht, en je paard weet dat heus!

als hij mij gericht schopt omdat meneer een hekel heeft aan scheren dan krijgt ie dus wel een schop. Het heeft effect. Hij kan dominante trekjes vertonen dus is dit soort gedrag meer dan ongewenst. Als de schop dus helpt dan moet t maar voor die enkele keer

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:55

Ik ga het gedrag echt niet 10x negeren en dan pas straffen. Dat werkt averechts (Mijn ervaring). Als ze iets doet wat niet mag, wordt ze daarvoor gestraft. punt.