wat doe je als je paard je bijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: wat doe je als je paard je bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:57

Hissa_co schreef:
Ik heb nog een vrij jong paard (3 jaar) en ze hapt af en toe voorzichtig in je hand. zo'n klein veulenhapje. Ik straf haar daar niet voor af. maar soms als ze d'r eten niet krijgt geeft ze een duw en soms hapt ze in me hand! Dat doet neit zo'n pijn, maar ze mag het gewoon niet! ze krijgt dan een kleine tik op haar neus (niet te hard, wil geen kopschuw paard) Als ze op m'n teen staat duuw ik haar eraf of geef ik een klap, trappen heeft ze nog nooit gedaan, maar in de weide bokt ze wel eens naar me, (alfamerrie:P) Dan krijgt ze een schop, ik pik dat gedrag niet! Vork

wat je doet, is voor je paard erg verwarrend. de kleine hapjes negeer je, maar als ze verder gaat word je boos. happen mag altijd, of nooit. consequent blijven, op deze manier is het voor het paard enkel verwarrend. óf alle happen negeren, of alle happen corrigeren. anders kom je er nooit vanaf.

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 08:00

Als je paard je schopt of bijt moet je hem daarvoor straffen anders weet die dat die dat gewoon kan doen zonder dat die daaar straf voor krijgt! Hij kan er niks aan doen dat die op je tenen staat dus daar hoef je hem ook niet voor te straffen dat is je eigen fout.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 08:04

Hai,

Bij bijten en schoppen maar dan wel gericht naar mij, dan krijgen ze een knal zodat ze de volgende keer wel beter nadenken.
op mijn tenen staan ja dan had ik mijn voeten daar niet neer moeten zetten, al komt er dan meestal wel een vloekpartij uit hihi.

bijten en niet straffen nee kan niet straks is het een voorbijganger waar hij.zij in hangt.

gelijk afstraffen!!

gr

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:53

hangt er toch vanaf waarom hij bijt. een paard dat pijn heeft bijt ook, of bijvoorbeeld uit frustratie. dat kan je imo niet afstraffen.

voorbijgangers hebben niks in mijn wei te zoeken, dus ik voed ze ook niet op voor voorbijgangers. bovendien vinden ze daar toch niets aan, ze weten precies wie er bij het hek staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:48

een tik op de neus geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:41

@_paula_....heb je het hele topic doorgelezen? Advies is al vaker gegeven, maar wat doe jij als die tik niet helpt?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:49

Cassidy schreef:
@_paula_....heb je het hele topic doorgelezen? Advies is al vaker gegeven, maar wat doe jij als die tik niet helpt?

waarschijnlijk nog een tik geven Knipoog hihi

nee, even serieus. wat ik mij wel afvraag en hoe men erop reageert, stel je pard`staat aan de weg in de wei of bv op een stal waar veel mensen langslopen. je paard bijt iedereen die langskomt,maar gewoon in de omgang doen ze het niet. hoe staan jullie ertegenover als vreemden dan een flinke beet je paard een mep geven? sta je het toe, of niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:54

Ja ik sta dat toe. Maar bij ons op stal kan ik er zeker van zijn dat die tik dan ook gegrond is...en er niet een aantal kinderen paardje aan het pesten zijn...(no offense, je begrijpt wat ik bedoel)...

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:03

als mn paardje me bijt of schopt geef ik haar gewoon een tik, maar als ze op m'n tenen gaat staan du ik haar alleen maar van me af want dat kan ook gewoon onoplettendheid zijn.. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:04

Nee dat kan het niet. Het paard heeft ten allen tijde zich bewust te zijn dat jij naast hem staat, en mag al helemaal niet je persoonlijke ruimte in komen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:18

Cassidy schreef:
Nee dat kan het niet. Het paard heeft ten allen tijde zich bewust te zijn dat jij naast hem staat, en mag al helemaal niet je persoonlijke ruimte in komen.

laten we wel wezen, tijdens het poetsen of opzadelen sta je erg dichtbij, en een klein stapje kan dan genoeg zijn. het komt heus voor dat een paard op je tenen gaat staan zonder dat hij het op dat moment doorheeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:01

Cassidy schreef:

Nee sorry had het topic niet helemaal door gelezen Bloos
idd nog een tik op de neus Knipoog

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:11

als mijn paard bijt geef ik hem een tik op zijn neus,
als hij drijgt waarschuw ik hem (mijn paard doet dit niet, maar heeft het wel even uitgeprobeerd (pony is 2,5))
als mijn pony drijgt om te trappen of trapt, krijgt hij een flinke klap terug, op mijn tenen kan hij vaak weinig aan doen,
hier duw ik hem voorzichtig weg,
maar erigenlijk moet ik gewoon zorgen dat ik uitkijk,
want paarden merken niet altijd dat jouw tenen daar staan

een tik geven als een paard zoiets doet (op op tenen staan na) is een heel natuurlijke situatie, een paard, wat bijt naar een paard wat hoger staat of gelijk aan rang is, kan een beet, een dreiging of een trap terug verwachten.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:55

Als hij bijt : Doet hij best wel vaak, dan geef ik hem een tik op zijn neus
Als hij schopt: Dat doet hij nooit..
Als hij op m'n tenen staat : Dan duw ik hem gewoon van me voet af.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:12

Ben 1x gebeten, heb toen terug gebeten in het oor en heel hard NEE geroepen, als ze nu een schijnbeweging maakt om te gaan bijten hoef ik alleen nog maar mijn stem te verheffen, meestal zeg ik dan gewoon weer NEE of Denk er om, het heeft toch geen zin om mijn paard uit te schelden want daar snapt ie toch niks van, korte woordjes werken bij mij het best.

Als ik bewust getrapt word krijgen ze een trap terug.
Op mijn tenen staan is mij eigenlijk maar 2x gebeurd en dit was bij mijn jonge paardje die nog haar balans zoekt, dit gebeurde ook toen mijn ma op haar ging hangen tijdens het zadelmak maken, ma hangt, paardje zet stapje opzij en tja daar stond ik, daar straf ik ook niet voor, druk haar even opzij en verder straf ik niet.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:32

Als Timber me bijt krijgt ie gewoon een knal, hij mag dat gewoon niet.
Schoppen heeft ie nog nooit gedaan, en als ie op me tenen staat dan geef ik een schreeuw (van de pijn Clown) en duw hem er af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:39

Paarden zijn zich bewust van waar ze hun benen heen zetten. Mijn paard is zich bewust waar ik sta en waar zijn benen zijn, geen haar op zijn hoofd denkt er aan die twee dingen te laten kruizen. Maarja het kan altijd nog gebeuren, meestal duw ik hem eraf als hij er zelf nog niet af is gegaan.

Als mijn paard doelgericht schopt of bijt krijgt hij een knal voor zijn kop, en niet zo zachtjes ook. Toen ik hem net had heeft hij even leuk zijn tanden in mijn schouder gezet om te kijken wie de baas was (destijds hij dus) Tegenwoordig haalt hij het niet in zijn hoofd mij te gaan bijten, trappen of wat dan ook.

Nayana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:34

ik geef een tik op zijn neus en zeg duidelijk: 'nee'
dan snapt hij t meestal wel Haha!

GranAmor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:15

Dan bijt ik terug! Haha!
Nee, zonder gein, licht eraan hoe, is het speels of niet? Maar ik straf het allebei af, want het begint vaak met speels

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:17

Slaan, heel hard slaan!
Ik heb een paard van 28, die moet inmiddels weten wat wel en niet mag.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:18

Heel hard slaan is wel een beetje overdreven naar mijn mening.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:47

Hij heeft momenteel geen kuren, dat wil ik graag zo houden.
Ik ben echt heel gek op dat beestje, maar hij moet niet bijten.

Als het gewoon terecht is mag hij van mij zoveel bijten als hij wil, maar zomaar om je te pesten...neh.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:42

Farolover schreef:
Als hij bijt : Doet hij best wel vaak, dan geef ik hem een tik op zijn neus
Als hij schopt: Dat doet hij nooit..
Als hij op m'n tenen staat : Dan duw ik hem gewoon van me voet af.

gezien het feit dat hij vaak bijt, geeft al aan dat de tik op de neus dus niet afdoende is. het is zaak om een correctie te geven die aankomt, duidelijk is (hoeft niet hard te zijn, maar dus duidelijk). dan is het één keer en nooit weer. simpel.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:56

een paard is niet zo heel bewust of het jou laars of de grond is, in kleur zien zij weinig verschil en tijdens het poetsen sta jij erg dichtbij, en als hij dan maar iets bweegt kan het gebeuren. ook als hij tijdens het wandelen schrikt zet hij soms een stapje op zij (dat is vaak al zijn schrikken), soms sta ik daar dan perongelouk,
een duwtje en een schreeuw van pijn (naja schreeuw :p) is genoeg

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:42

Bijten word direct goed afgestraft hier Haha! ..
Ik ben absoluut geen 'slaanpersoon' maar bijten ,
Dan word ik heeeeeel boos!

Shannon heeft ook een hande van, omver duwen enz. dan krijgt ze gewoon een klap tegen haar borst aan. Maar al dat soort kleine dingetjes doen de paarden maar een week en daarna niet meer.. Want ze worden telkens bestraft.

Even voor de duiderlijkheid Clown Ik sla me paarden niet altijd hoor. Alleen als ze dingen uithalen wat niet door de beugel kan Haha! .. Want als een reus van .80 gaat bijten/omver duwen en dingen in die richting word je niet vrolijk van. Een groote breede epony ook niet echt Vork